Vervanging verlopen OVC

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Vervanging verlopen OVC

Bericht door fogeltje »

Mijn vader heeft net een brief van de NS binnen gekregen met een nieuwe OVC omdat zijn oude bijna verlopen is (geldig tot 3-7-2012 maar zijn VDU verloopt eind deze maand). Er stond in de brief dat zijn abonnement op de nieuwe kaart is overgezet en resterend saldo binnen 30 dagen op de bankrekening wordt bijgeschreven. Zelfs automatisch opladen is overgezet maar moet met ID bij een balie geactiveerd worden om fraude te voorkomen (iemand anders sturen, mij, kan dus niet). Maar men kan automatisch opladen ook opnieuw aanvragen en dan gewoon bij de automaat aanvragen.

Zover leek alles goed. Ik vroeg me af wat er met Daluren NB gebeurd was. Kijken in ov-chipkaart.nl leert mij dat ook dit product lijkt overgezet...tenminste ik zie dat op de oude chipkaart op 18 mei alle producten zijn verwijderd door TLS (en vermoedelijk zijn overgezet op deze nieuwe kaart, ik fiets zometeen naar het dorp om even de gele automaat te raadplegen).

Maar betekent dat, wanneer mij pa de afgelopen drie dagen ergens gereisd had, overal vol tarief gereisd zou hebben? Dat vind ik dan geen nette procedure, vooral bij een oudere man. Het is dat ik al dit soort zaken regel en bijhoudt voor iedereen in huis, maar hem zou dat nooit opgevallen zijn. Hij heeft niet gereisd, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er zonder bericht producten worden verwijderd en je pas enkele dagen later via-via (het stond niet zo in de brief, dat zag ik alleen op ov-chipkaart.nl) moet horen als een nieuwe kaart binnen komt.

Heeft iemand anders hier ervaring mee?
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door Reiziger Delft »

Saldo en reisproducten staan toch op de kaart? Met andere woorden die kunnen niet ''draadloos'' verwijderd worden. In- en uitcheckpalen kunnen dat toch ook niet? Zou dus betekenen dat je alleen bij ophaal automaten de producten definitief kan laten verwijderen. Dit moet je bijvoorbeeld ook doen als je studenten reisproduct komt te vervallen, of je hem juist weer wilt ophalen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door fogeltje »

Goed punt. Maar waarom geeft ov-chipkaart.nl dan aan dat ze verwijderd zijn?

Ze lijken er nog op te staan, heb even in een automaat gecheckt. De nieuwe kaart heeft de producten ook maar geen saldo.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door fogeltje »

Aanvulling: maar de eerste keer dat de kaart contact maakt een lezer en die transactie verwerkt wordt, dan zal er toch ergens iets gebeuren. Of TLS vind dat er onrechtmatig met de kaart wordt gereisd en de houder krijgt een boete of de producten worden op de kaart door de apparaten geblokkeerd waardoor men niet meer kan reizen. En dat zou vervelend zijn als dat gebeurd in die korte overgangsperiode waarin de nieuwe kaart moet arriveren.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door VIRM »

Als TLS van een afstand een kaart kan blokkeren, dan moet het toch wel mogelijk zijn om iets met de producten te doen?
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door deadlock »

Reiziger Delft schreef:Saldo en reisproducten staan toch op de kaart? Met andere woorden die kunnen niet ''draadloos'' verwijderd worden. In- en uitcheckpalen kunnen dat toch ook niet? Zou dus betekenen dat je alleen bij ophaal automaten de producten definitief kan laten verwijderen. Dit moet je bijvoorbeeld ook doen als je studenten reisproduct komt te vervallen, of je hem juist weer wilt ophalen.
Cico's kunnen producten op inactief zetten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door fogeltje »

Alles lijkt in ieder geval in orde te zijn. Ik heb net even uitdraaien laten maken bij de Novio balie in Nijmegen. De dame keek wel even raar toen ik met vijf chipkaarten kwam (twee van mij, twee van mijn pa (oud en nieuw) en mijn anonieme kaart voort noodgevallen of medereizigers). Ze kennen me inmiddels wel en weten dat ik ook altijd met twee kaarten kom, maar vijf had ze niet verwacht :lol:

Volgens de uitdraai staan de producten ook nog op de oude kaart, er is ook niets te zien dat er verwijdertransacties hebben plaatsgevonden. Dus ik DENK dat TLS de producten/kaart op afstand blokkeert op het moment dat ze het saldo dat er op dat moment opstaat gaan overboeken op de bankrekening van mijn ouders. Dat gebeurt binnen 30 dagen volgens de brief en zal denk ik zo laat mogelijk gebeuren om de situatie die ik geschetst heb (reizen op de oude kaart terwijl je denkt dat daar alles goed mee is) te voorkomen. Maar het had wel wat duidelijker gecommuniceerd kunnen worden en waarom de verwijdertransacties wel op ov-chipkaart.nl te zien zijn weet ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door iljitsch »

Heb je die kaart nog gebruikt sinds het omzetten dan? Ik kan me nog voorstellen dat bij het in/uitchecken (kunnen we niet van die nonsensterm af, overigens?) er iets bijgewerkt wordt, maar niet op afstand als de kaart thuis ligt...

Bij in/uitchecken zal ook al lastig zijn omdat er op dat moment maar een fractie van een seconde is om dingen uit een database te vissen, lijkt mij dus logischer dat men gewoon op de verloopdatum vertrouwt. Dan kan je dus een korte overlap hebben tussen de twee kaarten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door fogeltje »

Ik heb even voor een NS automaat gehouden om erin te kijken, maar er zijn geen in/uitcheck handelingen mee verricht. En ik heb mijn pa gezegd de oude kaart niet meer te gebruiken, ook al staat er nog geld op. Dat wordt immers automatisch straks overgeboekt naar de bankrekening en ik ga er inderdaad vanuit dat er iets kan gebeuren mocht de kaart nog een keer daadwerkelijk gebruikt worden. Verder is er ook geen reden om de nieuwe kaart NIET te gebruiken, hij is gewoon gebruiksklaar met alle kortingsproducten en automatisch opladen staat ook aan (heb er voor de zekerheid even 5 euro handmatig opgezet, maar AO zou ook moeten werken als er 0 euro op de kaart staat, lijkt me).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door Daantje »

Jep, automatisch opladen werkt ook als er nul euro op staat. Als je in de min staat moet je er wel eerst geld op zetten.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door hauptbahnhof »

Sinds wanneer is dat zo? (zelf opladen als het saldo negatief is)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door fogeltje »

Daantje schreef:Jep, automatisch opladen werkt ook als er nul euro op staat. Als je in de min staat moet je er wel eerst geld op zetten.
Bedankt voor de info. Ik heb het er voor de zekerheid toch maar niet op gewaagd. Mijn vader (en moeder) raakt meteen in paniek en beide ouders zouden niet weten hoe ze saldo moeten opladen. Ik en al lang blij dat ze kunnen in- en uitchecken en dat ook niet vergeten (zelfs mijn pa niet). Ik heb geen klachten ontvangen zaterdag aan de telefoon (ze zijn vrijdag vertrokken voor een week vakantie) dus ik neem aan dat ook alles naar behoren in de praktijk gewerkt heeft (en hij heeft zijn nieuwe kaart bij, want de oude ligt thuis).

Misschien een leuk weetje voor FYS, de nieuwe kaart van mijn pa heeft een ander uiterlijk dan de overige NS kaarten in huis, wellicht kan hij weer ergens gaan jagen voor een nieuwe kaart voor zijn verzameling (vraag me alleen of hoe je eraan moet komen zonder een duur abonnement te kopen). De kaart lijkt nu meer de "standaard" kaarten die je bij andere vervoerders krijgt, geel van voren en dat landschapding op de achterkant meen ik. Bij behoefte zal ik wel even een foto maken zodra mijn pa weer thuis is, hij is iig flink anders dan de mijne (waar die lopende mevrouw op staat en je een trein ziet enzo).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vervanging verlopen OVC

Bericht door Daantje »

hauptbahnhof schreef:Sinds wanneer is dat zo? (zelf opladen als het saldo negatief is)
Ik had het iig in oktober. Ik had toen m'n nieuwe traject-chipkaart gekregen waar ik automatisch opladen op wilde zetten in m'n jaszak zitten terwijl ik nog met m'n oude reisde. Ik was toen per ongeluk ingecheckt met de nieuwe omdat ik met m'n jas tegen zo'n cico aanstond. Kwam er later pas achter dus toen stond ik 4 euro in de min. Ben toen naar het RET loket gegaan omdat ik er niet mee kon reizen (nadat ik automatisch opladen erop had gezet) en toen zeiden ze dat ik er eerst geld op moest zetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten