Het grote computertopic! #7

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Morgen gaat het "binnenwerk" van de internet-pc (die voor de kampeerders in het café ter beschikking staat) even per post naar de leverancier voor de nodige updates (zelf kun je er maar nauwelijks wat aan veranderen, is allemaal streng beveiligd). Van buiten oogt dat pc-meubel erg professioneel en netjes, maar de binnenkant is eigenlijk zo ontzettend klunzig in elkaar gezet: gewoon een houten plank waar alles met tyre raps, montagekit en schroeven in alle maten en lengtes schots en scheef op is vast gezet... :?

Afbeelding
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Remote Access hebben ze daar ook nog nooit aan gedacht zeker...

Overigens gaat het Samsung Galaxy SII verhaal verder - de ICS update was er, maar zorgt er voor dat je telefoon crasht en niet meer aan gaat elke paar uur, tenzij 'ie aan de lader hangt. Niet echt handig, dus bij een service punt terug laten zetten naar Gingerbread. Behalve dat ze daar de Luxembourgse versie er op hebben gezet -o- Maar ja, die upgrade wel goed naar Ice Cream Sandwich, dus uiteindelijk allemaal goed gekomen...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Thom91 »

Galaxy S3 aangekondigd, KWIJL!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

webguy schreef:Overigens gaat het Samsung Galaxy SII verhaal verder - de ICS update was er, maar zorgt er voor dat je telefoon crasht en niet meer aan gaat elke paar uur, tenzij 'ie aan de lader hangt.
En dat allemaal alleen bij de KPN-firmware, waar vrijwel niemand op zit te wachten. Moet je eerst een paar weken wachten tot KPN eindelijk de update uitbrengt, werkt het zo slecht dat je telefoon om het uur crasht :') :roll:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door R-Flow »

Thom91 schreef:Galaxy S3 aangekondigd, KWIJL!
4,8-inch scherm voor een telefoon vind ik echt too much… Lompe dingen worden het weer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Vandaag dit dingetje even bij elkaar geknutseld zodat ik nu met de computer langs de boekenkasten kan rijden :)

Afbeelding

Het karretje bevat onder de plank ook nog een wit kastje waar je een RFID-scanner, model vliegenmepper op kan aansluiten. Het witte kastje sluit je dan aan via USB aan op de computer.

De computer is via eduroam aangesloten op Novell en de netwerkschijven, en ook via deze computer kan je direct inloggen op de backend van de bibliotheek (gebaseerd op een databasesysteem van Oracle) zodat de catalogus nog steeds realtime wordt bijewerkt :)

De barcodescanner heb ik met behulp van de handleiding geprogrammeerd. In het boekje staan allerlei barcodes waarmee je de instellingen kan aanpassen. Zo werkte hij eerst met een knop, maar hij doet nu aan auto-discovery. En in plaats van een enter na een barcode stuurt hij nu een tab-signaal naar de computer :)

Edit: deze RFID-lezer bedoel ik dus :)
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Wubbo »

Waarom moet ik bij die constructie denken aan een rollator met tomtom (al is de tomtom wat groot uitgevallen, maarja, bejaarden kunnen het anders niet meer lezen he ;-))?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

Bee schreef:zodat ik nu met de computer langs de boekenkasten kan rijden :)
En wa is daar 't praktisch nut van?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Er zijn heel veel boeken die naar de opslag gaan. Ze worden te weinig geleend om naar de nieuwe locatie verhuisd te mogen worden maar de inhoud van het boek heeft een dusdanige waarde (vaak omdat het boek een historisch overzicht geeft van het vakgebied) dat het behouden moet worden. Zonder dit karretje zouden deze boeken uit de kast gehaald moeten worden, naar het kantoor gereden worden, daar verwerkt worden (noteren in verzendlijst, itemstatus veranderen zodat uitlenen tijdelijk niet mogelijk wordt), dan weer netjes geordend op SISO moeten worden en dan in een verhuisdoos geplaatst moeten worden.

Nu kan ik het boek uit de kast pakken, direct de gegevens in de computer aanpassen en in een verhuisdoos stoppen. Omdat de boeken op SISO-volgorde uit de kast gehaald worden gaan ze netjes geordend de doos in en hoef ik niet die boeken de hele tijd heen en weer te slepen van de kast naar het kantoor en dan naar het berghok. Nu kan ik ze direct vanuit de kast in een doos doen en die doos in het berghok zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

Godverdomme Google wat ben je toch een waardeloos faalbedrijf :neg:

"online samen aan documenten werken" ja ja :')

Nou, nee dus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

De computer van mijn collega zit barstensvol Trojaanse paarden, waarschijnlijk omdat Adobe Reader al jarenlang niet meer is bijgewerkt omdat de updates zijn uitgeschakeld :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daan »

Ja, dat kon er ook nog wel bij :mrgreen:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Gisteren maar eens voor de allerlaatste keer Windows XP herinstalleerd op mijn computer, was alweer zo'n twee jaar geleden en zat dus niet veel snelheid meer in het systeem. Pff, de diskette en het diskettestation (geen idee aan welke van de twee het eigenlijk lag) hadden er niet veel zin meer in zeg, maar het is de enige manier om de SATA controllers te laden zodat de Windows setup de harde schijf kan benaderen. Allemaal nog wat oudere techniek uit 2004 natuurlijk, je kunt sowieso uitsluitend opstarten via SATA aansluiting 1 en 2.
Aansluiting 3 en 4 werken alleen als het besturingssysteem reeds is opgestart.

Deze week ook maar eens een serieële poort in de kantoor-PC gebouwd, dat was ik eigenlijk al sinds vorig jaar herfst van plan, maar was er nog altijd niet van gekomen. Tja klinkt ouderwets maar we hebben hier toch echt drie apparaten in gebruik die allemaal nog behoorlijk nieuw zijn, waar geen USB aansluiting o.i.d. op zit.

Ik ga denk ik maar patent aanvragen op mijn uitvinding: serieële aansluiting aan de voorzijde van de PC! :lol:

Afbeelding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Thom91 »

Ik probeer openTTD te snappen, maar het is toch pittig moeilijk :P
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Jef400 »

In welke vorm? Ik neem aan dat je Open Transport Tycoon bedoeld.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Thom91 »

Denk het, het heet openTTD op mijn bureaublad :P
Winst maken, steden laten groeien alles :P
Ben nog vooral aan het lezen
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

Fles schreef:Godverdomme Google wat ben je toch een waardeloos faalbedrijf :neg:

"online samen aan documenten werken" ja ja :')

Nou, nee dus.
Sorry, this file is too big. We can only convert files up to 2 MB in size.
FAAL google docs :neg:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Wat kun je in Luxemburg lastig aan een USB bracket komen zeg...
Zal er wel weer op uitdraaien dat we het in Nederland of Duitsland moeten bestellen.

Dit bedoel ik dus (met 2 of 4 USB aansluitingen):
Afbeelding

Elke winkel lijkt hier wel alleen PCI kaarten met daarop USB aansluitingen of zo'n externe USB hub (die je op een van de bestaande USB poorten aansluit) te hebben. Een beetje onzin om zoiets te kopen als er aan de binnenzijde van de computer nog voldoende USB aansluitcontacten vrij zijn.

Zo'n tien tot vijftien jaar geleden kreeg je die USB brackets vrijwel altijd bij het moederbord geleverd, in die tijd had je ze meestal helemaal niet nodig aangezien er maar weinig apparaten met USB stekker waren. Vandaag de dag heb je die brackets wel nodig; worden ze er niet meer standaard bijgeleverd... :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

STF schreef: Een beetje onzin om zoiets te kopen als er aan de binnenzijde van de computer nog voldoende USB aansluitcontacten vrij zijn.
Dat is maar helemaal de vraag. Vaak kost zo'n PCI USB hub maar een tientje of zo en kan je hem op elke straathoek zo uit het schap trekken. Als je op zo'n bracket dan 4 weken moet wachten en er tachtig euri voor kwijt bent, welk van de twee is dan onzin? :idea:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Bracket kost 99 eurocent, daar kun je absoluut geen hub voor kopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

De "Image 2012" voor de computers is volledig afgekeurd, kreeg ik te horen van de ICT (A) Dat betekend dat er deze zomer niet gestart gaat worden met de vervanging van de Image 2010, update feb 2011. Daarmee is het uitfaseren van Novell voorlopig van de baan totdat een goede oplossing gevonden is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

STF schreef:Bracket kost 99 eurocent, daar kun je absoluut geen hub voor kopen.
Je hoopt alleen dat het klopt - af en toe wijken moederborden af in de mapping tussen de USB port en pinnetjes op het moederbord.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Hoeveel USB-poorten heb je nodig? Een computerkast heeft er toch ondertussen wel 6 (2 voor, 4 achter)?

Bij Macs iets minder, maar ik geen geen momenten dat ik er meer dan 2 nodig had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

Mwoh, kan hard gaan hoor... heb er hier een USB-muis en toetsenbord aanhangen en een hubje waar een externe hardeschijf en printer aan hangt en ik af en toe m'n telefoon of camera aan hang om daar wat af te kunnen halen. Laptop zelf beschikt over slechts drie USB-poorten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

webguy schreef:Je hoopt alleen dat het klopt - af en toe wijken moederborden af in de mapping tussen de USB port en pinnetjes op het moederbord.
Klopt, dat heb ik in het verleden gehad tussen een MSI moederbord en de in de 3R behuizing geintregreerde USB poorten aan de voorzijde, maar dat is doodsimpel omwisselen; met een speld het vergrendelnokje van elke aansluiting opzij duwen en snel het stekkertje eruit trekken om het vervolgens op de juiste plek er weer in te steken. Maar over het algemeen klopt die pin-indeling bij USB wel hoor, terwijl bij audio...pff... Dat heeft me destijds een halve avond gekost om de microfoon/koptelefoon-aansluiting aan de praat te krijgen.
Bee schreef:Hoeveel USB-poorten heb je nodig? Een computerkast heeft er toch ondertussen wel 6 (2 voor, 4 achter)?
Het gaat hier om twee computers die te weinig USB aansluitingen hebben:

De huiskamer-PC heeft 4 achter en 2 voor, waarbij we minimaal 5 achter nodig hebben (maar het liefst nog een paar extra voor toekomstige uitbreiding); toetsenbord, muis, gewone printer, foto printertje, scanner.
Het moederbord heeft nog 6 interne USB poorten beschikbaar.

De PC die in het café voor de kampeerders staat heeft 2 achter en 2 voor, waarbij we minimaal 4 achter nodig hebben (maar het liefst nog eentje extra voor het geval de PS/2 muis stuk gaat); toetsenbord, webcam, printer, cardreader.
Het moederbord heeft nog 4 interne USB poorten beschikbaar.

De kantoor-PC heeft 16 USB aansluitingen terwijl er slechts een muis, printer en edentifier aan gekoppeld zitten. :lol:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten