Het grote computertopic! #7

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

Bee schreef:Hoeveel USB-poorten heb je nodig? Een computerkast heeft er toch ondertussen wel 6 (2 voor, 4 achter)?
Die steenkolenbak van STF heeft er 3 nodig, en dat zijn er naar zijn zin drie teveel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Bij een muis krijg je nog steeds een USB naar PS2 converter. En als je er geen hebt kan ik er ook nog wel een regelen, de IT schijnt er nog zo'n 500 in het magazijn te hebben liggen :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door ODRAIL »

Hier liggen er ook nog twee stof te happen :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

Hier ook, om de doodeenvoudige reden dat ik op m'n laptop geeneens een muis middels PS2 kan aansluiten (zit geen PS2-poort op :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Fles schreef: Die steenkolenbak van STF heeft er 3 nodig, en dat zijn er naar zijn zin drie teveel.
Dat is wel weer een beetje erg overdreven uitgedrukt Fles... Ik heb inderdaad wel het liefste zo min mogelijk apparatuur met USB aansluiting omdat het absoluut storingsgevoeliger is dan bijvoorbeeld een PS/2 aansluiting.
Vorige week vroeg me vader of ik even wat op zijn laptop (jaartje oud) kon installeren, zelf gebruikt hij altijd de touchpad maar ik heb liever een muis eraan; ik kreeg die USB optische muis met geen mogelijkheid werkend... En zo heb ik nog genoeg andere praktijk voorbeelden waarbij USB weigerde, terwijl hetzelfde soort apparaat met een oudere aansluittechniek altijd direct functioneerde. Vind je het dan vreemd dat ik USB niet bepaald toejuich?

Het is overigens wel wat betrouwbaarder geworden in de loop der jaren, pff in de tijd van Windows 95 was USB echt een regelrechte ramp; ik had een dolby surround speakerset met USB aansluiting, elke keer viel de verbinding weer weg tussen computer en speakers.
Bee schreef:Bij een muis krijg je nog steeds een USB naar PS2 converter.
Nee hoor, bij de laatste paar muizen (van verschillende merken) die ik gekocht heb, zat dat er niet meer bij.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

STF schreef:Dat is wel weer een beetje erg overdreven uitgedrukt Fles... Ik heb inderdaad wel het liefste zo min mogelijk apparatuur met USB aansluiting omdat het absoluut storingsgevoeliger is dan bijvoorbeeld een PS/2 aansluiting.
:')
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Jij hebt andere ervaringen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Serieel, de voorganger van USB, was prima, maar als het niet werkte had je een probleem. USB is ook een serieel protocol, maar door regeltjes te maken hoef je niet zelf meer uit te vogelen hoe snel iets communiceert of hoeveel stroom een apparaat nodig heeft. USB werkt prima, behalve dat Windows er soms rotzooi van maakt door voor elke port de driver opnieuw te willen installeren. Linux doet dat niet...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

USB werkt al zeker 8 jaar vlekkeloos. Om NU nog te willen terugvallen op PS/2 of COM1, sorry hoor :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Op elke computer werkt USB in principe goed, tenzij Windows is verkloot, dan is het Plug 'n Pray.

Als je een PS/2 muis per ongeluk uit de computer trekt dan moet je eerst de computer uitzetten voordat je hem er weer in mag doen, je kan anders de poort opblazen, is mij verteld door de ICT. Bij USB geen enkel probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Dat is echt onzin, en geldt ook voor USB. Misschien waren er ooit slecht ontworpen moederborden die niet goed geaard waren ofzo, maar dat de uitzondering, niet de regel.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Op elke computer werkt USB in principe goed, tenzij Windows is verkloot, dan is het Plug 'n Pray.
Ja dat ligt vast aan Windows en totaal niet aan brakke drivers die door de zoveelste Chinese kutfirma geschreven worden :')
Als je een PS/2 muis per ongeluk uit de computer trekt dan moet je eerst de computer uitzetten voordat je hem er weer in mag doen, je kan anders de poort opblazen, is mij verteld door de ICT. Bij USB geen enkel probleem.
Je kan zelfs je mobo opblazen als het echt brak is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Dat is echt onzin, en geldt ook voor USB. Misschien waren er ooit slecht ontworpen moederborden die niet goed geaard waren ofzo, maar dat de uitzondering, niet de regel.
Nee hoor. Dat heeft te maken met de wijze van implementeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

Fles schreef:USB werkt al zeker 8 jaar vlekkeloos. Om NU nog te willen terugvallen op PS/2 of COM1, sorry hoor :')
Ik zag vorige week dat HP nog steeds werkstations levert met PS/2 poorten en dito toetsenbord en muis :')
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Fles »

Tsja, en als je wilt kun je er nog wel een floppy drive in krijgen ook :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Bij HP servers is het al tijden niet meer mogelijk om daar nog een FDD bij te krijgen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Dan passen er toch wel die floppy's van 5.25 inch in, toch? Anders hoef ik hem niet hoor... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Geert schreef:
Fles schreef:USB werkt al zeker 8 jaar vlekkeloos. Om NU nog te willen terugvallen op PS/2 of COM1, sorry hoor :')
Ik zag vorige week dat HP nog steeds werkstations levert met PS/2 poorten en dito toetsenbord en muis :')
Jup, nieuwe computers van HP zijn bij ons nog geleverd met PS/2 poorten, wel met USB muis en toetsenbord :D

Medion leverde twee jaar geleden nog muizen met balletjes :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daniel »

De nieuwe computer (een DELL) die ik dit jaar op ´t werk ontving heeft ook nog PS/2 poorten, maar werd wel met USB-muis en toetsenbord geleverd. Irritant trouwens, zo´n Nederlands toetsenbord... vooral gezien ik van thuis eentje met Engelse indeling gewend ben al jaren lang.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Nederlands toetsenbord is echt superfijn! Aparte knop voor het apenstaartje en leestekens zijn veel sneller te typen dan op een Amerikaans toetsenbord. Ik mis mijn Nederlands toetsenbord dat ik ooit bij de IBM Aptiva had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Irritant trouwens, zo´n Nederlands toetsenbord... vooral gezien ik van thuis eentje met Engelse indeling gewend ben al jaren lang.
De toetsenbordindeling kun je softwarematig aanpassen hoor :idea: :wink: .
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Nederlands toetsenbord is echt superfijn! Aparte knop voor het apenstaartje en leestekens zijn veel sneller te typen dan op een Amerikaans toetsenbord. Ik mis mijn Nederlands toetsenbord dat ik ooit bij de IBM Aptiva had.
Persoonlijk gezien vind ik een Amerikaans toetsenbord veel prettiger werken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

Nederlandse toetsenborden zijn super irritant als je aan het programmeren bent. Gelukkig kan ik blind typen en maakt het verder toch weinig uit wat er op de toets staat.
erjeebee
Berichten: 1393
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door erjeebee »

tja
Het hangt er maar vanaf waar je mee bent opgegroeid.
Als dat met am. toetsenbord is en je jezelf een 8 vinger-blind-typ systeem hebt aangeleerd..
Dan is een NL toetsenbord superrrrrrrrrrrrirritant.

Geert en KM46 en ikke zijn van de am. tb, bee kennelijk van de NL.

Maar het kan nog erger. AZERTY bijvoorbeeld.
Je typt wel blind maar het staat raar en leidt toch op de een of andere manier af.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Wij hebben bij de PC in het café voor de kampeerders een Duits toetsenbord, dat is QWERTZ i.p.v. QWERTY of AZERTY. Uiteraard zitten de leestekens en andere symbolen op allerlei gekke plekken verstopt. Zo krijg je het @ teken door de rechter Alt tegelijk met de E in te drukken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten