Adieu, oude gele Sprinter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Daniel »

Adieu, oude gele Sprinter

ZOETERMEER - Je zou er bijna sentimenteel van worden. Zaterdag vertrekt op het Centraal Station van Utrecht de laatste oude Sprinter voor een 9 uur durende rit dwars door Nederland.

De karakteristieke gele stoptrein werd in de jaren zeventig aangekocht voor de Zoetermeer Stadslijn en reed nadien dertig jaar door de groeistad.

De organisatie van de afscheidsrit is in handen van SpoorForum, een club van treinhobbyisten. Zoetermeerder Maarten Batenburg is zo’n spoorfanaat en rijdt zaterdag mee. „De Sprinter is voor mij een stukje nostalgie. Het zijn fijne treintjes die rammelen van alle kanten,’’ vertelt de Zoetermeerder opgewekt. „In de voorkant kun je een gezicht zien, met een hoog voorhoofd. Een babyface. Het heeft iets vrolijks en tegelijk iets melancholieks. De Sprinter sluit een oud tijdperk af.’’

Daags na de afscheidsrit gaat de oude Sprinter naar Denemarken om er te worden verbouwd tot een moderne NS-trein. „De Sprinters zijn weliswaar economisch afgeschreven, maar technisch gezien nog niet,’’ legt Batenburg uit. „Vanwege de drukte op het spoor, loont het kennelijk om ze nog een keer te gebruiken. Alle Sprinters worden verbouwd. Ze worden technisch vernieuwd, het interieur wordt vervangen en de gele kleur maakt plaats voor blauw-wit. Ze doen weer dienst als Sprinter, zoals de NS zijn stoptreinen tegenwoordig noemt.’’

Voor de afscheidsrit zaterdag zijn geen plaatsen meer te krijgen. De Sprinter zal kriskras door Nederland rijden, maar doet uitgerekend niet de oude vertrouwde Zoetermeer Stadslijn aan. Het spoor tussen Den Haag en Zoetermeer is omgebouwd voor Randstadrail en niet langer geschikt om NS-treinen te laten rijden.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Daantje »

Jammer. Tot mijn 7e heb ik in Zoetermeer gewoond en altijd als we naar oma gingen in Voorburg gingen we met de sprinter dus dat zijn wel de eerste treintjes waar ik groot mee geworden ben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Daniel »

Tja, en ik herinner ze dan weer als de eerste elektrische treinen op de lijn Dordrecht - Geldermalsen... lang hebben ze er niet gereden, maar toch. 't zijn toch herinneringen aan iets dat gaat verdwijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door waldo79 »

Lawaaibakken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Geert »

Ik herinner me ze vooral van de Hoekse Lijn. Maar ja, daar heeft ook vrijwel nooit iets anders gereden als stoptrein (behalve dan nu in de spitspendels naar Vlaardingen) :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Vinny »

Niet planmatig nee; maar er is wel eens een ICM over de kop gedraaid na wat heen en weer pendelen tussen Hoek van Holland en Rotterdam... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Daniel »

Planmatig zit er nu een Plan V in de spitspendels, dus tja, da's redelijk wat anders... dat er nou vandaag voor de zoveelste keer weer gewoon een SGM-II in de Plan V omloop zit. Tja...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door webguy »

Ja ja, en ik herinner ze nog goed als tussenoplossing voor de serie s8800 . Tussen october en december 2005 (net voor de ingrijpende Drgl 2006) reden ze tussen Ut en Ledn, met SGM-II + SGM-III. Daarna volgde gelukkig V-IRM :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Niet planmatig nee; maar er is wel eens een ICM over de kop gedraaid na wat heen en weer pendelen tussen Hoek van Holland en Rotterdam... :roll:
Allicht, ik heb ook af en toe een Mat '64 gezien en er heeft ook eens een DDAR gereden, maar dat is allemaal bij hoge uitzondering geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Suus »

Mijn eigen afscheidsritje doe ik wel met de normale dienstregeling, zolang ze nog rondrijden in de s18800 en s19500 :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Geert »

En de s14100 niet te vergeten :lol: :idea:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Niet planmatig nee; maar er is wel eens een ICM over de kop gedraaid na wat heen en weer pendelen tussen Hoek van Holland en Rotterdam... :roll:
Ik kan me de planmatige Hoek van Holland en dan de zee over treinen nog wel herinneren hoor :D (nou ging de trein de boot niet op maar ach, het stond wel als EC op de oude CTA's met rollen)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adieu, oude gele Sprinter

Bericht door Vinny »

Ik kan me de planmatige Hoek van Holland en dan de zee over treinen nog wel herinneren hoor
Ja en dan is het dus niet de bedoeling dat het mat. in de omloop van de stoptreinpendel verdwijnt, wat helaas wel eens gebeurd is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten