PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Noord/Zuidlijn niet laten stoppen op Station Zuid… Die ideeën bij de gemeente worden als maar beter hè? :')
De Amsterdamse PvdA wil de Noord/Zuidlijn alsnog doortrekken naar Amstelveen. De fractie zegt te werken aan een plan waarbij de nieuwe metrolijn niet stopt bij station Zuid, maar doorrijdt naar de De Boelelaan/VU.

Volgens PvdA-raadslid Luud Schimmelpennink kan de Noord/Zuidlijn voor hetzelfde bedrag dat nu beschikbaar is, worden doorgetrokken naar de De Boelelaan. Daar moet de metro aansluiten op een snellere en verbeterde versie van de huidige Amstelveenlijn.

'We trekken drie miljard uit voor de Noord/Zuidlijn. Ik vind het behoorlijk belazerd dat we voor dat geld niet ook Amstelveen ontsluiten,' zegt Schimmelpennink.

In februari werd het plan de Noord/Zuidlijn door te trekken na jaren rekenwerk van tafel geveegd door wethouder Eric Wiebes. Hij vond de kosten, ruim 800 miljoen, te hoog en het rendement te laag. (Jasper Karman)
Link naar het volledige artikel uit Het Parool van dinsdag 8 mei 2012:
http://i50.tinypic.com/xfsqcj.jpg
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door VIRM »

Maar station Zuid is toch een groot overstappunt/knooppunt in Amsterdam? Dan is het veel logischer als je de Noord/Zuidlijn daar wel laat stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Het is een beetje wazig geschreven maar ik vat 'm eindelijk: het gaat erom dat bij een verlening nú tot De Boelelaan/VU vanaf Zuid de metro in de verre toekomst nog eens een keertje door kan rijden naar Amstelveen. Kan me alleen niet voorstellen dat dat eerder dan 2040 wordt.

Hoe moet die situatie er eigenlijk uit komen te zien bij De Boelelaan? Er moet een metro-emplacement komen, ruimte voor doorgaand tram-, bus- en autoverkeer etc. :?
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 08 mei 2012, 20:43, 4 keer totaal gewijzigd.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door MdJ »

1stop de; m 1 -pen iets dat dient om een opening af te sluiten 2 -pen zekering: (fig) de ~pen zijn bij hem doorgeslagen hij is buiten zichzelf (van woede) 3 -s bepaling ve maximum of minimum: ledenstop, prijsstop, studentenstop 4 -s het ophouden met iets, het stilstaan: een ~ maken; tussenstop [..]

PVDA: Het ophouden met iets, NZlijn zal niet verder dan Amsterdam Zuid., PvdA dat hij niet meer eindigd bij Amsterdam Zuid, maar in Amstelveen.
OVNL: NZ-lijn halteert niet op Zuid. Slaat station Zuid over.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Z2N »

Misschien is de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen een opstapje voor een metro naar schiphol?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Jef400 »

Als je zo nodig die metro naar Amstelveen wilt hebben trek je toch de gemeentegrens 500m verder. Heb je ook je doel bereikt :|
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Z2N schreef:Misschien is de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen een opstapje voor een metro naar schiphol?
De Amstelveenlijn wordt in 2020 gewoon een snelle stadstram (in Buitenveldert en Amstelveen tenminste) zoals tram 26 naar IJburg, dus daar gaan de komende dertig jaar echt geen metro's overheen. Vervolgens is de enige andere optie naar Schiphol eentje vanaf Zuid, via de huidige route van metro 50 richting de Amstelveenseweg, om vervolgens rechtdoor te gaan langs de A4. Maar goed, dat valt weer niet te combineren met een eindpunt op De Boelelaan.

Noord/Zuidlijn naar Schiphol die deur sla je definitief dicht dus. Althans, binnen afzienbare tijd.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door RoelZ1 »

Alleen is dat besluit voor de ombouw van de Amstelveenlijn naar dat gedrocht wat ze bedacht hebben nog lang niet definitief. Dat is dan ook gelijk het enige wat goed is aan dit plan: ze willen de Amstelveenlijn niet voor miljoenen gaan ombouwen naar een minder hoogwaardige OV-vorm. Wat dat betreft juich ik dit initiatief toe: niet dat het een goed plan is, maar elke weerstand tegen de ombouwvariant die nu op tafel ligt is welkom. Met een beetje geluk komen ze er niet uit en blijft de Amstelveenlijn gewoon in zijn huidige vorm bestaan. Zo lang er geen geld is voor een ombouw naar metro en Amsterdammers natuurlijk nooit een Rotterdam-variant zouden bouwen van wat dan ook lijkt me dat de beste optie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Ik snap dat er altijd nog dingen kunnen veranderden maar het besluit lijkt toch echt gemaakt:
amstelveenlijn.nl schreef:Op 9 februari 2012 hebben de Stadsregio Amsterdam, de gemeenten Amsterdam en Amstelveen en stadsdeel Zuid besloten 225 miljoen euro te investeren in een nieuwe hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam.
In elk geval, wat de PvdA wil is dat er een overstap komt tussen tram naar Amstelveen en N/Z-lijn waarbij je minder ver hoeft te lopen dan dat nu in de huidige plannen het geval is. Verder komt in het artikel helemaal niet naar boven dat de PvdA tegen de plannen is om op korte termijn van de Amstelveenlijn een volledige stadstramlijn te maken. Ze willen echter wel de optie openhouden om de Amstelveenlijn ooit nog eens om te bouwen tot volwaardige metro. Een tijdframe wordt hier echter niet voor gegeven behalve dan dat wanneer de stad er financieel beter aan toe is.

Dat is wat ik uit het bovenstaande artikel destilleer.

Verder vind ik wel dat er een hoop poeha gemaakt wordt om niks. Gut, o, gut je zal toch effe drie minuten moeten lopen zeg, wat een drama! Ben nu iedere dag ook om en nabij drie minuten kwijt om van M50 bij de trein te komen op Zuid. Is heus geen ramp en de reizigers zijn er niet minder om. Daarnaast wil men in het kader van bezuinigingen de halteafstanden in de gehele stad sowieso al verhogen, maar in het geval van de N/Z-lijn-Amstelveenlijn kan dat opeens echt niet?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Mojito »

Ik zou een verlenging van de N/Z met één station naar De Boelelaan/VU wel toejuichen. Vanwege de aanwezigheid van de VU is het een belangrijke bestemming die ontzettend veel reizigers trekt. Je ziet het nu ook aan hoe druk 5 en 51 tussen Zuid en VU zijn voor die ene halte. De gedachte dat men wel bereid is om die paar honderd meter van Zuid naar VU te lopen gaat al heel gauw niet op (bij regen, wind, sneeuw, kou)

Als straks behalve de in wat voor vorm dan ook vernieuwde Amstelveenlijn ook de N/Z daar stopt is dat alleen maar meegenomen. Aangezien het in dat geval maar om een enkel station met een kort traject gaat zal een tunnel of viaduct oplossing niet al te duur hoeven te zijn. En een emplacement of tailtrack is, hoewel handig en wenselijk ook niet altijd nodig. Het veel drukkere Oostlijn station Centraal doet het immers ook al bijna 32 jaar zonder.
足元にご注意下さい
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
Z2N schreef:Misschien is de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen een opstapje voor een metro naar schiphol?
De Amstelveenlijn wordt in 2020 gewoon een snelle stadstram (in Buitenveldert en Amstelveen tenminste) zoals tram 26 naar IJburg, dus daar gaan de komende dertig jaar echt geen metro's overheen. Vervolgens is de enige andere optie naar Schiphol eentje vanaf Zuid, via de huidige route van metro 50 richting de Amstelveenseweg, om vervolgens rechtdoor te gaan langs de A4. Maar goed, dat valt weer niet te combineren met een eindpunt op De Boelelaan.

Noord/Zuidlijn naar Schiphol die deur sla je definitief dicht dus. Althans, binnen afzienbare tijd.
Ik zou het veel logischer vinden als je de Noord/Zuidlijn doortrekt naar Aalsmeer/Uithoorn in de ene richting en Monnickendam en verder naar Edam/Volendam in de andere richting (geen idee of er genoeg reizigers hiervoor zijn?). Maar dat zijn in ieder geval plaatsen zondeer treinverbindingen met Amsterdam.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Tja, vind dat lullige stukje Noord - Station Zuid sowieso de hele moeite niet waard geweest. Metrolijntje van niks...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Jef400 »

Ik zou het veel logischer vinden als je de Noord/Zuidlijn doortrekt naar Aalsmeer/Uithoorn in de ene richting en Monnickendam en verder naar Edam/Volendam in de andere richting (geen idee of er genoeg reizigers hiervoor zijn?). Maar dat zijn in ieder geval plaatsen zondeer treinverbindingen met Amsterdam.
Langs Monnickendam kun je eventueel op de plaats stoppen waar nu de halte Bernhardbrug ligt. Maar hoe je het in Edam/Volendam wil in passen word mij een raadsel. Tenzij je over het plaatselijke stadion wilt natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Zou Zaandam en Purmerend een betere bestemming vinden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Jef400 »

Zul je wel in Purmerend een stadsbusnet van 7 á 8 lijnen op moeten zetten naar het metrostation.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

Nou persoonlijk hoef ik dat niet te doen gelukkig… :wink:

Vind het toch wel heel erg grappig dat gewoon niemand bij de gemeente echt lijkt te weten wat ze nou precies met die N/Z-lijn aan moeten straks. Want dat die metro maar tot Zuid gaat zit niemand echt lekker heb ik het idee. Ze zoeken het ook maar lekker uit, collectie prutsers…
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Suus »

Op 31 mei houden de gezamenlijke gemeenteraden van de regio Amsterdam een hoorzitting in het stadhuis. Ik heb die dag geloof ik al wat te doen, want het lijkt mij zeer interessant om te zien wat nu de voorstellen zijn van de diverse belangengroepen.

Al vraag ik mij af welke gemeenteraden het betreft. Als het alleen om het OV in Amsterdam gaat zou het in theorie alleen om de gemeenteraden van Amsterdam, Diemen en Ouder-Amstel moeten gaan (die drie gemeentes vallen (deels) binnen de concessie Amsterdam).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door paolie »

En Amstelveen uiteraard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Suus »

Officieel wordt de trambaan (en de nachtbus) naar Amstelveen als een concessieoverschrijdende lijn gezien en is Amstelveen geen volwaardige partner in de aanbesteding volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:Zou Zaandam en Purmerend een betere bestemming vinden.
Volgensmij is er toch wel een aardige stroom reizigers tussen Purmerend en Amsterdam? Zou inderdaad kunnen, temeer dat de rechtstreekse trein Purmerend - Amsterdam er overdag uit is gehaald.

Ik vraag mij af of doortrekken naar Zaandam rendabel is. Overdag heb je daar 8 treinen per uur naar Amsterdam Centraal. Als metro kan je door extra haltes waarschijnlijk ook niet opboksen tegen de reistijd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Mojito »

Purmerend is als N/Z bestemming geen optie. De gemeente Purmerend wil zijn huidige buslijnennet, dat van elke uithoek van die stad naar Amsterdam verbindingen biedt, niet kwijt. Daarnaast kent Purmerend een sterk eenzijdig beeld qua vervoersstromen. 's Ochtends naar Amsterdam, 's avonds terug. Of je dat met een metro rendabel zou kunnen uitvoeren is de vraag...

Zaandam is voorlopig geen optie, tenzij de IJ-oevers tussen Amsterdam en Zaandam stevig ontwikkeld zullen worden. Bepaalde partijen in de gemeenteraad (o.a. Groen Links) zouden het liefst alle havenactiviteiten binnen de A10 willen verhuizen/opdoeken. Zowel de soja- en andere verwerkings- en opslagbedrijven op de zuidoever als de nog functionerende scheepswerven op de noordoever. Dan kun je bínnen de A10 een wijk bouwen van IJburg proporties. Als dat ooit zover komt zou een metro richting Zaandam wel een idee zijn. (zelf zou ik dan een verlenging van de Oostlijn vanaf Centraal via de Houthavens richting Zaanstad prefereren boven een aftakking of verlenging van de N/Z)
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door R-Flow »

De allergrootste tekortkoming van de N/Z-lijn is waarschijnlijk dat maar een minimaal deel van Noord gedekt wordt. Maar goed, daar hoor je niemand over in de politiek. Als je dan toch al naar links aftakt daarzo kan je net zo goed - op termijn - doorgaan naar Zaandam. Dat kan tenminste (grotendeels) bovengronds i.p.v. dat je weer moet gaan graven/boren vanaf het CS richting Westerpark.

En in het westen een woonwijk bouwen van "IJburg proporties"? Grapjas… Laten ze eerst maar eens IJburg zelf afbouwen…
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Mojito »

De oorspronkelijke N/Z uit het plan van 1968 had twee takken moeten hebben, een naar Molenwijk/Tuindorp Oostzaan en een naar Nieuwendam. Op zich jammer dat dit niet doorgaat, al past het concept van aftakkingen niet in de zo gewenste ontvlechting.

Bij de Sixhaven is bouwkundig/civieltechnisch wel rekening gehouden met een aftakking in westelijke richting (al zal dat ook dan nog wel flinke voeten in de aarde hebben). Maar omdat de dichtheid in het westelijk deel van Noord te laag is blijft een metro in die richting voorlopig nog hypothetisch.

Mijn plan voor een verlengde Oostlijn richting Zaandam houdt de gewenste ontvlechting in stand en zou een heel nieuw ontwikkeld stuk stad kunnen ontsluiten. Maar herontwikkeling van het havengebied binnen de A10 komt op zijn vroegst pas na 2030, misschien 2040 in beeld. Wat ik hierboven schetste is dan ook een ver toekomstbeeld (wie weet kan ik, nu 36, ooit nog eens met mijn scootmobiel per metro naar Zaandam :) ). De N/Z zou dan ooit nog eens richting Purmerend kunnen, wanneer daar op een gegeven moment wèl genoeg voorzieningen zijn om een gelijkwaardigere vervoerstroom in twee richtingen te genereren.

Maar goed, het onderwerp is een verlenging naar Amstelveen. Laat ik niet te veel van het pad afwijken :wink: .

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat het een 'metrolijntje van niks' is. Het aanleggen van metrolijnen is een kwestie van lange adem. In Amsterdam zoals bekend nog veel langer dan elders. Als de lijn in 2017 rijdt begint het gepraat over verlengingen vanzelf. Als er helemaal niets ligt is praten over een regionale lijn zinloos. Kijk naar Rotterdam, naar de lijnen D en E, waarover je (in theorie, niet exploitatief) in één keer van Den Haag Centraal naar De Akkers kunt rijden. Die begon 44 jaar geleden ook als een klein stadslijntje R'dam Centraal - Zuidplein van slechts 5,8 kilometer. Je moet nou eenmaal èrgens beginnen. Het lastigste stuk hebben we over vijf jaar alvast gehad :) .
足元にご注意下さい
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door hauptbahnhof »

Mojito, ik bewonder je positieve insteek hierin (meen ik echt)!

Laat de huidige NZlijn maar klaar zijn en daarna zien we wel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: PvdA wil Noord/Zuidlijn toch naar Amstelveen doortrekken

Bericht door Klaasje »

Mojito schreef:Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat het een 'metrolijntje van niks' is. Het aanleggen van metrolijnen is een kwestie van lange adem. In Amsterdam zoals bekend nog veel langer dan elders. Als de lijn in 2017 rijdt begint het gepraat over verlengingen vanzelf. Als er helemaal niets ligt is praten over een regionale lijn zinloos. Kijk naar Rotterdam, naar de lijnen D en E, waarover je (in theorie, niet exploitatief) in één keer van Den Haag Centraal naar De Akkers kunt rijden. Die begon 44 jaar geleden ook als een klein stadslijntje R'dam Centraal - Zuidplein van slechts 5,8 kilometer. Je moet nou eenmaal èrgens beginnen. Het lastigste stuk hebben we over vijf jaar alvast gehad :) .
De kritiek op de Amsterdamse aanpak is dat juist de Rotterdamse aanplak-methode voor de groei niet wordt gebruikt. Ook had de NZ-lijn pas na een Westlijn aangelegd mogen worden volgens een aantal critici. Op deze manier is door meteen een groot prestigeproject te bouwen meteen het draagvlak voor andere verbindingen ondermijnd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten