Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Ennes »

Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld
Bizar incident waarbij reiziger machinist wil kelen onderdeel van geweldreeks.
Het bizarre incident waarin een treinpassagier een machinist op station Amsterdam Bijlmer Arena probeerde te wurgen, staat niet op zichzelf. Bijna wekelijks wordt een hoofdconducteur van NS slachtoffer van geweld. Dat blijkt uit cijfers uit het eerste kwartaal van dit jaar, waarop Metro de hand heeft gelegd...

Lees verder

Bron: Metro
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door iljitsch »

Hoeveel machinisten en conducteurs werken er bij de NS?

Hoewel bijna één per week er bijna één per week teveel is, lijkt me 50 incidenten per jaar op duizenden medewerkers en miljoenen reizigers me een te overzien aantal.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Raymond »

Metro is wat onzorgvuldig met haar kop. Het artikel geeft namelijk aan dat het gaat om 390 gevallen per jaar met fysiek geweld, dus gemiddeld iets meer dan één per dag. Gemiddeld één op de zeven gevallen is echter zo ernstig dat personeel tijdelijk niet inzetbaar is.

Volgens NS zijn er ruim 5600 HC's en machinisten. Gemiddeld zou een werknemer dan iedere 14 jaar een incident met daadwerkelijk fysiek geweld hebben. Maar HC's zijn wel wat "gevoeliger" dus daar is de kans wat groter, voor machinisten dan wat kleiner.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Hoeveel machinisten en conducteurs werken er bij de NS?

Hoewel bijna één per week er bijna één per week teveel is, lijkt me 50 incidenten per jaar op duizenden medewerkers en miljoenen reizigers me een te overzien aantal.
Al zou het er om slechts 1 per jaar gaan, dat is al te veel.

En dan staan in deze cijfers alleen nog alle gevallen die daadwerkelijk als agressie gemeld worden, kan je vertellen dat de daadwerkelijke aantallen nog veel hoger liggen (al gaat het dan vaak om "minder ernstige" gevallen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door iljitsch »

Dat is dan toch wel een groter risico dan ik dacht. Dan vraag ik me verder af hoe ernstig dat geweld is. Bijvoorbeeld, spugen wordt ook vaak als geweld bestempeld. Natuurlijk volstrekt onacceptabel, maar toch wel van een andere orde dan gewurgd worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Geert »

Natuurlijk is elk geval er een te veel, maar je kunt je wel een paar dingen afvragen: neemt het aantal incidenten toe, is het aantal incidenten vergelijkbaar met bijvoorbeeld buschauffeurs, etc. Als het aantal incidenten toeneemt zou dat behoorlijk zorgelijk zijn.
Daarnaast zullen er waarschijnlijk altijd wel een paar incidenten overblijven, net zoals dat er ook ieder jaar mensen vermoord worden of elkaar de kop inslaan. NS is een enorm bedrijf met heel veel klanten, zelfs als maar 0,0001% van de dagelijkse reizigers agressief is en zich vervelend gedraagt doordat hij zijn trein mist o.i.d. zou dat al leiden tot 1 incident per dag.

Dat gezegd hebbende moet je natuurlijk wel streven naar een zo laag mogelijk aantal :) En die man die een machinist probeerde te wurgen is gewoon een idioot.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Wubbo »

Het gaat in dit overzicht (van bijna een per week) over de gevallen waarin een personeelslid niet verder kan werken. Dan is er dus meer gebeurd dan spugen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een NS-er die niet verder kan werken dat niet als agressie meldt, dus wat dat betreft kloppen de cijfers. Ze laten alleen de onderliggende agressie (niet erg genoeg om te stoppen met werken) niet zien, die cijfers moet je er nog bij optellen. En over het algemeen is NS-personeel niet kinderachtig en wordt er vrij vaak doorgewerkt, is mijn indruk.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door VIRM »

Ennes, krijg jij zelf met enige regelmaat met agressie te maken?
En krijg je als NS-personeel wel (goede) agressietrainingen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Vinny »

Maar neemt het aantal incidenten ook toe? Meestal blijkt namelijk uit onderzoek van niet, alleen de aandacht voor incidenten nemen van tijd tot tijd toe...; verder zeg ik: tuig hoort achter tralies thuis niet in een trein. Kortin: pak gewelddadige mensen eens gewoon hard aan!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Wubbo »

Het artikel zegt: 'Het gemiddeld aantal meldingen van fysieke agressie op en rond het spoor ligt iets hoger dan vorig jaar.' Volgens mij is er geen reden waarom de meldingsdrang van treinpersoneel zou zijn toegenomen, dus ik zie niet waarom die stijging er niet echt zou zijn.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door iljitsch »

"Iets hoger dan vorig jaar" is ook niet direct alarmerend, je hebt natuurlijk altijd variatie van jaar tot jaar.

Het probleem wat ik met dit soort verslaggeving heb is dat je totaal geen inzicht hebt in de werkelijkheid die achter zo'n berichtje schuilgaat. Het kan allemaal afschuwelijk erg zijn of enorm meevallen, je weet het gewoon niet.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Ennes, krijg jij zelf met enige regelmaat met agressie te maken?
En krijg je als NS-personeel wel (goede) agressietrainingen?
Verbaal kan je zeggen met zeer grote regelmaat, ernstiger komt gelukkig minder vaak voor, maar ook spugen, fysiek geweld en bedreiging met mes zijn voorgekomen.
Er is ook geen vinger op te leggen waar de oorzaken liggen, het kan voortkomen vanuit controle, maar ook figuren die (door eigen toedoen) aansluitingen/afspraken missen, reizigers die flippen als ze moeten omreizen met geplande werkzaamheden, je kan het zo gek niet opnoemen eigenlijk. Verder is er ook wel een verschil te vinden op welke momenten het vaker voorkomt, en dan is er ook vaak alcohol (en/of meer) in het spel. maar ook dit is geen vast gegeven.

En wat agressietrainingen betreft, ja die zijn er, en bij de selectie wordt er ook al gekeken hoe je met bepaalde situaties omgaat, en dat is dus ook een onderdeel van je geschiktheid. Maar hoeveel trainingen je ook krijgt, het is nooit te voorkomen.

Ik wil hier wel voor de duidelijkheid stellen dat ik hier mijn eigen persoonlijke bevindingen heb gegeven, en dat ik hier dus niet voor andere collega´s kan spreken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinpersoneel elke week slachtoffer van fysiek geweld

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:"Iets hoger dan vorig jaar" is ook niet direct alarmerend, je hebt natuurlijk altijd variatie van jaar tot jaar.

Het probleem wat ik met dit soort verslaggeving heb is dat je totaal geen inzicht hebt in de werkelijkheid die achter zo'n berichtje schuilgaat. Het kan allemaal afschuwelijk erg zijn of enorm meevallen, je weet het gewoon niet.
En iets hoger is niet alarmerend? Elk geval van agressie is er 1 teveel, NS personeel komt ook gewoon om zijn vreten te verdienen, en niet om verrotgescholden, bespuugd, bedreigd on in elkaar geslagen te worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten