NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Daniel »

NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Geplaatst op: vrijdag 4 mei 2012 16:16
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 mei 2012 16:16


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan bij de minste twijfel over slecht weer de dienstregeling terugschroeven, ook al valt er geen sneeuw.
Dat blijkt uit honderden pagina’s documentatie over de verstoring op het spoor, die NU.nl in handen kreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Fles »

Dat is dus totaal iets anders dan "winterklaar" :')
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door VIRM »

Dus als ik het goed lees was de infrastructuru niet bestendig tegen weer waar het wel bestendig tegen zou moeten zijn. Daarnaast - en dat mis ik - ging het materieel ook nog redelijk snel kapot of lieten blokken ijs op de wissels vallen.

Dus in plaats van dat op te lossen gaan we dus sneller een winterdienstregeling invoeren.
In februari hebben we op sommige trajecten ook de belofte van 'wij zetten langere treinen in' mogen ervaren...
Beul van de blindegeleidelijn
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door WSM »

Als nu de reizigers ook massaal thuis blijven gaat alles weer goed en is het spoor alsnog winterklaar *O* .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Fles »

WSM schreef:Als nu de reizigers ook massaal thuis blijven gaat alles weer goed en is het spoor alsnog winterklaar *O* .

We kunnen beter gewoon eind oktober alles opbreken en half maar het hele net weer aanleggen *O*
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door robert55 »

Fles schreef:
WSM schreef:Als nu de reizigers ook massaal thuis blijven gaat alles weer goed en is het spoor alsnog winterklaar *O* .

We kunnen beter gewoon eind oktober alles opbreken en half maar het hele net weer aanleggen *O*
Je moet ook rekening houden met [het vermoeden van] herfststormen. En een zomeronweer is ook best wel lastig. Bovendien houdt het weer zich toch nooit aan de regels
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Fles »

dat gefaal moet eens ophouden gewoon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Vinny »

We moeten meer auto gaan rijden. Stuur de sneeuw gewoon terug naar de noordpool waar het spul thuishoort. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door WSM »

Misschien bij wijze van proef de spoorwegen deels asfalteren. Bepaalde trajecten kunnen dan gedurende de winter als autosnelweg worden gebruikt. Treinen rijden er dan toch niet, het zou immers kunnen gaan sneeuwen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door VIRM »

Fles schreef:dat gefaal moet eens ophouden gewoon.
Ik hoor hier de nieuwe President-directeur van de nieuw te vormen NS-Prorail Groep. *O*
Vinny schreef:We moeten meer auto gaan rijden.
*grijns*

Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:We moeten meer auto gaan rijden. Stuur de sneeuw gewoon terug naar de noordpool waar het spul thuishoort. :twisted:
WSM schreef:Misschien bij wijze van proef de spoorwegen deels asfalteren. Bepaalde trajecten kunnen dan gedurende de winter als autosnelweg worden gebruikt. Treinen rijden er dan toch niet, het zou immers kunnen gaan sneeuwen.
Als we dan meteen treinen afschaffen zijn er ook geen seinen meer die gepasseerd kunnen worden wanneer ze rood licht tonen. *O*

Ik krijg zo langzamerhand echt het idee dat we in een soort bananenrepubliek aan het belanden zijn op het gebied van spoor.Dat mag ik vast niet zeggen..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Wubbo »

Ik vermoed dat het komende winter gaat sneeuwen. Dan zal morgen de aangepaste dienstregeling wel ingaan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Klaasje »

Wie belt Rijkswaterstaat even? Dan kunnen ze morgen beginnen met het asfalteren van het spoorwegnet. Dat lijkt me wel een nuttige investering als ik eerlijk ben. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Suus »

De Duiters zijn echt geen haar beter.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IIISjcjWpC4[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Caspar »

Alles leuk en aardig, maar als je zoiets gaat invoeren als vervoerder, verwacht ik wel dat de trein die niet rijdt door de aangepaste dienstregeling ook als 'niet gereden trein' gaat meetellen in de punctualiteitscijfers. Anders kan je door dit soort foefjes wel heel erg makkelijk aan de (punctualiteits-)eisen van de opdrachtgever gaan voldoen lijkt me.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door VIRM »

Caspar schreef:Alles leuk en aardig, maar als je zoiets gaat invoeren als vervoerder, verwacht ik wel dat de trein die niet rijdt door de aangepaste dienstregeling ook als 'niet gereden trein' gaat meetellen in de punctualiteitscijfers. Anders kan je door dit soort foefjes wel heel erg makkelijk aan de (punctualiteits-)eisen van de opdrachtgever gaan voldoen lijkt me.
NIet-gereden treinen tellen toch niet mee in de punctualiteitscijfers?
Klein detail of er nou reizigers op het perron stonden die graag die trein hadden willen hebben... Die zoeken het maar uit en krijgen later te horen dat de NS weer een punctualiteitsrecord heeft gehaald omdat er links en rechts werd geschrapt (zodat de volgende ingekorte trein lijkt op India aan de Rijn).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Vinny »

Gewoon de treinen parkeren op een overdekte plaats en weer gaan rijden als de sneeuwbui voorbij is. Zo vaak sneeuwt het ook niet en heb je niet na de sneeuw drie weken ellende wegens defecten aan het materieel :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door huibf »

Klaasje schreef:Wie belt Rijkswaterstaat even? Dan kunnen ze morgen beginnen met het asfalteren van het spoorwegnet. Dat lijkt me wel een nuttige investering als ik eerlijk ben. :')
Je leest we vaker van dit soort reakties op nu.nl of de telegraaf. Maar dat is meestal volk wat het verstand heeft van een bedorven frikadel.
Maar hier op dit forum...

Enfin dat er wat moet worden gedaan is logisch. Maak een goede nooddienstregeling met wat spitstreinen eruit.
In landen als Zwitserland rijden de treinen het hele jaar door korte trajecten en met een mindere frequentie.
We zijn nogal verwend door de jaren heen met een behoorlijke opgevoerde frequentie en weinig overstappen.
We hebben het nog niet zo slecht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Klaasje »

Ja, nu lees je zo'n reactie ook hier. Ik wordt zo langzamerhand een beetje cynisch van het hele wintergebeuren wat zich ook nog opstapelt met wat andere zaken in de spoorsector.

Ik weet niet welke steen je de afgelopen jaren van onderen hebt bekeken maar het is toch echt zo dat de treinen die rijden er zeker in de spits niet voor niets rijden. In de daluren kan het wellicht wel wat minder maar om de frequenties nou maar als luxe te gaan beschouwen gaat me toch echt te ver. Verder kan een nooddienstregeling met wat spitstreinen eruit nauwelijks wat opleveren aangezien de spitstreinen in het drukste deel van het land per spits op één hand te tellen zijn.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door VIRM »

Je zou natuurlijk in 2012 als NS kunnen roepen dat je winterklaar bent en dat het materieel ook winterklaar is. Oh wacht, dat hebben ze de afgelopen drie jaar ook al geroepen...

Ik heb afgelopen winterperiode aan den lijve kunnen ondervinden hoe knus het is als de helft van de frequenties wordt geschrapt, er foutieve reisinformatie wordt gegeven en er een trein uitvalt (en dat terwijl de helft van de treinen al niet reed).

Tip voor het NS-bestuur in Utrecht: ga zelf eens met de trein reizen tijdens een nooddienstregeling in de spits.
Beul van de blindegeleidelijn
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door erjeebee »

Wubbo schreef:Ik vermoed dat het komende winter gaat sneeuwen. Dan zal morgen de aangepaste dienstregeling wel ingaan.
Dat was ook mijn eerste reactie na het lezen van dit bericht. Maar helaas, al gekaapt door Wubbo.
Ik ben nu al m bretels aan het zoeken, want ondanks de riemen die ik draag blijft mn broek maar afzakken door dit alles.

Volgens mij moeten we het hele spoorwegnet maar onder de grond duwen, de enige echte manier om van dit gezijk af te komen.
Buiten dat we daar dan van af zijn is het ook leuk voor Uithuizermeeden, Anna Paulowna en Daarlerveen. Krijgen ze een metro. *O*
En je lost een hoop overweg-gerelateerde problemen op natuurlijk.

OF

Je kijkt eens in de landen om je heen waar ook wel eens sneeuw valt... en probeert links en rechts wat best practices te jatten en daarmee te ontpuinhopen.
Best practices op gebied van oorzaken aanpakken
Maar dat is misschien een te revolutionair idee voor onze halfslachtige-symptoombestrijders
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door huibf »

Juist. Je zegt het. Men kijkt naar de Zwitserland. Dat is dus het invoeren van een winterdienst .. ofwel kortere trajecten en mindere frequenties en dus langere reistijd. Alleen ze doen dat het hele jaar door. Ow ja een dubbele aantal mankracht. Waarom dacht je dat Veolia en Arriva het wel lukken.
Rapport van OBB aan ProRail is op www te vinden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Vinny »

Maar in Zwitserland liggen een hoop sporen ook ondergronds natuurlijk, vooral onder bergen waar bovenop sneeuw valt, daar heb je dan dus geen last van. De grote steden liggen niet al te hoog waardoor het aantal smeeuwdagen daar ook niet echt meer is, en toen ik twee jaar geleden in Zürich was regende het, terwijl Hoofddorp 40 cm sneeuw rapporteerde, dat is een hoeveelheid waar een skipiste bij wijze van spreke jaloers op kan zijn. Kortom, je moet wel juiste zaken met elkaar vergelijken. Al zijn er natuurlijk veel dingen die we van Zwitserland kunnen leren, zoals het beter exploitatief scheiden van de spoorlijnen. Je ziet nooit een S-bahntrein op een intercity dienst. Bij de NS is dat eerder regel dan uitzondering...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Wubbo »

Als in Nederland de trein niet meer rijdt terwijl er 40 cm sneeuw ligt zul je weinig mensen horen. Dat zijn situaties die eens in de zoveel jaar voorkomen, maar niet elke winter. Dat het kan gaan sneeuwen geldt voor elke winter, als je daar niet mee om kan gaan doe je volgens mij echt iets verkeerd. Net als dat je wel om moet kunnen gaan met windkracht 8 maar niet met windkracht 17, of met wat regen maar niet met een maand aaneengesloten regen, zeg maar.

Dat in Zwitserland alleen korte trajecten worden gereden is niet waar: ook daar rijden treinen van Basel naar Lugano (3 uur 42 minuten), dat is langer dan de meeste Nederlandse IC-verbindingen. Laten we eens zoeken naar maatregelen om de dienstregeling, de infra en het materieel normale-winter-bestand te maken, aangevuld met dienstregelingsaanpassingen voor de fase daarna. Dan versta ik onder dienstregelingswijzigingen het niet meer combineren en splitsen (ja, dat kan ook kortere treinen in de spits betekenen), lange treindiensten knippen op logische punten en frequentieverlagingen op baanvakken die dat kunnen hebben. Pas als er echt 40 cm sneeuw ligt kun je dan eens aankomen met een nooddienst.

Maarja, dat betekent oa het aanpassen van de personeelsdiensten in de winter, het flexibel omgaan met onderhoud en storingen en het ervoor zorgen dat je vantevoren nadenkt over het fenomeen winter, dat lijkt allemaal nogal lastig in Nederland...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw

Bericht door Fles »

Bee schreef:De Duiters zijn echt geen haar beter.
http://www.youtube.com/watch?v=IIISjcjWpC4
_O- :D Hijsfijn :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten