Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijzen
Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijzen
De eerste OV loket kwartaalrapportage van 2012 is verschenen.
In het eerste kwartaal van dit jaar ontving het OV loket ruim 2222 klachten, dat is ruim 700 klachten meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De hoofdonderwerpen zijn dit keer de tariefstijgingen in het openbaar vervoer en de problemen met de sterabonnementen aan het begin van dit jaar.
Volledige rapportage
In het eerste kwartaal van dit jaar ontving het OV loket ruim 2222 klachten, dat is ruim 700 klachten meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De hoofdonderwerpen zijn dit keer de tariefstijgingen in het openbaar vervoer en de problemen met de sterabonnementen aan het begin van dit jaar.
Volledige rapportage
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
Meer dan de helft van de klachten ging over vervoerbewijzen en 'maar' 20% over de dienstuitvoering ondanks de puinhoop op dat gebied afgelopen winter.
Anyway, waar ik van stond te kijken zijn de klachten over de tariefsverhogingen... kennelijk leef ik deels op een andere planeet, want dat de tarieven zo verhoogd zijn heb ik totaaaaaaal niet meegekregen.
Op dit forum ook weinig over gezien.. misschien omdat de gemiddelde OVNL-er op een studentenkaart reist en daar geen last van heeft?
Anyway, waar ik van stond te kijken zijn de klachten over de tariefsverhogingen... kennelijk leef ik deels op een andere planeet, want dat de tarieven zo verhoogd zijn heb ik totaaaaaaal niet meegekregen.
Op dit forum ook weinig over gezien.. misschien omdat de gemiddelde OVNL-er op een studentenkaart reist en daar geen last van heeft?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Recordaantal klachten over ov
Recordaantal klachten over ov
Geplaatst op: dinsdag 8 mei 2012 08:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 mei 2012 08:14
De ombudsman voor het openbaar vervoer, het OV loket, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal klachten binnengekregen. Er kwamen 2222 klachten binnen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 1446.
Vooral over de hogere tarieven werd geklaagd. In Amsterdam kregen reizigers in bus, tram en metro te maken met tariefsverhogingen tot 30 procent, zegt het OV loket.
Verder was de introductie van het nieuwe 'sterabonnement' volgens de ombudsman slecht voorbereid en onvoldoende doordacht. Er zijn regio's waar dit abonnement alleen nog digitaal via de ov-chip geldig is, maar in andere regio's kan nog steeds met het papieren abonnement worden gereisd. Wie over de regiogrenzen reist, wordt hierdoor met problemen geconfronteerd.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 8 mei 2012 08:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 mei 2012 08:14
De ombudsman voor het openbaar vervoer, het OV loket, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal klachten binnengekregen. Er kwamen 2222 klachten binnen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 1446.
Vooral over de hogere tarieven werd geklaagd. In Amsterdam kregen reizigers in bus, tram en metro te maken met tariefsverhogingen tot 30 procent, zegt het OV loket.
Verder was de introductie van het nieuwe 'sterabonnement' volgens de ombudsman slecht voorbereid en onvoldoende doordacht. Er zijn regio's waar dit abonnement alleen nog digitaal via de ov-chip geldig is, maar in andere regio's kan nog steeds met het papieren abonnement worden gereisd. Wie over de regiogrenzen reist, wordt hierdoor met problemen geconfronteerd.
Lees verder
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
De tarieven an sich zijn misschien nog niet eens zo hard gestegen, maar doordat allerlei gunstige combinaties afgeschaft zijn (sterabonnement in sommige regio's, stad/streeksupplement, via-kaartjes, etc.) kun je ineens veel duurder uit zijn...erjeebee schreef:Meer dan de helft van de klachten ging over vervoerbewijzen en 'maar' 20% over de dienstuitvoering ondanks de puinhoop op dat gebied afgelopen winter.
Anyway, waar ik van stond te kijken zijn de klachten over de tariefsverhogingen... kennelijk leef ik deels op een andere planeet, want dat de tarieven zo verhoogd zijn heb ik totaaaaaaal niet meegekregen.
Op dit forum ook weinig over gezien.. misschien omdat de gemiddelde OVNL-er op een studentenkaart reist en daar geen last van heeft?
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
Over die 4,9% is er bij mijn weten best een aardige discussie geweest maar het kan zijn dat ik mij die discussie van wat anders herinner..
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
En sinds de invoering is de ov-chipkaart al de onbetwiste en onbedreigde klachtennummerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 11111 :6
Kortom: mijn mening over de chipkaart is hetzelfde als die van de gemiddelde Nederlander *O*
Kortom: mijn mening over de chipkaart is hetzelfde als die van de gemiddelde Nederlander *O*
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
Wat je hier zegt is gewoon fout. Afgezet tegen het aantal gebruikers zijn klachten die binnenkomen over het systeem niet eens in tienden van procenten uit te drukken. De conclusie dat de gemiddelde Nederlander daarom anti-chipkaart is klopt van geen kanten.
Als je zegt dat de klachten waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn dan zal ik je gelijk moeten geven. Dat er wat zaken rammelen aan het systeem is ook zeker waar maar je kunt de boel ook zo ernstig verdraaien dat het niets meer met de waarheid te maken heeft. Doe dat alsjeblieft niet weer.
Als je zegt dat de klachten waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn dan zal ik je gelijk moeten geven. Dat er wat zaken rammelen aan het systeem is ook zeker waar maar je kunt de boel ook zo ernstig verdraaien dat het niets meer met de waarheid te maken heeft. Doe dat alsjeblieft niet weer.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
De gemiddelde Nederlander gebruikt zijn OV-Sjitkaart om van A naar B te reizen (vaak ook weer terug).
Daarom hoor je van de gemiddelde Nederlander weinig klachten.
Ben je geen gemiddelde Nederlander ofwel heb je een wat meer fancy reisgedrag, dan loop je aan alle kanten tegen de beperkingen en nadelen van t ding aan.
OVC is in potentie een goed product, alleen
1) wordt die potentie in de verste verte niet benut en
2) is t ding nog verre van volwassen en zijn er veel te veel problemen.
Mijn standpunt is en blijft dat ze t ding eerst hadden moeten uitontwikkelen, de beperkingen hadden moet wegnemen, kinderziektes eruit en dan pas gaan nadenken over het uitfaseren van de papieren kaartsoorten en infaseren van de OVC.
Als ik in mijn werk een project van pak m beet 3M euri (= 1/1000 van de omvang van het OVC project) zo had aangevlogen als bij de OVC is gebeurd, dan stond ik nu te vaca-turen bij het prikbord van UVW
Maar goed, we vliegen richting off-topic.. denk dat hier andere topics voor zijn toch?
Next one on-topic please :)
Daarom hoor je van de gemiddelde Nederlander weinig klachten.
Ben je geen gemiddelde Nederlander ofwel heb je een wat meer fancy reisgedrag, dan loop je aan alle kanten tegen de beperkingen en nadelen van t ding aan.
OVC is in potentie een goed product, alleen
1) wordt die potentie in de verste verte niet benut en
2) is t ding nog verre van volwassen en zijn er veel te veel problemen.
Mijn standpunt is en blijft dat ze t ding eerst hadden moeten uitontwikkelen, de beperkingen hadden moet wegnemen, kinderziektes eruit en dan pas gaan nadenken over het uitfaseren van de papieren kaartsoorten en infaseren van de OVC.
Als ik in mijn werk een project van pak m beet 3M euri (= 1/1000 van de omvang van het OVC project) zo had aangevlogen als bij de OVC is gebeurd, dan stond ik nu te vaca-turen bij het prikbord van UVW
Maar goed, we vliegen richting off-topic.. denk dat hier andere topics voor zijn toch?
Next one on-topic please :)
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Gelukkig heeft de chipkaart ook "leuke" producten opgeleverd, zoals het 'weekendvrij' abonnement. Ik maak daar zelf met plezier gebruik van. Neemt niet weg dat er haken en ogen aanzitten, samen met de overigens noodzakelijke tariefsverhoging verklaart dat m.i de meeste klachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Weekend vrij had ook zonder chipkaart ingevoerd kunnen worden. Idem voor de andere nieuwe abonnementen van NS.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb
Het is vrij nutteloos om hem erop te wijzen. Ik heb zijn lijst met 31 argumenten ook al eens op de korrel genomen aangezien daar feitelijke fouten instaan maar alsnog blijft hij bij de lijst :')Klaasje schreef:Wat je hier zegt is gewoon fout. Afgezet tegen het aantal gebruikers zijn klachten die binnenkomen over het systeem niet eens in tienden van procenten uit te drukken. De conclusie dat de gemiddelde Nederlander daarom anti-chipkaart is klopt van geen kanten.
Als je zegt dat de klachten waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn dan zal ik je gelijk moeten geven. Dat er wat zaken rammelen aan het systeem is ook zeker waar maar je kunt de boel ook zo ernstig verdraaien dat het niets meer met de waarheid te maken heeft. Doe dat alsjeblieft niet weer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Nederland moet zichzelf schamen kwa ov
als ik terug kom uit keulen of berlijn bijv. krijg ik nog net geen hart pijn :)
duidelijke tariefsysteem wat geldt voor alle ov in dat gebied. hier een ritje van krimpen a/d ijssel naar brielle bijvoorbeeld en je moet 3 verschillende kaartjes kopen indien je geen persoonlijke ov hebt :neg: :neg: :neg: :neg:
als ik terug kom uit keulen of berlijn bijv. krijg ik nog net geen hart pijn :)
duidelijke tariefsysteem wat geldt voor alle ov in dat gebied. hier een ritje van krimpen a/d ijssel naar brielle bijvoorbeeld en je moet 3 verschillende kaartjes kopen indien je geen persoonlijke ov hebt :neg: :neg: :neg: :neg:
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Kun je daar dan niet met een anonieme chipkaart op saldo reizen?
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
jawel, maar het gaat om mensen die niet in het bezit zijn van zo een kaart. anonieme kaart moet je eerst kopen voor 7,50...
mag je eerst een kaartje kopen bij Qbuzz of cxx, vervolgens ret kaartje van 3,50 en dan weer een kaartje van 4 of 5 zoveel bij cxx voorne putte
mag je eerst een kaartje kopen bij Qbuzz of cxx, vervolgens ret kaartje van 3,50 en dan weer een kaartje van 4 of 5 zoveel bij cxx voorne putte
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Bestaan die mensen nog, zonder OVChipkaart?
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Mensen zonder strippenkaart moesten ook die losse kaartjes kopen, dus wat dat betreft is er weinig verschil.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Die zijn er zat. Genoeg mensen die sinds de afschaffing van de strippenkaart het OV vaarwel hebben gezegd. Als er bij mijn werk voldoende parkeergelegenheid was, had ik het OV ook vaarwel gezegd, maar helaas ben ik gedoemd om te reizen met de -in mijn ogen- mislukking van de eeuw.MdJ schreef:Bestaan die mensen nog, zonder OVChipkaart?
In de tijd van de strippenkaart waren er alternatieven zoals dalkaartjes, waarmee je -na 09.00 uur- veel goedkoper dan de strippenkaart kon reizen. Sinds de chipkaart zijn de kaartjes alleen maar duurder dan reizen met de chipkaart.Wubbo schreef:Mensen zonder strippenkaart moesten ook die losse kaartjes kopen, dus wat dat betreft is er weinig verschil.
Van mijn woonplaats naar Utrecht was met een dalkaartje € 2,70, met de strippenkaart was het € 4,50, met de chipkaart in eerste instantie € 4,74 en later bijgesteld naar € 4,42, de ritkaart € 6,-
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Op heel veel plekken in het land zijn er nog wel dalkaartjes en anders vaak wel kortingsproposities die het geheel ongeveer even goedkoop maken.In de tijd van de strippenkaart waren er alternatieven zoals dalkaartjes, waarmee je -na 09.00 uur- veel goedkoper dan de strippenkaart kon reizen. Sinds de chipkaart zijn de kaartjes alleen maar duurder dan reizen met de chipkaart.Wubbo schreef:Mensen zonder strippenkaart moesten ook die losse kaartjes kopen, dus wat dat betreft is er weinig verschil.
Van mijn woonplaats naar Utrecht was met een dalkaartje € 2,70, met de strippenkaart was het € 4,50, met de chipkaart in eerste instantie € 4,74 en later bijgesteld naar € 4,42, de ritkaart € 6,-
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Het afschaffen van goedkope ritkaartjes gaat weliswaar gelijktijdig op met de komst van de ov-chipkaart, maar is niet één-op-één aan elkaar te koppelen. De ritkaartjes zijn aan hun eigen succes ten onder gegaan juist doordat wagenverkoop goedkoper werd dan voorverkoop. Dat leidde tot allerlei negatieve effecten: langere halteertijden, meer contant geld op de bus, meer administratie voor de vervoerder. Bovendien kampten de vervoerders met oplopende kosten en uitblijvende tegemoetkomingen, waardoor de prijzen en kaartjes nog eens tegen het licht werden gehouden. Dat alles samenviel met de ingebruikname van de OV-chipkaart is deels toeval.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Juist. Brabant had ook zon lekker gevalletje.... Dus mensen zeggen dat het ov tot wel 700% duurder is geworden.
60 cent koste gov 2 voor de burger per rit. 90 in de spits en 30 voor de jongere en oudere.
Dat is nu dan wel weer schrikken. Maar men heeft het nooit over dat toen gov werd ingevoerd de tarieven ook met 600% daalde....
Al met al doen ze het in Brabant nog niet zo slecht metde chipkaart producten... Als men het weet... En daar zit de crux.
60 cent koste gov 2 voor de burger per rit. 90 in de spits en 30 voor de jongere en oudere.
Dat is nu dan wel weer schrikken. Maar men heeft het nooit over dat toen gov werd ingevoerd de tarieven ook met 600% daalde....
Al met al doen ze het in Brabant nog niet zo slecht metde chipkaart producten... Als men het weet... En daar zit de crux.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Je snapt toch ook zelf wel dat het extreem laten dalen van tarieven om die reden een slecht idee is? Tuurlijk heeft iedereen collectief alzheimer wanneer de prijzen omlaag zijn gegaan en klaagt iedereen wanneer het omhoog gaat. Dan heeft men er immers opeens last van.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Drugsdealerfilosofie: eerst iemand verslaafd maken alvorens echte prijzen te rekenen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
In België zijn ze de bevolking dan wel heel lang verslaafd aan het maken...Vinny schreef:Drugsdealerfilosofie: eerst iemand verslaafd maken alvorens echte prijzen te rekenen...
€1,60 voor een enkeltje Tilburg - Sint Niklaas via Turnhout en Antwerpen *bus*
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Natuurlijk gaat er nog wel eens het een en ander mis, en ook al ben ik persoonlijk geen echte voorvechter voor die chipkaart, in mijn dagelijks werk kom ik in verhouding heel erg weinig echte problemen tegen.
De meeste dingen die ik zelf tegen kom waarbij er iets niet goed gaat, komen voornamelijk door het gebruik ervan van de klant zelf. Zoals: Een te laag saldo waardoor niet kunnen inchecken, meerdere kaarten in portemonnee waardoor inchecken is misgegaan, Langs een poortje rennen en zeggen maar hij piepte, vergeten uit te checken op de heenreis - dus bij het willen inchecken voor terugreis uitchecken ipv inchecken.
Deze zaken kan je natuurlijk afschuiven op het "ingewikkelde" systeem, maar het is voornamelijk een kwestie van even een keer de tijd nemen om precies te weten hoe het werkt.
Opmerking bij mijn ervaringen met chipkaartreizigers, juist de groep oudere reizigers hebben zeer weinig problemen, en snappen het systeem prima. (waarschijnlijk omdat die de moeite hebben genomen om eerst de (on)mogelijkheden van die kaart goed te bestuderen alvorens te gaan reizen.)
De meeste dingen die ik zelf tegen kom waarbij er iets niet goed gaat, komen voornamelijk door het gebruik ervan van de klant zelf. Zoals: Een te laag saldo waardoor niet kunnen inchecken, meerdere kaarten in portemonnee waardoor inchecken is misgegaan, Langs een poortje rennen en zeggen maar hij piepte, vergeten uit te checken op de heenreis - dus bij het willen inchecken voor terugreis uitchecken ipv inchecken.
Deze zaken kan je natuurlijk afschuiven op het "ingewikkelde" systeem, maar het is voornamelijk een kwestie van even een keer de tijd nemen om precies te weten hoe het werkt.
Opmerking bij mijn ervaringen met chipkaartreizigers, juist de groep oudere reizigers hebben zeer weinig problemen, en snappen het systeem prima. (waarschijnlijk omdat die de moeite hebben genomen om eerst de (on)mogelijkheden van die kaart goed te bestuderen alvorens te gaan reizen.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz
Het echte probleem zit 'm niet zozeer in het dagelijkse gebruik, maar in de (technische) beperkingen die in het systeem als geheel bestaan. Als conducteur check je één ding: is er wel of niet ingecheckt? Zolang je kan inchecken kan er dus weinig fout gaan, maar als conducteur kan je niet zien welke andere problemen (in- en uitchecken bij het overstappen, beperkte geldigheid van vervoerbewijzen) er voor de reiziger spelen. Je zou zelfs kunnen stellen dat die problemen voor niemand behalve de reiziger zelf zichtbaar zijn.In mijn dagelijks werk kom ik in verhouding heel erg weinig echte problemen tegen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 217 gasten