Arriva wil heraanleg oud spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door JeePee »

Een beetje overlap met het nieuws dat de trein naar Veendam gaat komen, zoals hier is vermeld. Toch even in een apart topic geplaatst aangezien ik denk dat hier nog wel een leuke discussie over kan komen.
Arriva wil heraanleg oud spoor

Gepubliceerd op 14 maart 2008, 12:27
VEENDAM/LEEUWARDEN -

Vervoersbedrijf Arriva en de provincie Friesland onderzoeken of oude, reeds jaren geleden opgedoekte spoortracés in de provincie weer in gebruik genomen kunnen worden.

Arriva-directeur Anne Hettinga denkt dat een rendabele exploitatie mogelijk is. ,,We gaan verroeste rails opgraven, oppoetsen en veilig maken of opnieuw sporen aanleggen. We willen een prachtig netwerk opbouwen.''

Dat zei Hettinga vrijdagochtend in Veendam, waar ruim zestig jaar na opheffing van het traject Veendam-Zuidbroek sinds vandaag weer passagierstreinen rijden.

Friesland kende vroeger een wijdvertakt spoorlijnennetwerk van de Noord-Friese Locaal Spoorwegmaatschappij (NFLS) en de Nederlandse Tramweg Maatschappij (NTM). De bekendste lokale spoorlijn die teloor ging, is het Dokkumer Lokaaltje. Deze liep van Leeuwarden via Stiens naar Dokkum.

Sinds de jaren dertig van de vorige eeuw werden lokale spoorlijnen opgedoekt omdat ze de concurrentie met de bussen niet aankonden. Op sommige lijnen werden tot in de jaren negentig goederen vervoerd.
Bron: Leeuwarder Courant

Leeuwarden - Stiens is een aardig drukke OV-corridor, maar het heropenen van het spoortraject lijkt mij niet erg zinnig. Zeker aangezien het spoor daar nog maar kortgeleden volledig is weggehaald en er grotendeels een fietspad is overheen gelegd. Daarnaast loopt een deel over het terrein van het militair vliegveld van Leeuwarden en ik denk niet dat defensie echt welwillend zal staan tegenover de terugkeer van een trein hier.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door Vinny »

Een spoorverbinding met Ameland. Eindelijk een fatsoenlijke Spurttrein in plaats van een aftandse rammelbus. Het lijkt me *heerlijk*. Neemt niet weg dat ik de kosten/batenanalyse maar even liever niet onder ogen zie ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door Daan »

Op zich een goed idee, maar het zal heel veel geld gaan kosten...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door Dubbele P »

hmm, fraai is dat, ik had Leeuwarden - Stiens nog op mijn lijstje staan voor een fotoverslagje :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door Justin »

Gauw dat verslag maken dan ;)!

Lijkt me interessant... weer excuus om voor mij naar Friesland af te reizen in ieder geval. Maar ik ben daar in ieder geval niet zo heel erg thuis in de regio. Hoe staat men zelf daar tegenover?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door webguy »

Naar Stiens heeft toch nog in 2000 ofzo een Bombardier Talent gereden? En daarvoor toch nog een sikje met goederen wagens?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door BR628 »

webguy schreef:Naar Stiens heeft toch nog in 2000 ofzo een Bombardier Talent gereden? En daarvoor toch nog een sikje met goederen wagens?
Dat was op 28 februari 1997 ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Arriva wil heraanleg oud spoor

Bericht door webguy »

Ach, ik zat er maar een paar jaar naast :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten