Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

In Karlsruhe zijn de eerste 2 Flexity-trams afgeleverd voor proefrijden in Karlsruhe ten behoeve van het S-bahn-systeem in Karlsruhe, het wereldberoemde Karlsruher Modell. In eerste instantie worden er 30 afgeleverd. Karlsruhe heeft nog een optie op 45 extra trams. Dit zijn de zogenaamde 2-systemen trams, die zowel als tram in de stad kunnen rijden, maar ook op het DB-spoor kunnen, met de daarbij horende hogere voltage. EN met toilet uitgerust, i.v.m de interlokale lengte van sommige trajecten! (y) De trams zullen na de proefperiode in eerste instantie ingezet worden op lijn S2 van Spöck ten noorden van KA, naar Rheinstetten ten zuiden van KA. Dit omdat deze lijn een goede mix is tussen "Stadtverkehr und Landverkehr", zoals de directeur van de AVG in Karlsruhe het noemt.

3d-animatie: http://www.youtube.com/watch?v=Y8OTxpw8YLk
23 foto's: http://www.ka-news.de/fotos/bilddetail/cme508416,869404
grote animatie foto: http://www.bombardier.com/files/en/supp ... uhe-HR.jpg
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door tjitte19 »

ziet er mooi uit en leuk dat er toiletten inzitten. hier lopen ze al te zeuren als een SLT geen toiletten heeft, kan ik ook wel begrijpen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

Ik had juist vernomen dat ze eerst naar de lijnen S51 en S52 zouden gaan, maar aangezien ze blijkbaar nog niet op de sporen van de DB zijn toegelaten is lijn S2 een logischere lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

tjitte19 schreef:ziet er mooi uit en leuk dat er toiletten inzitten. hier lopen ze al te zeuren als een SLT geen toiletten heeft, kan ik ook wel begrijpen.
Sommige ritten zijn echt lang. Vanaf KA Hbf naar Freudenstadt in het Zwarte Woud met de S41 ben je bijna 2 uur onderweg. Prachtige rit door het Zwarte Woud, maar ja, als je moet plassen onderweg. :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door webguy »

Maar van lagevloers blijft echter wel weinig over...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Ik had juist vernomen dat ze eerst naar de lijnen S51 en S52 zouden gaan, maar aangezien ze blijkbaar nog niet op de sporen van de DB zijn toegelaten is lijn S2 een logischere lijn.
http://www.ka-news.de/region/karlsruhe/ ... 066,868768

Karlsruhe (feb) - Vor zweieinhalb Jahren hat die Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG) bei der österreichischen Firma Bombardier 30 neue Stadtbahnen bestellt. Nun sind die ersten beiden Exemplare in Karlsruhe eingetroffen und sollen sich ab Herbst durch die Fächerstadt schlängeln - auf der Linie S2 zwischen Rheinstetten und Spöck.

Bee, bij mijn weten zijn de lijnen S51 en S52 naar Germersheim pas met de dienstregeling 2011 in gebruik genomen. Het laatste stuk naar Germersheim hbf is inderdaad DB-spoor. Zie ook:

http://www.youtube.com/watch?v=nmBghdiGwOM
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 07 mei 2012, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

webguy schreef:Maar van lagevloers blijft echter wel weinig over...
Dat valt wel mee hoor. De meeste "buitenhaltes" zijn hoog, dus je kunt gelijkvloers instappen. In KA zelf liggen over het algemeen de lagere haltes, waarbij inderdaad het trappetje naar buiten schuift. Het punt is, dat in KA de stadstrams en de S-bahnen vaak op dezelfde haltes stoppen.

Edit: In het Karlsruher Modell rijden veel trams over DB-sporen en stoppen ook gewoon bij treinperrons. Met echte lagevloertrams zou dat dus niet meer kunnen.

Zie: http://images.google.de/imgres?q=karlsr ... 0,s:0,i:71
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

Er worden bij de trambedrijven in de KVV drie verschillende vloerhoogtes onderscheiden, laag, midden en hoog.

Deze trams krijgen een middenhoge instap. De perrons op lijn S2 zijn daarmee niet barrierevrij (de lijn wordt namelijk ook door lagevloerstrams bedient van de VBK). Voor zover ik weet zijn deze trams bedoeld om de tweerichtings-stadtbahnwagens die een hoge vloer hebben eruit te werken en de trams uit Saarbrücken weer terug te sturen naar waar ze vandaan komen. Deze trams zijn dus uiteindelijk bedoeld voor de lijnen S31, S32, S4, S41, S5, S51, S52, S6 en S9.

Er is voor zover ik weet ook nog een lopende bestelling voor eenrichtings-stadtbahnwagens met een lage vloer bij Vossloh en die gaan dan uiteindelijk op lijn S1, S11 en S2 rijden.

Ik ben vorig jaar in Karlsruhe geweest en het wagenpark is wat chaotisch door de diverse kleine deelseries maar dit is wat ik er van begrepen heb.

Edit: Voor de mensen die het wat duizelt, hier een kaart van de lijnen binnen het KVV. Diverse lijnen verlaten het gebied, daar is weer een andere kaart voor: http://www.kvv.de/fileadmin/user_upload ... ternet.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef: Er is voor zover ik weet ook nog een lopende bestelling voor eenrichtings-stadtbahnwagens met een lage vloer bij Vossloh en die gaan dan uiteindelijk op lijn S1, S11 en S2 rijden.
Vossloh/Kiepe gaan 25 lagevloertrams uitleveren vanaf oktober 2013. Blijkbaar dus een heel andere bestel-/uitleverserie en dus ook weer een ander type tram?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef: Voor zover ik weet zijn deze trams bedoeld om de tweerichtings-stadtbahnwagens die een hoge vloer hebben eruit te werken en de trams uit Saarbrücken weer terug te sturen naar waar ze vandaan komen.
Die 3 Saarbahnen gaan inderdaad in de herfst weer terug naar Saarbrücken. Deze Saarbahnen kunnen overigens maar heel beperkt ingezet worden. Bij mijn weten voornamelijk op de S9 en S3 ( S31/S32), omdat deze uitsluitend op DB-spoor rijden. Het probleem was, dat men in Karlsruhe 2-systemen voertuigen nodig had. Saarbrücken had/heeft die. Het probleem was alleen het railprofiel. In Saarbrücken is over het hele traject tot in Frankrijk gebruikt gemaakt van spoorrails. Daar is het profiel van de wielen van de voertuigen van de Saarbahn ook op aangepast. In Karlsruhe rijden de meeste S-bahnen deels op tramrails en deels op spoorrails. De wielen zijn daarom niet specifiek voor spoorrails. De Saarbahnen met hun "spoorwielen" kunnen in Karlsruhe derhalve alleen rijden op trajecten waar in zijn geheel "spoorrails" ligt (geen tramrails dus). Dat is bij de S9 en S3 het geval.

Dit is binnenkort verleden tijd: http://images.google.de/imgres?q=saarba ... ,s:0,i:104
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:
Bee schreef: Er is voor zover ik weet ook nog een lopende bestelling voor eenrichtings-stadtbahnwagens met een lage vloer bij Vossloh en die gaan dan uiteindelijk op lijn S1, S11 en S2 rijden.
Vossloh/Kiepe gaan 25 lagevloertrams uitleveren vanaf oktober 2013. Blijkbaar dus een heel andere bestel-/uitleverserie en dus ook weer een ander type tram?
Die Vossloh-trams zijn inderdaad de eenrichtings-lagevloersstadtbahnwagens. Die gaan de GT6-80C (en later de GT8-80C) vervangen uit 1983-1984. Zoals je ziet hebben de wagens nu bijna 30 jaar dienst gedaan. Hoewel ze nog in uitstekende staat verkeren zijn zijn ze technisch verouderd en bovendien niet echt gebruikersvriendelijk door de zeer hoge instap (twee vaste treden plus een uitklaptrede). Daarmee zijn ze niet echt geschikt voor binnenstedelijke diensten terwijl dat toch heel veel voorkomt op de lijnen S1, S11 en S2.

Dan is er nog een oude serie trams stadstrams in Karlsruhe, onduidelijk is nog wanneer die er precies uitgaan. Die rijden nu nog op lijn 5 en de schooltrams. Het laatste gerucht wat ik heb gehoord zou het wel eens 2017 (!) kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:

Die Vossloh-trams zijn inderdaad de eenrichtings-lagevloersstadtbahnwagens. Die gaan de GT6-80C (en later de GT8-80C) vervangen uit 1983-1984. Zoals je ziet hebben de wagens nu bijna 30 jaar dienst gedaan. Hoewel ze nog in uitstekende staat verkeren zijn zijn ze technisch verouderd en bovendien niet echt gebruikersvriendelijk door de zeer hoge instap (twee vaste treden plus een uitklaptrede). Daarmee zijn ze niet echt geschikt voor binnenstedelijke diensten terwijl dat toch heel veel voorkomt op de lijnen S1, S11 en S2.

Dan is er nog een oude serie trams stadstrams in Karlsruhe, onduidelijk is nog wanneer die er precies uitgaan. Die rijden nu nog op lijn 5 en de schooltrams. Het laatste gerucht wat ik heb gehoord zou het wel eens 2017 (!) kunnen worden.
Ok, ja dat zijn nog de 'oudjes'. Je ziet vaak in de spits een GT6 en een GT8 gekoppeld rijden, op de S1/S11. Dan is het voorste voertuig een GT8 met als lijnnummer S1 en het gekoppelde voertuig is een GT6 met als lijnnummer S11, waarbij ze bij Ettlingen ontkoppeld worden en ze allebei hun eigen weg gaan als resp. S1 (Bad Herrenalb) en S11 (Ittersbach). Ik heb dat wel eens bij Ettlingen gezien. Ook omgekeerd, wacht de S11 in Ettlingen, waarna de S1 er aankomt en aankoppelt aan de wachtende S11 en dan samen richting Karlsruhe HBF rijden.
Mooi systeem :Y Bedankt voor je informatie, Bee

Ja, en lijn 5, de vreemde eend in de bijt in Karlsruhe, van Rheinhafen naar Rintheim. Kan me niet voorstellen dat ie nog 5 jaar mee moet. Weet alleen dat het de bedoeling is dat n.a.v. de Kombilösung lijn 5 in 2016 een andere route krijgt, maar kan me niet voorstellen dat dat met dit materieel gebeurt. We zullen zien.....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

Zover ik weet worden de lijnen S1 en S11 niet gesplitst/gecombineerd, maar worden er wel tramstellen halverwege afgetrapt of aangekoppeld. Het gebeurt niet alleen in Ettlingen Stadt maar ook bij de keerleus Neureut (halte Kirchfeld).

In de spits heb je dan ook nog enkele ritten die als Eilzug rijden en een aantal haltes overslaan en je hebt nog "Kurswagen" naar de KIT Campus Nord. Bij de halte Frankfurter Straße wordt het achterste stel afgetrapt, waarna een identiteitscontrole plaatsvind voordat het stel verder rijdt naar het eindpunt. De KIT Campus is als ik mij niet vergis een nucleair onderzoekscentrum, vandaar de controle van de papieren.

Die WU-GT8's van lijn 5 zijn inderdaad behoorlijk uitgeleefd. Ik heb ergens een artikel gelezen over lijn 5 in het een Strassenbahn Magazin van vorig jaar, even kijken of ik dat nog kan terugvinden.

Edit: Gevonden. Er kunnen geen lagevloerstrams rijden omdat het laatste stuk naar het eindpunt Rintheim nog niet is verbouwd voor 2,65 meter brede trams (alle andere trajecten in Karlsruhe zijn dat ondertussen wel) waardoor de oude trams nog rijden. Naar verwachting 2014 volgt de ombouw en komen er op lijn 5 lagevloerstrams. Lijn 5 zal niet in de tunnel gaan rijden, zie daarvoor de geplande lijnvoering na het voltooien van alle tunnels: http://www.diekombiloesung.de/fileadmin ... ustand.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Zover ik weet worden de lijnen S1 en S11 niet gesplitst/gecombineerd, maar worden er wel tramstellen halverwege afgetrapt of aangekoppeld. Het gebeurt niet alleen in Ettlingen Stadt maar ook bij de keerleus Neureut (halte Kirchfeld).
Bedankt voor je info over lijn 5.

In 2010 heb ik die koppeling toch gezien. Halte Ettlingertor (vlakbij mijn hotel), een dubbelgelede GT met lijnnummer S1 en een enkelgelede GT met lijnnummer S11 aan elkaar gekoppeld in de richting van Ettlingen. Kan me de bestemmingdisplay niet meer herinneren. Later ben ik in Ettlingen Stadt even op het station gaan zitten en de zaak eens even geobserveerd, maar de trams werden daar wel degelijk ontkoppeld en gingen hun eigen weg.

Maar dat kan veranderd zijn. In het Kursbuch 2012 staat ook geen gekoppelde diensten meer, dus misschien is dit nu anders.

Even off-topic: ik vind Karlsruhe één van de prettigste en mooiere steden van Duitsland. Niet in de eerste plaats om hun perfekte tram-systeem.

Vraagje: hoe kom ik aan het Strassenbahn-Magazin hier in Nederland? Abo vanuit Duitsland?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

Sommige boekhandels hebben hem in hun tijdschriftenassortiment. De Bruna waar ik regelmatig kom heeft hem in ieder geval wel :Y

Als ik in Duitsland ben koop hem vaak bij een stationsboekhandel, dan is het net iets goedkoper :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Sommige boekhandels hebben hem in hun tijdschriftenassortiment. De Bruna waar ik regelmatig kom heeft hem in ieder geval wel :Y

Als ik in Duitsland ben koop hem vaak bij een stationsboekhandel, dan is het net iets goedkoper :)
Bedankt!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Voor Bee en andere geïnteresseerden:
Een filmpje (gisteren door iemand gepubliceerd) in HD (1080P) over het tramverkeer in Karlsruhe, waar bijna alle type trams en S-bahnen te zien zijn.Computerscherm op fullscreen zetten en 10 minuten genieten:
http://www.youtube.com/watch?v=bEJMKdfld34

Edit: op 1:30 een "gewone" tram die rijdt op een S-bahn-lijn (S2). Is volgens mij de enige S-lijn waar dat voorkomt en waarschijnlijk ook technisch mogelijk is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

Die lagevloerstrams zijn van binnen echt zo ontzettend lelijk trouwens. Okergeel en rood zijn ook nooit mijn favoriete kleuren geweest trouwens :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Die lagevloerstrams zijn van binnen echt zo ontzettend lelijk trouwens. Okergeel en rood zijn ook nooit mijn favoriete kleuren geweest trouwens :oops:
Ja, daar kan je over discussiëren. Op zich vind ik de kleuren van de trams in Karlsruhe wel mooi. Feit is wel dat je lekker zacht zit. Ik ben eens naar Bad Wildbad geweest, in het middengedeelte gezeten, met panoramaramen, het leek wel eerste klas waar ik zat. Heerlijke zachte zitplaatsen, daar zit je echt voor je plezier in. In Amsterdam ben ik altijd weer blij als ik uit de Combino kan, op de plaats van bestemming.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Stéphane »

fred1954 schreef:Voor Bee en andere geïnteresseerden:
Een filmpje (gisteren door iemand gepubliceerd) in HD (1080P) over het tramverkeer in Karlsruhe, waar bijna alle type trams en S-bahnen te zien zijn.Computerscherm op fullscreen zetten en 10 minuten genieten:
http://www.youtube.com/watch?v=bEJMKdfld34

Edit: op 1:30 een "gewone" tram die rijdt op een S-bahn-lijn (S2). Is volgens mij de enige S-lijn waar dat voorkomt en waarschijnlijk ook technisch mogelijk is.
Wel grappig om te zien hoe twee gekoppelde stellen op 3.36 over de wissels gaan.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Stéphane schreef: Wel grappig om te zien hoe twee gekoppelde stellen op 3.36 over de wissels gaan.
De tram komt uit de Kaiserstrasse, wat uiteindelijk voetgangersgebied moet worden. De rails is een stuk om een "Baustelle" heen verplaatst t.b.v. de tunnel die gebouwd gaat worden onder de Kaiserstrasse. Dit geeft inderdaad een grappig gezicht zo vanaf een afstand.

Ook in Karlsruhe dus Noord-Zuidlijn-achtige taferelen, helaas. Maar de Kaiserstrasse ondertunnelen is ECHT nodig. Die NZL in Amsterdam, of die nodig was, daar kunnen we nog over discussiëren. Maar ja, dat valt buiten dit draadje.

Zie webcam: http://www.diekombiloesung.de/aktuelles ... rasse.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Edit: op 1:30 een "gewone" tram die rijdt op een S-bahn-lijn (S2). Is volgens mij de enige S-lijn waar dat voorkomt en waarschijnlijk ook technisch mogelijk is.
Lijn S2 wordt niet door het AVG maar door de VBK gereden. Het is heel moeilijk te zien, maar in de rode (of grijze) balk helemaal onderaan de wagenkast staat van welke vervoerder het voertuig is en die op lijn S2 zijn van de VBK.

In het filmpje is helaas niet de combinatie van twee gekoppelde lagevloerstrams te zien, die kwam in de zomer van 2011 voor op lijn 1 omdat lijn 2 niet reed wegens werkzaamheden tussen Durlacher Tor en Tullastraße. Omdat de lijnen allemaal via Hauptfriedhof en de dienstsporen in de Tullastraße werden omgeleid besloot men toen om te snoeien in het aanbod.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef: Lijn S2 wordt niet door het AVG maar door de VBK gereden. Het is heel moeilijk te zien, maar in de rode (of grijze) balk helemaal onderaan de wagenkast staat van welke vervoerder het voertuig is en die op lijn S2 zijn van de VBK.
Bedankt voor je informatie. Dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
Er is overigens wel ergens een filmpje over een gekoppelde lagevloertram in KA op Youtube, maar kan hem niet vinden.

Vond wel dit filmpje. Kijk vanaf 8:44 dan zie je wie al 20 (!) jaar de haltes inspreekt/afroept in KA:
http://www.youtube.com/watch?v=25J2R_MBvpc
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door Suus »

Die mevrouw, Dorothee Roth, sprak de omroepen tot 2010 in, tegenwoordig hebben ze een iets vriendelijkere stem. Toch is Dorothee Roth nog op veel plekken te horen, want ze heeft ook de omroepen van de trams in Stuttgart, Mannheim, Ludwigshafen am Rhein en Freiburg im Breisgau ingesproken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bombardiers Flexity afgeleverd in Karlsruhe

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Die mevrouw, Dorothee Roth, sprak de omroepen tot 2010 in, tegenwoordig hebben ze een iets vriendelijkere stem. Toch is Dorothee Roth nog op veel plekken te horen, want ze heeft ook de omroepen van de trams in Stuttgart, Mannheim, Ludwigshafen am Rhein en Freiburg im Breisgau ingesproken.
Nou jij bent beter op de hoogte dan ik, blijkt wel. Ik was voor het laatst in KA in 2010 en toen heb ik haar nog gehoord. Vooral die beroemde zin: "Der Zug hält nur bei Bedarf", hoe vaak ik die niet gehoord heb! :roll: Heb op Google even op haar naam gezocht. Blijkt ook nog omroepster voor de televisie en radio te zijn (geweest). Ondernemende vrouw in ieder geval. Ga over een paar maanden weer naar KA, ben benieuwd hoe het nu klinkt. Ze had een aparte stem, maar niet onprettig vond ik. Ik ga kijken of ik die nieuwe stem kan vinden op Youtube.
Bedankt weer voor je info.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten