Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

An sich gaat het in het zuidwestelijke puntje van de provincie helemaal niet onaardig hoor. :wink:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Jef400 »

Weer eens opzichtig gefaal om het zo te zeggen. Wel apart overigens dat Connexxion het weer niet heeft weten te winnen met een tegenstander erbij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Klaasje schreef:An sich gaat het in het zuidwestelijke puntje van de provincie helemaal niet onaardig hoor. :wink:
maar die concessie is nog maar 2 jaar oud. En daar rijden de bussen (meestal) toch niet harder dan 50. de enige goede bussen zijn de volvo's (niet die van de hanzeliner!), duvecs en citaro's (die natuurlijk nooit op mijn lijn rijden :evil: )
JeffreyMeijer schreef:Weer eens opzichtig gefaal om het zo te zeggen. Wel apart overigens dat Connexxion het weer niet heeft weten te winnen met een tegenstander erbij.
dan doen ze toch iets niet goed :P
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Klaasje schreef:Zeer waarschijnlijk kan er worden bespaard door vervoer vanuit de Noordoostpolder richting Zwolle zoveel mogelijk via station Dronten te laten verlopen. Door meer van dat soort "hoe maak ik de slagjes zo kort mogelijk"-truc's kan het vast nog wel een stukje goedkoper zonder dat reizigers meteen met langere reistijden geconfronteerd worden.
Ik denk niet dat het even snel is om via Dronten te laten rijden. De 141 zou je bijvoorbeeld wel op station Kampen-Noord kunnen laten keren. Dat is meteen handig want dan wordt het verlies aan reizigers naar de hanzelijn voor dit station ook direct gecompenseerd.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Klaasje schreef:Zeer waarschijnlijk kan er worden bespaard door vervoer vanuit de Noordoostpolder richting Zwolle zoveel mogelijk via station Dronten te laten verlopen. Door meer van dat soort "hoe maak ik de slagjes zo kort mogelijk"-truc's kan het vast nog wel een stukje goedkoper zonder dat reizigers meteen met langere reistijden geconfronteerd worden.
Dan moet de Concessieverlener dat wel mogelijk maken. In deze aanbesteding hield men eigenlijk vast aan de bestaande routes en vervoersstromen. Hier en daar mocht je wat lijndelen anders doorkoppelen, maar een echt structurele herroutering van vervoersstromen was niet mogelijk doordat men hoge frequenties vroeg op de route van lijn 141: Urk-Emmeloord-Kampen(-Zwolle). En sowieso waren de DRU's al te laag ingeschat, waardoor er ook totaal geen ruimte was om "iets extra's" aan te bieden; zelfs met het minimumniveau kon het al niet uit. Daarom is die aanbesteding nu ook mislukt. Maar goed, in het najaar maar weer eens een nieuwe poging, hopelijk dan met een beter (minder stringent) kader. Benieuwd of ze dan weer voor eenzelfde constructie gaan als "concessie IJsselmond" of dat ze het op een andere manier gaan opknippen. We zullen t.z.t. wel zien... 8-)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

NintendoC schreef:Ik denk niet dat het even snel is om via Dronten te laten rijden.
Hangt er vanaf van waar naar waar je rijdt. Urk-Zwolle is bijvoorbeeld weldegelijk sneller via Dronten. Scheelt ook fors, meer dan 20 minuten.
NintendoC schreef:De 141 zou je bijvoorbeeld wel op station Kampen-Noord kunnen laten keren. Dat is meteen handig want dan wordt het verlies aan reizigers naar de hanzelijn voor dit station ook direct gecompenseerd.
Ik ken geen station Kampen-Noord. Ik denk dat je het huidige station Kampen(-IJsselmuiden) bedoelt, maar dan snap ik je opmerking niet want het was al de bedoeling (lees: eis) dat lijn 141 daar zou gaan keren en aansluiten op de tram.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:
Klaasje schreef:Zeer waarschijnlijk kan er worden bespaard door vervoer vanuit de Noordoostpolder richting Zwolle zoveel mogelijk via station Dronten te laten verlopen. Door meer van dat soort "hoe maak ik de slagjes zo kort mogelijk"-truc's kan het vast nog wel een stukje goedkoper zonder dat reizigers meteen met langere reistijden geconfronteerd worden.
Dan moet de Concessieverlener dat wel mogelijk maken. In deze aanbesteding hield men eigenlijk vast aan de bestaande routes en vervoersstromen. Hier en daar mocht je wat lijndelen anders doorkoppelen, maar een echt structurele herroutering van vervoersstromen was niet mogelijk doordat men hoge frequenties vroeg op de route van lijn 141: Urk-Emmeloord-Kampen(-Zwolle).
Ik ga er voor het gemak vanuit dat in een nieuwe aanbesteding wat meer routekeuzevrijheid zal komen om de vervoersstromen op die manier wat efficiënter af te handelen. Reizigers van Urk 20 minuten extra reistijd geven om een interval van 30' naar 15' te krijgen lijkt mij niet helemaal de bedoeling als dat niet nodig is. Ze zullen wel moeten omdat het vervoer anders onbetaalbaar wordt. Overigens kwam ik hier ook pas achter nadat de aanbesteding al gestart was maar zeer waarschijnlijk zal hebben meegespeeld dat de regiotram koste wat het kost een succes zou moeten worden. Dat gaat zeer waarschijnlijk op de helling. (Terecht, het scheelt veel geld.)
Maar goed, in het najaar maar weer eens een nieuwe poging, hopelijk dan met een beter (minder stringent) kader. Benieuwd of ze dan weer voor eenzelfde constructie gaan als "concessie IJsselmond" of dat ze het op een andere manier gaan opknippen. We zullen t.z.t. wel zien... 8-)
Ik verwacht eigenlijk niet dat ze het zullen gaan opknippen. Zeker door de grote overlap qua vervoer van het oostelijk gedeelte van de Noordoostpolder en het westelijk deel van Overijssel. De rest van het vervoer kan evt ook over andere routes afgehandeld worden. (Zie ook boven.)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Bartjk schreef:
Klaasje schreef:An sich gaat het in het zuidwestelijke puntje van de provincie helemaal niet onaardig hoor. :wink:
maar die concessie is nog maar 2 jaar oud. En daar rijden de bussen (meestal) toch niet harder dan 50. de enige goede bussen zijn de volvo's (niet die van de hanzeliner!), duvecs en citaro's (die natuurlijk nooit op mijn lijn rijden :evil: )
Volgens mij zie je een paar lijnen over het hoofd.. :wink:
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Statler Rail schreef:
NintendoC schreef:Ik denk niet dat het even snel is om via Dronten te laten rijden.
Hangt er vanaf van waar naar waar je rijdt. Urk-Zwolle is bijvoorbeeld weldegelijk sneller via Dronten. Scheelt ook fors, meer dan 20 minuten.
Alleen Emmeloord-Zwolle is volgensmij nog steeds sneller via Kampen. Emmeloord is voor de 141 de grootste aanvoer van passagiers. Misschien is het verstandig lijn 141 op te heffen tussen Emmeloord en Urk. Lijn 149 kan er dan voor zorgen dat de passagiers naar de 315 worden vervoerd, die ook naar Emmeloord rijdt. Dat zou veel geld schelen.
Statler Rail schreef:
NintendoC schreef:De 141 zou je bijvoorbeeld wel op station Kampen-Noord kunnen laten keren. Dat is meteen handig want dan wordt het verlies aan reizigers naar de hanzelijn voor dit station ook direct gecompenseerd.
Ik ken geen station Kampen-Noord. Ik denk dat je het huidige station Kampen(-IJsselmuiden) bedoelt, maar dan snap ik je opmerking niet want het was al de bedoeling (lees: eis) dat lijn 141 daar zou gaan keren en aansluiten op de tram.
Hoe dat station van Kampen in de toekomst ook gaat heten, de 141 wordt pas na de start van de tram ingekort tot Kampen.
Omdat de tram tijdens de procedure is komen te vervallen, zal dat niet van goede invloed zijn geweest op de hoogte van de biedingen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

NintendoC schreef:
Statler Rail schreef:
NintendoC schreef:Ik denk niet dat het even snel is om via Dronten te laten rijden.
Hangt er vanaf van waar naar waar je rijdt. Urk-Zwolle is bijvoorbeeld weldegelijk sneller via Dronten. Scheelt ook fors, meer dan 20 minuten.
Alleen Emmeloord-Zwolle is volgensmij nog steeds sneller via Kampen. Emmeloord is voor de 141 de grootste aanvoer van passagiers. Misschien is het verstandig lijn 141 op te heffen tussen Emmeloord en Urk. Lijn 149 kan er dan voor zorgen dat de passagiers naar de 315 worden vervoerd, die ook naar Emmeloord rijdt. Dat zou veel geld schelen.
Emmeloord-Zwolle is via Dronten net iets sneller als de bus niet door Swifterband rijdt maar daar op de provinciale weg blijft. Qua loopafstanden kan dat vrij aardig omdat Swifterband niet zo groot is. Alleen de Zuidhoek is echt wat verder weg maar voor mensen die daar veel last van hebben is er ook nog de regiotaxi. Als je toch door Swifterband rijdt maar dan alleen over de Lange streek dan maakt het qua tijd niets meer uit maar het blijft even kijken hoe je dat het beste aanpakt aangezien de 141 toch zal moeten blijven rijden in verband met de bediening van Ens en de relatie Urk-Emmeloord.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Vind ik een lastige. Als ik de provincie was zou ik ook eens kijken naar de scholierenlijnen. Daar kan naar mijn mening fors in worden gesneden. Denk aan de 684, die naar mijn mening overbodig is, want er zijn al goede mogelijkheden om naar Zwolle campus te komen. Ook de 683 mag wmb weg. En ook de 681 mag wat mij betreft weg, mits er een goede relatie tussen station Kampen en Pieter Zand college komt. Bijvoorbeeld via een Kamper stadslijn, die dan in de ochtend direct beter gevuld is vanaf station Kampen en in de middag spits andersom.

De 154 zou naar mijn mening kunnen veranderen in buurtbus. Misschien samen met de 143 vanuit Kampen. Dat je zegmaar een buurtbus Kampen - Lelystad krijgt, die dan via Dronten en Swifterbant rijdt. Misschien is een buurtbus niet binnen een paar maand te realiseren maar voor volgend jaar zou men er goed aan doen de optie serieus te bekijken.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Lijn 683 was al geschrapt en lijn 684 zou vervallen na komst van de tram. We hadden de volgende scholierenlijnen:
- 625 Nijkerk - Amersfoort
- 671 Urk - Amersfoort
- 673 Zwartsluis - Meppel
- 674 Hoogeveen/Staphorst - Kampen Pieter Zandt
- 675 Scherpenzeel - Wolvega
- 681 Urk - Emmeloord/Nagele - Kampen Pieter Zandt (via of naar station Kampen Zuid)
- 682 Urk - Emmeloord - Zwolle Molenweg
- 684 Emmeloord - Zwolle Campus

Met name lijn 671 en 674 vind ik behoorlijk absurd. Wat mij betreft wordt dat besloten vervoer en betalen de ouders van die kinderen of de school de bus zelf. Net als die bus van Dokkum naar Kampen en wellicht nog andere lijnen. Op het terrein van GSG Pieter Zandt bevindt zich een compleet busstation met 8 perrons, halte A t/m H. Onvoorstelbaar. Wel een Walhalla voor busliefhebbers vermoed ik zo... *bus*
Uufje
Berichten: 15
Lid geworden op: do 17 mei 2012, 23:34
Locatie: Emmeloord

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Uufje »

NintendoC schreef: Alleen Emmeloord-Zwolle is volgensmij nog steeds sneller via Kampen. Emmeloord is voor de 141 de grootste aanvoer van passagiers. Misschien is het verstandig lijn 141 op te heffen tussen Emmeloord en Urk. Lijn 149 kan er dan voor zorgen dat de passagiers naar de 315 worden vervoerd, die ook naar Emmeloord rijdt. Dat zou veel geld schelen.
Er zijn veel forensen tussen Emmeloord en Urk, dus laten omrijden via de 149/315 lijkt mij niet handig.

Volgens mij was het ook een eis dat de 141 tussen Urk en Emmeloord ook op zondag zou rijden. Daar mogen ze van mij wel afzien, de Urkers hechten veel waarde aan hun zondagsrust. Als mijn broer met een busje van PostNL daar op zondag door de straten rijdt, krijgt hij al allemaal boze gezichten op zich af :mrgreen:
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Dafdriver »

Statler Rail schreef:Met name lijn 671 en 674 vind ik behoorlijk absurd. Wat mij betreft wordt dat besloten vervoer en betalen de ouders van die kinderen of de school de bus zelf. Net als die bus van Dokkum naar Kampen en wellicht nog andere lijnen. Op het terrein van GSG Pieter Zandt bevindt zich een compleet busstation met 8 perrons, halte A t/m H. Onvoorstelbaar. Wel een Walhalla voor busliefhebbers vermoed ik zo... *bus*
Of die scholieren soms gratis met de bus gaan dat lijk me wel erg stug.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Statler Rail schreef:Lijn 683 was al geschrapt en lijn 684 zou vervallen na komst van de tram. We hadden de volgende scholierenlijnen:
- 625 Nijkerk - Amersfoort
- 671 Urk - Amersfoort
- 673 Zwartsluis - Meppel
- 674 Hoogeveen/Staphorst - Kampen Pieter Zandt
- 675 Scherpenzeel - Wolvega
- 681 Urk - Emmeloord/Nagele - Kampen Pieter Zandt (via of naar station Kampen Zuid)
- 682 Urk - Emmeloord - Zwolle Molenweg
- 684 Emmeloord - Zwolle Campus

Met name lijn 671 en 674 vind ik behoorlijk absurd. Wat mij betreft wordt dat besloten vervoer en betalen de ouders van die kinderen of de school de bus zelf. Net als die bus van Dokkum naar Kampen en wellicht nog andere lijnen. Op het terrein van GSG Pieter Zandt bevindt zich een compleet busstation met 8 perrons, halte A t/m H. Onvoorstelbaar. Wel een Walhalla voor busliefhebbers vermoed ik zo... *bus*
Als men daar eens flink in snijd levert dat massa's met geld op. Scholierenritten zijn erg dure ritten gezien er vaak apart materieel voor nodig is, en ook al zijn het vaak oude bussen ze moeten wel onderhoud en dergelijke hebben. Ook de personeelskosten reizen de pan uit.
Dafdriver schreef:Of die scholieren soms gratis met de bus gaan dat lijk me wel erg stug.
Nee dat gaan ze niet, maar feit is nu wel dat de samenleving meebetaald voor een aantal gezinnen die het nodig vinden dat hun kind naar extreem christelijk onderwijs moet. Mijn mening is, als men graag wil dat hun kind daar naar toe gaat is dat een eigen keuze en laten ze de kinderen maar met besloten vervoer gaan. Op zijn hoogst kan de overheid ervoor zorgen dat er een OV verbinding stopt (stadslijn Kampen, of lijn 74) maar meer ook echt niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Zolang je als maatschappij ook meebetaald aan vervoer en dat openbaar noemt kom je van een gedeelte van die lijnen ook niet af in het ov. Daar waar de trein een behoorlijk alternatief is of de scholieren niet zorgen voor extra businzet kan je ervoor kiezen om de scholierenlijnen te schrappen of de ouders mee te laten betalen. Binnen deze categorie vallen een aantal van deze lijnen en van de rest van de lijnen waarschijnlijk enkele ritten. Het gesubsidieerd laten rijden van deze ritten is een politieke keuze.

Wanneer deze groep echter zorgt voor de noodzaak van versterkingsritten wanneer ze van het reguliere vervoer gebruik maken wordt het lastiger: Je mag ze niet weigeren. Dat zou zelfs discriminatie wezen aangezien je extra forensen niet de reis weigert maar deze groep wel. Als ze voor zoveel vervoer zorgen dat over de hele lengte van hun reistraject versterkingsritten nodig zijn dan is het efficiënter en goedkoper om een rechtstreekse bus te laten rijden. Dat betekent nog niet dat er meteen 6 of 7 ritten per richting per dag nodig hoeven te zijn. Het betekent wel dat je de reizigers van deze scholierenlijnen niet kunt dwingen om extra geld te laten betalen voor hun rechtstreekse rit omdat de kans groot is dat ze dan van de al drukke reguliere ritten gebruik gaan maken en je uiteindelijk juist duurder uit bent. Je kan ze natuurlijk wel vragen om mee te betalen maar de kans is groot dat je nul op het rekest krijgt. Daar kan je als overheid echter niet veel aan doen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Tsja, als je een budget beschikbaar stelt van 17 miljoen per jaar. en dan ook nog eens de allernieuwste bussen met euro 6 motoren wenst, dan heb je volgens mij totaal geen idee wat het openbaar vervoer kost.
When you're tired of London, you're tired of life
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

@Klaasje, als ik de situatie vertaal naar de lokale schaal denk ik dat het schrappen van lijnen op zich positief kan zijn.

Neem de 682. Deze rijdt van Urk naar diverse Zwolse scholen. Hij rijdt 2x per dag, alleen in de ochtendspits. Als men ervoor kiest deze lijn te schrappen kan de 141 op het heetst van de spits 2x extra rijden. Dat heeft veel voordelen voor de forensen van Urk - Emmeloord - Kampen - Zwolle die dan nog makkelijker de bus pakken. De leerlingen kunnen zelf dan ook beter kiezen hoelaat ze weg willen gaan, en binnen Zwolle zijn genoeg mogelijkheden om met de bestaande buslijnen naar school te gaan. Gezien de leerlingen gesprijder vertrekken ontstaat er niet ineens een grote druk op het lijnennetwerk.

Ik ben er voorstander van dat men de scholierenlijnen eens goed onder de loep neemt en schrapt waar dat kan. Het Pieter Zand in Kampen kan prima worden bediend door een Kamper stadslijn in combinatie met lijn 74. De reizigersaantallen tussen de ochtend en avondspits zijn vaak wat magertjes voor de kamper stadslijnen, en als leerlingen die vaak rond 14:00 - 16:00 naar huis gaan zijn de bussen ook nog beter gevuld. De leerlingen kunnen daarna op de 2 kamper stations verder met het reguliere vervoer worden vervoerd.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

@NintendoC: Ik merk dat jij geen idee hebt welk soort leerlingen er naar de verschillende scholen gaan. Daarnaast is het zo dat 99% van de scholierenlijnen hele andere opstapplaatsen kennen dan de reguliere lijnen.
Daarbij komt het ook nog dat bij deze lijnen er ook nog eens begeleiding aanwezig is.

Meestal als er aparte scholierenlijnen naar scholen rijden heeft dat te maken met de aard van de scholier in die bus, ontlasting van de reguliere dienstverlening en vaak ook het feit dat deze scholieren begeleiding NODIG hebben omdat ze anders niet op school verschijnen (of door spijbelen of door verdwalen).
Scholierenlijnen schrappen is derhalve dus niet zo simpel als men denkt.

Ze hebben het in Ommen eens een jaar geprobeerd om de scholieren niet voor de deur van de school op te halen, maar op het eind van de straat. Gevolg: veel overlast voor omwonenden en ze komen als "wildebeesten" de school binnen. Je kunt dit laatste vergelijken met het gedrag van honden: als de hond, voordat je hem uitlaat, opgewonden is dan zal hij tijdens het uitlaat nooit rustig worden en is er "geen land mee te bezeilen". Jongeren zijn net jonge honden... ze hebben structuur en begeleiding nodig.
When you're tired of London, you're tired of life
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

NintendoC schreef:De leerlingen kunnen zelf dan ook beter kiezen hoelaat ze weg willen gaan, en binnen Zwolle zijn genoeg mogelijkheden om met de bestaande buslijnen naar school te gaan. Gezien de leerlingen beter gespreid vertrekken ontstaat er niet ineens een grote druk op het lijnennetwerk.
Het probleem is dat c.a. 80% van de leerlingen de laatste bus neemt bij een frequentie van 8x per uur. Bij twee extra ritten op een kwartierdienst wordt dat niet opeens een lager percentage. Zeer waarschijnlijk rij je dan 2x per uur veel te krap en 4x per uur niet zo vol rond. Hoge frequenties zijn maar zeer zelden een oplossing voor piekvervoer.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

En juist daarom ben ik er een groot voorstander van dat de provincie eens goed de scholierenritten gaat doorlichten. Wat is er nodig? En vooral wat is er niet nodig en kan regulier worden afgehandeld? Men is bij de aanbesteding van scholierenritten (en eigenlijk de hele concessie) uitgegaan van de situatie in de verleden jaren, maar is compleet aan de Hanzelijn voorbij gegaan, waardoor alle vervoersstromen anders gaan lopen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Het gaat hier vooral om leerlingen met een bijzondere religieuze grondslag. De ouders van deze kinderen willen dat hun kroost per se naar een school met een bepaalde zeer specifieke grondslag gaat. Daarom rijdt er een bus helemaal van Urk via Lelystad en Harderwijk naar Amersfoort (lijn 671). Niet naar station Amersfoort, maar naar een specifieke gereformeerde school.

Idem met Gereformeerde Scholengemeenschap "Pieter Zandt" in Kampen. Dit is één van de meest streng-gereformeerde scholen van Nederland. Sommige ouders vinden het zó belangrijk dat hun kind naar specifiek die school gaat, dat ze die elke dag vanuit Dokkum (!!! je weet wel, Noord-Friesland!) of Hoogeveen naar Kampen heen en terug laten reizen. De vraag is of je voor zulke specifieke ritten openbaar vervoer (dus gesubsidieerd) moet inzetten; de bus rijdt immers specifiek naar één bepaalde school in aansluiting op de schooltijden daarvan. Die bus uit Dokkum rijdt dan ook als besloten vervoer. Gewoon een bus, gehuurd door de ouders van de kinderen die daarvan gebruik maken.

Wat mij betreft moet de regel zijn dat de overheid alleen bijdraagt aan vervoer naar scholen die enigszins in de buurt liggen. Dat er een scholierenrit van Emmeloord naar Zwolle gaat is niet raar. Als dat efficiënter en goedkoper is dan via het reguliere openbaar vervoer, waarom niet? Maar om nou een bus van Urk via Lelystad en Harderwijk naar Amersfoort in te leggen gaat mij toch wat te ver. Als die ouders uit Urk zó graag willen dat hun kind in Amersfoort op gereformeerde school gaan omdat de scholen in Emmeloord en Kampen van de "verkeerde" gereformeerde sub-stroming zijn, dan vind ik het rechtvaardig als men zélf een kostendekkend tarief betaalt of zélf een bus laat rijden. Bovendien rijden veel van dit soort bussen al als besloten vervoer; vandaar ook dat enorme busstation bij het Pieter Zandt in Kampen. Nu is er ongelijkheid: van Urk naar Amersfoort wordt wel gesubsidieerd door de overheid en van Dokkum naar Kampen niet. Dat is raar.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door webguy »

We hebben in Nederland Vrijheid van Onderwijs... Een bus laten rijden is goedkoper dan op elke straathoek 5 scholen neerzetten :) Ben het met je eens dat het niet erg efficient is. Overigens denk ik ook dat die bus alleen rijdt als er minimaal x abonnementen worden afgesloten. Als ze niet gebruikt werden zouden ze ook niet rijden...
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Die lijnen zitten gewoon in de concessie. De kosten van die bussen worden dus gewoon op de grote hoop gegooid en daar rolt dan uiteindelijk een DRU-prijs uit.

En vrijheid van onderwijs is prima. Maar dat wil niet betekenen dat de samenleving ervoor moet opdraaien als jij wil dat je kind naar een school 100 kilometer verderop gaat puur omdat ze op scholen dichterbij van mening zijn dat de slang in het paradijs wel/niet gesproken heeft. Dat soort dingen gaat het om. :|
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik ben het wel met je eens dat er wat vreemde ritten tussen zitten. Een rit Urk-Amersfoort zal vanaf de opening de Hanzelijn een beetje overbodig zijn omdat je dan beter een spitsrit Urk-Lelystad kunt rijden, de scholieren per trein via Zwolle naar Amersfoort kunnen reizen (ca. 50 minuten) en daar met het stadsvervoer of met de fiets verder kunnen. Maar ik denk niet dat je aan een rit als Emmeloord-Kampen Pieter Zandt kunt ontkomen omdat de capaciteit van de 141 sowieso al kritisch is. Juist omdat dit de meest kosteneffectieve manier is om het "openbare" karakter van openbaar vervoer in stand te kunnen houden.

Laten we nou even heel eerlijk wezen: Als iemand dagelijks een reis Leeuwarden-Utrecht maakt dan betalen we ook via de belasting voor het spoor waar die persoon overheen reist per trein terwijl die daar door een degressief tariefsysteem erg weinig aan meebetaald. Als die wel gesubsidieerd vervoer krijgt maar een leerling van een bepaald type bijzondere grondslag niet is er gewoon sprake van een onwettige ongelijke behandeling. Los daarvan kan je wel zeggen dat de overheid die leerlingen zoveel mogelijk via het reguliere openbaar vervoer laat afhandelen en pas wanneer dat de enige kosteneffectieve manier van vervoer bieden is, je een scholierenlijn inlegt op een reis of een deeltraject daarvan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten