Haast met spoor naar Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Cookie »

Haast met spoor naar Stadskanaal
Geplaatst op: woensdag 16 mei 2012 06:39
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 mei 2012 09:08


STADSKANAAL - De Groningse gedeputeerde Mark Boumans van Verkeer verwacht voor de zomer duidelijkheid over het doortrekken van het spoor van Veendam naar Stadskanaal.

Naar het plan loopt een haalbaarheidsstudie, die nog voor de vakantie afgerond moet zijn. Vervoerder Arriva wil haast maken.
Lees verder
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door uvos10 »

Ik ben benieuwd of het doorgaat.
Dan zouden ze het spoor misschien ook meteen naar Emmen kunnen doortrekken.
Het spoor ligt er nog. (Alleen voor het grootste deel van de STAR. Zouden zij wel willen meewerken?)
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door WillemGN »

Waarom zou het niet door gaan? Er is 'Zuiderzeegeld' voor beschikbaar en Arriva heeft een deel van het traject van Groningen naar Veendam gefinancierd.

(Grappig genoeg zijn er mensen die langs dit traject wonen en belastingen betalen, maar dat gebeurd kennelijk voor andere landsdelen. (A) )

Maar voor Stadskanaal zou het inderdaad zinvol zijn om op Emmen aangesloten te worden. (Dan kun je zonder vreemde boog met het ov naar Oost en Midden Nederland.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Suus »

Veendam was nog een redelijke quick-win, gezien het feit dat er al spoor lag en al regelmatig trein rijden. Er is wel extra spoor bijgebouwd maar het viel allemaal wel mee.

Stadskanaal is een grotere aanpassing. Er ligt wel spoor maar eigenlijk moet de volledige baan opnieuw aangelegd worden. Van Stadskanaal naar Emmen ligt er alleen nog een zeer oud baanlichaam, daar moet dus nog meer gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Vinny »

Ja. Rails aanleggen. Dat zijn de kosten niet. Er zijn drie relevante punten: hoeveel wissels en kunstwerken zijn er nog nodig? Is de grond in handen van de overheid? Zijn er nog veel geluidwerende of andere milieu maatregelen nodig?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Statler Rail »

Vinny schreef:Ja. Rails aanleggen. Dat zijn de kosten niet. Er zijn drie relevante punten: hoeveel wissels
Op dit moment liggen er wissels in Veendam, Wildervank, Bareveld, Stadskanaal Pekelderweg en Stadskanaal.
Vinny schreef: en kunstwerken zijn er nog nodig?
Er zijn wel een stuk of 20 bruggen, waarvan twee grote beweegbare draaibruggen.
Vinny schreef:Is de grond in handen van de overheid?
Nee, in handen van Museumspoorlijn STAR.
Vinny schreef: Zijn er nog veel geluidwerende of andere milieu maatregelen nodig?
Uiteraard, je gaat bijna letterlijk door de achtertuin van huizen.

Verder zijn er nog enkele tientallen overwegen en overpaden. Een deel kan je saneren als je een parallelweg aanlegt langs het spoor, maar dat kost ook geld. In totaal kost het je zo tegen de 100 miljoen euro, schat ik zo.

De twee beweegbare draaibruggen (Veendam en Bareveld):
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Vinny »

Oh, die bruggen houden prima plan U. Niets meer aan doen zeg ik je... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Cookie »

Er moet sowieso wat aan het baanvak worden gedaan, baanvaksnelheid is volgens mij nergens hoger dan 40 km/h nu. Verder zijn er nu een aantal bediende overwegen die je aan zult moeten passen: 2 in Veendam (Molenstreek / Van Stolbergweg), 1 in Wildervank (Dalweg 12) en 1 in Stadskanaal (vlak voor station). Deze kan je vrij onmogelijk saneren, de andere onbewaakte overwegen kunnen vast wel uitgedund worden (al zullen de boeren daar ongetwijfeld niet blij mee zijn!).

Afbeelding
Overweg Van Stolbergweg

Volgens mij moet de brug bij Bareveld sowieso worden aangepast, aangezien deze in de weg ligt bij de verdubbeling van de N33 die binnenkort gaat beginnen. Geen idee welke oplossing ze daarvoor in gedachten hebben. Spoorlijn loopt overigens in Stadskanaal langs aardig wat achtertuinen inderdaad, in Wildervank is de afstand tot de tuinen wel wat groter. En in Veendam is het vooral industrie langs de spoorlijn.

Verder lijkt de draaibrug bij Veendam me een probleem, aangezien er ook best wel wat pleziervaart naar Veendam plaatsvindt. Je zult de brug dus moeten gaan bedienen, wat ook aardig wat geld kost en bovendien ook beperkingen geeft voor het treinverkeer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Ardan »

Draaibrug Veendam? Die staat hier op Google Maps toevallig 'ingeklapt'?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Cookie »

Inderdaad (bij de Molenstreek). Zie ook de eerste foto die Statler Rail postte.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door WillemGN »

Is deze webstek wel eens langs gekomen? En wat vinden we van de kwaliteit?

http://infrastruct.wordpress.com/2008/0 ... aal-emmen/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Etienne »

Volgens mij wel, maar de projecten die ik daar voorbij zie komen betreffen naar mijn inziens alleen maar prestige-projecten waar het geld nog niet eens voor is. :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door erjeebee »

Inderdaad

En nog even over de spoorlijn Assen-Stadskanaal....

Wat een luchtfietserij...

Dat is in de verste verste verste verte geen rendabel te exploiteren verhaal.
Laat staan dat je de investering ooit terugverdient.

Schrijf maar bij in het rijtje magneetzweefbaan en Deventer metro :mrgreen:
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door erjeebee »

Dit is gewoon een droomsite van iemand...

Ik heb vroeger ook wel eens dat soort dingen gedaan.
- Metro voor Eindhoven ontworpen
- Metro/sneltram netwerk Almelo/Hengelo/Enschede/Oldenzaal
- HSL Zwolle Munster (en verder naar het zuiden)

enz

Wel leuk tot in detail uitgewerkt trouwens.

Keep dreaming :)
De wereld zou meer dromers moeten hebben.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Daan »

Terug naar het onderwerp, graag :)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door visgraat »

Het zou een leuke manier zijn om de regio Oost-Groningen een economische boost te geven. Die kunnen ze volgens mij wel gebruiken!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Daan »

Dat zeker. Maar alles staat of valt met werkgelegenheid...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door visgraat »

Het is juist een stimulans voor werkgelegenheid. Stadskanaal wordt aantrekkelijker door een betere verbinding en mensen zullen er eerder gaan wonen, doordat het op acceptabele reisafstand komt te liggen van/naar Groningen. Wel zou er dan een keuze gemaakt moeten worden welk(e) van de stations Kropswolde, Martenshoek(, Hoogezand Kerklaan), Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer Oost aangedaan wordt met een trein van/naar Stadskanaal. Ik zou er dan een kiezen om de reistijd aantrekkelijk te maken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Klaasje »

De reis van Stadskanaal naar Groningen verloopt toch via Veendam? Qua reistijd wordt het nog behoorlijk lang. Te lang om geen woning dichter bij Groningen te kopen zolang je niet om een een of andere reden aan Stadskanaal gebonden bent.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door visgraat »

In die regio is men volgens mij toch wel redelijk gehecht aan zijn/haar woonplaats waar veel mensen elkaar kennen. Dat spoor loopt inderdaad via Veendam. Vanaf Veendam zal het nog 10 a 15 minuten duren om met een trein door te rijden naar Stadskanaal. Haal je er een aantal stations rond Hoogezand op de ritten eruit (en Zuidbroek). Bijvoorbeeld vanuit Stadskanaal alleen stoppen in Veendam - Hoogezand-Sappemeer - Groningen Europapark - Groningen, dan doe je alleen grotere plaatsen aan en spaar je nog zo'n 5 a 10 minuten uit. De totale reistijd is dan met 35 minuten toch wel acceptabel te noemen. Naar Zernike ben je dan ongeveer een uur onderweg. De trein vanuit Winshoten kan dan wel alle stations aandoen en kent dan ongeveer dezelfde reistijden naar Groningen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Daan »

Misschien dat er op Groningen - Zuidbroek nog wat met de snelheid gedaan kan worden. Die is slechts 100 km/h, terwijl het stuk kaarsrecht is (afgezien van de boog bij Kropswolde).
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door Cookie »

Staat op de planning (zie bericht hier) :)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door visgraat »

Met een snelheidsverhoging wordt het nog interessanter om stations over te slaan. Toch vraag ik me ook af zijn al die stations wel nodig. Voor doorgaande reizigers lijkt het me een kriem. En hoe passen de stations in het plan eventueel een station te openen bij de Kerkstraat in Hoogezand. In 2006 hadden de stations Kropswolde en Sappemeer Oost circa 300 reizigers per stuk. Dat zal door de frequentieverhoging wel iets zijn gestegen, maar aangezien de stations ongeveer anderhalve kilometer van een ander station verwijderd zijn, kan je ze toch ter discussie stellen.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door timtrein »

Het bouwen van een "centraal" station in Hoogezand staat al sinds de prehistorie op de verlanglijstjes maar er zit al jaren niet tot nauwelijks schot in. Verder staat stations overslaan op gespannen voet met het steeds verder verminderen van de busdiensten. En tot slot, wie van Stadskanaal naar Groningen wil pakt gewoon de auto, want station Stadskanaal ligt kilometers bij de meeste woningen vandaan (nóg erger dan Veendam). Het frequent stoppen is, zeker met die automatische halte-afroep, redelijk irritant als je forenst. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je per kilometer betaalt, dus de omreis via Zuidbroek is ook nog eens stervensduur... (voor reizigers uit Veendam is het ook rond de 30% duurder geworden!!)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Haast met spoor naar Stadskanaal

Bericht door groningen »

Ten eerste moet de gehele spoorlijn vanaf Veendam opnieuw worden aangelegd, want een hoge snelheid is dus niet mogelijk. Verder probleem is de locatie van het treinstation van Stadskanaal; dat ligt te ver in het noorden van deze plaats. Misschien moet het station bij de Buinerweg liggen. Maar ja; dat ligt weer te zuidelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten