Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Geert »

Ik heb een half uurtje geleden een maandtrajectkaart gekocht tussen Den Haag en Rotterdam met een stad/streeksupplement. De mevrouw achter de NS-balie vertelde me dat deze maand de laatste maand zou zijn dat de stad/streeksupplementen bij een maandkaart verkocht zouden worden omdat de busmaatschappijen ervan af wilden.

Toen ik even later bij het RET-loket stond om dat supplement te activeren wist men daar eigenlijk van niets en moesten ze van reizigers aan het loket horen dat die dingen er uit gaan. Uiteraard gaf de RET-man weer de schuld aan NS :') Blijkbaar is het dus nog niet erg duidelijk gecommuniceerd. Bij de jaartrajectkaarten zouden ze voorlopig nog wel blijven bestaan.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk dat de RET juist het probleem niet is, maar meer de vervoerders in de gebieden waar de sterabonnementen zijn/worden afgeschaft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daniel »

Ik zag vandaag al een twitterberichtje van Qbuzz hierover, linkend naar deze pagina. Daarin is te lezen dat er wel een soort van alternatief komt, namelijk het product "OV-voordeel" wat je als supplement bij een NS-Altijd Voordeel kunt aanschaffen. Dat OV-voordeel product geeft hetzelfde kortingsrecht als Altijd Voordeel, maar kost slechts 10 euro per maand i.p.v. 16,50.

Edit: ben wat dat betreft wel benieuwd wat voor alternatief NS gaat bedenken voor de trajectabonnementen. Dat OV-voordeel supplement is, als ik even voor m'n eigen reistraject kijk, voordeliger dan het stad-streeksupplement 1 zone als je het puur voor de woon-werkritjes gebruikt (waarbij het er wel vanaf hangt of je het aan één of twee kanten van je traject gebruikt.
Altijd Voordeel is echter relatief ongunstig geprijsd t.o.v. een trajectabonnement, zeker op kortere trajecten (ritprijs met 20% korting op alle werkdagen is al duurder dan een trajectkaart, daar komt het abonnement nog bij)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Karl »

Oh, daar gaan we weer met één kaartsysteem voor één vervoersysteem...

Reis vrijwel dagelijks Rotterdam C. - Leiden òf Sassenheim en dan verder met de bus (dat hangt van de aansluiting af). Uiteraard voor 09h00 en na 16h00. Met Sassenheim + 3 ster kan ik voor beide trajecten kiezen en ze vallen beide binnen mijn abonnement. In Rotterdam maak ik soms, maar niet vaak, gebruik van BTM. Moet mij nog oriënteren, maar als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag.
Het is een spectrum.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Justin »

Potverdikkeme, net als ik denk het te gaan gebruiken voor als ik in Utrecht/Amsterdam ga wonen, en dus vanaf Gdm zo'n ding nodig heb -_-".
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daantje »

Is een jaarabonnement geen optie dan, Justin? Ik heb een jaartrajectabonnement met stad/streeksupplement en die is iig nog tot oktober geldig. Toen ik nog een maandabonnement had waren ze er bij de RET ook al nooit happig op om ideeën en problemen van de NS op te lossen (in de beginperiode van de OV-chipkaart met dichte poortjes bij de metro).
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk eerder dat het niet kon (door de medewerkers) ipv niet happig zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daantje »

Naja, ik moest gewoon een sleutelkaart hebben om erin te komen en dan bij controle nog m'n abonnement op papier tonen. Ze hoefden me dus alleen maar zo'n kaartje te geven, zo moeilijk is dat toch niet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Geert »

Daantje schreef:Is een jaarabonnement geen optie dan, Justin? Ik heb een jaartrajectabonnement met stad/streeksupplement en die is iig nog tot oktober geldig. Toen ik nog een maandabonnement had waren ze er bij de RET ook al nooit happig op om ideeën en problemen van de NS op te lossen (in de beginperiode van de OV-chipkaart met dichte poortjes bij de metro).
Ik heb gisteren een jaartrajectkaart aangevraagd en daar kon je gewoon nog voor zones kiezen. Het lijkt dat voorlopig alleen bij de maandkaarten het stad/streeksupplement wordt afgeschaft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door reisthijs »

Het antwoord dat we zoeken staat op ns.nl/bustrammetro: vanaf juli 2012 kan je geen supplement meer kopen bij een jaartrajectabonnement en worden de bestaande supplementen niet meer verlengd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Justin »

Ik fiets wel vanaf Geldermalsen in het vervolg :'). Of sterker nog: ga weer verder voor het rijbewijs :'). Jammer dat er geen leaseautoregeling voor mij is weggelegd :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daniel »

Ah, NS is ook wakker geworden... eerder deze week hadden ze nog slechts de prijzen van de supplementen extra goed verstopt...

Eerder schreef ik trouwens nog dat dat OV-Voordeel wat men een alternatief noemt voordeliger uitvalt, maar dat blijkt een rekenfoutje (had alleen de ritprijs voor de heenweg gerekend, dat bedrag moest dus nog verdubbeld worden). En dan maak ik er nog slechts aan één kant van het traject gebruik van...
Een snelle berekening erop loslatend kom je als je gewoon fulltime werkt en heen en weer reist per bus vanaf het station aan één kant van je traject slechts 2 km ver voor de prijs van een 1-zonesupplement. Qua afstand is dat dan van Utrecht Centraal naar halte Bleekstraat, da's nou niet echt de moeite lijkt me :P (En dan is in Utrecht het kilometertarief nog een van de laagste van heel Nederland, elders kom je dus nog een stuk minder ver)

Reken ik het voor mezelf uit dan komt Altijd Voordeel + OV Voordeel uit op een totale prijs van € 2253,53 (o.b.v. 221 werkdagen/jaar) t.o.v. € 1597 nu. Stijging van 41% dus. (Voor de afzonderlijke onderdelen geldt hetzelfde, zowel het trein- als het OV-deel van het combi-abonnement zouden 41% duurder worden)
Zolang NS nog trajectabonnementen blijft aanbieden valt de prijsstijging trouwens te beperken tot een nog wel redelijk normale 3% (Jaarkaart 1 ster van Connexxion is slechts ca. 50 euro duurder dan het 1-zonesupplement)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daantje »

Mja, maar zo'n jaarkaart 1 ster heb je dan dus wel maar aan een kant iets aan. Ik gebruik zeer regelmatig aan beide kanten mijn stad/streeksupplement dus dat wordt een duur grapje straks -O- Balen dat mijne ook niet meer verlengd wordt straks. Hoop dat ze voor oktober nog even een goed alternatief bedenken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daniel »

Klopt ja, voor mij volstaat dat maar als je aan twee kanten met de bus reist wordt het een duur grapje. Al is het als je zo rond de 3,5 km vanaf het station aflegt (veel verder zal je niet komen binnen 1 zone) trouwens nog goedkoper om voor beide kanten een sterabonnement te kopen i.p.v. op saldo te reizen met OV-voordeel. Elke werkdag een retourtje met de bus over een dergelijke afstand kost je namelijk al zo'n 435 euro (bij een tarief van 11 ct/km i.c.m. 20% korting, komt nog 120 euro voor OV-voordeel bij) per jaar terwijl een 1-ster jaarkaart 447 euro kost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Geert »

Fijn, het wordt dus duurder en je kunt voortaan 3 abonnementen gaan regelen in plaats van in één keer. Eerlijker en makkelijker met de ov-chipkaart *O* :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Meltrain »

Ik vind het gewoon belachelijk dat de stad-/streeksupplementen worden afgeschaft.
De OV-Chipkaart zou het reizen makkelijker maken, maar vooralsnog zit dat 'makkelijker maken' gewoon in het afschaffen van goedkope abonnementen. :x

Verder vind ik het belachelijk dat dat 'OV-Voordeel' alleen wordt aangeboden in combinatie met het Altijd Voordeel treinabonnement. Wat is er op tegen om het ook aan te bieden in combinatie met de huidige maand- en jaartrajectabonnementen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daniel »

OV Voordeel is gewoon een gedrocht van een product, de combinatie met Altijd Voordeel al helemaal... Het probleem qua kosten zit ´m er gewoon in dat je in de huidige situatie met een jaarabonnement 12 maanden reist en 10 maanden betaald. Dat geldt zowel voor de traject- en netkaarten van NS als voor de sterabonnementen in de regio´s waar die verchipt verkrijgbaar zijn.
Met de nieuwe abonnementen krijg je nog wel een dergelijke korting op je abonnement in het geval van Altijd Voordeel voor de trein (OV Voordeel is er alleen als maandproduct), maar niet langer op de kosten van de reizen die je ermee maakt. En juist dat puntje zorgt voor de gigantische prijsstijging.

Heb ´t nooit uitgerekend hoe de kosten zich verhouden als je het vergelijkt met een maandabonnement met stad-streeksupplement, maar het zou me niks verbazen als het dan wel een gelijksoortig kostenplaatje op gaat leveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Wat is er op tegen om het ook aan te bieden in combinatie met de huidige maand- en jaartrajectabonnementen? :?
Dan zouden die oude abonnementsvormen aantrekkelijk blijven terwijl NS juist wil dat iedereen overstapt op die nieuwe abonnementen.
Bovendien wil NS die huidige trajectabonnementen uiteindelijk ook afschaffen, het zou toch wel heel opmerkelijk zijn als ze daar nu ineens allemaal nieuwe dingen aan toe zouden voegen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Daniel »

Desondanks zou het NS wel sieren als ze dan ook een fatsoenlijk alternatief bedenken wat niet bijna de helft duurder is... Ze bedenken nu eigenlijk alternatieven die vooral geschikt zijn voor de reizigers (bv. parttimers) die voorheen geen voordeel van een abonnement hadden omdat het niet op hun reisgedrag aansloot, maar vergeten daarbij de nog altijd forse groep die wel gewoon fulltime werkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Desondanks zou het NS wel sieren als ze dan ook een fatsoenlijk alternatief bedenken wat niet bijna de helft duurder is...
Waarom zou dat de NS sieren? Het wordt nu ineens duidelijk dat NS een heel grote vinger in de pap had met betrekking tot de abonnementsprijzen van het stads- en streekvervoer. Een ideale taak voor de decentrale overheden om in te grijpen!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Klaasje »

Die decentrale overheden doen dat niet. Dat nog naast dat ze het niet eens zijn over de gezamenlijke richting die ze op moeten....
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Chauf21 »

Decentrale overheden kunnen wel degelijk hun eigen abonnementsvorm introduceren. Ik zie niet in waarom de prijzen van de stad-/streeksupplementen volledig door de NS moeten kunnen worden bepaald.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Geert »

Ik zie als reiziger niet in waarom ik voor de bus in Den Haag een ander abonnement moet regelen dan voor de bus in Amsterdam, als dat 30 jaar lang wel in een gezamenlijk abonnement met de trein geregeld kon worden. Het is gewoon zonde dat sinds de invoering van de chipkaart vrijwel alle tariefstructuren opgeheven zijn, als je verder reist dan het gebied van één concessie (en dat gebeurt nogal snel) moet je ineens veel meer regelen. Dat is geen vooruitgang :(
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Klaasje »

Chauf21 schreef:Decentrale overheden kunnen wel degelijk hun eigen abonnementsvorm introduceren. Ik zie niet in waarom de prijzen van de stad-/streeksupplementen volledig door de NS moeten kunnen worden bepaald.
Dat worden ze juist niet door NS... maar omdat de decentrale overheden het allemaal maar laten lopen en onderling ook nog van mening verschillen hoe de tariefsystemen zouden moeten werken komt ontstaat een soort niemandsland waar de regionale vervoerders handig gebruik van maken omdat ze eigenlijk van mening zijn dat de zonesupplementen veel te goedkoop zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Bericht door Meltrain »

De meeste decentrale overheden vinden dat dan...
Maar goed: eigenlijk moet er gewoon één lijn gesteld worden door de minister, met daarbij zoveel mogelijk handhaving van het huidige aanbod óf vervanging door nuttige alternatieven, maar van Melanie verwacht ik ook niet zo veel... :roll:
(Gelukkig komen er snel nieuwe verkiezingen, met een beetje geluk krijgen we dan wel een capabele minister op Infrastructuur & Milieu. *O* )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten