I know. Waardeloos dat ze dat niet gedaan hebben. Zal ook nog ik weet niet hoe lang duren voordat de ringlijn doorgaat naar Noord en daar een overstap biedt op de N/Z-lijn.Mojito schreef:De oorspronkelijke N/Z uit het plan van 1968 had twee takken moeten hebben, een naar Molenwijk/Tuindorp Oostzaan en een naar Nieuwendam. Op zich jammer dat dit niet doorgaat, al past het concept van aftakkingen niet in de zo gewenste ontvlechting.
Zou niet weten waarom het net per se ontvlochten moet worden, al helemaal niet als dat ten koste gaat van een groter dekkingsgebied van een lijn. Hoewel Rotterdam 5 lettertjes heeft zijn het in principe ook maar twee metrolijnen met paar, soms uiterst minimale, vertakkingen.
Gezien de kosten, tijd en het daadwerkelijke dekkingsgebied dat de N/Z-lijn bestrijkt vind ik het wel degelijk een gigantische tegenvaller. Staat totaal niet in verhouding met elkaar aangezien het straks nog maar de vraag is of mensen in Noord die niet in de directe omgeving van de metro wonen straks nou echt zoveel sneller in de stad zijn. Zelfde geldt voor reizigers uit Amstelveen - binnenstad/CS.Mojito schreef:verigens ben ik het niet eens met de stelling dat het een 'metrolijntje van niks' is. Het aanleggen van metrolijnen is een kwestie van lange adem. In Amsterdam zoals bekend nog veel langer dan elders. Als de lijn in 2017 rijdt begint het gepraat over verlengingen vanzelf. Als er helemaal niets ligt is praten over een regionale lijn zinloos. Kijk naar Rotterdam, naar de lijnen D en E, waarover je (in theorie, niet exploitatief) in één keer van Den Haag Centraal naar De Akkers kunt rijden. Die begon 44 jaar geleden ook als een klein stadslijntje R'dam Centraal - Zuidplein van slechts 5,8 kilometer. Je moet nou eenmaal èrgens beginnen. Het lastigste stuk hebben we over vijf jaar alvast gehad :) .
Denk persoonlijk dat dat geld beter besteed had kunnen worden in andere oplossingen. Maar goed, het ligt er nou eenmaal bijna dus dan maar het beste er van maken… Misschien dat de lijn over 44 jaar van meer waarde is, tenminste als de gemeente niet besluit nog meer metrolijnen te vertrammen.