Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Suus »

De NMBS heeft een nieuwe site gemaakt. Maar als je naar http://www.nmbs.be of http://www.b-rail.be gaat krijg je hem natuurlijk niet te zien, neehee, dan moet je naar http://www.belgianrail.be surfen :')

Het ziet er in ieder geval een stuk hipper en wat minder amateuristisch uit, of het ook een echte verbetering qua inhoud is durf ik niet te zeggen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Fles »

Hij slikt zijn eigen verkortingen niet eens (FBMZ, Brussel-Zuid; FGSP, Gent-Sint-Pieters; FGRA, Geraardsbergen). Dus zelfde niveau prutswerk als die hispeed-site.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door deadlock »

Wow mijn browser crashte zowat toen ik hem opende, wtf :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Wow mijn browser crashte zowat toen ik hem opende, wtf :mrgreen:

Novell zeker hmm :mrgreen:
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door midnet »

bij de oude site hadden ze het leuk gedaan: nmbs->NL, sncb-> FR, als je b-rail deed, moest je de taal kiezen, al is dat bij vrijwel elke BE-site het geval als 1e blad. Bij SBB/CFF is net zoiets (Zwitserland, sbb.ch->DE, maar sbb.com-> Engels).
Ik ben helemaal niet tegen ouderwetse sites-als ze het goed doen, al dat flashy gedoe met flitsen en bewegende beelden etc. kan me gestolen worden.
Op z'n minst is de b-rail/Europa site een heel stuk beter als wat NSHispeed ons te bieden heeft. Las pas, dat je op b-rail zelfs online tiketjes enkel binnen NL kan bestellen en afdrukken (leuk voor buitenlanders die dat met cred card willen doen).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
deadlock schreef:Wow mijn browser crashte zowat toen ik hem opende, wtf :mrgreen:

Novell zeker hmm :mrgreen:
Ja echt wel :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door reisthijs »

Zo, kan het nog trager? Gelukkig maar ook de de oude site gewoon nog bestaat.

(Heb ik wel meteen weer een mooi stukje Vlaams geleerd, wat op de Engelstalige versie kortweg als 'Vandalism' wordt gemeld is op de Nederlandse een 'daad van kwade wil'.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Stéphane »

Is dat Vlaams of oubollig Nederlands? Bij mij opent hij in alle geval vlotjes.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Wubbo »

Die Belgen zijn net zo 'goed' in reisinfo als wij.

Nu bij Storingen:
Beschadiging aan de infrastructuur: Treinverkeer verstoord tussen Bilzen en Hasselt .

Vertragingen tussen 05 en 10 minuten zijn mogelijk.

Duur van de verstoring onbepaald.

Gelieve naar de aankondigingen te luisteren.


Nu op de homepage:
Wijziging dienstregeling vrijdag 18 mei

Tijdens het verlengde Hemelvaartweekend maken er merkelijk minder reizigers gebruik van onze treinen in het binnenlands verkeer. Daarom past NMBS Mobility de dienstregeling licht aan. Een aantal P-treinen zullen die dag niet rijden.

Raadpleeg onze dienstregeling voor meer info.


Oftewel: er is wat aangepast, maar we vertellen lekker niet wat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Vinny »

Dat stond toch altijd als voetnoot in het spoorboekje? Na een feestdag willen sommige mensen kennelijk opnieuw uitslapen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Suus »

De dag tussen hemelvaart en het weekend wordt als brugdag gezien. Ook in Nederland vrij gebruikelijk trouwens, volgende week ligt het onderwijs ook stil op die vrijdag :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Wubbo »

Ik snap best dat er die dag minder spitstreinen rijden, maar aan zo'n bericht heb je helemaal niks. Doe dan een 'lees verder' met een overzichtje ofzo.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Caspar »

Bij NS heerst het idee dat hoe minder getailleerd, hoe meer mensen je er mee bereikt en hoe minder onduidelijkheden je kan creëren.
Men doelt op het feit dat mensen het vaak niet zouden snappen als je op trein(serie) gaat communiceren. Soms moet je er ook echt even voor gaan zitten om de gevolgen voor de dienstregeling van werkzaamheden te doorgronden, en zeker als je alle uitzonderingen meeneemt.

Toen ik in 2008 bij Prorail begon stond dat al hoog op de agenda van de reisinfo, dat het allemaal globaler moest gaan worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Vinny »

Tussen Den Helder en Maastricht rijden minder treinen door logistieke problemen. Er geldt een omreisadvies. Kijkt u op www.ns.nl...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Daniel »

@Caspar: het irritante van de huidige aanpak is juist dat een ervaren reiziger nergens snel kan zien wat er nu wel en niet rijdt bij werkzaamheden of een verstoring. De enige manier om daar achter te komen is de reis te gaan plannen, maar dat werkt ook weer niet omdat de planner niet al te ver vooruit actueel is.

Als ik bv. weet dat de s2800 niet rijdt dan kan ik daar m'n reis op afstemmen. Maar als ik m'n reis moet gaan plannen bij een storing en de planner danwel AV geeft voor een half uur later alle treinen nog gewoon als rijdend aan terwijl de storingspagina zegt dat er minder treinen rijden dan kunnen ze net zo goed niks op die storingspagina zetten. Dan weet ik immers net zoveel :roll:
En alle standaard versperringsmaatregelen ten spijt, bij verstoringen tussen Utrecht en Amersfoort blijft het vaak een verrassing wat er nu wel en niet rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door webguy »

Caspar schreef:Bij NS heerst het idee dat hoe minder getailleerd, hoe meer mensen je er mee bereikt en hoe minder onduidelijkheden je kan creëren.
Op zich klopt dat nog wel, maar vanuit de "user experience / user interface" hoek (om een iets meer website technisch perspectief te gebruiken) wil je mensen ook de info aanbieden die ze nodig hebben. Iemand die "expert" is zou meer info of functies moeten kunnen krijgen dan iemand die voor de eerste keer de website gebruikt. Nou is de groep expert misschien niet zo groot, maar de alledaagse forens tussen Zwolle en Utrecht wil wel weten welke trein er deze zomer uitvalt voor hem...

Wat ik overigens ook kwalijk vind hierin is dat werkzaamheden bij Prorail al twee jaar van te voren worden ingepland (weet niet in hoeverre ze dan ook vast staan) maar pas 3 weken van te voren (of later nog :( ) in de reisplanner worden verwerkt. Globaal zou je over een jaar al moeten weten wat er gaat gebeuren...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Wubbo »

Globaal wel ja, maar de praktijk is dat dan in het beste geval nog niet duidelijk is hoe er precies wel gereden gaat worden en in het slechtste geval vervalt of verplaatst de buitendienststelling of wordt wat langer of korter. Enige vorm van zekerheid kun je er dus niet uit afleiden. Wat natuurlijk wel kan, is aangeven op welke trajecten er veel werkzaamheden zijn. NS heeft dat ook wel eens gedaan volgens mij. Daarmee kun je in ieder geval al wat info bieden, zonder dat je echt afhankelijk bent van definitieve planningen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen introduceren nieuwe site

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Wat natuurlijk wel kan, is aangeven op welke trajecten er veel werkzaamheden zijn. NS heeft dat ook wel eens gedaan volgens mij.
Inderdaad, dat stond in een kadertje bovenaan de pagina's in de laatste paar jaargangen van het spoorboekje die uitgegeven zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten