Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door webguy »

Niet echt groot, maar Noot is ook niet klein te noemen - die doen best veel taxivervoer naar scholen met midibusjes, etc, maar hebben ook een touringcartak. Je ziet ze in de regio iig vaak langsrijden.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

In z'n algemeenheid: de aanschaf van bussen wordt meestal gefinancierd via de bussenfabrikant. Die heeft er immers belang bij dat een vervoerder met zijn bussen gaat rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Ardan »

Toen ik nog in Winterswijk woonde zag ik Noot-busjes zelfs dáár met regelmaat rondrijden..
Ik doe ook maar wat
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Er zit wel een verschil tussen wat taxibusjes laten rijden of lijnbussen. Ook al zal Noot/Vallei een lease overeenkomst bereiken met een (bussen)fabrikant, dan zijn ze er nog niet.. Stalling, kleding, site alles kost aardig wat geld en ik denk niet dat beide bedrijven dit geld hebben. Vandaar dus ook mijn redenatie of er geen bedrijf achter zit wat via Noot/Vallei de Nederlandse busmarkt wil betreden.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Zonder de exacte feiten te kennen: als je ziet hoeveel verlies Connexxion draait hebben jij een ik waarschijnlijk al meer vermogen dan Connexxion (namelijk: geen grote schulden). De financiële draagkracht lijkt mij dus geen argument dat een rol van betekenis speelt.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Maar Connexxion is onderdeel van Transdev/Veolia. Ook al loopt het niet zo lekker bij Connexxion op dit moment, het vertrouwen in zo'n groot bedrijf (lees Transdev/Veolia) zal groter zijn dan 2 taxiboeren uit Ede/Veenendaal. Ondanks dat heb ik wel respect voor ze, dat ze zich willen mengen in het busvervoer.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Staat Transdev/Veolia ook garant voor schulden van Connexxion, of zijn ze alleen aandeelhouder? De aandeelhouder is normaal namelijk niet aansprakelijk voor schulden. Ik weet dus niet hoe dat bij Connexxion geregeld is, of er bijvoorbeeld een aparte garantie is van het moederbedrijf. Maar zodoende zie je dus dat er vaak aparte bv'tjes zijn. Gaat zo'n BV failliet, dan is het moederbedrijf niet aansprakelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Voordat je dit soort dingen zegt kan je denk ik beter even het jaarverslag van Connexxion erop naslaan, dat van 2010 staat gewoon op hun site, die van 2011 zal over niet al te lange tijd volgen vermoed ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Ik zeg niks, ik stel slechts vragen en vertel hoe de juridische regeling rondom aansprakelijkheid is. Die geldt gewoon voor ieder bedrijf in Nederland.

Het lijkt mij overigens sterk dat bedrijfsvertrouwelijke informatie zoals bankgaranties in het jaarverslag staat.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

De cijfers van connexxion vallen wel mee. Transdev/Veolia is voor 2/3 aandeelhouder, de andere 1/3 is nog van het ministerie van financiën. In oktober 2012 gaan de overige aandelen over naar Transdev/Veolia.
Tot op heden heeft T/V niet bij hoeven te springen bij Connexxion omdat er genoeg reserve was nog.

Ik weet niet hoe Noot/De Vallei dit wil organiseren. Ze kunnen bussen leasen, maar dan moeten ze wel goede bron van inkomsten hebben, oftewel iemand die garant staat.
Maar ja, we kunnen niet in de portemonnee van het bedrijf kijken. We wachten af.
When you're tired of London, you're tired of life
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik zat ff aan wat anders te denken. Nu Connexxion straks in Friesland pleitte is, krijgen wij zeker al die kots-busjes toegestuurd als Connexxion wint? Waar moeten ze er anders mee naar toe.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Sterker nog ze rijden er al! (Op lijn 75 en 79 buiten de spits en op lijn 10 ;) )
Maar die fryskers komen waarschijnlijk niet naar IJsselmond, de provincies eisen namelijk de nieuwste motoren (moet zo zuinig en schoon mogelijk) in de bussen. Dat betekent dat de vervoerder nieuwe bussen aan zal moeten schaffen.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Haha, gelukkig maar. Ik hoop dat ze voor de rustigere lijnen/stadsdienst Kampen gaan rijden met een kleine optare. Scheelt in de kosten, waardoor er betere routes gereden kunnen worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Jef400 »

Je bedoeld de Solo waarvan hier in Nederland de al buiten productie gestelde versie van rond rijdt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ja precies, en dan die nieuwe versie uiteraard. Zijn wat kleiner dan de huidige amba's, maar voor de stadsdienst Kampen is het prima.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Jef400 »

Wat ik gezien heb op wikipedia moet zoiets inderdaad zeer handig zijn voor Kampen. Zo'n Optare Solo SL of zoiets.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Moet ie wel EEV hebben...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Jef400 »

Afkorting van.........? Zo bekend ben ik niet in het technische wereldje.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
densiro
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 10:45

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door densiro »

Heeft iemand enig idee wat voor soort materieel de provincie eist op de kernnetlijnen? Ik las alleen dat de bussen de schoonste motoren moeten hebben. Maar komen er straks "Optares" te rijden op bijvoorbeeld lijn 142, 144, 147, 148 of 159???
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Optares voldoen niet aan de eisen volgensmij. Ik verwacht dat er gangbaar streekmateriaal wordt ingezet, VDL, MAN, Mercedes van dat soort spul.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De lijnen die ik hier opgenoemd zie worden zijn niet de drukste lijnen maar zeker niet zo rustig dat het allemaal wel met een minibusje gaat passen. Ik denk dus dat het voornamelijk normale streekbussen worden met misschien als dat toevallig voor de vervoerder aantrekkelijk blijkt te zijn nog een aantal 10-meter exemplaren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Meltrain »

Deze lijn schreeuwt 'Citea' wat mij betreft.
De Citea LLE voor de normale streeklijnen en dan de Citea XLE 137 (zoals ook op lijn 320 rijdt) voor lijn 345 (Lelystad - Emmeloord).

Weet iemand ook wanneer de uitslag bekend wordt? De provincies Overijssel en Flevoland zeggen alleen 'eind mei', maar weet iemand ook een datum?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat 14,5 meterbakken voor de 141 wel gewenst zijn. Dat is een erg drukke lijn.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Roelof88 »

Meltrain schreef:Weet iemand ook wanneer de uitslag bekend wordt? De provincies Overijssel en Flevoland zeggen alleen 'eind mei', maar weet iemand ook een datum?
22 mei.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten