Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door Geert »

Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams
Geplaatst op: donderdag 10 mei 2012 08:57
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 mei 2012 08:58


Gesprekken van passagiers van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET worden elektronisch afgeluisterd en gebruikt voor beveiligingsdoeleinden. De RET weigert te zeggen hoe ze dat doen. Een journalist van Elsevier heeft recent gezien hoe een RET-trambestuurder op basis van een elektronisch afgeluisterd gesprek een vermeend racistisch incident meldde aan de meldkamer.

Ondanks herhaalde vragen van Elsevier wil de RET niet zeggen hoe het de afgeluisterde gesprekken precies worden gebruikt, en of de gegevens worden opgeslagen.

‘Wij houden op verschillende manieren de veiligheid van passagiers in de gaten, maar daarover geven wij geen details,’ aldus een woordvoerder.

Nieuw verschijnsel
Dat bepaalde bewakingscamera’s geluiden registreren om onrust of lawaai te detecteren, is niet onbekend. Maar dat de microfoons gebruikt worden om de inhoud van gesprekken af te luisteren is een nieuw verschijnsel.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door webguy »

Hmm, ben benieuwd hoe dit zit met wetgeving, want er waren dacht ik beperkingen mbt het opnemen van beeld/geluid in het openbaar en het wel/niet moeten melden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door Michael 1988 »

Iemand zin om een feestje met keiharde muziek te houden in het materieel van RET als protest wegens het schenden van privacy? Privacy is een recht van een mens en het afluisten en vooral het opnemen van gesprekken is dus eigenlijk tegen de wet (naar mijn weten).
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door M57 »

Daar zit je dan als RET-spion:

"Nee schatje, bloemkool hoeft niet zo lang te koken als aardappels."
....
"Zo ik was ziek joh! Het liep zo uit..."
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door erjeebee »

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door isadora »

Soort van verlengstuk van de AIVD dus. :cry:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door Vinny »

Het openbaar vervoer is publieke ruimte. Ik snap de commotie dan ook totaal niet. Iedereen snapt toch wel dat je je ceditcardnummer niet hardop moet voorlezen in de tram? Als je een gesprek voert kunnen andere mensen het ook horen, dus het gezever over privacy lijkt me misplaatst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door R-Flow »

Aso's die dusdanig hard in hun mobiel zitten te blazen dat sowieso al de hele tram meegeniet kunnen hier niks op tegen hebben. :D
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Het openbaar vervoer is publieke ruimte. Ik snap de commotie dan ook totaal niet. Iedereen snapt toch wel dat je je ceditcardnummer niet hardop moet voorlezen in de tram? Als je een gesprek voert kunnen andere mensen het ook horen, dus het gezever over privacy lijkt me misplaatst.
De commotie is met name om het feit dat nergens staat aangegeven dat er ook audio wordt opgenomen. Niet met stickers, niet in de huisregels.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Het openbaar vervoer is publieke ruimte. Ik snap de commotie dan ook totaal niet. Iedereen snapt toch wel dat je je ceditcardnummer niet hardop moet voorlezen in de tram? Als je een gesprek voert kunnen andere mensen het ook horen, dus het gezever over privacy lijkt me misplaatst.
Als je in een verder lege tram zit verwacht je niet dat je gesprek met een reisgenoot afgeluisterd kan worden door iemand. 'Gezever' over privacy is wel degelijk op zijn plaats, de RET had op zijn minst moeten laten weten dat er niet alleen beeld maar ook geluid wordt opgenomen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdamse RET luistert gesprekken af in trams

Bericht door Ruben »

RET schreef:We luisteren reizigers niet af en we hebben dan ook geen afluisterapparatuur in de trams
Maar er zit dus wel degelijk apparatuur in de trams waarmee afgeluisterd zou kúnnen worden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 66 gasten