Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Het Stadsgewest Haaglanden heeft op de sluitingsdatum, vrijdag 27 april 2012, twee inschrijvingen ontvangen op de Europese aanbesteding voor het verzorgen van het stadsvervoer per bus in Den Haag voor de komende zeven jaar. Vervoersbedrijven HTMbuzz en Veolia Transport Nederland Openbaar Vervoer hebben een offerte ingediend.
Lees verder
Deze inschrijvers zijn allesbehalve een verrassing. Verder had ik eerlijk gezegd ook geen andere inschrijver meer verwacht.
Lees verder
Deze inschrijvers zijn allesbehalve een verrassing. Verder had ik eerlijk gezegd ook geen andere inschrijver meer verwacht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Kan er niks aan doen maar dat "buzz" blijft er zo ontiegelijk dom uitzien…
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Dat is natuurlijk ook gewoon een naam van de joint venture, dat nooit daadwerkelijk op de bussen zal staan. Als merknaam zal waarschijnlijk gewoon HTM gevoerd worden.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat Veolia heeft ingeschreven. Aangezien ze een tijd terug bekend maakten dat ze de transporttak kwijt wilden. Stiekem hoop ik wel dat het Veolia wordt. Zeker omdat ze al in het streekgebied rondom Den Haag rijden
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Als je die tak kwijt wilt moeten ze hem juist aantrekkelijk maken voor kopers. Jaren lang op niets inschrijven en het bedrijf laten versloffen werkt dan natuurlijk averechts. Door een paar concessies in de wacht te slepen kunnen ze een stuk meer geld voor Veolia krijgen.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Veolia Enviroment wil de transporttak afstoten, maar dat wil niet zeggen, dat Veolia Transport ook daadwerkelijk op wil houden met bestaan...
tevens kan dit gezien worden als een bod ipv Connexxion...
tevens kan dit gezien worden als een bod ipv Connexxion...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Update uit de gemeenteraad:
https://twitter.com/#!/GemeenteraadDH/s ... 0757838848@GemeenteraadDH schreef:Motie om de aanbesteding van het HTM-busvervoer uit te stellen is vanavond aangenomen door de raad
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Oke, een avond voordat de winnaar van de aanbesteding bekend wordt, wordt besloten om de aanbesteding maar uit te stellen? :?
Ik vraag me ten zeerste af hoeveel invloed de gemeenteraad van Den Haag heeft op het besluit om wel of niet te gunnen en indien er niet gegund wordt, mag men ervan uitgaan dat er een claim van Veolia Transport zal komen (en mogelijk ook van Qbuzz als besloten wordt het busvervoer bij HTM te houden, i.p.v. HTMbuzz).
Ik vraag me ten zeerste af hoeveel invloed de gemeenteraad van Den Haag heeft op het besluit om wel of niet te gunnen en indien er niet gegund wordt, mag men ervan uitgaan dat er een claim van Veolia Transport zal komen (en mogelijk ook van Qbuzz als besloten wordt het busvervoer bij HTM te houden, i.p.v. HTMbuzz).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Is het niet zo dat deze motie gewoon terzijde gelegd mag worden, net als dat een minister dat ook mag doen met een aangenomen motie in de Tweede Kamer?
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Ja, dat mag. De wethouder (Smit) heeft ook al aangegeven niets in uitstel te zien omdat het wettelijk verplicht is, maar hij gaat wel contact opnemen met het Stadsgewest. Het ministerie I&M laat weten dat de motie van de raad niets uitmaakt voor de verplichte aanbesteding.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Dus we mogen er vanuit gaan dat er vandaag gewoon een winnaar bekend wordt gemaakt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Veolia heeft toch al Haaglanden Streek? Dan past Den Haag stad er toch mooi bij? :)
Overigens, was het niet handig geweest voor Connexxion om te bieden? Ze verliezen in december toch al het naburige Zuid-Holland Noord?
Overigens, was het niet handig geweest voor Connexxion om te bieden? Ze verliezen in december toch al het naburige Zuid-Holland Noord?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Veolia en Connexxion zijn tegenwoordig een bedrijf, het zou een beetje vreemd zijn als ze tegen elkaar opbieden. In het geval van het stadsvervoer in Den Haag heeft Veolia dan een voordeel omdat ze de diensten met de andere concessie kunnen integreren waardoor de kosten gedrukt kunnen worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Ah sorry, wist nog niet dat die twee één bedrijf waren; kennelijk heb ik dat nieuws even gemist :). Zijn er dan ook plannen om één merknaam te hanteren?Bee schreef:Veolia en Connexxion zijn tegenwoordig een bedrijf, het zou een beetje vreemd zijn als ze tegen elkaar opbieden. In het geval van het stadsvervoer in Den Haag heeft Veolia dan een voordeel omdat ze de diensten met de andere concessie kunnen integreren waardoor de kosten gedrukt kunnen worden :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Niet dat ik weet, maar met het tempo dat Connexxion concessies verliest zal dat vanzelf wel gebeuren
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Volgens deze tweet heeft HTMBuzz dus gewonnen. *O* *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
En hier een bericht van omroep West: http://www.omroepwest.nl/nieuws/htm-win ... busvervoer
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
HTMBUZZ WINT AANBESTEDING BUSVERVOER
HTMBuzz heeft de aanbesteding van het busvervoer in Den Haag gewonnen. Dat heeft het Stadsgewest Haaglanden zojuist laten weten. De Haagse gemeenteraad had om uitstel van de procedure gevraagd, maar daar is het Stadsgewest dus niet op ingegaan.
Veolia was de andere partij die had ingeschreven op de concessie. Een combinatie van geld en kwaliteit heeft volgens regiobestuurder Peter Smit de doorslag gegeven bij de keuze voor HTMBuzz.
HTMBuzz is een combinatie van de HTM en QBuzz. Dit laatste busbedrijf rijdt al met bussen elders in het land, onder meer in Rotterdam en omgeving.
De HTM zegt in een eerste reactie blij te zijn dat HTMBuzz de komende zeven jaar met bussen in Den Haag gaat rijden.
DenHaagFM
HTMBuzz heeft de aanbesteding van het busvervoer in Den Haag gewonnen. Dat heeft het Stadsgewest Haaglanden zojuist laten weten. De Haagse gemeenteraad had om uitstel van de procedure gevraagd, maar daar is het Stadsgewest dus niet op ingegaan.
Veolia was de andere partij die had ingeschreven op de concessie. Een combinatie van geld en kwaliteit heeft volgens regiobestuurder Peter Smit de doorslag gegeven bij de keuze voor HTMBuzz.
HTMBuzz is een combinatie van de HTM en QBuzz. Dit laatste busbedrijf rijdt al met bussen elders in het land, onder meer in Rotterdam en omgeving.
De HTM zegt in een eerste reactie blij te zijn dat HTMBuzz de komende zeven jaar met bussen in Den Haag gaat rijden.
DenHaagFM
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
HTMbuzz gaat vanaf 9 december 2012 het stadsbusvervoer in Den Haag en in de gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg verzorgen. Dat heeft het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden besloten. De looptijd van de nieuwe concessie is zeven jaar en eindigt op 7 december 2019. HTMbuzz is een gezamenlijke onderneming van HTM en Qbuzz.
De bieding van HTMbuzz valt binnen het door het Stadsgewest vastgestelde budget van 27 miljoen euro per jaar. De bieding voldoet ook kwalitatief aan de gestelde eisen op het gebied van marketing, reisinformatie en sociale veiligheid zoals deze ook in de huidige busconcessie geëist worden. Het personeel van HTM gaat over naar HTMbuzz en het bedrijf zal het materieel van HTM overnemen. Ook zal de nieuwe vervoerder het lijnennet en de dienstregeling uitvoeren zoals dat door het Stadsgewest is vastgesteld.
Lees verder
De bieding van HTMbuzz valt binnen het door het Stadsgewest vastgestelde budget van 27 miljoen euro per jaar. De bieding voldoet ook kwalitatief aan de gestelde eisen op het gebied van marketing, reisinformatie en sociale veiligheid zoals deze ook in de huidige busconcessie geëist worden. Het personeel van HTM gaat over naar HTMbuzz en het bedrijf zal het materieel van HTM overnemen. Ook zal de nieuwe vervoerder het lijnennet en de dienstregeling uitvoeren zoals dat door het Stadsgewest is vastgesteld.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Omdat er niet genoeg smileys staan: het zijn nog steeds twee bedrijven en ze hebben niet dezelfde eigenaren
We beginnen boven aan:
Veolia Environment en Caisse des Depots zijn elk voor 50% eigenaar van Veolia Transdev, die op zijn beurt 100% eigenaar is van Veolia Transport en Transdev
Veolia Transport is volledig eigenaar van Veolia Transport NL
Transdev heeft 75% van een consortium met Bank Nederlandse Gemeenten [die dus 25% heeft] dat voor 2/3 eigenaar is van Connexxion; de resterende 1/3 is nog steeds van de Staat der Nederlanden
bron Annual report op Connexxion.com, p. 8
Genoemde Staat is ook nog indirect [als eigenaar van NS] eigenaar van 49% van Q-buzz
We beginnen boven aan:
Veolia Environment en Caisse des Depots zijn elk voor 50% eigenaar van Veolia Transdev, die op zijn beurt 100% eigenaar is van Veolia Transport en Transdev
Veolia Transport is volledig eigenaar van Veolia Transport NL
Transdev heeft 75% van een consortium met Bank Nederlandse Gemeenten [die dus 25% heeft] dat voor 2/3 eigenaar is van Connexxion; de resterende 1/3 is nog steeds van de Staat der Nederlanden
bron Annual report op Connexxion.com, p. 8
Genoemde Staat is ook nog indirect [als eigenaar van NS] eigenaar van 49% van Q-buzz
VIRM schreef:Ah sorry, wist nog niet dat die twee één bedrijf waren; kennelijk heb ik dat nieuws even gemist :). Zijn er dan ook plannen om één merknaam te hanteren?Bee schreef:Veolia en Connexxion zijn tegenwoordig een bedrijf, het zou een beetje vreemd zijn als ze tegen elkaar opbieden. In het geval van het stadsvervoer in Den Haag heeft Veolia dan een voordeel omdat ze de diensten met de andere concessie kunnen integreren waardoor de kosten gedrukt kunnen worden :)
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Ook uit het persbericht van Haaglanden:
De Haagse gemeenteraad had namelijk deze week een motie aangenomen waarin gevraagd werd met de aanbestedingsprocedure te stoppen tot de behandeling van het initiatief wetsontwerp van zeg maar de kunduz-oppositie waarin de steden keuzevrijheid inzake aanbesteding krijgenHet verzoek van de gemeente Den Haag om de aanbesteding uit te stellen, heeft het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden grondig overwogen maar niet kunnen honoreren. Uitstel zou het risico geven om per 1 januari 2013 in strijd met de geldende wetgeving te handelen. Bedrijven en hun medewerkers hebben volgens het dagelijks bestuur nu recht op een heldere beslissing. Bovendien acht het bestuur uitstel van de aanbesteding juridisch en financieel te risicovol en daarmee niet in het belang van de reiziger.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Dan is nu overal het busvervoer openbaar aanbesteed behalve in Amsterdam. Dat wetsvoorstel heeft weinig zin meer, het zou alleen nog dienen om de GVB te behouden in Amsterdam...
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Je hebt de aanbesteding van de tram en de metro ook nog.
Het wordt alleen wel lastig(er) om die concessie onderhands te gunnen als de bus wel is aanbesteed. Europese regels maken onderhandse gunningen weliswaar mogelijk, maar dan alleen als het een integraal pakket is. De gunning zoals men in Amsterdam voor ogen heeft (integraal bus, tram en metro) zou dus wel mogen. Een combinatie van bijvoorbeeld buslijnen van HTMBuzz en tramlijnen van HTM mag, zoals ik de regels interpreteer, niet. Alles moet dan bij HTM onder gebracht zijn en HTM moet dan weer onder directe zeggenschap van de aanbestedende overheid staan.
Wat eventueel nog wel zou kunnen is de aanbesteding van de tramlijnen verschuiven naar 2019 (dienstregelingsjaar 2020), zodat je straks een gecombineerde bus+tram-concessie onderhands kan gunnen. Hoe dat verder wettelijk en juridisch geregeld moet worden, is een leuke taak voor de volgende minister :)
Misschien is het allemaal wel veel makkelijker als straks de metropolitane OV-autoriteit Rotterdam-Den Haag helemaal van de grond is. Dan kan je ofwel alles terugbrengen naar de overheid ofwel het Londense model gaan toepassen. Dan ben je in de gehele regio af van allerlei scheve verhoudingen, lokale politieke spelletjes en kan men zich weer gaan inzetten om het OV te verbeteren *bus*
Het wordt alleen wel lastig(er) om die concessie onderhands te gunnen als de bus wel is aanbesteed. Europese regels maken onderhandse gunningen weliswaar mogelijk, maar dan alleen als het een integraal pakket is. De gunning zoals men in Amsterdam voor ogen heeft (integraal bus, tram en metro) zou dus wel mogen. Een combinatie van bijvoorbeeld buslijnen van HTMBuzz en tramlijnen van HTM mag, zoals ik de regels interpreteer, niet. Alles moet dan bij HTM onder gebracht zijn en HTM moet dan weer onder directe zeggenschap van de aanbestedende overheid staan.
Wat eventueel nog wel zou kunnen is de aanbesteding van de tramlijnen verschuiven naar 2019 (dienstregelingsjaar 2020), zodat je straks een gecombineerde bus+tram-concessie onderhands kan gunnen. Hoe dat verder wettelijk en juridisch geregeld moet worden, is een leuke taak voor de volgende minister :)
Misschien is het allemaal wel veel makkelijker als straks de metropolitane OV-autoriteit Rotterdam-Den Haag helemaal van de grond is. Dan kan je ofwel alles terugbrengen naar de overheid ofwel het Londense model gaan toepassen. Dan ben je in de gehele regio af van allerlei scheve verhoudingen, lokale politieke spelletjes en kan men zich weer gaan inzetten om het OV te verbeteren *bus*
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
Ik vraag me ook af hoe het komt dat HTMbuzz als enige binnen het budget bleef (aldus wethouder Smit).
Zou Veolia dan slecht kunnen plannen?
Zou Veolia dan slecht kunnen plannen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Twee biedingen op busvervoer Den Haag
het is eigenlijk net zo raar als het winnen van de concessie Rotterdam bus, door de RET, die een jaar eerder nog aangegeven had, niet te verwachten zo goedkoop te kunnen rijden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten