Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

Het algemeen bestuur (AB) heeft op 29 februari het realisatiebesluit vastgesteld van de eerste deelfase Grootschalige Vervanging van de traminfrastructuur (project GVI). In de zomer van 2012 zal de regionale tramlijn tussen remise.. http://www.regioutrecht.nl/bru/nieuwsbr ... e-deelfase

ik dacht dat de eerste fase vervanging van infra in utrecht plaats vond? nu blijkbaar dus eerst in nieuwegein.
De tweede fase vind pas plaats in 2018... (Stadscentrum-Zuid/Ijsselstein).
In de plannen zag ik ook staan dat de bovenleidingsportalen niet worden vervangen.. zonde. mogen ze van mij weg halen die lelijke dikke palen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Daniel »

Er lijkt het een en ander veranderd. Volgens mij was de vervanging van de baan in Nieuwegein al de bedoeling voor dit jaar (stond in het vervoerplan voor 2012) maar oorspronkelijk zou daarbij ook het remisetraject gestremd raken waardoor de hele lijn verbust moest worden. Nu gaat men dus gewoon tot Westraven rijden met trams en vanaf daar verbussen las ik gisteren ergens anders.

Deel van de verbussing bestond trouwens ook uit het tussen Utrecht en Nieuwegein blijven rijden van de normale i.p.v. de vakantiedienstregeling op lijn 74 en 77 die beide ook in de buurt van diverse tramhaltes komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

Ik las ergens op aanbestedingskalender dat ook het wisselcomplex bij de remise wordt vervangen. Er staan namelijk een groot aantal wissels dat moet worden besteld. Ook evenals gedeeltelijk nieuwe bovenleiding.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

De website www.regiotramutrecht.nl is nu actief. Zag reclame staan op een tram over de aanstaande werkzaamheden. Valt veel te lezen. Er worden gelede bussen ingezet op lijn 374 en 377. Ben benieuwd waar die vandaan komen. Misschien wel gvu bussen :)
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door zone5324bericht... »

of het al met het grootschalig onderhoud te maken heeft weet ik niet, maar kreeg vandaag een e-mail van een wervingsbureau met de melding dat ze voor ee vestiging Nieuwegein chauffeurs nodig hebben van 7 juli t/m 18 augustus t.b.v. rijden i.v.m. een stremming bij de tram...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

Precies op de datum dat GVI gepland is :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:Er worden gelede bussen ingezet op lijn 374 en 377. Ben benieuwd waar die vandaan komen.
Mwoh, dat zullen ongetwijfeld de BRU-geledes zijn die normaal toch stilstaan in de zomer. Die tram met reclame over de werkzaamheden is trouwens ook voorzien van een grote QR-code, lijkt me lastig scannen in het voorbijrijden :P

De site over de werkzaamheden schrijft trouwens dat 374 en 377 elke 10 minuten rijden overdag en 's avonds en in het weekend elk kwartier, maar dat geldt alleen voor de 377. Lijn 374 rijdt namelijk een kwartiersdienst overdag en halfuursdienst in de avond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Milco »

Zullen die 11 geledes van Connexxion (9228-9238) dan wel genoeg zijn? Want volgens mij rijden de 374 en 377 erg frequent. De 74 en 77 rijden in de zomer niet tussen Utrecht en Nieuwegein (of Vianen). De aangepaste buslijnen en de dienstregelingen voor deze zomer staan al op http://www.connexxion.nl.

Extra (vervangende) buslijnen: 360, 361, 362, 374, 377
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Daniel »

Die van de Provincie Utrecht zijn natuurlijk ook wel over, maar nu je het zegt: 11 geledes is wat krap als er al 10x/uur een bus vertrekt. Aantal benodigde bussen is wel wat beperkter doordat de 74 en 77 op Utrecht Centraal geknipt zijn (en met 3xx-nummers op het zuidelijk deel rijden) maar dan haal je het natuurlijk nog niet.

@Milco: 360 is de tram Utrecht CS - P+R Westraven en geen bus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Milco »

Ow, natuurlijk ja... de 360 is natuurlijk de pendeltram tussen CS en Westraven... Als het een bus was, rijdt het ook erg lastig op rails :P

En misschien dat er nog wat bussen uit omliggende concessies komen? Misschien ook wat Volvo-8700-bussen van Provincie Utrecht bus? Daar kunnen ook nog best veel mensen in.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door reisthijs »

Anders gewoon een paar GVU-geledes daar zijn er genoeg van over in de zomer.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

Dat van lijn 374 was me ook al opgevallen. ik denk dat juist deze lijn wel veel extra capaciteit kan gebruiken aangezien dit de snelste verbinding met utrecht biedt. vanuit nieuwegein zuid is het echter wel een enorme reistijd met de 377. die mensen krijgen heel nieuwegein voor hun kiezen. tenzij men overstapt op 374 en daardoor 5 a 10 minuten sneller zijn.

En ik denk haast wel dat er geledes van het gvu komen. met die 11 van het BRU kan je net 377 mee rijden. geledes van de provincie utrecht zijn volgens mij ook verplaats naar een andere regio, maar niet allemaal volgens mij.

Vind het trouwens jammer dat de bovenleidingsportalen niet in zijn geheel worden vervangen.. nu blijf je alsnog met die dikke masten zitten :N
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

erg magertjes trouwens de dienstregeling van 360.. savonds en op zondag de gehele dag om de 20 minuten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Daniel »

Wat de 360 betreft: vergeet niet dat die minder reizigers te verwerken zal krijgen als de normale tramdienst. Immers alleen de mensen uit Nieuwegein/IJsselstein die naar de Vasco da Gamalaan en verder moeten en de instappers op die haltes ri. Utrecht. Vanuit Nieuwegein/IJsselstein naar Utrecht Centraal is het immers veel handiger in de bus te blijven zitten en ook voor Kanaleneiland Zuid ga je natuurlijk niet een halte eerder op de tram overstappen als de bus er ook stopt.

Maargoed, we zullen wel zien wat voor materieel het wordt... zal zelf ongetwijfeld ook nog de nodige keren in de 374 en 377 belanden. Wat dat betreft mooie bijkomstigheid dat ik door deze werkzaamheden in de zomer 19x/uur een bus houd voor m´n woon-werkverkeer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

Toch is het aanbod nog magertjes, zeker op zaterdag en zondag. aangezien het grootste gedeelte van de reizigers zich ook nog eens in utrecht bevind en het p&r gebruik wat op koopzondagen toch al fors is.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Thom91 »

Ze zullen het wel afgestemd hebben met het verkeer wat er momenteel is, vakantieperiode eroverheen en het komt wel goed. 3x per uur is toch niet zo slecht? Hoe vaak rijdt de tram op zo'n moment?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Daniel »

4x/uur normaal (2x 60, 2x 61), maar er is in deze weken ook nog een aardige doublure met de vervangende bussen bij de haltes P+R Westraven en Kanaleneiland-Zuid die daarvandaan samen ook nog 6x/uur rijden richting centraal station. Alleen het stuk Vasco da Gamalaan - Westplein heeft dus een verbinding minder per uur, de rest zelfs één verbinding extra (tel hier alleen 361 mee, de 374 en 377 zouden normaal ook al daar rijden in het weekend).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

Daniel schreef:4x/uur normaal (2x 60, 2x 61), maar er is in deze weken ook nog een aardige doublure met de vervangende bussen bij de haltes P+R Westraven en Kanaleneiland-Zuid die daarvandaan samen ook nog 6x/uur rijden richting centraal station. Alleen het stuk Vasco da Gamalaan - Westplein heeft dus een verbinding minder per uur, de rest zelfs één verbinding extra (tel hier alleen 361 mee, de 374 en 377 zouden normaal ook al daar rijden in het weekend).
Het is maar de vraag in hoeverre de mensen voor de bus kiezen. goede communicatie kan wel helpen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

zie trouwens ook dat er een lijn 361 komt vanaf ijsselstein naar utrecht via stadscentrum maar daarna direct doorrijdt naar utrecht
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

heb wat documenten op aanbestedingskalender door lopen kijken.
Slechte zaak dat overal de calamiteitenwissels niet meer terug komen. zeker bij nieuwegein stadscentrum had ik dit toch wel verwacht. bij een kleine storing ligt meteen de hele lijn stil... binnenkort kunnen ze bij werkzaamheden ten zuiden van city dus niet meer keren op stadscentrum :N
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Stéphane »

Weer zo'n besparing :N
Calamiteitenwissels/keerpunten zijn belangrijk, zeker in stedelijk gebied.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

had een mailtje gestuurd er over en kreeg het volgende terug:
Met storingen en onregelmatigheden wordt rekening gehouden. Deze zomer (2012) vervalt het kruis bij Nieuwegein Stadscentrum. Volgend jaar (2013) wordt hier een overloop teruggebracht, zodat bij storingen de trams kunnen keren. Dat er een jaar tussenzit heeft te maken met de levering van wissels. Een volledig kruis is niet (meer) nodig en werd inderdaad vrijwel nooit gebruikt.

deze werkzaamheden waren al ver van te voren bekend..
Verder jammer dat alleen de armen van de bovenleidingsmasten worden vervangen. de palen zelf worden alleen geverfd.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Zonnig »

De dubbelgelede bussen naar de Uithof zijn in de zomer zeker niet nodig, wie weet zetten ze die wel in??
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door 010jongen »

dat gaat niet lukken, zeker op de route van lijn 77 niet. ik neem aan dat er GVU bussen worden ingezet. zou niet weten waar men ineens allemaal gelede lagevloers bussen vandaan gaat halen. immers zijn er in de zomervakantie een stuk minder bussen nodig bij het gvu, door de beperkte zomerdienst.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootschalige vervanging infra sneltram utrecht

Bericht door Vinny »

Bovenleidingsmasten hoeven niet te worden vervangen. Die dingen hebben een lange levensduur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten