Belgische treinen op een brugdag
Belgische treinen op een brugdag
Ah, brugdag. Een ander woord voor een extra vrije dag tussen een feestdag en het daaropvolgende weekend. Afgelopen vrijdag was het zo'n geval. Men had wel in de P-treinen gesneden (natuurlijk zonder aan te geven welke, zoek het maar uit op Railtime) maar voor de normale treinen werd de weekdienst gehanteerd. Aangezien mijn werk ook een brugdag had ingelast het ideale moment om de Belgen eens te bezoeken voor wat spoorlijnen die in het weekend gesloten zijn.
Vanaf Schiphol namen Ronald en ik de IC naar Mechelen, waar onder andere een Key Pass werd aangeschaft om wat korte stukjes te overbruggen.
In Mechelen namen we de L-trein naar Halle via Muizen en Delta. Vanwege het feit dat Merode een tunnelstation was, en omdat de Key Pass ingevuld moest worden en we ook nog twee Jump-rittenkaarten p.p. nodig hadden, stapten we daar uit voor een tussenstop van 32 minuten. Merode is een oergezellig station. Zo gezellig dat we maar geen foto's plaatsen
Na aankomst in Halle.
Een trein uit Brussel in Halle.
Na een flatertje kwamen we uiteindelijk aan in Brussel-Centraal. Na een korte bordjesronde, waarbij de hoofdingang een waar kermis was geworden, namen we de L-trein voor het volgende station, Brussel-Congres. Dit station was omgebouwd tot een meubelzaak, nadat we van het perron in de stationshal keken hingen er gordijnen aan de muur. Omdat er buiten ook even snel een foto genomen moest worden slalomden we langs een bankstel, een tapijt en een aantal kledingrekken naar een trap. Eenmaal buiten ging het bord boven de ingang even op de foto en daarna was het weer in galop naar beneden voor de volgende trein naar Brussel-Noord. Het viel mij trouwens op dat spoor 3/4 van Brussel-Congres wel een perron heeft en er brandschoon uitziet, maar er geen enkele trein stopt.
In Brussel-Noord konden we er weer uit. We zullen het maar niet hebben over de taferelen die zich in de stationshal afspelen, volgens mij worden daar wat internationale verdragen met voeten getreden... We beklommen na een bezoek aan de zuurstokken buiten maar snel de trap naar perron 1. Voordat onze trein zou komen nog even een blik over het station...
Er kwam toevallig een P-trein binnenrijden met M4-rijtuigen. We namen de trein via Bockstael naar Jette.
Wijsheid uit Jette.
In Jette namen we de trein naar Brussel-Zuid via Brussel-West. Eerst reden we door het al decennia gesloten station Pannenhuis, waarvan de borden overigens nog stonden. Na een tussenstop op Simonis en Brussel-West waar niemand echt in- of uitstapte kwamen we uit op Brussel-Zuid.
De trein kwam aan op spoor 3, dus in het hippe gedeelte van het station. De trein ging bijna direct weer weg, want zo'n binnenlandse trein op die mooie perrons, dat kan echt niet natuurlijk :')
Op het perron waar de L-trein naar Antwerpen zou vertrekken stond aan de andere kant deze mooie combinatie :)
Onze Varkensneuzen komt binnen.
In Mortsel maakten we een uitstapje naar Mortsel-Deurnesteenweg, zodat we daar geen moeite meer voor hoeven te doen in een weekend.
Na een ronde rond het station om alle borden te bekijken gingen we naar het perron voor de L-trein naar Mortsel.
Tot zover.
Vanaf Schiphol namen Ronald en ik de IC naar Mechelen, waar onder andere een Key Pass werd aangeschaft om wat korte stukjes te overbruggen.
In Mechelen namen we de L-trein naar Halle via Muizen en Delta. Vanwege het feit dat Merode een tunnelstation was, en omdat de Key Pass ingevuld moest worden en we ook nog twee Jump-rittenkaarten p.p. nodig hadden, stapten we daar uit voor een tussenstop van 32 minuten. Merode is een oergezellig station. Zo gezellig dat we maar geen foto's plaatsen
Na aankomst in Halle.
Een trein uit Brussel in Halle.
Na een flatertje kwamen we uiteindelijk aan in Brussel-Centraal. Na een korte bordjesronde, waarbij de hoofdingang een waar kermis was geworden, namen we de L-trein voor het volgende station, Brussel-Congres. Dit station was omgebouwd tot een meubelzaak, nadat we van het perron in de stationshal keken hingen er gordijnen aan de muur. Omdat er buiten ook even snel een foto genomen moest worden slalomden we langs een bankstel, een tapijt en een aantal kledingrekken naar een trap. Eenmaal buiten ging het bord boven de ingang even op de foto en daarna was het weer in galop naar beneden voor de volgende trein naar Brussel-Noord. Het viel mij trouwens op dat spoor 3/4 van Brussel-Congres wel een perron heeft en er brandschoon uitziet, maar er geen enkele trein stopt.
In Brussel-Noord konden we er weer uit. We zullen het maar niet hebben over de taferelen die zich in de stationshal afspelen, volgens mij worden daar wat internationale verdragen met voeten getreden... We beklommen na een bezoek aan de zuurstokken buiten maar snel de trap naar perron 1. Voordat onze trein zou komen nog even een blik over het station...
Er kwam toevallig een P-trein binnenrijden met M4-rijtuigen. We namen de trein via Bockstael naar Jette.
Wijsheid uit Jette.
In Jette namen we de trein naar Brussel-Zuid via Brussel-West. Eerst reden we door het al decennia gesloten station Pannenhuis, waarvan de borden overigens nog stonden. Na een tussenstop op Simonis en Brussel-West waar niemand echt in- of uitstapte kwamen we uit op Brussel-Zuid.
De trein kwam aan op spoor 3, dus in het hippe gedeelte van het station. De trein ging bijna direct weer weg, want zo'n binnenlandse trein op die mooie perrons, dat kan echt niet natuurlijk :')
Op het perron waar de L-trein naar Antwerpen zou vertrekken stond aan de andere kant deze mooie combinatie :)
Onze Varkensneuzen komt binnen.
In Mortsel maakten we een uitstapje naar Mortsel-Deurnesteenweg, zodat we daar geen moeite meer voor hoeven te doen in een weekend.
Na een ronde rond het station om alle borden te bekijken gingen we naar het perron voor de L-trein naar Mortsel.
Tot zover.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen op een brugdag
Inderdaad, afgelopen vrijdag was dus een mooie gelegenheid om de Brusselse ringsporen te bezoeken, die in het weekend niet bediend worden. Met een behoorlijk drukke Benelux gingen we naar Mechelen, waar we een half uurtje moesten wachten op de L-trein naar Halle via spoorlijn 26, de oostelijke Brusselse ring. In Mechelen hebben we ons nog even verbaasd over de behoorlijk verkrotte toestand van de perrons, die af en toe dramatisch verzakt zijn.
Maar goed, op boemeltempo gingen we richting Mérode, waar onder andere dit buiten gebruik gestelde station gepasseerd werd. Het schijnt alleen als noodstation nog wel eens gebruikt te worden.
Na een kleine drie kwartier kwamen we aan in Mérode, waarvan ik het toch niet kan laten een foto te plaatsen van het perron met de zojuist aangekomen trein.
Mérode is ook een metrostation, dat ongetwijfeld beter gebruikt wordt dan het treinstation. In het half uurtje dat we hier hadden, zijn we nog even buiten een rondje gaan lopen, waarbij de Triomfboog (Arc de Triomphe) in het Jubelpark (Parc de Cinquantenaire) op de foto mocht.
In het station hangen deze mooie routeborden van spoorlijn 26, maar erg veel praktische informatie staat er eigenlijk niet op.
Na een half uurtje konden we weer verder richting Halle, in een (weer) bijna lege sprinter ("duikbril").
Op het nogal tochtige station van Halle hadden we mooi even de tijd om de Panos te vereren met een bezoekje (prima broodjes trouwens).
Na de eerder genoemde "blunder van Halle" konden we met deze dubbeldekker (IR naar Louvain-la-Neuve-Université) de reis vervolgen naar Brussel-Centraal.
De perrons van Brussel-Centraal liggen in een tunnel (lijkt op Schiphol, maar dan twee keer zo krap). Ik vond het een onaangename treinenput met veel herrie, dus na een korte tussenstop zijn we verder gegaan naar Brussel-Congres. Met meer geluk dan wijsheid konden we daar toch uitstappen (de helft van de trein stond buiten het perron in de tunnel :? )
De volgende kwestie konden we niet uitkomen: Is het station Brussel-Congres zo rustig omdat er zo weinig treinen stoppen of stoppen er zo weinig treinen omdat het er zo rustig is? Voor een station midden in een Europese hoofdstad verwacht je niet dat je er (vrijwel) alleen loopt...
Na tien minuten snel weer doorgereisd naar Brussel-Noord, waar nog even wat indrukken op de foto konden.
De Cityrail naar Aalst was onze volgende trein, gereden door een "klassiek" klassiekje en een "CityRail" klassiekje.
Aankomst in Jette, dat op dit moment gemoderniseerd wordt. Je hoeft niet te zeggen dat dat een compleet zinloze actie is
Na twintig minuten wachten in deze bouwput komt de CityRail naar Brussel-Zuid binnengereden, gereden met treinstellen van het type Break.
Deze trein rijdt via de westelijke ringspoorlijn via de stations Simonis en Brussel-West, grotendeels parallel aan de metrolijn. De trein is compleet uitgestorven; de trein rijdt maar één keer per uur naar Brussel-Zuid, en tussen Brussel-West en Brussel-Zuid maar in één richting (in de ochtend van Brussel-Zuid naar Brussel-West, en in de middag omgekeerd, in onze richting dus). Geen wonder dat dit traject geen "volle zalen" trekt.
In Brussel-Zuid hadden we zo'n drie kwartier voor een rondje-station. Het is behoorlijk groot, maar de omgeving komt niet echt prettig over. Vooral de "Overdekte Straat", waar het bus- en tramstation is, loop je het liefst zo snel mogelijk door ).
Deze "routeplannerzuil" in de stationshal vond ik dan wel weer mooi:
Uiteindelijk kwam ons "varkensneusje" binnen, waarmee we naar Mortsel zouden gaan.
In Mortsel zijn we nog even uitgestapt om het station Mortsel-Deurnesteenweg te bezoeken, waar alleen in het weekend treinen stoppen (en op maandagochtend om 0:28, waar dus speciaal een aparte vertrektijdenzuil voor geplaatst is).
Dit Breakje uit Herentals brengt ons uiteindelijk naar Antwerpen-Centraal.
Na een echt "Vlaams frietje" (met nog even verwarring over de "Belgische mayonaise" en "Hollandse mayonaise) ging het met de Benelux van 19:00 uur weer richting Nederland.
Tot slot nog even de "oogst" van de dag:
Maar goed, op boemeltempo gingen we richting Mérode, waar onder andere dit buiten gebruik gestelde station gepasseerd werd. Het schijnt alleen als noodstation nog wel eens gebruikt te worden.
Na een kleine drie kwartier kwamen we aan in Mérode, waarvan ik het toch niet kan laten een foto te plaatsen van het perron met de zojuist aangekomen trein.
Mérode is ook een metrostation, dat ongetwijfeld beter gebruikt wordt dan het treinstation. In het half uurtje dat we hier hadden, zijn we nog even buiten een rondje gaan lopen, waarbij de Triomfboog (Arc de Triomphe) in het Jubelpark (Parc de Cinquantenaire) op de foto mocht.
In het station hangen deze mooie routeborden van spoorlijn 26, maar erg veel praktische informatie staat er eigenlijk niet op.
Na een half uurtje konden we weer verder richting Halle, in een (weer) bijna lege sprinter ("duikbril").
Op het nogal tochtige station van Halle hadden we mooi even de tijd om de Panos te vereren met een bezoekje (prima broodjes trouwens).
Na de eerder genoemde "blunder van Halle" konden we met deze dubbeldekker (IR naar Louvain-la-Neuve-Université) de reis vervolgen naar Brussel-Centraal.
De perrons van Brussel-Centraal liggen in een tunnel (lijkt op Schiphol, maar dan twee keer zo krap). Ik vond het een onaangename treinenput met veel herrie, dus na een korte tussenstop zijn we verder gegaan naar Brussel-Congres. Met meer geluk dan wijsheid konden we daar toch uitstappen (de helft van de trein stond buiten het perron in de tunnel :? )
De volgende kwestie konden we niet uitkomen: Is het station Brussel-Congres zo rustig omdat er zo weinig treinen stoppen of stoppen er zo weinig treinen omdat het er zo rustig is? Voor een station midden in een Europese hoofdstad verwacht je niet dat je er (vrijwel) alleen loopt...
Na tien minuten snel weer doorgereisd naar Brussel-Noord, waar nog even wat indrukken op de foto konden.
De Cityrail naar Aalst was onze volgende trein, gereden door een "klassiek" klassiekje en een "CityRail" klassiekje.
Aankomst in Jette, dat op dit moment gemoderniseerd wordt. Je hoeft niet te zeggen dat dat een compleet zinloze actie is
Na twintig minuten wachten in deze bouwput komt de CityRail naar Brussel-Zuid binnengereden, gereden met treinstellen van het type Break.
Deze trein rijdt via de westelijke ringspoorlijn via de stations Simonis en Brussel-West, grotendeels parallel aan de metrolijn. De trein is compleet uitgestorven; de trein rijdt maar één keer per uur naar Brussel-Zuid, en tussen Brussel-West en Brussel-Zuid maar in één richting (in de ochtend van Brussel-Zuid naar Brussel-West, en in de middag omgekeerd, in onze richting dus). Geen wonder dat dit traject geen "volle zalen" trekt.
In Brussel-Zuid hadden we zo'n drie kwartier voor een rondje-station. Het is behoorlijk groot, maar de omgeving komt niet echt prettig over. Vooral de "Overdekte Straat", waar het bus- en tramstation is, loop je het liefst zo snel mogelijk door ).
Deze "routeplannerzuil" in de stationshal vond ik dan wel weer mooi:
Uiteindelijk kwam ons "varkensneusje" binnen, waarmee we naar Mortsel zouden gaan.
In Mortsel zijn we nog even uitgestapt om het station Mortsel-Deurnesteenweg te bezoeken, waar alleen in het weekend treinen stoppen (en op maandagochtend om 0:28, waar dus speciaal een aparte vertrektijdenzuil voor geplaatst is).
Dit Breakje uit Herentals brengt ons uiteindelijk naar Antwerpen-Centraal.
Na een echt "Vlaams frietje" (met nog even verwarring over de "Belgische mayonaise" en "Hollandse mayonaise) ging het met de Benelux van 19:00 uur weer richting Nederland.
Tot slot nog even de "oogst" van de dag:
Re: Belgische treinen op een brugdag
Brussel Congres staat trouwens op de nominatie gesloten te worden, net als Brussel-Kapellekerke. Het bestuur van het Hoofdstedelijk Gewest vindt de tussenstops namelijk onzin en ze frustreren de doorstroming van de overige treinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinen op een brugdag
Eh, nee. De NMBS vind ze onzin, het BHG heeft er niets over te zeggen. Overigens, als de snelheid waarmee treinen door de Noord-Zuid mogen geoptimaliseerd kan worden zou het niet nodig zijn om die stations te sluiten, zeker als men ook voor een betere bediening zorgt. Daarbij kan het bouwen van het GEN helpen. Helaas hebben we het dan wel over een project dat elk jaar twee jaar vertraging oploopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen op een brugdag
Zijn ze nou nog stééds bezig aan Jette? Twee jaar terug ook al.. Maar een leuk verslag! Het is echt gezelligheid troef op Belgische stations.. of zijn wij nou zo verwend?
(voor een indruk van Brussel Congres trouwens, waarvan geen foto's zijn geplaatst zie ik, bekijk het filmpje in dit bericht)
(voor een indruk van Brussel Congres trouwens, waarvan geen foto's zijn geplaatst zie ik, bekijk het filmpje in dit bericht)
Ik doe ook maar wat
Re: Belgische treinen op een brugdag
Ja sorry, we hadden maar vrij kort op Congres en ik was al bijna over een rondslingerend bankstel gestruikeld toen ik probeerde uit te wijken voor een loslopend kledingrek, dus foto's nemen van iets anders dan de bordjes zat er even niet in
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen op een brugdag
Of juist nageleefd. Je bedoelt de vluchtelingen?Bee schreef:In Brussel-Noord konden we er weer uit. We zullen het maar niet hebben over de taferelen die zich in de stationshal afspelen, volgens mij worden daar wat internationale verdragen met voeten getreden...
Re: Belgische treinen op een brugdag
Lijkt mij niet helemaal de bedoeling inderdaad dat vluchtelingen in een stationshal slapen. Tijdens het uitvoeren van de asielprocedure zou je die moeten opvangen en als er geen asiel verleend kan worden moeten ze gewoon terug lijkt mij. Het is in ieder geval niet echt hygienisch en een nette behandeling ook niet bepaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen op een brugdag
In Nederland bouwen we een tentenkamp voor ze...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinen op een brugdag
Verschil is dat die mensen zelf die actie zijn gestart omdat ze door de overheid zijn uitgeprocedeerd en de mensen die daar in de stationshal slapen nog in de asielprocedure zitten. Die mensen worden in Nederland gewoon humaan opgevangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Belgische treinen op een brugdag
En daarbij is er niet of nauwelijks tijd om op Congres en Kapellekerk te stoppen. Treinen mogen sowieso maar maximaal circa 40-50 seconden aan het perron op Brussel Centraal staan in de spits.Vinny schreef:Brussel Congres staat trouwens op de nominatie gesloten te worden, net als Brussel-Kapellekerke. Het bestuur van het Hoofdstedelijk Gewest vindt de tussenstops namelijk onzin en ze frustreren de doorstroming van de overige treinen.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Belgische treinen op een brugdag
En toch, al die "daklozen", "vluchtelingen" of whatever zijn zeker niet lastig. Toen ik er recent was, was het vreedzaam. Werd niet lastiggevallen.M57 schreef:Of juist nageleefd. Je bedoelt de vluchtelingen?Bee schreef:In Brussel-Noord konden we er weer uit. We zullen het maar niet hebben over de taferelen die zich in de stationshal afspelen, volgens mij worden daar wat internationale verdragen met voeten getreden...
Re: Belgische treinen op een brugdag
Die hele tunnel is het toonbeeld van inefficientie van het Belgische spoornetwerk. Er kan echt veel meer met die tunnel als ze bij de aanleg voor de juiste aansluitingen bij Brussel-Noord en -Zuid hadden gezorgd, zodat het niet als drie aparte spoorlijnen beschouwd hoeft te worden maar als een spoorlijn met drie sporen per richting. Want terwijl het ene spoor zeven minuten geen trein ziet heeft het andere spoor er drie in tien minuten.
En als men frequentere treindiensten zou invoeren is het ook niet noodzakelijk om vanaf elke hoek van het land een trein naar Brussel te sturen: Overstappen richting Brussel zou dan een stuk acceptabeler worden en je hoeft ook niet allerlei spitstreinen in te leggen die uiteindelijk ook de capaciteit voor de overige treinen wegvreten. Je ziet ze niet overdag, maar de paden zijn er wel natuurlijk.
En als men frequentere treindiensten zou invoeren is het ook niet noodzakelijk om vanaf elke hoek van het land een trein naar Brussel te sturen: Overstappen richting Brussel zou dan een stuk acceptabeler worden en je hoeft ook niet allerlei spitstreinen in te leggen die uiteindelijk ook de capaciteit voor de overige treinen wegvreten. Je ziet ze niet overdag, maar de paden zijn er wel natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen op een brugdag
Het probleem van één spoorlijn met drie sporen per richting i.p.v. drie spoorlijnen is dat je de exploitatie minstens nog net zo moet uitvoeren als dat je twee spoorlijnen met anderhalf spoor per richting hebt omdat je anders capaciteitsvretende kruisende bewegingen krijgt. Als je goed voorsorteert kan het allemaal prima met drie lijnen per richting. Wat ze echter zouden moeten doen is de snelheid omhoog brengen omdat dat opvolgtijden verkort. Dus.. Naar 80 km/h met die hap.Bee schreef:Die hele tunnel is het toonbeeld van inefficientie van het Belgische spoornetwerk. Er kan echt veel meer met die tunnel als ze bij de aanleg voor de juiste aansluitingen bij Brussel-Noord en -Zuid hadden gezorgd, zodat het niet als drie aparte spoorlijnen beschouwd hoeft te worden maar als een spoorlijn met drie sporen per richting. Want terwijl het ene spoor zeven minuten geen trein ziet heeft het andere spoor er drie in tien minuten.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Belgische treinen op een brugdag
Er zijn wel plannen om een tunnel ONDER de huidige tunnels te leggen, maar daarvoor moeten er ook weer sporen buiten dienst, wat weer niet wenselijk is... Dus of dat er gaat komen?
Re: Belgische treinen op een brugdag
Dat plan gaat er niet van komen. Ten eerste omdat er in Brussel nog steeds zeer grote weerstand bestaat tegen de huidige tunnel, die een enorm litteken heeft achtergelaten voor iets waar de inwoners van de stad amper van profiteren, de tunnel wordt immers vooral door forensen gebruikt.
Ten tweede is het onmogelijk om die tunnel op de huidige emplacementen aan te laten sluiten. Aan beide kanten van de tunnelmond gaat het spoor zeer snel over op viaducten en daaronder lopen belangrijke verkeersassen (de kleine ring van Brussel)
Ten tweede is het onmogelijk om die tunnel op de huidige emplacementen aan te laten sluiten. Aan beide kanten van de tunnelmond gaat het spoor zeer snel over op viaducten en daaronder lopen belangrijke verkeersassen (de kleine ring van Brussel)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten