OVer Missers in de Reisinformatie #21

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daan »

Amazonous schreef:te Croa
Waar?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Reiziger Delft »

Ik vind NS sowieso niet consequent bij werkzaamheden. Enerzijds moet op de elektronische CTA's de oorspronkelijke bestemming staan omdat reizigers anders verward raken als deze opeens anders is; anderzijds gaat NS er vanuit dat je elke dag vlak voor vertrek de reisplanner checkt omdat er opeens wijzigingen in dagplan worden doorgevoerd. (Die totaal niet duidelijk worden gecommuniceerd).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

Tja, ik snap toch al niet waarom reizigers verward zouden raken van een aangepaste bestemming... de reisplanner geeft zelden de eindbestemming van een trein weer, maar juist over het algemeen een tussenstation als richting. En die veranderen gewoon mee bij omleidingen door werkzaamheden.

Een erg aparte in de categorie missers kwam ik vandaag op Rotterdam Centraal tegen waar de perronverwijzers én de automatische omroep wisten te melden dat de t2867 naar Deventer zou rijden, terwijl op de TBPs (en de trein, maar die staat er los van) de eindbestemming Amersfoort was.

En even eerder in Dordrecht had NS kennelijk de IC-status van enkele stations weer ingetrokken (waar normaal bij de s1900 en s9200 gemeld wordt dat ze er niet stoppen, stond er nu bij de s2200 dat 'ie er wel stopt)...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Vinny »

Nou ik heb ooit (voor de planmatige doorkoppeling van IC-series te Schiphol) in Leiden de IC naar Nijmegen op een cya-bak gezien. Ik vind dat juist ultiem verwarrend omdat ik even totaal geen idee had wat voor trein dat dan zou moeten zijn. Maar hij bleek toch naar Schiphol en Amsterdam te rijden, maar dus inderdaad wel met Nijmegen als eindbestemming.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

Dat zijn uitzonderlijke situaties natuurlijk... en wat dat betreft is een Sprinter naar Amsterdam Centraal via ..., Weesp en Duivendrecht met melding stopt niet in Amsterdam RAI natuurlijk net zo verwarrend. En dat was een situatie die door een niet aangepaste eindbestemming bij werkzaamheden ontstond (s5800 reed die dag naar Amsterdam Zuid)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door webguy »

Consequentie is vaak ver te zoeken ja - ook met omroepen. Soms hoor je elke 3 min iets, anders hoor je 10 min niks terwijl een trein niet verder rijdt naar Nijmegen maar keert in Arnhem...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Wubbo »

Reizigers zijn inderdaad niet goed in afwijkende eindbestemmingen, maar misschien is dat ook doordat dat nooit gebeurde. Wat mij betreft gebruik je bij ingekorte treinen gewoon de normale eindbestemming met duidelijk daarbij aangegeven dat de trein niet verder rijdt dan ..., bij verder doorrijden van een trein de normale eindbestemming met rijdt verder naar ... en bij afwijkende eindbestemmingen op een andere route die bestemming met een vermelding hoe je op de normale eindbestemming komt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door webguy »

Het komt denk ik ooit wel - als dat InfoPlus eens wordt uitgekristaliseerd. Ze gaan nu goed te werk met extra teksten - maar die vallen dan weer niet op. Soms zijn die teksten nutteloos ("stopt ook te x") maar soms juist weer belangrijk ("wegens werkzaamheden niet verder dan Amsterdam C"), dat moet je beter aangeven. Wat mij betreft zet je een streep door de originele eindbestemming, liefst nog in het rood of grijs ofzo, dan zie je dat de trein niet naar de eindbestemming rijdt.

Overigens gister weer zo'n leuke: ging van Sittard naar Roermond, en in Sittard lukte het koppelen niet. Na 5 minuten proberen werd het achterste deel opgeheven, iedereen mocht verkassen, naar het voorste deel. Overigens zou de trein maar tot Amsterdam C gaan origineel wegens werkzaamheden geloof ik. Mensen uit het andere treinstel zeiden dat de trein iig tot Utrecht ging. Toen ik in Roermond uitstapte omdat ik ondanks de vertraging nog de trein naar Nijmegen kon halen, stond er in de Reisplanner Xtra op mn telefoon dat de trein niet verder ging dan Eindhoven. Alle borden toonden echter nog doodleuk "Alkmaar" geloof ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Suus »

GVB Citea 1121 heeft een fout op de lijnfilm aan de achterkant. Het lijnnummer wordt op hetzelfde formaat als de lijnfilm voor vertoond waardoor het onderste gedeelte van het nummer wegvalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Tja, ik snap toch al niet waarom reizigers verward zouden raken van een aangepaste bestemming... de reisplanner geeft zelden de eindbestemming van een trein weer, maar juist over het algemeen een tussenstation als richting.
Ik vind dat gebruik van een tussenstation als richting nou juist zo onhandig. Vraag je een reisadvies van Utrecht naar Arnhem Centraal dan staat er bij 'richting Arnhem Centraal' wat geen enkele toevoegde waarde heeft. Ik zou bij 'richting' juist de eindbestemming willen zien dan is het veel makkelijker om de juiste trein te vinden.

Los daarvan, wie regelmatig op hetzelfde traject reist kijkt niet steeds opnieuw in de reisplanner want weet uit ervaring dat je bijvoorbeeld de trein naar Alkmaar moet hebben. Als die eindbestemming ineens nergens meer getoond wordt geeft dat veel verwarring.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Daniel »

Maar het attendeert dan juist wel op dat er iets aan de hand is... beter dan dat je denkt "O, dit is de trein naar Amsterdam Centraal" na het zien van de TBP en vervolgens totaal onwetend het station waarvanaf je moest omreizen voorbij reist danwel totaal ergens anders terecht komt. In jouw voorbeeld had de reiziger z'n reis immers niet gepland, dus had 'ie daar ook niet gezien dat er werkzaamheden waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Vinny »

Een eindbestemming als Schagen vind ik dus ook echt niet reizigersvriendelijk. Ik heb in Zwitserland ook staan twijfelen bij de IC naar Romanshorn. De trein reed via Zürich maar dat stond dus helemaal niet weergegeven, wegens ruimtegebrek op de cta. En van Romanshorn had ik toen nog nooit gehoord...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Amazonous »

Daan schreef:
Amazonous schreef:te Croa
Waar?
Crao, excuus. Aansluiting Crailoo Oost.
webguy schreef:Overigens gister weer zo'n leuke: ging van Sittard naar Roermond, en in Sittard lukte het koppelen niet. Na 5 minuten proberen werd het achterste deel opgeheven, iedereen mocht verkassen, naar het voorste deel. Overigens zou de trein maar tot Amsterdam C gaan origineel wegens werkzaamheden geloof ik. Mensen uit het andere treinstel zeiden dat de trein iig tot Utrecht ging. Toen ik in Roermond uitstapte omdat ik ondanks de vertraging nog de trein naar Nijmegen kon halen, stond er in de Reisplanner Xtra op mn telefoon dat de trein niet verder ging dan Eindhoven. Alle borden toonden echter nog doodleuk "Alkmaar" geloof ik.
Dit is inderdaad onderdeel van het probleem. Dat een perfecte informatievoorziening niet altijd mogelijk is lijkt mij duidelijk. Alles kan natuurlijk in storing vallen. Al zou dat met InfoPlus wel op moeten lossen, maar dat is er pas in, nou, 2029? Wat het nu echter zo lastig maakt, is dat er overal andere informatie staat. OBIS zegt wat, die oude digitale bestemmingsborden op de treinen zeggen wat, schermen zeggen wat, AR-NU zegt wat, PBT'ers zeggen wat (in de RailPocket staat en nooit klopt). Wat moet je kiezen? Dát zou beter gecentraliseerd moeten worden. Zodat alle informatie in ieder geval gelijk loopt. Dan hoeven wij als reizigers niet te kiezen welke bron van informatie we (niet) vertrouwen. Mijn ervaring is overigens dat AR-NU (naar de NS-API) de beste informatievoorziening heeft. Ik ben nog steeds gebruiker van de TREIN app (iPhone), maar vang nu in de proxyserver het verkeer naar m.ns.nl af en stuur dat even door naar een van onze eigen bakken. Daar wordt in een m.ns.nl-pagina data uit de NS-API gepropt (die toont wat meer vertrekkende treinen), en daar mik ik dan ook nog even ritnummer en planmatige inzet bij. En dat heeft me tot nu toe nog bijna altijd de juiste kant op gestuurd. De API die netjes toont dat een trein opgeheven is, terwijl hij volgens de borden op Asa nog gewoon rijdt. Half uur wachten, bleek de API opnieuw gelijk te hebben :) Maar ook vooral die ritnummers en planmatige inzet materieel zijn heel prettig onderweg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door webguy »

Nadeel van de API is helaas dat 'ie het er bij (grootschalige) storingen het eerste uitvliegt. Maar dat moet InfoPlus ook oplossen als het goed is. InfoPlus duurt inderdaad lang, maar hoop dat het voor 2039 af is, en anders zorg ik daar wel voor...
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Amazonous »

webguy schreef:Nadeel van de API is helaas dat 'ie het er bij (grootschalige) storingen het eerste uitvliegt. Maar dat moet InfoPlus ook oplossen als het goed is. InfoPlus duurt inderdaad lang, maar hoop dat het voor 2039 af is, en anders zorg ik daar wel voor...
Zodra de API eruit klapt is de NS website meestal ook niet meer actief. Maar op zulke momenten ben ik vooraf verstandig en blijf ik thuis :twisted:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Anne »

Nog even een van afgelopen zondag.
Geen treinverkeer tussen Den Haag C en Gouda.

Rond 18.30 werd op Delft omgeroepen dat reizigers naar Gouda en Utrecht werd geadviseerd via Rotterdam Centraal te reizen vanwege de werken tussen Den Haag en Gouda.

Even later (paar minuten voor vertrek 18.34) werd omgeroepen dat de IC naar Venlo wegens werkzaamheden niet verder rijdt dan Breda.
Reizigers naar Eindhoven en verder werd geadviseerd via Den Haag Centraal en Utrecht te reizen. :oops:
Rekening houden met een extra reistijd van een half uur!
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door VIRM »

En een mooie van gisteren: er was rond 16:10 een rookmelding op Schiphol en het duurde tot iets van 16:30 of 16:35 voordat er weer treinen reden. Dit verscheen helemaal niet op de storingenpagina (en dat voor een druk traject).
Beul van de blindegeleidelijn
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Amazonous »

VIRM schreef:En een mooie van gisteren: er was rond 16:10 een rookmelding op Schiphol en het duurde tot iets van 16:30 of 16:35 voordat er weer treinen reden. Dit verscheen helemaal niet op de storingenpagina (en dat voor een druk traject).
Aan de andere kant: je moet ook niet onnodig paniek zaaien. Ik schrok even van de melding, namelijk "BRAND SPOOR", maar uiteindelijk zijn er bijna geen treinen uitgevallen. En dan is het natuurlijk wel de vraag of het verstandig is een heel incident te gaan aanmaken, of die paar uitgevallen treinen omroepen en klaar, zodat mensen die nog niet op Schiphol zijn niet meteen op tilt slaan van het bericht 'brand(melding) op Shl'. Reizigers 'verwachten' ook heel wat dan, en gaan misschien preventief omreizen terwijl dat helemaal niet nodig is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Geert »

Het gebeurt wel vaker dat een storing de landelijke storingenpagina niet haalt als de storing al weer binnen een paar minuten verholpen is (of als de brand niet zo groot was zoals in dit geval). Als het resultaat een paar opgeheven treinen is vind ik dat terecht: de storingenpagina is vooral handig voordat je gaat reizen, zodat je kunt besluiten om via een andere route te reizen of om je reis uit te stellen. Als je al op Schiphol bent heb je meer aan informatie over de vertrekkende treinen dan een algemeen bericht 'houdt rekening met een extra reistijd van 30 minuten'.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Gekko123 »

Het is me opgevallen dat het treinpersoneel van de t525 vandaag en gisteren heel vrolijk omroepen dat de trein bij binnenkomst te Utrecht wordt gecombineerd met een gereedstaand treindeel, maar dat is dit weekend juist niet het geval wegens werkzaamheden tussen Gouda en Rotterdam...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Suus »

Ik zit een beetje te spelen met de NS Hispeed reisplanner omdat ik een mail kreeg over goedkope TGV-tickets.

Bij een terugreis van Montpellier naar Amsterdam kreeg je voor de tweede klas een prijs van ongeveer 150 euro. Bij de knop Upgrade naar eerste klas stond dat je -77 euro kon besparen. En inderdaad, in de Eerste klas is een ticket maar 76 euro :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Raymond »

Die 150 euro is onderhand ook gelijk het HiFlex tarief voor dat traject.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door midnet »

webguy schreef:maar soms juist weer belangrijk ("wegens werkzaamheden niet verder dan Amsterdam C"), dat moet je beter aangeven. Wat mij betreft zet je een streep door de originele eindbestemming, liefst nog in het rood of grijs ofzo, dan zie je dat de trein niet naar de eindbestemming rijdt.

.
DAT is nou eens een goed voorstel. Omdat ik nu met weekendvrij zeer vaak met allerlei omleidingen en inkortingen heb te maken (en ze af en toe bewust opzoek) vaklt me inderdaad op, dat het dan vaak onduidelijk is en de echte eindbestmng heel klein of roterend (zodat je hem niet altijd ziet) wordt aangegeven.
Dat soms niet de uiteindelijke eindbestemming wordt aangegeven ligty soms aan de route: bekend is de DD-sprinter (denHaag)-Leiden-Schiphol-Gooi-Utrecht. het zou inderdaad onverstandig zijn die in Leiden als naar Utrecht te benoemen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door Edwin »

midnet schreef:
webguy schreef:maar soms juist weer belangrijk ("wegens werkzaamheden niet verder dan Amsterdam C"), dat moet je beter aangeven. Wat mij betreft zet je een streep door de originele eindbestemming, liefst nog in het rood of grijs ofzo, dan zie je dat de trein niet naar de eindbestemming rijdt.

.
DAT is nou eens een goed voorstel. Omdat ik nu met weekendvrij zeer vaak met allerlei omleidingen en inkortingen heb te maken (en ze af en toe bewust opzoek) vaklt me inderdaad op, dat het dan vaak onduidelijk is en de echte eindbestmng heel klein of roterend (zodat je hem niet altijd ziet) wordt aangegeven.
Dat soms niet de uiteindelijke eindbestemming wordt aangegeven ligty soms aan de route: bekend is de DD-sprinter (denHaag)-Leiden-Schiphol-Gooi-Utrecht. het zou inderdaad onverstandig zijn die in Leiden als naar Utrecht te benoemen.
Dan krijg je verwarring omdat die sprinter via SChiphol naar Utrecht een hele omweg maakt in vergelijking met de IC die via Woerden naar Utrecht gaat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #21

Bericht door webguy »

Dat is een apart geval - dat wil ook ook handhaven, ik doel alleen op werkzaamheden, omleidingen, etc.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten