OVer Missers in de Reisinformatie #21

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Edwin »

Gister stond op DH CS, om 9:53, op spoor 10 op de schermen Niet Instappen, de plek waar normaal de IC naar Amsterdam vertrok. Werd er even later omgeroepen dat je helemaal naar voren moest lopen want er stond twee stellen en alleen de eerste vertrok. Leidde tot veel verwarring, veel geren en geen incheck van mij (gelukkig geen controle gehad).

Op Schiphol stapte ik uit om 10:22 en stond op de borden, op hetzelfde perron (2), al de sprinter naar Almere Oostvaarders. Niemand op het station riep het om, gelukkig de conducteur in de trein wel (dus alle mensen voor de richting Zuid en verder stapte weer uit), maar veel toeristen bleven op het perron staan. Heb er nog stuk of 20 in de trein gekregen door iedereen met koffers aan te spreken. Op perron 1 kam namelijk de Thalys binnen, wat het perronprobleem veroorzaakte, alleen had iemand al te vroeg de Oostvaarders-trein op de borden gezet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Karl »

Als ik nu (18h30) naar de AV van Rotterdam Centraal kijk, dan zie ik dat alle treinen, op een enkeling na, rijden; maar bovenaan staat dat er rondom Rotterdam een sein-/wisselstoring is en dat er uitval van treinen is. Wat moet ik dan geloven?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Fles »

De nauwkeurigste info :Y
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Freek »

Afgelopen weekend kwam ik deze tegen in Madrid. En nee, het 'pootje' was er niet afgevallen er is echt de verkeerde letter gebruikt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

ICE t129 naar Frankfurt met omleiding via Eindhoven - Mönchengladbach was vanmiddag op de TBP van spoor 12A te Utrecht Centraal een Intercity geworden... Aangepaste route stond er keurig op, maar wellicht was een meldinkje "rijdt via een andere route" erbij ook wel praktisch geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door webguy »

Ach, zo kwam ik die omleiding ook tegen op OBIS tussen Arnhem en Nijmegen. Vonden ze kennelijk relevant om te melden dat de ICE omreed...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

Volgens de actuele vertrektijden van halte Rosarium in Utrecht op m.9292.nl vertrekt daar een lijn 4 naar de Cartesiusweg... Eehm, die lijn 4 is nog pas slechts een maand of vijf ingekort tot Utrecht Centraal :roll:

Overigens liep de InfoXX in die bus zelf kennelijk ook niet helemaal lekker... hij kwam al aanrijden toen de DRIP nog aangaf dat 'ie over 3 minuten zou komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

Vanmiddag had ik een s4500 waarvan de HC wel erg enthousiast informatie aan het verstrekken was. Nou was dat over het algemeen wel zinvolle informatie (over de aansluitingen in Hilversum en Amersfoort doordat we achter een vertraagde 694900 aanhobbelden tot Baarn), maar ik denk niet dat er veel reizigers iets hadden aan de melding dat we achter de Sprinter naar Soestdijk, Soest, Soest Zuid, Den Dolder, Bilthoven, Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal zaten (letterlijk met al die tussenstations erbij en incl. de melding dat die bij Baarn rechtsaf zou slaan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

NS heeft kennelijk een Arriva-lijntje overgenomen ofzo... deze mooie OBIS-blunder kwam ik tegen op Somda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daan »

Zal nog wel even duren voordat daar ICM komt :lol:
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door VIRM »

De automatische halteafroep van de s4700 met vertrek 19:38 uit Sloterdijk richting Uitgeest had er eerder vanavond zin in.
Vlak voordat de trein de Hemtunnel in dook, werd er omgeroepen dat het volgende station Amsterdam Sloterdijk was. Die was toch echt een paar kilometer terug hoor! :)
Beul van de blindegeleidelijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Edwin »

Op Duivendrecht de schermen (thv de zithoek en het NS-infohokje) met de 7 eerst volgende treinen stonden na 15:00 uur niet de treinen die een half uur later van spoor 5 en 8 vertrokken. Dit leidde voor veel Libelle Zomerweek-vrouwen tot verwarring want die dachten dat die treinen mogelijk niet reden.

Vanwege de komende spits kan ik nu niet snel zien hoeveel treinen er elk (buiten de spits) half uur op Duivendrecht vertrekken, maar volgens mij zijn het 4x per half uur richting Weesp, Almere en Hilversum en 4x per uur richting Zuid en Schiphol. Dat betekent dat er 8 treinen zijn en daarna de treinen van spoor 5 en 8 naar Uitgeest en Rotterdam. Dat ze er geen schermen hebben hangen die of in 1x 10 treinen kunnen laten zien, of 2 schermen van 7, wat kan tot verwarring leiden.

Daarnaast werd op Duivendrecht omgeroepen dat alleen de sprinters naar Almere Oostvaarders extra stoppen op Almere Strand, terwijl volgens ns.nl ook de intercity's er stoppen en ook met de sprinteroverstap op Weesp.

Daarna in de SLT stond Almere Strand niet op de infoschermen, mogelijk lastig erin te zetten, maar toch...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door M57 »

Ik merk de laatste dagen dat die OBIS-schermen steeds één station of halte achterlopen. Toeval of structureel? Op deze manier krijgen alle reizigers weer het idee dat die schermen onbetrouwbaar zijn en wordt de informatie net zo geloofwaardig als die op de CTA's :lol:
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door VIRM »

Vanochtend was er een aanrijding met een persoon bij Nieuw-Vennep, waardoor er geen treinen tussen Hoofddorp en Leiden reden.
Op de NS-storingenpagina werd dit aangegeven als het traject 'Amsterdam C-Leiden' en op Sloterdijk werd er omgeroepen dat er 'geen treinen naar Leiden reden'. Uiteraard werd er geadviseerd om te reizen via Haarlem. Als je heel kommaneukerig doet, dan klopt dit natuurlijk niet helemaal (het traject is dan eerder Schiphol-Leiden).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door reisthijs »

M57 schreef:Ik merk de laatste dagen dat die OBIS-schermen steeds één station of halte achterlopen. Toeval of structureel?
Ik merk ook vaak dat het niet helemaal goed loopt, en dat is niet iets van de laatste tijd. Vanmorgen liep de informatie juist een keer vóór, als volgende halte werd Amsterdam Centraal aangekondigd terwijl eerst Amstel nog moet komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Gekko123 »

VIRM schreef:Vanochtend was er een aanrijding met een persoon bij Nieuw-Vennep, waardoor er geen treinen tussen Hoofddorp en Leiden reden.
Op de NS-storingenpagina werd dit aangegeven als het traject 'Amsterdam C-Leiden' en op Sloterdijk werd er omgeroepen dat er 'geen treinen naar Leiden reden'. Uiteraard werd er geadviseerd om te reizen via Haarlem. Als je heel kommaneukerig doet, dan klopt dit natuurlijk niet helemaal (het traject is dan eerder Schiphol-Leiden).
Om nog meer te gaan kommaneuken, het had moeten zijn: Hoofddorp-Leiden :lol:
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door VIRM »

Gekko123 schreef:
VIRM schreef:Vanochtend was er een aanrijding met een persoon bij Nieuw-Vennep, waardoor er geen treinen tussen Hoofddorp en Leiden reden.
Op de NS-storingenpagina werd dit aangegeven als het traject 'Amsterdam C-Leiden' en op Sloterdijk werd er omgeroepen dat er 'geen treinen naar Leiden reden'. Uiteraard werd er geadviseerd om te reizen via Haarlem. Als je heel kommaneukerig doet, dan klopt dit natuurlijk niet helemaal (het traject is dan eerder Schiphol-Leiden).
Om nog meer te gaan kommaneuken, het had moeten zijn: Hoofddorp-Leiden :lol:
Klopt. :) 'Schiphol-Leiden' is misschien wat meer herkenbaar voor diegenen die niet met de trein reizen.
Maar een storng aangeven op 'Amsterdam C-Leiden' is net zo ergerlijk als een storing aangeven op 'Amsterdam C-Rotterdam C.'.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Suus »

En op Diemen Zuid werd het omgeroepen als Wegens een aanrijding bij Nieuw-Vennep is er beperkt treinverkeer naar Schiphol.

Het klopte wel want men besloot allerlei treinen maar bij Amsterdam-Zuid af te kappen. Blijft moeilijk, treinen rijden naar Schiphol.

Volgens mij was trouwens trein t9220 de pineut, die stond in België opgeheven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Vinny »

Op Sloterdijk omroepen dat er geen treinen naar Leiden rijden lijkt me wel fout ?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:Op Sloterdijk omroepen dat er geen treinen naar Leiden rijden lijkt me wel fout ?
In ieder geval niet heel erg correct. Je hebt de s2600 via Schiphol. Daarnaast heb je de s2100 en s2200 via Haarlem. Als je zegt dat er geen treinen naar Leiden rijden...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Geert »

M57 schreef:Ik merk de laatste dagen dat die OBIS-schermen steeds één station of halte achterlopen. Toeval of structureel? Op deze manier krijgen alle reizigers weer het idee dat die schermen onbetrouwbaar zijn en wordt de informatie net zo geloofwaardig als die op de CTA's :lol:
Op de trajecten die ik vaak reis gaat het vaak goed. Het is me wel opgevallen dat in de treinen met OBIS in de s2100/s2200 het systeem al meerdere keren precies uitgevallen is toen de trein in Den Haag HS aankwam :lol:
VIRM schreef:Vanochtend was er een aanrijding met een persoon bij Nieuw-Vennep, waardoor er geen treinen tussen Hoofddorp en Leiden reden.
Op de NS-storingenpagina werd dit aangegeven als het traject 'Amsterdam C-Leiden' en op Sloterdijk werd er omgeroepen dat er 'geen treinen naar Leiden reden'. Uiteraard werd er geadviseerd om te reizen via Haarlem. Als je heel kommaneukerig doet, dan klopt dit natuurlijk niet helemaal (het traject is dan eerder Schiphol-Leiden).
Dat gebeurt heel vaak. NS kiest vaak voor grote stations rondom het storingstraject, maar 'Rotterdam-Amsterdam' is dan zo ambigue (is het de route via Haarlem, Leiden, HSL of Gouda) dat het eerder onduidelijk is dan wanneer wat concreter het traject genoemd zou worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

De t557 stond vandaag te Utrecht C als IC die in z'n geheel naar Leeuwarden zou gaan op de borden, lijkt me wat lang met 14 bakken IRM.
Overigens werd de trein slechts andersom gecombineerd door vertraging van het Rotterdamse deel. Kennelijk schiet de reisinfo daardoor acuut in de stress ofzo...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Amazonous »

Daniel schreef:De t557 stond vandaag te Utrecht C als IC die in z'n geheel naar Leeuwarden zou gaan op de borden, lijkt me wat lang met 14 bakken IRM.
Overigens werd de trein slechts andersom gecombineerd door vertraging van het Rotterdamse deel. Kennelijk schiet de reisinfo daardoor acuut in de stress ofzo...
Klopt, de output die het systeem in zulke situatie's gaat maken is erg komisch. AR-NU wil de NS API ook wel eens hele rare data geven, of het zegt :6 en toont helemaal niets.....

Bij de 551 ging het die dag overigens al fout. Zat bommetjevol n.a.v. eerdere verstoringen. Totaan Zlptta was iedereen (inclusief machinist en HC) in de veronderstelling dat de twee ICM-4-bakkers die we bij ons hadden maar Gn gingen en er in Zwolle wat achter komen te staan voor Lw. Helaas, bleek later over de portofoon, er ging welgeteld één ICM 4'tje naar Groningen. De rest mocht naar Leeuwarden. Het systeem wat de monitoren aanstuurt, en ook OBIS en AR-NU hadden daar duidelijk moeite mee, want het resulteerde in de meest rare meldingen. Trein reed niet, Leeuwarden deel reed niet, trein reed weer maar zou extra stoppen op Wolvega en nog wat gekke meldingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

NS is ook zo inconsequent als 't maar zijn kan... Op de TBPs alleen de tussenstations aanpassen en niet de bestemming (voor de s3000 dus IC naar Den Helder met Alkmaar Noord als laatste via dit weekend). Stap ik vervolgens in de trein, heet OBIS me "welkom in de intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, en Heerhugowaard".
Tja, moet dat nu duidelijk zijn...

Edit: eerder vandaag had ik een s500 tussen Amersfoort en Utrecht. Die kwam in twee delen vanuit Zwolle, kennelijk was het combineren daar mislukt. Opmerkelijk was de vermelding ervan in de reisinformatie: "12.24 IC Rotterdam Centraal / Den Haag Centraal +10 minuten" en "12.24 IC Utrecht Centraal Rijdt niet" stonden onder elkaar. Kennelijk had men in Zwolle niet doorgehad bij het inleggen van de extra trein dat de NoordOost dit weekend wegens werkzaamheden in z'n geheel naar Rotterdam gaat waardoor tot Utrecht apart rijden het probleem niet oplost en er dus alsnog in Amf gecombineerd moest worden.

De omgeleide IC Utrecht - Den Haag stond trouwens in Utrecht zonder tussenstops op de TBP, neem aan dat die wel gewoon in Gouda stopte...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Amazonous »

Daniel schreef:NS is ook zo inconsequent als 't maar zijn kan... Op de TBPs alleen de tussenstations aanpassen en niet de bestemming (voor de s3000 dus IC naar Den Helder met Alkmaar Noord als laatste via dit weekend). Stap ik vervolgens in de trein, heet OBIS me "welkom in de intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, en Heerhugowaard".
Tja, moet dat nu duidelijk zijn...

Edit: eerder vandaag had ik een s500 tussen Amersfoort en Utrecht. Die kwam in twee delen vanuit Zwolle, kennelijk was het combineren daar mislukt. Opmerkelijk was de vermelding ervan in de reisinformatie: "12.24 IC Rotterdam Centraal / Den Haag Centraal +10 minuten" en "12.24 IC Utrecht Centraal Rijdt niet" stonden onder elkaar. Kennelijk had men in Zwolle niet doorgehad bij het inleggen van de extra trein dat de NoordOost dit weekend wegens werkzaamheden in z'n geheel naar Rotterdam gaat waardoor tot Utrecht apart rijden het probleem niet oplost en er dus alsnog in Amf gecombineerd moest worden.

De omgeleide IC Utrecht - Den Haag stond trouwens in Utrecht zonder tussenstops op de TBP, neem aan dat die wel gewoon in Gouda stopte...
Erger nog: zodra je dit aan de Spoorwegen voorlegt, dan is het de schuld van een ander. Want ProRail dit, ProRail dat, andere vervoerders zus, andere vervoerders zo. Maar dat is natuurlijk altijd zo, het is altijd de schuld van ProRail of van de andere vervoerders, nooit van de NS.

Maar inderdaad, alles behalve de standaard dienstregeling en inzet is eng. Op het moment dat je iets invoert of vraagt wat niet normaal is, dan slaat het op hol. Zowel naar OBIS als naar stations (Tb, Tbp, CTA, Overzichtsschermen) als naar de NS API. Maar ook hele simpele dingen, zoals het opvragen van het spoor van een 'Extra trein' blijkt soms ongelofelijk lastig. Het grote probleem is dat er altijd, niet alleen bij de NS maar ook bij veel lokale vervoerders, gedacht wordt in vaste patronen. Dan rijdt trein 720, dan 17949, dan 3641, dan de 4940 en die stoppen daar en daar, komen door te Croa om die tijd. Zodra je daarvan gaat afwijken (omleiden, opheffen, vertragen, ander materieel etc.) blijkt het systeem daar totaal niet op berekend te zijn. Daarnaast moet er uit tientallen systemen informatie worden gehaald, en dat mislukt altijd.

Bovenstaande is natuurlijk heel vaak het probleem, maar in een situatie waarin miljoenen reizigers (alle OV-gebruikers) hier gebruik van moeten maken, dan is het wel slordig. Maar ook het LBM bijvoorbeeld heeft veel verschillende systemen. Gotcha, R5 etc. Nergens is iets gecombineerd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten