Het grote computertopic! #7

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Simpele dingen van ze lijken wel te werken ja, ik typ dit bericht nu ook op een Trust-toetsenbord :P Maar ooit in een ver verleden een scanner van ze gehad waarvan na enige tijd de glasplaat naar beneden kwam waardoor het ding tijdens het scannen begon aan te lopen :P
Mijn scanner is volgens mi ook van Trust. Staat nu al een tijdje in de kast omdat ik geen geschikt snoer meer heb om hem op m'n laptop aan te sluiten maar die heeft toch zeer lang prima dienst gedaan.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Justin »

Ik heb eigenlijk niks meer van Trust aangesloten op mijn computer. Heb er veel problemen mee gehad eigenlijk. Het is alleen handig als je bijvoorbeeld ergens ver weg bent, en er achter komt dat je je muis ofzo vergeten hebt -- dan is een cheap ass trust mouse best handig voor de tijdelijkheid, maar zeker niet voor op de lange termijn.

Heb nu wel wat Logitech spul en dat gaat toch wel stukken beter...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Zo hehe, na wat gepruts en de hulp van een Genius werkt mijn Wifi-netwerk eindelijk weer op 2,4 Ghz. Nu kan ik tenminste Wifi-sync doen tussen telefoon en iTunes :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Vanmiddag weer eens een testje op het kampeerterrein gedaan naar de signaalsterkte van het WIFI netwerk, kwam van het weekend iemand melden dat er op plaats 42 geen ontvangst was, terwijl gek genoeg de dag ervoor iemand opmerkte dat de signaalsterkte maximaal is op plaats 44 (beiden liggen bijna aan het einde van de camping). Het signaal is inderdaad rond een paar plaatsen (waaronder 42) zwak, maar valt op mijn eigen laptop nergens weg. Waarschijnlijk is de boom bij plaats 38 dermate gegroeid dat de 3 à 4 plaatsen die er direct achter liggen, bijna geen signaal krijgen. Nou zou je de boom kunnen snoeien, maar eigenlijk begint hij net een beetje schaduw te geven (en dat is toch al zo zeldzaam op dit nagenoeg boomloze veld) dus plaats net voor de boom wel een WIFI versterker, dan zal waarschijnlijk het probleem opgelost zijn.

Blijft erg gek dat de ene laptop/ipad/mobiele telefoon totaal geen ontvangst op bepaalde kampeerplaatsen heeft, terwijl de ander weer halve of zelfs volledige signaalsterkte op diezelfde plek heeft. Ik geloof dat find_your_spot zijn iPhone aan de rand van Reisdorf (tussen de 500 en 750 meter bij WIFI antenne vandaan) nog altijd ons netwerk een klein beetje kan ontvangen, dat heeft hij paar jaar terug eens getest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Kan komen door de kwaliteit van de antenne en door de behuizing van die antenne.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Ja dat leek ons ook al de meest voor de hand liggende reden, maar de verschillen zijn gewoon wel erg groot; de een kan het netwerk niet eens zien, de ander heeft echt het maximale aantal signaalstreepjes in combinatie met de hoogste verbindingssnelheid...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

En dan ook nog hoe de software is ingesteld - het verschilt dramatisch tussen verschillende apparaten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

En de aanwezigheid (of afwezigheid) van stoorzenders. Als iemand zijn magnetron aanzet (bij wijze vane spreken) n het signaal was al zwak dan levert dat geheid storing op.

Ik heb trouwens ook wel eens meegemaakt dat sommige netwerkkaarten een netwerk in het geheel niet konden vinden terwijl de wifi er letterlijk naast stond: bleek dat kanaal 13 op sommige kaarten is uitgeschakeld ivm EU-regelgeving. Drie maal raden op welk kanaal de wifi stond ingesteld ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Dat is best raar, maar er is bijvoorbeeld in Europa wel weer een kanaal 14 en 15 geloof ik die weer in de VS niet mogen gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

Oh, misschien was dat het wel dan. Was in ieder geval even lastig zoeken :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Het netwerk voor de kampeerders draait op kanaal 6, dat blijkt in de praktijk de beste resultaten te geven. Diverse netwerkapparaten kunnen hier gewoon tot kanaal 21 worden ingesteld, maar een paar eindigen met 13.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Die van mij stelt gewoon zelf de beste channel in. Dat is blijkbaar 4 in mijn geval, bij de Genius Bar stond hij op 9.

Veel apparaten zijn echter dom, want de helft van de netwerken hier draait op 11.

En eigenlijk is de 5 Ghz-frequentie praktischer, omdat die niet zo vol zit als de 2,4 Ghz-frequentie, maar de meeste apparaten kunnen er helaas niet mee omgaan (printers en telefoons lukt het iig niet). Ook heeft de 5 Ghz-frequentie een minder grote range, alhoewel de 802.11ac standaard dat misschien kan gaan verhelpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

*O* We hebben een storing *O*

Alle betaalpalen accepteren op dit moment geen chipknips. Erg praktisch als dat de enige betaalmethode is voor studenten :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door ODRAIL »

Gezellig is dat. Bij mijn oude werkgever hadden we dit ook een keertje. De storing duurde maarliefst drie dagen. De week erna werd er besloten om ook toch maar weer contant geld te accepteren.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Daan »

Bee schreef:Veel apparaten zijn echter dom, want de helft van de netwerken hier draait op 11.
Tja, dat heb ik hier ook wel ondervonden. Een jaar of twee geleden voortdurend slechte verbinding, en een korte check wees uit dat de ene helft van de buurt op channel 6 zit en de andere helft op channel 11. Heb de router nu op een kanaal staan dat bijna niet gebruikt wordt hier in de buurt, en dat loopt prima :-)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Vanmiddag de zolder een klein beetje opgeruimd, daar hadden we nog een elf jaar oude computer staan, voor de grap Windows ME herinstalleerd (duurt toch maar acht minuten); binnen vijf minuten drie keer vastgelopen, wat was het toch een hopeloos besturingssysteem...

Afbeelding

Van de week maar even naar de vuilstort brengen dat ding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

Het computersysteem waarmee studenten en medewerkers hun lesroosters online kunnen bekijken op mijn werk is al sinds vrijdagochtend down. Als tussenoplossing hebben ze nu maar alle roosters in Excel gepleurd en op een intranet gezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Thom91 »

Gelukkig hoef ik niet naar school :P, was het niet al eerder down?

@STF, toch wel jaren prima gewerkt met ME hier ;)
Komt wel goed schatje.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Gekko123 »

Altijd leuk in een nieuwbouw studentencomplex te wonen vol met electronica. Zo doet de bel bij de voordeur van een klein bijgebouw het al een behoorlijke tijd niet: er hangt een briefje bij dat de bel op de eerste etage het wel doet. Alleen jammer dat je daar niet komt zonder sleutel...

Verder zag ik vandaag dat de bel van mijn flat ook iets weer geeft wat er niet helemaal thuis hoort: een Windows Verkenner scherm... In ieder geval kun je nu niet de knoppen bedienen om het huisnummer te selecteren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Vanochtend de laptop van m'n vriendin even uit elkaar gehaald - hij raakte snel oververhit en had last van BSOD'en. Alle schroeven in het hele ding moesten er uit om bij de ventilator te kunnen, maar had resultaat. In de ventilator zaten twee zulke "stofcakejes":
Afbeelding
Niet raar dat het nu 20 graden koeler is en je ook echt spelletjes kan spelen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Suus »

DP4 van Mountain Lion is aan het downloaden na de mail eerder vandaag hierover. Er zijn allerlei last-minute features toegevoegd, dus ben benieuwd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door STF »

Sinds ik eergisteren het betaalsysteem voor draadloos internet op de camping een firmware-update heb gegegeven, komen er telkens Firefox gebruikers binnenstappen dat ze een rare foutmelding krijgen en die ook niet weg kunnen klikken.
Alle andere web-browsers hebben nergens last van, alleen Firefox is helemaal van slag door die firmware-update.
Door bij de internetopties van Firefox een bepaald certificaat weg te gooien en daarna direct weer toe te voegen werkt het weer, maar waarom kun je zoiets niet rechtstreeks bij de foutmelding doen...?
Over het algemeen staat er toch altijd wel zoiets in de trant van "toch doorgaan" of "ik begrijp het risico".

Gelukkig treed dit probleem alleen op bij Firefox gebruikers die al eens eerder bij ons op de camping zijn geweest, in de tijd van de oude betaalsysteem-firmware.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door Geert »

Wat is de foutmelding dan? Als je met certificaten moet gaan rommelen om een betaling te doen zou ik nog eens goed aan mijn achterhoofd krabben... :N
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Wat is de foutmelding dan? Als je met certificaten moet gaan rommelen om een betaling te doen zou ik nog eens goed aan mijn achterhoofd krabben... :N
Als een geïnstalleerd certificaat vervangen wordt kan dit wel eens voorkomen maar liever niet natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #7

Bericht door webguy »

Geert schreef:Wat is de foutmelding dan? Als je met certificaten moet gaan rommelen om een betaling te doen zou ik nog eens goed aan mijn achterhoofd krabben... :N
Waarschijnlijk is het een "self-signed certificate" - nieuwere versies van Firefox staan die inderdaad niet toe, tenzij je handmatig twee keer bevestigt dat je inderdaad een uitzondering wil maken. Chrome zet een streep in het rood door HTTPS maar werkt wel.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten