Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

Bee schreef:Dienstregeling van 2008 volgens Wikipedia.
Lomp. Ik was op 6 dec 2009 op Liersesteenweg en moest toen lopen vanaf Oude God. Stopte wel op Deurnesteenweg.

Oh well, dat WAS dus een weekenddag :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies wanneer het is gebeurd, maar in april schijnt men in Mülheim (Ruhr) plotseling lijn 110 ingekort te hebben vanaf het eindpunt Flughafen naar het Hauptfriedhof, met een pendelbusdienst voor het opgeheven traject.

Het stuk stond al op de nominatie om gesloten te worden en de MVG heeft er moedwillig op aangestuurd door er geen onderhoud aan te plegen. Nu is blijkbaar het traject onveilig verklaard en vooruitlopend op de bezuinigingsplannen waar men al een tijdje ruzie over heeft is het traject nu blijkbaar gesloten :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door tsov »

Inderdaad, ik was er in april (omdat ik het Tram-jaarboekje had gelezen dat het bedreigd traject was) en toen werden we bij Hauptfriedhof de bus in gedirigeerd.
Zo ligt het eindpunt er nu bij, met de aansluitende bus 145 naar Essen.
Afbeelding
En de tram bij het Hauptfriedhof
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Grappig, je hebt een van de trams op de foto gezet die het MVG van de EVAG "huurt" (maar die trams zijn al in geen jaren meer in dienst geweest bij de EVAG omdat ze in Mülheim al een tramtekort hebben sinds mensheugenis)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Stéphane »

In België is er momenteel nogal wat controverse rond de verscheidene shoppingcentra die men rond Brussel wil bouwen. Bij -een ervan dat zopas een milieuvergunning kreeg- Uplace moet men naar verluid een tramlijn bouwen. Weet iemand daar meer over?
Ook wordt er gezegd dat dat behoorlijk wat geld zal kosten. Maar waarom laat men die niet mee financieren door de projectontwikkelaar?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Van Brussel weet ik alleen af van een verlenging van lijn 62 tot NAVO en de gewestgrens.

Het overgrote deel van het OV-Budget zal opgesoupeerd worden voor de ombouw van de Noord-Zuid-Premetro tot echte metro inclusief nieuwe tunnels in Schaarbeek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Stéphane »

Daar vreesde ik al voor. Er worden vele mooie ideeën geopperd, maar de praktische uitvoering...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Ik hoorde trouwens ook dat de tram en buslijnen van het MIVB niet de gewenste snelheden halen. Men wil 20 km/u halen, maar het blijft steken op 16,7 km/u.

De ronkende teksten dat ze groeicijfers van 50% halen neem ik ook met een korrel zout.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Vinny »

Nog altijd sneller dan streekvervoer Amsterdam-Amstelland... Ik bedoel maar
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Van Brussel weet ik alleen af van een verlenging van lijn 62 tot NAVO en de gewestgrens.
Lijn 55 en avondlijn 32 zullen dan ook wel verlengd worden, neem ik aan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Ik zou het niet weten, het stond niet in het laatste bulletin van de MIVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Het definitieve antwoord: Nee, lijn 55 zal niet worden verlengd en lijn 62 is eigenlijk maar bijzaak, een belangrijkere rol van de tramsporen die voor lijn 62 zijn aangelegd is dat de stelplaats Haren bereikbaar blijft. Tram 55 kan dan opgeheven worden zodra de metro door Schaarbeek wordt geopend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Later deze maand, op 23 juni, opent het nieuwe trambedrijf van Brest, de Bretonse havenstad in het uiterste westen van Frankrijk. Ten gelegenheid daarvan is het OV in Brest op 23, 24 en 25 juni voor iedereen gratis.

Aangezien het proefbedrijf al is begonnen heeft het plaatselijke vervoersbedrijf enkele commercials geproduceerd om de stedelingen te waarschuwen over de gevaren van het nieuwe vervoersmiddel.

Een tram heeft een remweg
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RlsuL5Nn7OY[/youtube]
Voorzichtig met de bovenleiding
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qKER8Dw0wHI[/youtube]
De trambaan altijd vrijhouden
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8iwfzO3khPY[/youtube]
De tram heeft altijd voorrang
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bHQdtp5S7X4[/youtube]
De trambaan veilig oversteken met de fiets
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zeW8qEsX4ec[/youtube]
De tram is erg stil
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0M8cJIZTQfk[/youtube]

Na Brest zal het volgende Franse tramnet op 1 september openen, dan is het de beurt aan Dijon :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Vinny »

Kortom, eigenlijk is de tram een onveilig pokkeding dat niet thuis hoort in een stadscentrum van een middelgrote stad, en dat probeert de vervoerder in de commercials te benadrukken :twisted: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

Als alle fietsers in een stadscentrum Vinny's zouden zijn, dan ja :Y
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Stéphane »

Had ik Vinny niets horen zeggen over wat meer genuanceerd reageren :Y

Hoe is het trouwens met het tramgebeuren in de wereld, er is hier de laatste tijd een stilte neergedaald.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Er gaan dit jaar nog drie tramnetten open in Frankrijk, uit Italië en Spanje hoor ik niet zo veel op het moment.

Eens kijken wat ik verder nog aan nieuwsberichtjes heb:
  • In Leipzig wordt de werkplaats en remise Heiterblick verbouwd. De eerste fase van de verbouwing is voor een nieuwe werkplaats die voortaan de volledige tramvloot van de LVB gaat onderhouden, dat moet in de herfst van 2013 afgerond zijn. Daarna wordt het terrein opgeruimd en komt er een overdekte remise voor 180 trams en een openluchtstalling voor 40 bussen.
  • In Cottbus is de eerste gereviseerde Tatra KTNF6 afgeleverd. Na de revisie kan de tram weer 8 jaar mee. De planning is dat er over 8 jaar nog een kleine revisie volgt en dat de trams over 16 jaar vervangen zullen worden. De afkorting staat voor "Geleed Gemotoriseerd voertuig met lagevloersgedeelte voorzien van 6 assen"
  • In Chemnitz heeft van 18 april tot eind mei een tram van het type 15T van Skoda op lijn 5 proefgereden. In Chemnitz volgt over enige tijd een aanbesteding voor nieuwe voertuigen en wil hiermee ervaringen met nog onbekend materieel opdoen, Skoda hoopt op deze manier een voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt voor trammaterieel.
  • In München zal na deze maand alleen nog P-wagen 2028 dienst mogen doen. De revisie van deze tram verloopt in september waarna het definitief over zal zijn met de kortgelede Hansawagens in Duitsland. De enige reden dat deze tram nog in dienst is, is omdat er nog steeds problemen zijn met de S-wagens, de Variobahn die door Stadler wordt geleverd.
  • De Roemenense stad Cluj-Napoca heeft in maart bij Pesa 12 lagevloerstrams van het type Swing besteld en eind mei is de aflevering van deze trams gestart. Over tempo maken gesproken! De vijfdelige trams zullen ruimte hebben voor 296 passagiers, waarvan er slechts 40 kunnen zitten. Nieuw voor Roemenië is dat de trams van Wifi voorzien zullen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

Stéphane schreef:Had ik Vinny niets horen zeggen over wat meer genuanceerd reageren :Y
Dan is het nog steeds Vinny die dat zegt he :P :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

Hier, een trem. De schaduw van Bee zijn voetstappen ligt er nog, daar links :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Grefsen stasjon :D Ook de grootste remise van de Trikken zit daar, iets was mij erg goed uitkwam toen ik om 7:00 op Oslo S moest zijn, aangezien ik daardoor met een uitrukker mee kon rijden :)

Ik ging bovendien hier vaak de tram uit als ik weer naar Vandrerhjem Haraldsheim ging, aangezien je bij de tramhalte die dichterbij was (Sinsenkrysset) een flink heuveltje moet beklimmen :)

Heb je de hele spoorlijn van Oslo tot Gjøvik gehad? Ik ben niet verder geweest dan Kjelsås‎, daar ben ik met de tram wedergekeerd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

:D Ik had zo'n impulsticket waarvan niet duidelijk was tot waar je ermee kon reizen. "Binnen stedelijk gebied" vond ik wel mooi, dus na Kjelsås dacht ik, okee ik pik er nog eentje mee.

Honderd meter verder ineens bossen en meren, en rijdt die trein nog 10 km door of zo :lol:

Maar ik heb Snippen dus ook nog 8-) Andere kant op tot en met Skøyen. Niet heel erg spannend dus.

Wel neukens onhandig gedaan, één en hetzelfde punt heet:

Sinsenkrysset voor de tram
Skoro voor de metro
Grefsen voor de treinen

Hoe moet iemand dat nou weten? :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Sinsenkrysset staat er eigenlijk los van, maar zou je kunnen zien als de tramhalte van metrostation Sinsen. Grefsen is voor de trein en heeft de tramhalte Grefsen Stasjon. En het metrostation Storo heeft boven het station nog een tramhalte Storo.

Ik ben het wel met je eens dat het verwarrend is. Ook met het volgende station van de trein en metro trouwens. Er is zowel een station Nydalen bij de trein en bij de metro, maar deze liggen niet op comfortabele loopafstand van elkaar, maar bijna 500 meter heuvel op of heuvel af.

Ook wel grappig is metrostation Frøn. Alleen lijn 1 stopt er, lijn 3, 4 en 5 rijden er dwars doorheen zonder te stoppen :mrgreen:

En metrostation Stortinget (vrij vertaald Parlement) heeft nog een ondergrondse keerlus waardoor de oosttak van lijn 5 (naar Vestli) elke 7,5 minuut kan rijden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Vraag me toch af waar ze in Frankrijk het geld vandaan halen om in zoveel steden tramlijnen uit de grond te stampen. Alhoewel, de aankoop van die trams vloeit natuurlijk weer terug in de eigen economie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Het komt deels door beleid uit de jaren 80 dat erop gericht was de Franse industrie nieuw leven in te blazen (Alstom had tot de jaren 80 nog nooit trams gebouwd). Om dat te kunnen financieren heeft men de Versement transport (VT).

De VT is een belasting die lokaal geheven mag worden bij bedrijven die tien of meer werknemers hebben.
Voor gemeentes onder de 100.000 inwoners mag er 0,9% belasting geheven worden.
Bij gemeentes met meer dan 100.000 inwoners is het 1,75%

Maakt de gemeente deel uit van een gemeentelijk verband* dan mag er nog 0,05% extra belasting geheven worden. Is een gemeente geclassificeerd als toeristische bestemming, dan mag er nog eens 0,2% extra belasting geheven worden.

Voor de regio Parijs zijn speciale tarieven vastgesteld, in Parijs is de VT 2,6%.

Van het OV in Parijs wordt ruim zeventig procent bekostigd door deze belasting.

* Er is in Frankrijk geen wetgeving die toestaat dat gemeentes fuseren. Het land is hierdoor versnipperd in ruim 36.000 gemeentes. Om toch orde in deze bestuurlijke chaos te scheppen heeft men op veel plekken gemeentelijke verbanden opgericht waarmee veel taken gezamenlijk georganiseerd kunnen worden, zoals lokaal openbaar vervoer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door webguy »

Overigens doen ze dat in de VS ook - de BTW gaat dan paar cent omhoog. Onmogelijke situatie omdat je per county vaak andere tarieven hebt. Maar het wordt daar net zo snel gebruikt voor een nieuw gemeentehuis als voor OV...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten