Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Wat is er niet duidelijk over lijn 15. Volgens mij al wel eerder uitgelegd in dit topic hoe deze lijn gaat rijden.
Heet gaat Frank nu niet om het hoe maar wanneer ;)

EDIT: ik zie dat Freek het volgende al eerder gepost heeft: In de spits in spitsrichting Groesbeek en dan in tegenspitsrichting naar Afrikamuseum

Lijkt dus gewoon een spitslijn te blijven.
"Een touringcar is geen bus"
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Mooi dat de eerste aardgasbus voor Arnhem bij MAN Vianen staat wanneer komt hij naar Arnhem toe.
En de wagenparknummers worden 5300 tot ?????????.
Zijn de nieuwe trolleybussen al besteld en zoja van welk type worden ze.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door busentrein »

hij wordt aangepast bij MAN, hij schijnt maandag weer naar het Arnhemse te komen... garantie tot de voordeur :oops:
de serie gaat lopen van 5300 tot 5443.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

Trolleybussen is nog niks over bekend. Maandag is hij idd weer te bekijken door personeel, waar precies ga ik niet prijsgeven om te voorkomen dat het personeel de kans niet krijgt om even te kijken door fotograferend tuig :twistend:

Daarna zullen we 'm een poosje niet zien, want dan gaat de 5300 terug naar MAN (in Polen waarschijnlijk) voor verdere aanpassingen op basis van opmerkingen van het rijdend personeel. Daarna word pas de rest geproduceerd op basis van de 5300.
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door willie »

Freek schreef:

De 26 wordt ingekort tot Arnhem-Doesburg. Lijn 68 gaat Doesburg-Dieren rijden (ma-za overdag 2x per uur, daarbuiten 1x)

Dat wordt, als je het mij vraagt, het einde van Doesburg-Dieren. Afgekoppeld van de rest van het net kun je dat met een enkel busje aan, je kunt immers ruim binnen een half uur heen en weer terug. Dat betekent dat een of andere ambtenaar zich binnenkort zal afvragen of dat busje wel rendabel is, zonder zich te realiseren dat rechtstreekse verbindingen tussen Doesburg en bijvoorbeeld Apeldoorn of Zutphen. of tussen Dieren en bijvoorbeeld Doetinchem of Zevenaar veel meer perspectief bieden.

Ik zou zeggen: koppel een herstelde streekbus tussen Zutphen en Dieren (met opheffing van de buurtbussen naar Leuvenheim en Spankeren) weer aan de Breng-tak van lijn 43 (Dieren-Arnhem), en trek de overblijvende Syntus-tak van (Apeldoorn-Dieren) door naar Doesburg en Zevenaar/Duiven. Zorg in Dieren voor een goede aansluiting Doesburg <-> intercity Zutphen en in Doesburg voor een goede aansluiting Dieren <-> Doetinchem. Dat is een stuk interessanter.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

fogeltje schreef:
Freek schreef:Wat is er niet duidelijk over lijn 15. Volgens mij al wel eerder uitgelegd in dit topic hoe deze lijn gaat rijden.
Heet gaat Frank nu niet om het hoe maar wanneer ;)

EDIT: ik zie dat Freek het volgende al eerder gepost heeft: In de spits in spitsrichting Groesbeek en dan in tegenspitsrichting naar Afrikamuseum

Lijkt dus gewoon een spitslijn te blijven.
Ah nu begrijp ik het dus ook. Grofweg krijg je 7-9 een halfuursdienst Groesbeek-Nijmegen en Nijmegen - Afrika Museum. 9-16 twee keer per uur nijmegen-Afrika Museum vv en dan 16-19 uur Nijmegen-Groesbeek en Afrika Museum-Nijmgen 2x per uur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Nu snap ik het niet meer, Freek :lol:

Ik was in de veronderstelling dat lijn 15 simpelweg lijn 25 omgenummerd zou zijn, dus alleen in de spitsuren en in de tegenspitsrichting slechts van of naar Afrikamuseum in plaats van helemaal naar Groesbeek. Maar nu lees ik het laatste lijstje (bericht van Frank) naar aanleiding van jouw bericht nog eens en zie "lijn 25 wordt opgenomen in lijn 15".

Klopt het dan lijn 15 dan een reguliere lijn wordt (en de bediening van het Afrikamuseum overneemt van de huidige lijn 7), 2x per uur gaat rijden en in de spitsuren aangevuld wordt met de ritten die nu onder lijn 25 gereden worden (en welke in de ochtendspits richting het Afrikamuseum doorrijden naar Groesbeek en in de middagspits richting CS vanaf Groesbeek komen)?

Vergeef me mijn traagheid, maar ik ben een beetje gaar vandaag.

En nog iets, weet niet of het al naar voren is gekomen (best veel om even terug te zoeken), maar rijdt lijn 15 de huidige route van lijn 25 door Heyendaal? Dus via de St. Annastraat, Kapittelweg en dan langs Universiteit/Oost? Of gaat deze via de Spoorkuil helemaal naar station Heyendaal?
"Een touringcar is geen bus"
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door greyhound »

willie schreef:Freek schreef:

De 26 wordt ingekort tot Arnhem-Doesburg. Lijn 68 gaat Doesburg-Dieren rijden (ma-za overdag 2x per uur, daarbuiten 1x)
Dat wordt, als je het mij vraagt, het einde van Doesburg-Dieren.
En dan te bedenken dat je zo'n 30 jaar geleden iedere 15 minuten met lijn 23 van Arnhem via Dieren en Doesburg naar Doetinchem en Genderingen kon met in de spits een versterking tussen arnhem en dieren ( deels zelfs to Doesburg) met per uur 2 tot 4 extra bussen. In de ochtendspits had je zo'n beetje een 7,5 minutendienst vanaf Doesburg naar Arnhem. Daarnaast was er ook nog lijn 24 Arnhem-Dieren-Zutphen-Deventer met een dertig minuten dienst.

Tijden veranderen....

De trein was in die tijd een stuk minder populair. Dat is een deel van de verklaring voor de veranderingen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door webguy »

De trein reed toen ook niet elk kwartier naar Doetichem toch?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

@Fogeltje: Dat laatste denk ik wel een antwoord op te weten (zie ook kaartje op vorige pagina): lijn 15 rijdt CS - Spoorkuil - Station Heyendaal - Universiteit Oostzijde - langs Brakkenstein op - Heilig Landstichting - Groesbeek of Afrika Museum.

Wat betreft frequenties denk ik dat het als volgt is:

Ochtendspits:
tweemaal per uur Groesbeek -> Nijmegen
tweemaal per uur Nijmegen -> Afrika Museum

Overdag:
tweemaal per uur Nijmegen <-> Afrika Museum

Middagspits:
tweemaal per uur Nijmegen -> Groesbeek
tweemaal per uur Afrika Museum -> Nijmegen

In de spitsen zijn Groesbeek en het Afrika Museum met deze lijnen dan slechts in één richting bereikbaar (maar ongetwijfeld wel de drukste richting).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Zo klopt ie helemaal. Route is iets anders in Brakkenstein (tov de huidige 25), heb daar ook al eerder eens een kaartje voor gemaakt. Overigens kun je afvragen wat de meerwaarde is van de buslijn die eigenlijk alleen rijdt voor het Afrikamuseum. Zal toch niet heel veel volk trekken vermoed ik.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Het is wat Frank zegt, die verbinding is dit jaar pas geïntroduceerd, dus om het meteen af te schieten is misschien wat voorbarig. Huib zegt altijd dat de gemiddelde verbinding/buslijn zo een jaar of 2/3 nodig heeft om ontdekt te worden.

Wat betreft deze specifieke verbinding deel ik overigens je mening wel. Misschien dat het wat afgestemd kan worden met het Afrikamuseum? Is dat het hele jaar door open? Geeft lijn 7 (en later 15) ergens misschien aansluiting op lijn 5 of 8? Dan zou er nog iets van nut in kunnen zitten.

De route bij Brakkenstein heb je inderdaad al ooit gegeven, die kan ik me nog herinneren.

En ik zie net dat bij de halte Sionsweg 5, 7 en 25 samenkomen. Maar bij lijn 8 komt de huidige lijn 7 niet in de buurt. Dus voor zoiets zou het doortrekken naar het Afrikamuseum inderdaad wat overbodig lijken. Of je moet zorgen dat lijn 8 dichter in de buurt van de nieuwe lijn 15 zal komen, dan kun je eventueel wat snellere overstapverbinding met Berg en Dal maken (of daar behoefte aan is, is een ander).
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Ik vond de huidige oplossing met het doortrekken van lijn 7 ook wel mooi; een aparte buslijn is idd ook wat overdreven. Of het moet zijn dat Brakkenstein een tweede buslijn wil behouden. Anders weet ik nog wel andere dingen met die dienstregelingsuren te verzinnen :P .
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door willie »

greyhound schreef:
willie schreef:Freek schreef:

De 26 wordt ingekort tot Arnhem-Doesburg. Lijn 68 gaat Doesburg-Dieren rijden (ma-za overdag 2x per uur, daarbuiten 1x)
Dat wordt, als je het mij vraagt, het einde van Doesburg-Dieren.
En dan te bedenken dat je zo'n 30 jaar geleden iedere 15 minuten met lijn 23 van Arnhem via Dieren en Doesburg naar Doetinchem en Genderingen kon met in de spits een versterking tussen arnhem en dieren ( deels zelfs to Doesburg) met per uur 2 tot 4 extra bussen. In de ochtendspits had je zo'n beetje een 7,5 minutendienst vanaf Doesburg naar Arnhem. Daarnaast was er ook nog lijn 24 Arnhem-Dieren-Zutphen-Deventer met een dertig minuten dienst.

Tijden veranderen....

De trein was in die tijd een stuk minder populair. Dat is een deel van de verklaring voor de veranderingen.
Voor een deel heb je gelijk, maar juist niet als het gaat om rechtstreekse verbingen tussen Dieren en Doetinchem of Doesburg en Apeldoorn, waarvoor de trein toch echt geen alternatief biedt. Daarnaast lijkt er bij de provincie sprake van het bewust laten doodbloeden van verbindingen die zo op het eerste gezicht parallel aan een spoorlijn lopen, zoals de voormalige halfuursdienst tussen Dieren en Zutphen. Die is inmddels door twee buurtbuslijnen vervangen, waarvan er een (Zutphen-Leuvenheim) de betreffende woongebieden zoveel beter ontsluit dat busjes overvol zijn, en Syntus zelfs heeft voorgesteld de reguliere buslijn hier weer te laten terugkeren.

Daarnaast zou het me niks verbazen als die afgekoppelde lijn 68 tussen Doesburg en Dieren straks, net als lijn 64 en 65, door Hermes bij een taxibedrijf zal worden ondergebracht. In plaats van een nieuwe lijn 68 van nauwelijks vijf kilometer in te stellen zou men toch op z'n minst kunnen overwegen lijn 64 en 65 naar Dieren door te trekken, zodat er een betere aansluiting op de trein ontstaat en de Dierenaren, bij gebrek aan een rechtstreekse bus naar Doetinchem, gezellig bij de Ikea in Duiven kunnen gaan winkelen. Ik geloof niet dat er, naast Dieren, een andere plaats in Nederland bestaat waar een echt goed openbaar vervoer-aanbod zo vakkundig de nek is omgedraaid.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

is de 5300 al weer weg uit Nederland en waar is hij heen en hebben ze hem al de aanpassingen gegeven waarom gevraagd was en is er al gestart met de productie van de rest van de serie. Wanneer komen de eerste in dienst of wachten ze tot December 2012 wanneer de nieuwe concessie ingaat.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door busentrein »

ze zullen naar alle waarschijnlijkheid pas in dienst komen als de concessie start. Overigens wordt 15 mei de eerste BRENG GTW gepresenteerd bij Stadler
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Wat wel weer logisch is, immers nu is Novio de vervoerder straks Hermes. Kan dan natuurlijk maar zo zijn dat verzekeringen, lease (?) op naam Hermes staan, in zo'n geval kan Novio er niet mee rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Wat wel weer logisch is, immers nu is Novio de vervoerder straks Hermes. Kan dan natuurlijk maar zo zijn dat verzekeringen, lease (?) op naam Hermes staan, in zo'n geval kan Novio er niet mee rijden.
Als alles op naam van Connexxion staat, dan zou dat natuurlijk een minder groot probleem zijn. Maar op wiens naam het staat...geen idee. Je zou zeggen omdat ze Novio en Hermes beiden onder dezelfde moeder vallen, zou het juist makkelijker moeten zijn de bussen geleidelijk te laten instromen. Ik denk dat dit sowieso werk en geld zou schelen dan alles in een grote nachtelijke operatie uit te wisselen.

Maar als verzekeringen en dergelijke inderdaad op verschillende namen staan, dan wordt dat al lastiger.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Hoe zat dat eigenlijk met de aardgasbussen in Nijmegen, die zijn toch ook pas bij de aanvang van de nieuwe concessie in dienst gekomen.

Wilde eigenlijk zeggen dat er tal van redenen zijn te verzinnen waarom er wel of niet een geleidelijke instroom is. Gewoon lekker rustig afwachten. Voor de zomer zijn ze er sowieso niet lijkt me dus waarom daarover zo'n drukte.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door MdJ »

Die aardgaswagens waren er toch niet allemaal al, bij de aanvang van de concessie (daardoor eerste maand nog extra VanHool's en ex Hermes-1700'den)?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Hoe zat dat eigenlijk met de aardgasbussen in Nijmegen, die zijn toch ook pas bij de aanvang van de nieuwe concessie in dienst gekomen.

Wilde eigenlijk zeggen dat er tal van redenen zijn te verzinnen waarom er wel of niet een geleidelijke instroom is. Gewoon lekker rustig afwachten. Voor de zomer zijn ze er sowieso niet lijkt me dus waarom daarover zo'n drukte.
Het hoeft ook zeker niet voor de zomer, maar als je een paar weken voor de nieuwe concessie begint met geleidelijk de wagens uit te wisselen dan heb je op die zaterdagnacht geen bergen personeel nodig de nieuwe bussen naar de stallingen te brengen en de oude af te voeren. Zaterdagnacht is voor werkgevers niet zo een gunstig tijdstip om veel mensen aan het werk te zetten.

Ik moet bekennen dat ik niet meer weet hoe het met de aardgasbussen ging. Volgens mij stroomde het toen vanaf november langzaam in zodra het beschikbaar was en volgens mij heb je gelijk dat er bij de concessieovergang nog niet alles was. Maar die oude 1700 bussen reden toen al vooral op de streeklijnen omdat een deel van de streekbussen alsnog niet kwam (waar later die Volvo's voor kwamen). Kijkende naar mijn archief waren de geledes er op 15 december (dinsdag) nog niet, toen reed nog aftandse Connexxion toelie op lijn 10 (de oude gelede Citaro's waren inmiddels weg), maar de resterende december ben ik niet meer in Nijmegen geweest (in ieder geval niet met lijn 10). Er reden toen ook nog Connexxion B95 bussen overigens. Eerste week van januari waren in ieder geval de gelede bussen ingestroomd. En op 12 december reed al minstens 1 aardgasbus.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door marvinkok »

Volgens mij zijn alle bussen van Connexxion Vloot. Dan zou er toch ook best door "Novio" gereden kunnen worden met een "Hermes" bus lijkt me.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Dat lijkt mij ook want je laat toch geen half jaar voor aanvang van de conecessie bussen ergens in opslag staan daar zijn ze te duur voor.
Is de 5300 alweer terug naar de fabriek zodat de rest gebouwd kan worden.
In welk land worden de aardgasbussen gebouwd en in welke fabriek.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

Trolley0144 schreef:Dat lijkt mij ook want je laat toch geen half jaar voor aanvang van de conecessie bussen ergens in opslag staan daar zijn ze te duur voor.
Is de 5300 alweer terug naar de fabriek zodat de rest gebouwd kan worden.
In welk land worden de aardgasbussen gebouwd en in welke fabriek.
Maar er staan ook nog geen bussen klaar in de opslag. De bussen moeten nog gebouwd worden. Ga er nou maar van uit dat je voor December ze nog niet ziet rijden op dienst.

5300 is nog niet terug naar de fabriek, over een weekje gaat hij terug. Ze worden in polen in de fabriek van MAN (goh..) gebouwd.
Bartbreng
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 10:02

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Bartbreng »

Als ik goed ben geinformeerd zal de 5300 vandaag (vrijdag 11-05-2012) de gehele dag op de vestiging in Nijmegen zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten