Vervoerder Syntus in geldnood

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door NintendoC »

'Vervoerder Syntus in geldnood''
Vervoerder Syntus verkeert in grote financiële nood. Volgens betrokkenen heeft het bus- en spoorbedrijf dat actief is in het oosten van het land vanaf juni geen geld meer. Alleen als de aandeelhouders bijspringen, kan Syntus overeind blijven.
Een woordvoerder ontkent dat het voortbestaan van Syntus in gevaar is: "We staan er financieel niet rooskleurig voor. We maakten vorig jaar verlies, maar met een verbeterprogramma hopen we het rendement weer te kunnen verhogen."
Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van vijf miljoen. En ook dit jaar werd weer een verlies verwacht.

Lees verder
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 09 mei 2012, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Tja, geld is op. En waar moet je dat tegenwoordig nog vinden?
Dat wordt de winkel sluiten, vrees ik.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door waldo79 »

Eerst maar afwachten wat hier allemaal van waar blijkt te zijn.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door NintendoC »

Het is een bericht van de NOS, die naar mijn weten redelijk betrouwbaar zijn in dit soort zaken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Jef400 »

Ik hoorde deze geruchten al langer rondspoken. Maar achteraf gezien blijkt het een waar feit te zijn. Mijn vraag: Hoe word dit met betrekking tot concessie's opgelost?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door MdJ »

Veolia heeft ook al een aantal malen op de rand van de afgrond gestaan, en daar is de provincie bij gesprongen...
Bij twijfel: gebruik beton.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Roelof88 »

Je ziet meer bedrijven (aannemersbedrijven) die omvallen doordat ze te scherp inschrijven op een aanbesteding. Hier in het Noorden al diverse keren meegemaakt dat een andere aannemer het werk moest overnemen omdat de ander failliet ging. Een openbaarvervoerbedrijf kun je niet zo makkelijk failliet laten gaan (hetzelfde als de banken), dus zal de overheid als het echt mis dreigt te gaan moeten bijspringen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Caspar »

Maar dat is dan toch omgekeerde wereld? Dan bepalen bedrijven eigenlijk wat het overheidsbeleid is, als in geval van omvallen de overheid ze toch wel overeind houdt?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Caspar schreef:Maar dat is dan toch omgekeerde wereld? Dan bepalen bedrijven eigenlijk wat het overheidsbeleid is, als in geval van omvallen de overheid ze toch wel overeind houdt?
Precies, en ondertussen loopt het management zijn zakken te vullen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door waldo79 »

Off-topic wat mij betreft.
Het kan zijn dat er te goedkoop is ingeschreven. Gelderland wil niet opnieuw onderhandelen. Geen extra steun vanuit de overheid in dit geval.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Freek »

Och Och wat makkelijk. Zullen we dan zeggen dat politici ook alleen maar het beste met zich zelf voor hebben.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Bartjk »

maar dit is denk ik een gevolg van de overheid die meer voor minder wil. ik denk dat als je flink gaat korten op je budget je uiteindelijk duurder uit bent. Bedrijven voelen de concurrentie en proberen dus een zo laag mogelijk aanbod omdat ze weten dat die eerder wordt gekozen. Het beste aanbod prijs/kwaliteit wint maar blijkt uiteindelijk niet rond te komen doordat ze een laag bod hebben gedaan. Gevolg: Of de provincie moet de concessie wijzigen zodat syntus meer budget beschikbaar krijgt en verder kan met de concessie. of ze doen dat niet met kans dat het bedrijf failliet gaat en ze dus als de brandweer een nieuwe verkorte aanbesteding moeten uitschrijven met de kans dat de kwaliteit achteruit gaat. gevolg is dat er weer minder mensen het OV kiezen waardoor er weer verlies wordt gemaakt en de prijzen weer omhoog moeten en er weer mensen weg gaan en ga zo verder. Ik denk dat als de provincie zich nu meer zakelijk gaat opstellen en juist inversteerd in het OV zul je uiteindelijk evenveel of minder betalen. Je moet er voor zorgen dat het aantrekkelijk word voor de reiziger en juist niet op papier betaalbaarder. En dit is met meer zaken zo. Maar als je zo kijkt probeerde syntus het om mensen te lokken. De bussen zijn confortabel, Rijden vaak, Optijd (in die keren dat ik met syntus reis dan). Maar omdat te doen moesten ze wel de concessie winnen en dus moest er met lage kosten ingeschreven worden. Helaas maar ze hebben het geprobeerd. Ik denk dat de provincies (ja, Allemaal!) moeten inzien dat dit de manier is.
Misschien is dit totale onzin wat ik schrijf (en misschien ook een beetje omslachtig en totaal overbodige informatie) maar ik denk dat het zo uiteindelijk beter gaat.

-----------

heeft dit trouwens ook invloed op Midden overijssel???
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Z2N »

Kan niet beter omschreven worden.

En ja, Syntus is Syntus, het maakt niet uit of het Gelderland of Overijssel is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Freek »

Overigens is de gewraakte concessie Veluwe, waarbij ook kwaliteit een grote rol heeft gehad als eis. Bovendien heeft Syntus gewonnen op Co2 uitstoot dus in die zin kan men de provincie voor deze concessie niets aanrekenen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Freek schreef:Och Och wat makkelijk. Zullen we dan zeggen dat politici ook alleen maar het beste met zich zelf voor hebben.
Je zit er vast niet veel naast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Mevrouw Syntus stond mooi met haar mond vol tanden in het Journaal.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Bartjk »

isadora schreef:Mevrouw Syntus stond mooi met haar mond vol tanden in het Journaal.
http://nos.nl/l/tcm:5-1277565/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Bartjk schreef:
isadora schreef:Mevrouw Syntus stond mooi met haar mond vol tanden in het Journaal.
http://nos.nl/l/tcm:5-1277565/
Dank je :pos:

Edit: oh, dit was van het eerdere journaal. De reactie in het Acht-uur-journaal was veel leuker.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Bartjk »

isadora schreef: Dank je :pos:

Edit: oh, dit was van het eerdere journaal. De reactie in het Acht-uur-journaal was veel leuker.
Die staat nog niet online. wel een filmpje van 4 minuten waar die onderzoeker het redelijk duidelijk uitlegt over hoe het financieel nu zit met de ov bedrijven

http://nos.nl/video/371453-bij-failliss ... -meer.html

---------------------------

ah, daar is ie al! ik ga hem zelf ook maar even bekijken :mrgreen:
http://nos.nl/uitzending/63621-nos-jour ... 0-uur.html

---------------------------

Haha, precies het zelfde wat ik daarnet zij vertelde een onderzoeker in het journaal. "Uiteindelijk zal dit ook voor meer kosten zorgen". Trouwens dat connexxion overeind blijft met een verlies van 44 mln :mrgreen:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Bartjk schreef: Trouwens dat connexxion overeind blijft met een verlies van 44 mln :mrgreen:
Je gelooft je ogen en oren toch niet?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Wubbo »

Opvallend: alle busbedrijven maken verlies. Kennelijk maken ze elkaar helemaal gek en schrijven ze onder de prijs in, dat betekent in ieder geval dat er geen verboden prijsafspraken zijn gemaakt en dat marktwerking wat dat betreft dus werkt. Alleen moet het nu weer gezond worden, dus weer inschrijven op of net boven de kostprijs. Als provincie heb je daar een rol in (je mag biedingen afdoen als irreëel, ook al is het de beste), maar het moet vooral van de busboeren zelf komen. Alleen: hoe doorbreek je die cirkel?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Wubbo schreef:Alleen: hoe doorbreek je die cirkel?
Nationaliseren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Caspar »

Minder in te zetten op de financiën?

Hetzelfde geldt volgens mij voor de schoonmaakbranche en voor de aanbesteding van taxi busjes voor minder validen:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1247711 Interessante documentaire.
Laatst gewijzigd door Caspar op wo 09 mei 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Wubbo »

isadora schreef:
Wubbo schreef:Alleen: hoe doorbreek je die cirkel?
Nationaliseren.
Dat doorbreekt zeker de cirkel. Of je daarmee ook de prijs/kwaliteitsverhouding verbetert durf ik te betwijfelen. Laten we wel wezen: er is veel veranderd in het busvervoer de afgelopen 10 jaar. Daar zitten verslechteringen bij, maar zeker ook verbeteringen. Er wordt nu minder geld uitgegeven aan bussen, terwijl op sommige assen en in sommige gebieden de reizigersaantallen spectaculair zijn gestegen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Caspar schreef:Minder in te zetten op de financiën?

Hetzelfde geldt volgens mij voor de schoonmaakbranche en voor de aanbesteding van taxi busjes voor minder validen:
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... 3ab4d60fb2 Interessante documentaire.
Dank je, die sla ik even op. Zembla weet over het algemeen aardig TV te maken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten