Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daan »

Gaan we weer...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Gekko123 »

Tja, viel te verwachten. Het is mode om een aanbesteding aan te vechten...
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door uvos10 »

Volgens mij mag een vervoerder toch maar zes weken na de gunning in beroep gaan of is dat anders
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BR628 »

Dat klopt. Daarom is dit ook hoogst opmerkelijk. Tenzij er wel voor 1 mei bezwaar is ingediend en dit nu pas bekend is geworden...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Opvallend trouwens dat Qbuzz in beroep gaat.
Ik had dan nog eerder verwacht dat Connexxion, als vervoerder die het gebied verliest, in beroep zou gaan...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Qbuzz denkt waarschijnlijk, dan hebben we mooi al het busvervoer in de drie Noordelijke provincies (en Qbuzz is natuurlijk ook aardig gedwarsboomd door Arriva en Connexxion als nieuwkomer). En misschien hebben ze wel een heel goed aanbod gedaan dat aan te vechten is. Maar is er ooit een concessie geweest waarbij de rechter uiteindelijk een andere partij aanwees omdat die toch een beter bod had? Meestal (zoals in Utrecht) komt er dan een nieuwe aanbesteding.
erjeebee
Berichten: 1391
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door erjeebee »

Roelof88 schreef: Maar is er ooit een concessie geweest waarbij de rechter uiteindelijk een andere partij aanwees omdat die toch een beter bod had? Meestal (zoals in Utrecht) komt er dan een nieuwe aanbesteding.
Nee.
Klopt.
Rechter wordt gevraagd te oordelen over de aanbestedingsprocedure.. en als het oordeel is 'niet in de haak' dan moet ie over.
Rechter kan natuurlijk NOOIT op de stoel van de concessieverlener gaan zitten en een andere partij aanwijzen.

Maar goed, in beroep gaan kan wel eens helpen (via wat omwegen)
BBA ging in 2005 in beroep, en behield uiteindelijk ook midden en west Brabant.
Rechter liet aanbesteding overdoen, die werd gewonnen door Connexxion en Hermes, maar ja, die konden niet rekenen en moesten toen zelf een rechtszaak aanspannen om er weer vanaf te komen.

Ben erg benieuwd wat QBuzz voor argumenten aanvoert.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Jef400 »

En het liedje herhaalt zich.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Ik denk dat Qbuzz heeft gedacht .... jullie zitten ons in het vaarwater (Concessie GD), nu is het onze beurt ....

Tja, ik denk er het mijne van!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dagren »

Zou fraai zijn als Connexxion uiteindelijk met de concessie ervan door gaat.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Dagren schreef:Zou fraai zijn als Connexxion uiteindelijk met de concessie ervan door gaat.
Denk dat die optie vooralsnog niet mogelijk is omdat zij geen bezwaar hebben gemaakt tegen de gunning.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BR628 »

Nou in het BRU gebied kan Arriva bijvoorbeeld nu ook de vervoerder gaan worden terwijl die niet eens mee gedaan hebben in de vorige aanbesteding. Mocht Qbuzz in het gelijk gesteld worden, wat ik gezien de spelregels van deze aanbesteding een kans van 0 op 100 acht, dan zal Arriva ongetwijfeld tegen dat besluit in beroep gaan. Zie daar dan de volgende soap in navolging van bij het BRU. Uiteindelijk zou het dan ook in Fryslân theoretisch zo kunnen zijn dat de tender daar ook helemaal overnieuw moet.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Dat zou pas kunnen als de gehele aanbesteding over moet en niet in een eerder stadium.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

BR628 schreef:Mocht Qbuzz in het gelijk gesteld worden, wat ik gezien de spelregels van deze aanbesteding een kans van 0 op 100 acht,
Verklaar je nader? Als ergens iets in de bieding van Arriva niet-bestekconform is, dan had de provincie niet aan Arriva mogen gunnen. En aangezien het bestek van deze aanbesteding een hoog detail-niveau kende zijn er talloze zaken die niet-bestekconform kunnen zijn.
BR628 schreef: dan zal Arriva ongetwijfeld tegen dat besluit in beroep gaan.
Ik vind de berichtgeving wat verwarrend. Als het goed is, heeft Qbuzz bij de provincie bezwaar aangetekend tegen de gunning aan Arriva en waarschijnlijk gelijktijdig bij de rechter een verzoek tot voorlopige voorziening ingediend om de aanbesteding op te schorten. Als de provincie het bezwaar van Qbuzz honoreert en de gunning intrekt, dan kan Arriva inderdaad beroep aantekenen. Als de provincie het bezwaar van Qbuzz ongegrond verklaart kan Qbuzz in beroep gaan bij de rechter. Volgens mij is de kans op een soap dus sowieso vrij groot.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dafdriver »

Als het zo'n soap word is Connexxion de lachende derde waarschijnlijk. Want er moet toch gereden worden en kunnen zij nog verder rijden met bussen ( Ambassadors en Pro-City's ) die waarschijnlijk slecht te verhandelen zijn en anders al vrijgekomen waren en daardoor ook overbodig zouden raken.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Is er eigenlijk nog een verlengingsoptie die kan worden uitgeoefend? Connexxion verliest bakken met geld op de huidige concessie, dus ik denk dat ze liever z.s.m. er vanaf zijn. Of een veel hoger bedrag krijgen of minder hoeven aan te bieden.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dafdriver »

Statler Rail schreef:Is er eigenlijk nog een verlengingsoptie die kan worden uitgeoefend? Connexxion verliest bakken met geld op de huidige concessie, dus ik denk dat ze liever z.s.m. er vanaf zijn. Of een veel hoger bedrag krijgen of minder hoeven aan te bieden.
Geen idee maar dan moet er wel overlegd worden met Connexxion voor die noodverlenging.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Schiermonnikoog krijgt zes elektrische bussen

De provincie Fryslân heeft zes elektrische bussen gekocht om in te zetten op Schiermonnikoog. Het Chinese bedrijf BYD Europe BV gaat ze bouwen. BYD kwam als beste aanbieder uit de beoordeling. (...)

Naast de zes elektrische bussen koopt de provincie de bijbehorende oplaadpunten. Ook sluit ze een 15-jarig contract af met BYD voor het onderhoud van de bussen. BYD gaat hiervoor lokaal technici opleiden. De bussen zijn qua grootte vergelijkbaar met de bussen die nu rijden op Schiermonnikoog. Ze zijn 12 meter lang en bieden ruimte aan 70 passagiers. (...)

BYD is een Chinees bedrijf dat sinds 2003 elektrische auto’s en sinds 2010 elektrische bussen levert. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen elektrische auto’s en honderden elektrische bussen geproduceerd. Het Europese hoofdkantoor van BYD is sinds 1999 gevestigd in Rotterdam.

Lees meer op: http://nieuwsuitfriesland.nl/wordpress/?p=25589

Zoeken in google met de tekst "BYD electirc bus" levert de volgende plaatjes op:
http://chinaautoweb.com/blog1/wp-conten ... k9-002.jpg

En de achterzijde:

http://i974.photobucket.com/albums/ae23 ... G_5898.jpg
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door isadora »

Leuke gordijntjes.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door tsov »

Dit is de officiële website van de fabrikant.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

isadora schreef:Leuke gordijntjes.
ik neem aan dat ze die gordijntjes weglaten op schiermonnikoog :?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Is er al wat meer bekend over de uitslag van ht bezwaar dat Qbuzz had aangespannen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BR628 »

Nee, naar verluid niet voor half juli...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt voor het antwoord.
Dit gaat dus nog wel even duren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Ik vond nog een document met de reden waarom Qbuzz bezwaar heeft aangetekend:

GS hebben op 20 maart 2012 besloten de OV-concessie Noord en Zuidwest Fryslân en Schiermonnikoog te gunnen aan Arriva. Qbuzz, waaraan niet is gegund, is het met dit besluit niet eens en heeft gebruik gemaakt van haar rechtsbescherming door een bezwaarschrift in te dienen en gelijktijdig een voorlopige voorziening te vragen. De belangrijkste grond van Qbuzz is gelegen in een aangevoerde vormfout, nl. het ontbreken van een handtekening van de bevoegd vertegenwoordiger van Arriva op de bij de concessiedocumenten behorende (concept)overeenkomst t.a.v. levering en afname duurzame brandstoffen. Qbuzz meent dat Arriva daarom ongeldig heeft ingeschreven en niet aan Arriva had mogen worden gegund. GS menen dat er hier sprake is van een eenvoudig te herstellen gebrek en dat het verzoek van Qbuzz afgewezen moet worden.

Bron: Provincie Fryslan (http://www.fryslan.nl/download.asp?obje ... 120529.pdf)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten