Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Geplaatst op: donderdag 24 mei 2012 14:59
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 mei 2012 18:17
GRONINGEN - De kans is groot dat de spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen niet doorgaat. De kosten, ruim 700 miljoen euro, zouden te hoog zijn.
De provincies Groningen en Friesland en de betrokken gemeenten praten vrijdag over de spoorlijn. Pas daarna wil men commentaar geven hierover.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 24 mei 2012 14:59
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 mei 2012 18:17
GRONINGEN - De kans is groot dat de spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen niet doorgaat. De kosten, ruim 700 miljoen euro, zouden te hoog zijn.
De provincies Groningen en Friesland en de betrokken gemeenten praten vrijdag over de spoorlijn. Pas daarna wil men commentaar geven hierover.
Lees verder
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Geen nieuwe spoorlijn Groningen-Heerenveen
LEEUWARDEN - Er komt geen spoorlijn van Groningen naar Heerenveen. De aanleg valt met 700 miljoen euro 100 miljoen euro duurder uit dan begroot.
Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2819737/gee ... nveen.html
LEEUWARDEN - Er komt geen spoorlijn van Groningen naar Heerenveen. De aanleg valt met 700 miljoen euro 100 miljoen euro duurder uit dan begroot.
Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2819737/gee ... nveen.html
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Vreemd. 600 miljoen is prima acceptabel, en 700 miljoen zou te duur zijn?
Weet iemand hoeveel reizigers er zouden profiteren van de verbinding?
Daarnaast vind ik de 6 miljoen die beheer en onderhoud kost wel erg weinig, maar bovendien zeer onprofessioneel dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Ik weet niet zeker of de spoorlijn een zinvolle investering zou hebben betekent in het noorden van Nederland, maar het is absoluut een project met meer echte baten dan bijvoorbeeld het tramnet in Groningen of de vertramming van de spoorlijn Zwolle-Kampen.
Weet iemand hoeveel reizigers er zouden profiteren van de verbinding?
Daarnaast vind ik de 6 miljoen die beheer en onderhoud kost wel erg weinig, maar bovendien zeer onprofessioneel dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Ik weet niet zeker of de spoorlijn een zinvolle investering zou hebben betekent in het noorden van Nederland, maar het is absoluut een project met meer echte baten dan bijvoorbeeld het tramnet in Groningen of de vertramming van de spoorlijn Zwolle-Kampen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Met dat je het onzin vind om Zwolle - Kampen te vertrammen ben ik met je eens. Maar dat Groningen niet tramwaardig zou zijn? Met de as Hoofdstation - Universiteit ( zernike ) vind ik een beetje rare vergelijking. Maar al deze projecten hebben meer waarde dan ons rand-debiele R-Net geneuzel met dynamische vertrektijden en busbanen die er meestal al liggen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Busbanen die er al liggen kunnen geen geld kosten want die liggen er al...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Hoeveel inwoners heeft Drachten met aanpalende ruraliteiten?Vinny schreef:Weet iemand hoeveel reizigers er zouden profiteren van de verbinding?
Als onderdeel Groningen-Heerenveen-Lelystad-EnVerder zou er genoeg reizigerspotentieel zijn.
Maar dat is definitief exit ten faveure van de Hanzelijn
De verbinding loopt volledig paralel aan een snelweg waarover Q-liners rijden.
Vraag me af hoe groot de tijdwinst is die de trein maakt t.o.v. deze Q-liners...
En of dat beetje tijdwinst de aanleg van een heuse spoorlijn rechtvaardigt
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Het is niet alleen rijtijdwinst. Het is ook de belevingswaarde die voor veel mensen van een trein veel positiever is dan van een bus.
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Eh..
700 miljoen stukslaan (als je het daar al voor redt) om de belevingswaarde van reizigers te verhogen.
....
Ik zou zeggen: verdubbel Groningen-Leeuwarden over het hele traject,
Electrificeren
Intercity laten rijden.
Verhoog je van veel meer reizigers de belevingswaarde dan met spoorlijn Groningen-Heerenveen.
En nog goeikoper uit ook!
700 miljoen stukslaan (als je het daar al voor redt) om de belevingswaarde van reizigers te verhogen.
....
Ik zou zeggen: verdubbel Groningen-Leeuwarden over het hele traject,
Electrificeren
Intercity laten rijden.
Verhoog je van veel meer reizigers de belevingswaarde dan met spoorlijn Groningen-Heerenveen.
En nog goeikoper uit ook!
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Een hypothetische IR Amsterdam Centraal - Lemmer - Joure - Heerenveen met te Lemmer een overstap op een bus Lemmer-Heeg-IJlst-Sneek zou mij minimaal 1,5 uur reistijd per enkele reis schelen lol
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Als de sneltreinen Groningen - Leeuwarden verlengd zouden worden naar Heerenveen kom je qua reistijd in de buurt van de huidige Interliner. Als er verder hogere snelheden mogelijk worden kan het nog iets sneller. Veel langzamer dan de spoorlijn via Drachten is het dan niet meer.
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Alleen Drachten he, toch zo'n 45.000 mensen in de kern zelf en 55.000 in de volledige gemeente die niet per spoor ontsloten zijn. Er zijn plekken waar ze voor minder mensen spoorlijnen aanleggen.
Met nog een extra station in de buurt van Tolbert/Leek kan je daar vele slagen slaan in het versnellen van het regionaal OV daar.
Met nog een extra station in de buurt van Tolbert/Leek kan je daar vele slagen slaan in het versnellen van het regionaal OV daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Was Drachten niet de grootste plaats/stad in Nederland zonder station?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Nee dat was Oosterhout (die in Noord-Brabant), daar wonen zo'n 10.000 mensen meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Alleen heeft die Oosterhout al jaren een spooraansluiting :)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Het ging hier over de grootste plaats zonder station, en dat hebben ze er toch echt niet (meer).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Je bent volgens mij niet heel consequent:erjeebee schreef:Eh..
700 miljoen stukslaan (als je het daar al voor redt) om de belevingswaarde van reizigers te verhogen.
....
Ik zou zeggen: verdubbel Groningen-Leeuwarden over het hele traject,
Electrificeren
Intercity laten rijden.
Verhoog je van veel meer reizigers de belevingswaarde dan met spoorlijn Groningen-Heerenveen.
En nog goeikoper uit ook!
Eerst zeg je 700 miljoen voor alleen rijtijdwinst
Dan zeg je 700 miljoen voor belevingswaarde
Het is natuurlijk een totaalplaatje.
En ik ben helemaal met je eens: De Zuiderzeelijn zou de verbinding nog veel meer potentie geven. Daar is nu eenmaal niet voor gekozen. Jammer, want de rijtijdwinst via de Hanzelijn is beperkt en het ontsluit weinig extra gebieden per spoor.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Overigens is het laatste woord over Groningen-Heerenveen nog niet gezegd. Het is bestuurlijk beslist dat het niet door gaat, maar uiteindelijk beslissen Provinciale Staten. De kans dat die nog ergens een schoenendoos met geld hebben liggen is niet zo groot, maar misschien dat zij eerst nader onderzoek willen naar alternatieven. Bijvoorbeeld een gedeeltelijke aanleg (CU Fryslân suggereerde zoiets) of misschien op een lager kwaliteitsniveau: bijvoorbeeld in plaats van voor 160 km/u met ongelijkvloerse kruisingen naar 140 km/u met normale overwegen? Ik noem maar wat...
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Als het met overwegen is dan schat ik in dat Prorail het niet in beheer wil nemen.. :X
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Klopt. De Langstraatspoorlijn. Ook wel Halve Zolenlijn genoemd. Daar rijden de autotreinen overheen die in Oosterhout moeten zijn.BR628 schreef:Alleen heeft die Oosterhout al jaren een spooraansluiting :)
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Prima, dat scheelt nog eens 25 % van de kosten.Klaasje schreef:Als het met overwegen is dan schat ik in dat Prorail het niet in beheer wil nemen.. :X
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Ja, daar hebben die reizigers ook zo veel aan...Michael schreef:Klopt. De Langstraatspoorlijn. Ook wel Halve Zolenlijn genoemd. Daar rijden de autotreinen overheen die in Oosterhout moeten zijn.BR628 schreef:Alleen heeft die Oosterhout al jaren een spooraansluiting :)
Re: Spoorlijn Groningen-Heerenveen waarschijnlijk 'te duur'
Gewoon stiekem in een auto zitten ;).
Voor de hoeveelste keer is het plan van de spoorlijn Groningen-Heerenveen nu al niet afgeschoten? 5 keer ofzo? In een bundel uit 1986 was het ook al afgekraakt als subcase studie van de Zuiderzeelijn...
Voor de hoeveelste keer is het plan van de spoorlijn Groningen-Heerenveen nu al niet afgeschoten? 5 keer ofzo? In een bundel uit 1986 was het ook al afgekraakt als subcase studie van de Zuiderzeelijn...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten