Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door R-Flow »

Mensen willen nog wel eens de rol van een ander aandikken en hun eigen aandeel (of die van een familie/vrienden/collega's) afzwakken als ze op die manier beter uit de hoek komen. Wat in het bovenstaande verhaal uitspringt is dat de desbetreffende bestuurder niet direct meewerkte op het moment dat er om identificatie gevraagd werd. Er is sinds 1 januari 2005 een uitgebreide identificatieplicht van kracht. Je kan je überhaupt afvragen of het handig is met volle bak in discussie te gaan op het moment dat je wordt aangehouden. Verder valt er van mijn kant weinig over te zeggen omdat ik er niet bij was, maar goed dat detail viel me wel op.

En tja, heb zelf ook genoeg dingen gezien/meegemaakt met GVB-personeel waar ik zo m'n vraagtekens bij zet. Ken er bijvoorbeeld eentje die schijnbaar denkt dat alle verkeerslichten in de stad puur straatversieringen zijn en extreem agressief reageerde toen een mevrouw met baby hem daar op zeer rustige toon op wees. Dat wil niet zeggen dat ik nu in het algemeen geen respect meer opbreng voor het personeel. Hufters die bijdehand gedrag vertonen heb je overal zitten, politiekorps Amsterdam-Amstelland is geen uitzondering. Als jij geen respect meer toont vergroot dat enkel maar de kans op nog meer conflicten, maar goed die afweging maak je zelf. En ach, beetje rellerig doen is natuurlijk ook hartstikke stoer... :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is idd zo. Mafkezen heb je overal. Maar zoals ik al zei, dat deed voor mij de das om. En natuurlijk zal ik degenen die respect naar mij blijven tonen, dat ook naar hun doen.

Maar dan mijn vraag: Sinds wanneer mag je niet een simpele vraag stellen: Waarom (moet ik mijn ID tonen)? Hij heeft niet geweigerd dat te doen ofzo. Moet je daarvoor geboeid worden, tegen de tram worden geduwd met een vieze hand voor je mond en afgevoerd worden?

Maar wat ik vooral wil zeggen: politieagenten weten best hun macht te gebruiken om van een schattige kitten en gevaarlijke leeuw te maken.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Maar dan mijn vraag: Sinds wanneer mag je niet een simpele vraag stellen: Waarom (moet ik mijn ID tonen)? Hij heeft niet geweigerd dat te doen ofzo. Moet je daarvoor geboeid worden, tegen de tram worden geduwd met een vieze hand voor je mond en afgevoerd worden?
Volgens mij heb je sinds 2005 gewoon je ID te tonen op het moment dat je staande gehouden wordt door politie. Verder kan ik geen antwoord op je vraag geven omdat ik er niet bij was en geen idee heb of je collega('s) überhaupt wel de hele waarheid vertellen i.p.v. de halve.
hauptbahnhof schreef:Maar wat ik vooral wil zeggen: politieagenten weten best hun macht te gebruiken om van een schattige kitten en gevaarlijke leeuw te maken.
Anderzijds doet het nodige GVB-personeel ook steeds bijdehanter en schromen absoluut niet direct een grote mond op te zetten. Misschien zijn naast de reizigers politieagenten dat gedrag ook een beetje zat? :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door hauptbahnhof »

Actie vraagt om reactie. :wink:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door R-Flow »

Dat is nou precies wat reizigers en politieagenten tegenwoordig doen! :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door hauptbahnhof »

Ja precies, zo denkt iedereen tegenwoordig. Dat is nou juist de verharding van de maatschappij. En dan kun je gaan zeiken over GVB-personeel terwijl bepaalde reizigers geen haar beter zijn.
Dus eigenlijk zinloze discussie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door R-Flow »

In functie hoor je - let wel, tot op zekere hoogte - gewoon bescheidener op te stellen i.p.v. je direct tot hetzelfde niveau te verlagen of van meet af aan disproportioneel te reageren. Dat is een mening die jij niet deelt, ik weet het want dat kwam al naar voren in de discussie over vergeten gedag te zeggen. Opvallend is dat GVB-werknemers die ik persoonlijk ken ook steeds vaker hoor "zeiken" over de gebrekkige sociale vaardigheden van sommige collega's. Met name de felheid waarmee zij reizigers te woord staan maar ook zeker het gedrag naar ander personeel toe.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is ook zo maar je hoeft al helemaal niet alles te pikken. En misschien geloof je het niet, ik ben juist heel netjes naar iedereen toe, zolang ze dat ook zijn. Mensen die wat te klagen hebben probeer ik zo goed mogelijk te helpen/doorverwijzen, zolang degene netjes blijft. Ik zal iemand die onredelijk doet zelfs eerder negeren voordat ik als ik een viswijf ga lopen schreeuwen.

Ik zou wellicht "asociaal" gaan reageren als mensen mij voor de gek proberen te houden (zoals laatst op lijn 26 een tweetal hun chipkaart aan elkaar doorgeven (de een chekct in, de andere uit).

En jij kan dan vinden dat als iemand instapt ik moet groeten (ook al krijg ik geen antwoord terug) maar dat is niet de normale gang van zaken. En jij zou dat ook niet blijven doen op het moment dat jij die functie bekleed.

Maar ik merk dat we eigenlijk een beetje behoorlijk veel afdwalen van de eigenlijke topic. :wink:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door waldo79 »

R-Flow schreef:
hauptbahnhof schreef:Maar dan mijn vraag: Sinds wanneer mag je niet een simpele vraag stellen: Waarom (moet ik mijn ID tonen)? Hij heeft niet geweigerd dat te doen ofzo. Moet je daarvoor geboeid worden, tegen de tram worden geduwd met een vieze hand voor je mond en afgevoerd worden?
Volgens mij heb je sinds 2005 gewoon je ID te tonen op het moment dat je staande gehouden wordt door politie.
Zeg wijsneus, alleen als de politie vraagt om je te identificeren. Tot dat moment ben je er niet toe verplicht.
Zou helemaal mooi wezen :X
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Klaasje »

Ze mogen het ook alleen vragen wanneer er sprake is van een verdenking óf wanneer het binnen een risicogebied valt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door waldo79 »

Exact: en daar zou de neiging kunnen ontstaan de verplichting op te rekken 8-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Chauf21 »

Graag terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten