De oorspronkelijke N/Z uit het plan van 1968 had twee takken moeten hebben, een naar Molenwijk/Tuindorp Oostzaan en een naar Nieuwendam. Op zich jammer dat dit niet doorgaat, al past het concept van aftakkingen niet in de zo gewenste ontvlechting.
Bij de Sixhaven is bouwkundig/civieltechnisch wel rekening gehouden met een aftakking in westelijke richting (al zal dat ook dan nog wel flinke voeten in de aarde hebben). Maar omdat de dichtheid in het westelijk deel van Noord te laag is blijft een metro in die richting voorlopig nog hypothetisch.
Mijn plan voor een verlengde Oostlijn richting Zaandam houdt de gewenste ontvlechting in stand en zou een heel nieuw ontwikkeld stuk stad kunnen ontsluiten. Maar herontwikkeling van het havengebied binnen de A10 komt op zijn vroegst pas na 2030, misschien 2040 in beeld. Wat ik hierboven schetste is dan ook een ver toekomstbeeld (wie weet kan ik, nu 36, ooit nog eens met mijn scootmobiel per metro naar Zaandam :) ). De N/Z zou dan ooit nog eens richting Purmerend kunnen, wanneer daar op een gegeven moment wèl genoeg voorzieningen zijn om een gelijkwaardigere vervoerstroom in twee richtingen te genereren.
Maar goed, het onderwerp is een verlenging naar Amstelveen. Laat ik niet te veel van het pad afwijken
.
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat het een 'metrolijntje van niks' is. Het aanleggen van metrolijnen is een kwestie van lange adem. In Amsterdam zoals bekend nog veel langer dan elders. Als de lijn in 2017 rijdt begint het gepraat over verlengingen vanzelf. Als er helemaal niets ligt is praten over een regionale lijn zinloos. Kijk naar Rotterdam, naar de lijnen D en E, waarover je (in theorie, niet exploitatief) in één keer van Den Haag Centraal naar De Akkers kunt rijden. Die begon 44 jaar geleden ook als een klein stadslijntje R'dam Centraal - Zuidplein van slechts 5,8 kilometer. Je moet nou eenmaal èrgens beginnen. Het lastigste stuk hebben we over vijf jaar alvast gehad :) .