[A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

[A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door VIRM »

AMSTERDAM Horecaondernemer Mario Brandt van Restaurant 1e Klas op het Amsterdamse Centraal Station sleept de NS voor de rechter om de ov-chipkaart.

De eigenaar van het restaurant vreest dat hij veel minder klanten trekt als alle ov-chipkaartpoortjes straks dichtgaan. Hij eist daarom in een kort geding dat het publiek onbelemmerde toegang tot zijn zaak houdt. Restaurant 1e Klas zit op perron 2b. Nu zijn de ov-poortjes nog niet dicht en kan iedereen - ook mensen die niet met de trein op reis gaan - zonder problemen bij zijn zaak komen. Brandt vreest dat hij zijn zaak moet sluiten. "Hiermee zet de NS de baan van 25 medewerkers op het spel", zegt hij.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/80607/Restau ... v-poortjes
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door waldo79 »

Kan hij niet een in-/uitgang richting de straat openen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Vinny »

Nee, dat tast het monumentale karakter te veel aan. Overigens denk ik dat 99% van de klanten een ov-chipkaart heeft. Blijft staan dat je maar beperkt de tijd hebt tussen het in- en uitcheken op het zelfde station...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Geert »

35 minuten toch? Dat is toch voldoende om van de reizigerstunnel naar de ingang van zijn restaurant te lopen ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Vinny »

Ja, en dan lekker eten en een paar biertjes. Dan ben je zo anderhalf uur verder...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door ICE105 »

Dus... ingang van het restaurant ook barricaderen met ov chipkaart poortjes :)

Dan hoef je maar max 5 min ingecheckt te zijn, maar wel 2x: voor en na je bezoek.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door huibf »

VIRM schreef:AMSTERDAM Horecaondernemer Mario Brandt van Restaurant 1e Klas op het Amsterdamse Centraal Station sleept de NS voor de rechter om de ov-chipkaart.

De eigenaar van het restaurant vreest dat hij veel minder klanten trekt als alle ov-chipkaartpoortjes straks dichtgaan. Hij eist daarom in een kort geding dat het publiek onbelemmerde toegang tot zijn zaak houdt. Restaurant 1e Klas zit op perron 2b. Nu zijn de ov-poortjes nog niet dicht en kan iedereen - ook mensen die niet met de trein op reis gaan - zonder problemen bij zijn zaak komen. Brandt vreest dat hij zijn zaak moet sluiten. "Hiermee zet de NS de baan van 25 medewerkers op het spel", zegt hij.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/80607/Restau ... v-poortjes
Ik haal graag friet van de Smullers.... Kan dat straks dan ook niet meer zonder chipkaart :D
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door find_your_spot »

In de west tunnel komt toch een complete poort vrije passage om naar het busststion ijzijde te komen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Suus »

Nee, die poortvrije passages zijn op het moment nog in aanbouw, die komen in twee nieuwe tunnels.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door find_your_spot »

In een nog nieuw te bouwen west west west tunnel. Hoe gaan die andere tunnels dan heten? WestOosttunnel en OostOostWesttunnel?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ja, en dan lekker eten en een paar biertjes. Dan ben je zo anderhalf uur verder...
Je loopt het station in -> check in -> je loopt naar het restaurant -> check uit -> eten+drinken. Ik ging uit van de in het artikel genoemde situatie dat er voor zijn ingang een poortje komt te staan zodat je uit kunt checken wanneer je het restaurant in gaat.

De tijd dat je ingecheckt bent is dan toch lager dan 35 min. en kost je niets? Het kost je alleen meer geld wanneer je halverwege een treinreis besluit daar te eten omdat je uit moet checken.

Los van dat zou een losse ingang naar zijn restaurant (waar geen poortjes staan) natuurlijk beter zijn...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Vinny »

Je loopt het station in -> check in -> je loopt naar het restaurant -> check uit -> eten+drinken. Ik ging uit van de in het artikel genoemde situatie dat er voor zijn ingang een poortje komt te staan zodat je uit kunt checken wanneer je het restaurant in gaat
Ah, daar ging ik weer niet van uit :) (het is wel een schoolvoorbeeld van moeilijk doen waar dat niet nodig is).
Het kost je alleen meer geld wanneer je halverwege een treinreis besluit daar te eten omdat je uit moet checken.
Dat vind ik dus ook een heel merkwaardige gang van zaken, maar ik heb wel vaker in het verleden tegen de degressieve tariefstructuur aangeschopt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Tristan »

ICE105 schreef:Dus... ingang van het restaurant ook barricaderen met ov chipkaart poortjes :)
Zo'n gesloten poortje voor de deur maakt natuurlijk niet echt een gastvrije indruk. Sterker nog: het jaagt men juist weg.

Ik geef die restauranthouder dan ook groot gelijk dat hij naar de rechter gaat om zo'n situatie te voorkomen. Ik hoop dat de rechter hem gelijk gaat geven.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door midnet »

Vinny schreef:Nee, dat tast het monumentale karakter te veel aan. Overigens denk ik dat 99% van de klanten een ov-chipkaart heeft. Blijft staan dat je maar beperkt de tijd hebt tussen het in- en uitcheken op het zelfde station...
ja-1 uur-59 min. dus. Ruim voldoende voor een echt restaurant met copieuze maaltijden?
Overigens is er-te oordelen naar hoe de poortjes erbijstaan iets geks aan de hand; Spoor 15- FYRA en INTERnationaal (en helemaal weggestopt IJzijde) valt buiten de normale door poortjes afgesloten tunneldelen. Hoe moet een Franse Thalys-reiziger-dus misschien wel met een Parijse NAVIGO maar geen NS-chip- zijn trein bereiken?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door find_your_spot »

NS sleutelkaarten...
For Your Railroad Adventures
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door RoelZ1 »

Die kunnen gewoon buitenom. Daarom valt dat spoor dus buiten de chip-zone.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Klaasje »

Je kunt er gewoon komen via spoor 2A inderdaad.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door RoelZ1 »

Het ging om het bereiken van spoor 15 ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Klaasje »

Ooh.. Ik dacht het restaurant. Maar ik kan mij zo voorstellen dat NSH vanaf meerdere sporen gaat vertrekken dan 15.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Suus »

Het is geen groot geheim dat de NS al heel lang af wil van dat restaurant, het is namelijk concurrentie met hun eigen horeca.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Klaasje »

Ze kunnen het alleen niet weg dwingen. Bovendien kan de restauranteigenaar op basis van een privaatrechtelijke procedure gewoon een schadevergoeding eisen wanneer de eenvoudige toegang tot het restaurant ontzegt wordt. Daarnaast vraag ik me af of het wel echt concurrentie is aangezien het restaurant zich in een totaal andere horecabranche bevind dan de fastfoodafdeling van NS.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Het is geen groot geheim dat de NS al heel lang af wil van dat restaurant, het is namelijk concurrentie met hun eigen horeca.
Ik ben er nog nooit geweest. Als het een restaurant is waar men over het algemeen even wat utigebreider gaat zitten, dan is het niet echt concurrentie voor de NS-horeca wat meer lijkt te zijn gericht op de 'snelle hap'.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Suus »

Het restaurant krijgt overigens niet echt lovende recensies (de recensie in Folia 31 spreekt boekdelen: Personeel dat klanten negeert, zucht bij vragen en "naar keuze" interpreteert als "keuze van de barman". Ook zou het eten er niet van hoge kwaliteit zijn, is er amper keuze voor vegetariërs en is de mooiste eetzaal alleen toegankelijk door het maken van een groepsreservering.)

Ook op Iens staan er niet echt veel enthousiaste verhalen. Griekse spinaziesalade met onkruid, droge varkenshaas, zoute champignonsaus met klontjes, 25 minuten wachten op cheesecake...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door Geert »

Ik heb er een paar keer wat gedronken en de bediening was niet echt vlot. Wel een leuk plekje om te zitten :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [A'dam] Restauranthouder CS naar rechter om ov-poortjes

Bericht door tsov »

Idem hier. Niet heel snel. Ook een keertje geluncht trouwens, en de uitsmijter was wel goed! :)
Maar inderdaad ook wel eens met drie man thee/koffie met taart besteld, en dan met twee stukken taart aan komen lopen, niks zeggen over de derde (die gewoon een paar minuutjes later bleek te komen, niks bijzonders), maar dan raar kijken als we er naar vragen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten