Dordrecht vreest verlies intercity's

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Fles »

Raymond schreef: ik geloof nooit dat ze alle vier de IC's over de HSL gaan sturen. Dan zou Dordrecht er dus niet op achteruit moeten gaan.
Aanname
Wubbo schreef:Ik durf de stelling wel aan dat als de IC's tussen Dordrecht en Breda vervalt, de stoptrein 2x per uur gaat rijden.
Aanname
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door reisthijs »

Ja, en dus? Die hele petitie waar we het hier over is gebaseerd op allerlei aannames.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Michael »

Wubbo schreef:Ik durf de stelling wel aan dat als de IC's tussen Dordrecht en Breda vervalt, de stoptrein 2x per uur gaat rijden.
De s5000 zou toch vanaf dienstregeling 2013 sowieso 2 keer per uur gaan rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Daniel »

Vanaf de nieuwe concessie in 2015 is het een eis dat elk station aan het hoofdrailnet minstens de hele dag door 2x/uur bediend wordt in beide richtingen. Dat haalt Breda Prinsenbeek met de huidige dienstregeling niet, dus dan moet je of 2x/uur met de s5000 gaan rijden of wat anders verzinnen.

Kan me voorstellen dat 4x/uur in de daluren (2x s5000 en 2x s5100) toch wel enigzins overkill is voor Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid (ri. Dordrecht e.v.), maar verder heb je vrij weinig mogelijkheden. Je zou kunnen gaan combineren en splitsen op Lage Zwaluwe, de s2100 in de daluren laten stopperen tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe of (ja ik weet het is erg onwaarschijnlijk) Breda Prinsenbeek laten bedienen door de Fyra naar Breda :P

1x/uur Dordrecht Zuid overslaan met zowel de s5100 als de s5000 maakt het aangeboden product nou niet echt duidelijker en je blijft dan een overbediening van Lage Zwaluwe houden. Maar zowel Ddzd als Zlw overslaan is ook weer niet heel praktisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Wubbo »

Dan lijkt overkill voor Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid me de meest reële optie. In het absolute dal zou je nog kunnen keren in Lage Zwaluwe met een van beide series, maar dan ga je helemaal beginnen aan luchtvervoer denk ik.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Caspar »

Als alle IC's die nu tussen Dordrecht en Breda reizen over de HSL gaan, kan je dan niet 2 stoptreinen per uur tot een acceptabel niveau vullen tussen deze twee steden? Volgens mij zijn er in Dordrecht nog best wat mensen die (nu in de s1900) instappen naar Breda.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Ja, en dus? Die hele petitie waar we het hier over is gebaseerd op allerlei aannames.
Je kunt wel beter wat van je laten horen voor je voor voldongen feiten wordt gesteld. Dordrecht heeft nu een vrij riante treinbediening, maar als dat flink achteruit dreigt te gaan dan ontstaat er discussie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Als alle IC's die nu tussen Dordrecht en Breda reizen over de HSL gaan, kan je dan niet 2 stoptreinen per uur tot een acceptabel niveau vullen tussen deze twee steden? Volgens mij zijn er in Dordrecht nog best wat mensen die (nu in de s1900) instappen naar Breda.
De stoptrein zit in de spits in ieder geval al goed vol tussen Dordrecht en Breda (vooral omdat 'ie er niet al te veel langer over doet is en op een handig tijdstip tussen de ICs in rijdt), maar in de daluren is 'ie vrij stil en is er ook niet gek veel reizigersaanbod van Dordrecht naar Breda.
In ieder geval is er hier, naast woon-werkverkeer, ook sprake van een best redelijke studentenstroom richting Breda gezien er in Dordrecht vrijwel geen HBO-opleidingen en hoger zijn. Ervaring van mij was dat er toch wel ongeveer een 50/50 verdeling tussen Rotterdam en Breda is aan waar de studenten heen gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Caspar »

En wat gaat er gebeuren met de treinen over Dordrecht als er enkele euro's toeslag wordt geheven op de IC's die dan over de HSL gaan rijden, krijgen de stoptreinen dan niet extra reizigers?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Daniel »

Da's twijfelachtig... de reistijd per stoptrein t.o.v. IC tussen Dordrecht en Rotterdam neemt bv. meer toe. En een overstap gaat ook niet echt werken gezien de stoptrein een aansluiting op de IC biedt richting het zuiden, IC -> stoptrein levert al weer reistijdverlies door een langere overstap in Dordrecht op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Wubbo »

De huidige dienstregeling als maatstaf nemen kan natuurlijk betekenen dat je niet naar de werkelijkheid zit te kijken: best kans dat die in tijd verschuiven als gevolg van een verschoven aanbod op de HSL (en daardoor andere tijdliggingen in de Willemsspoortunnel en op het stuk tussen de aansluiting van de HSL en Breda).

Dat je mag (of moet) protesteren voordat je voor een voldongen feit wordt gesteld is ook waar, maar protesteer dan tegen reele plannen en niet tegen een plan waarin maar 1 IC per uur tussen Dordrecht en Rotterdam rijdt, want dat is zonde van het protesteren (dat gaat 'm toch nooit worden).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Vinny »

Tja. Ik heb wel eens idiotere plannen voorbij zien komen waar terecht in een vroeg stadium tegen geprotesteerd is en waar uiteindelijk een goed plan voor is gekomen. Ik zou zeggen: 4x per uur: ic Dordrecht-Rotterdam-Amsterdam, 2x per uur: ir Dordrecht-Vlissingen, stopt tussen Dordrecht en Vlissingen overal, 1x per uur ic Amsterdam-Vlissingen, 2x per uur ir Dordrecht-Breda. Ik zeg expres ir zodat de mogelijkheid bestaat voor een zonetrein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De huidige dienstregeling als maatstaf nemen kan natuurlijk betekenen dat je niet naar de werkelijkheid zit te kijken: best kans dat die in tijd verschuiven als gevolg van een verschoven aanbod op de HSL
Daar heb je gelijk in ja... maar niks wetend discussieert het natuurlijk ook wat lastig.

Al kan je redelijkerwijs wel verwachten dat als de s1900 via de HSL gaat rijden de ligging ten noorden van Rotterdam verandert en niet die in Brabant. Je zit immers met...
a) De huidige knopen in de dienstregeling die je anders compleet opnieuw mag gaan opzetten (en dat heeft volgens mij nog wel wat meer invloed dan de hele Hanzelijn om maar wat te noemen)
b) Het feit dat de Fyra en s1900 nu vlak achter elkaar vertrekken in zuidelijke richting. Wil je dus niet al te veel knopen weer helemaal moeten omgooien, dan werkt het het handigst om de 1900 ongeveer zoveel later te laten vertrekken dat de aankomst in Breda rond dezelfde tijd blijft.

En door dat laatste punt zit je gelijk al redelijk vast aan de huidige patroontijden van de Sprinters rond Lage Zwaluwe, die ook weer grotendeels de ligging van de ICs op Dordrecht - Rotterdam e.v. dicteren i.v.m. de gewenste aansluitingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten