OVer je reiservaringen in mei 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Suus »

Bee op 17 mei 2012 schreef:Op metrostation Kraaiennest is de ingang nog steeds niet geopend, hoewel het plein ervoor volledig toegankelijk is. Hierover heb ik het GVB inmiddels gemaild.
Inmiddels een e-mail teruggehad van het GVB:
GVB op 29 mei 2012 schreef:Dit is een reactie op uw bericht van 17 mei. U vraagt daarin wanneer de toegangen van station Kraaiennest weer volledig gebruikt kunnen worden.

dienst Metro
Tot onze spijt moeten we u laten dat wij niet over de planning van de laatste werkzaamheden aan station Kraaiennest geïnformeerd zijn. De dienst die voor de werkzaamheden verantwoordlijk is, is niet een onderdeel van GVB maar van de gemeente Amsterdam. Uw vraag hebben wij dan ook doorgestuurd naar deze dienst en we hebben gevraagd de behandeling over te nemen.
Communiceren blijft moeilijk voor ambtenaren :cry: Het stadsdeel had toch wel even een seintje kunnen geven aan de dienst Metro "Hey jongens, gooi het rolluik maar open, het plein is af hoor!"
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

De laatste aansluiting op Utrecht Centraal vanuit Heerlen richting Baarn is de trein van 21.53 uur uit Heerlen. De overstaptijd is met 12 minuten vrij ruim. Zeker in de avond verwacht je hier in principe geen problemen. Als er echt iets gebeurd als een aanrijding; dat kan natuurlijk, maar dan haal je de aansluiting met een trein eerder ook niet.

Toch liep de vertraging op. In Eindhoven had de trein vertraging van 4 minuten. Richting 's-Hertogenbosch werd de vertraging niet ingelopen. Integendeel, de vertraging liep 3 minuten op. Dat is opzich nog geen probleem. Als de trein vervolgens wat kan inhalen, dan zou de aansluiting gewoon te halen zijn. Zelfs haalt de trein geen vertraging in, dan is het ook nog geen probleem.

Toch reed de trein vervolgens tot Geldermalsen weer vrij langzaam. Op dit stuk tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht is geen conducteur in het treinstel aanwezig, dus kan je niet benaderen. Maar in Utrecht wordt waarschijnlijk omgeroepen dat de trein naar Amsterdam vertraagd is. Dat is dan direct een signaal voor conducteur en/of machinist richting Baarn om alert te zijn op die aansluiting. Maar daarvoor al had de conducteur van de trein naar Baarn al even op zijn apparaat gekeken of de treinen op tijd rijden, omdat hij de laatste rit tijdt. En hij had al opgemerkt dat de treinen uit Nijmegen, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam op tijd reden, maar de trein uit Heerlen een behoorlijke vertraging heeft. Wat kan je verder als reiziger doen: Gooi het bericht op Twitter; misschien een alerte reiziger die het signaal oppikt.

De trein rijdt Utrecht uiteindelijk binnen met een vertraging van exact 12 minuten. De conducteur van de trein naar Baarn ziet de trein op spoor 8 binnenrijden op het moment dat hij de deuren zou moeten sluiten. Maar hij wacht netjes nog 3 minuten, zodat reizigers nog kunnen overstappen. Immers, die 3 minuten haalt zijn trein wel weer in richting Baarn. Dat is niet zo'n probleem voor hem. Een haastige passagier stapt binnen en de conducteur vraagt hem of er meer overstappers waren. De man weet het niet en de conducteur wacht voor de zekerheid nog even. Er stapt nog een vrouw in, dus hij heeft niet voor niets gewacht. Dan sluit hij de deuren en vertrekt de trein richting Baarn.

Helaas is het niet zo gegaan. Ik weet niet wat de conducteur en machinist op de trein naar Baarn gedaan hebben, maar ze hebben in ieder geval nog geen minuut gewacht. In werkelijkheid stond de trein een minuut na vertrektijd aan het einde van het vertrekperron voor een rood sein met de deuren gesloten. Even later reed de trein door.
Laatst gewijzigd door visgraat op di 29 mei 2012, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Thijs »

En toen heb je een taxi aangeboden gekregen?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

Ja, dat was netjes gergeld door het personeel in Utrecht. Ik was alleen niet zo blij met de rijstijl van de chauffeur.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door VIRM »

Naast servicegerichter is het toch ook goedkoper om die trein even twee tellen te laten wachten? :)

Maar was Pinkpop verder leuk? :P
Beul van de blindegeleidelijn
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door TheKnitter »

visgraat schreef:Ja, dat was netjes gergeld door het personeel in Utrecht. Ik was alleen niet zo blij met de rijstijl van de chauffeur.
Zeker een pittige doorrijder? Had ik de laatste keer ook van Rotterdam naar Zwijndrecht, nadat de laatste 140 uit Bentheim +120 had en ik niet meer thuis kon komen. Meneer reed op zijn gemakje met 90-100 km/h door Rotterdam (moest eerst iemand in Lombardijen brengen die ook uit de 140 kwam) en daarna naar Zwijndrecht. Op de snelweg reed meneer circa 180...
Ging wel snel, maar niet zoals het hoort :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Suus »

Bee schreef:
GVB op 29 mei 2012 schreef:Dit is een reactie op uw bericht van 17 mei. U vraagt daarin wanneer de toegangen van station Kraaiennest weer volledig gebruikt kunnen worden.

dienst Metro
Tot onze spijt moeten we u laten dat wij niet over de planning van de laatste werkzaamheden aan station Kraaiennest geïnformeerd zijn. De dienst die voor de werkzaamheden verantwoordlijk is, is niet een onderdeel van GVB maar van de gemeente Amsterdam. Uw vraag hebben wij dan ook doorgestuurd naar deze dienst en we hebben gevraagd de behandeling over te nemen.
Opmerkelijk. De klantenservice van de Dienst Metro werkt in verhouding met die van het GVB op turbosnelheid, want nog geen paar uur na het ontvangen van deze mail van het GVB ontving ik de volgende mail:
Dienst Metro op 29 mei 2012 schreef:De officiële in- en uitgang van Kraaienest gaat in juni open.
Er waren wat problemen met de de OV-poortjes. Daarom is gewerkt met een tijdelijke in-/uitgang aan de zijkant van de hal. Deze zal straks weer worden gesloten, zodat je door de officiële deur naar buiten kan.
Die poortjes staan er al bijna een jaar, maar okee, er is nu tenminste duidelijkheid :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Daniel »

Vanmiddag werd de t16061 te Utrecht Centraal opgeheven wegens een defect aan de trein. Wel heel netjes was de oplossing: de t3559 (die door de storing bij Schiphol in Utrecht startte) zou een extra stop maken in Geldermalsen en Zaltbommel. Daarmee voor een aanzienlijk deel van de reizigers maximaal +15 en voor de reizigers naar Geldermalsen nagenoeg geen vertraging. Reizigers naar Zaltbommel zijn er mogelijk zelfs eerder door op hun bestemming aangekomen :P

Al hoop ik wel dat de reizigers in staat waren om in de drie minuten tussen omroep en vertrektijd van de 3559 van spoor 19 naar spoor 8 te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

TheKnitter schreef:
visgraat schreef:Ja, dat was netjes gergeld door het personeel in Utrecht. Ik was alleen niet zo blij met de rijstijl van de chauffeur.
Zeker een pittige doorrijder? Had ik de laatste keer ook van Rotterdam naar Zwijndrecht, nadat de laatste 140 uit Bentheim +120 had en ik niet meer thuis kon komen. Meneer reed op zijn gemakje met 90-100 km/h door Rotterdam (moest eerst iemand in Lombardijen brengen die ook uit de 140 kwam) en daarna naar Zwijndrecht. Op de snelweg reed meneer circa 180...
Ging wel snel, maar niet zoals het hoort :N
4x door rood
2x de toegestane snelheid
2x rechts inhalen
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

VIRM schreef:Naast servicegerichter is het toch ook goedkoper om die trein even twee tellen te laten wachten? :)

Maar was Pinkpop verder leuk? :P
Geweldig! Alleen ben er niet zelf geweest. Wel van een afstand nog even kunnen genieten.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

Maar het blijft me verbazen. De conducteur van de trein naar Baarn kan toch bijna niet gemist hebben (via de omroep of zijn apparaat) dat de trein naar Amsterdam vertraagd was met circa 10 minuten. En er zit ook een machinist op de trein die daarop kan wijzen. En hij weet toch dat hij de laatste trein rijdt...
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Etienne »

Lijn 121 van Zoetermeer naar Delft rijdt in de ochtendspits een 7,5-minuten dienst. Vanochtend was de vertraging van één bus zover opgelopen dat men met 2 bussen achter elkaar aan reed. :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door TheKnitter »

visgraat schreef:Maar het blijft me verbazen. De conducteur van de trein naar Baarn kan toch bijna niet gemist hebben (via de omroep of zijn apparaat) dat de trein naar Amsterdam vertraagd was met circa 10 minuten. En er zit ook een machinist op de trein die daarop kan wijzen. En hij weet toch dat hij de laatste trein rijdt...
Als de HC of Mcn geen opdracht krijgen van de PLP of TRDL om op de overstappende reizigers te wachten, hoeven zij dat niet te doen. En dan is het bij vele HC's "Hee, we hebben veilig, rijden!". Hoe jammer dat ook is. Had de HC van jou 800 even een belletje gepleegd, had ie wel gewacht. Maar dan moet je de HC wel kunnen vinden...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Vandaag een record gebroken: 6 weken gereisd zonder vertraging op te lopen. Al scheelde het vandaag niet veel of ik liep 5 minuten vertraging op.Het oude record hield sinds 1997 stand en stond op 5 weken.
En het record is deze week nog scherper gesteld: 7 weken gereisd zonder vertraging.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door visgraat »

Ik ben geen conducteur of machinist, maar als reizigers de laatste aansluiting missen, zou ik dat bijzonder vervelend vinden. Daardoor zou ik als ik op de laatste trein zou rijden daar extra alert op zijn. Techniek, zoals een vertreksein is maar een hulpmiddel. Uiteindelijk vervoer je mensen en rijdt je geen schema om gewoon maar een schema af te rijden. Zo zie ik het tenminste.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

visgraat schreef:Ik ben geen conducteur of machinist, maar als reizigers de laatste aansluiting missen, zou ik dat bijzonder vervelend vinden. Daardoor zou ik als ik op de laatste trein zou rijden daar extra alert op zijn. Techniek, zoals een vertreksein is maar een hulpmiddel. Uiteindelijk vervoer je mensen en rijdt je geen schema om gewoon maar een schema af te rijden. Zo zie ik het tenminste.
Het handboek schrijft voor de de treindienstleider verantwoordelijk is voor WRT aansluitingen, verder is het zo dat een HC van een vertraagde trein desgewenst een verzoek kan doen of een trein een aansluiting kan overnemen, de HC beslist dat dus niet zelf,
overigens kan hij in "zijn apparaat" ook geen aankomstvertraging van uitlopende treinen zien. En daarbij is de combinatie van juiste tijd op de klok en een brandend vertreklicht/veilig seinbeeld niet slechts een hulpmiddel.
Hoe lullig ook voor die mensen die door een vertraging een aansluiting missen, maar in die aansluitende trein zitten ook reizigers die menen dat er op tijd vertrokken moet worden (we klagen immers niet voor niets zoveel over de vertragingen)
Enkele minuten wachten, kan gewoon verdere gevolgen hebben voor eventuele goederen-paden, werkzaamheden enz enz.

En wat verder eigenlijk het probleem is weet ik ook niet helemaal, want er is immers keurig voor alternatief vervoer gezorgd
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Geert »

Ennes schreef:En wat verder eigenlijk het probleem is weet ik ook niet helemaal, want er is immers keurig voor alternatief vervoer gezorgd
Dat het regelen van een taxi een hoop gedoe is en meer tijd kost?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Wubbo »

De laatste s5500 is de laatste reisgelegenheid naar de 3 Soester stations (Soest Zuid, Soest, Soestdijk). Naar Bilthoven en Den Dolder rijdt een kwartiertje later nog trein t589, naar Baarn kun je nog via Hilversum (met t5790). Moet je die trein dan laten wachten, alleen omdat er misschien reizigers zijn voor die 3 stations? Het is een afweging, maar in dit geval was ik ook vertrokken nadat ik een keertje goed gekeken had of er niet nog iemand aan kwam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Vinny »

visgraat schreef:Ik ben geen conducteur of machinist, maar als reizigers de laatste aansluiting missen, zou ik dat bijzonder vervelend vinden. Daardoor zou ik als ik op de laatste trein zou rijden daar extra alert op zijn. Techniek, zoals een vertreksein is maar een hulpmiddel. Uiteindelijk vervoer je mensen en rijdt je geen schema om gewoon maar een schema af te rijden. Zo zie ik het tenminste.
In de praktijk zie je dat veel werknemers het eigen bed belangrijker vinden dan of een late klant nog veilig thuiskomt, met als dieptepunt het te vroeg vertrekken van de laatste bus. Ik heb daar eens een chauffeur op aangesproken waarop hij zei dat ik geluk had dat hij mij had zien rennen... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:
KM46 schreef:Vandaag een record gebroken: 6 weken gereisd zonder vertraging op te lopen. Al scheelde het vandaag niet veel of ik liep 5 minuten vertraging op.Het oude record hield sinds 1997 stand en stond op 5 weken.
En het record is deze week nog scherper gesteld: 7 weken gereisd zonder vertraging.
Zeker geen enkele keer Zl-Gr gedaan in de namiddag :lol: In de afgelopen zes weken slechts twee keer gezien dat de treinen in de spits niet met minstens +5 (+25 kwam ook regelmatig voor) vertrokken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:In de praktijk zie je dat veel werknemers het eigen bed belangrijker vinden dan of een late klant nog veilig thuiskomt, met als dieptepunt het te vroeg vertrekken van de laatste bus. Ik heb daar eens een chauffeur op aangesproken waarop hij zei dat ik geluk had dat hij mij had zien rennen... :evil:
Ugh, de laatste bus :roll: Drama's. Uiteindelijk niet bij Connexxion maar bij de gemeente Zwolle gaan klagen met een kopie naar Connexxion en toen pas werd er iets aan gedaan. Vier weken achter elkaar de laatste bus gemist omdat deze ongeveer 10 minuten te vroeg voorbijkwam.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:De laatste s5500 is de laatste reisgelegenheid naar de 3 Soester stations (Soest Zuid, Soest, Soestdijk). Naar Bilthoven en Den Dolder rijdt een kwartiertje later nog trein t589, naar Baarn kun je nog via Hilversum (met t5790). Moet je die trein dan laten wachten, alleen omdat er misschien reizigers zijn voor die 3 stations? Het is een afweging, maar in dit geval was ik ook vertrokken nadat ik een keertje goed gekeken had of er niet nog iemand aan kwam.
Met het risico dat er een dergelijk artikel verschijnt over hoe ze het in hun hoofd halen om "hun trein" te laat te vertrekken, omdat er zo nodig gewacht moest worden, terwijl er toch niemand was voor die stations. :roll:

Het blijft eigenlijk altijd wel grappig:

Was de reiziger op tijd en de trein te laat, dan mopperen we!

Was de trein op tijd en de reiziger te laat, dan mopperen we!

Het probleem is echter dat als je niet de enige reiziger bent, je alle 2 de categorieën tegelijk aan boord kunt hebben. en voor wie kies je dan uiteindelijk :roll:

:wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door ODRAIL »

deadlock schreef:
KM46 schreef:
KM46 schreef:Vandaag een record gebroken: 6 weken gereisd zonder vertraging op te lopen. Al scheelde het vandaag niet veel of ik liep 5 minuten vertraging op.Het oude record hield sinds 1997 stand en stond op 5 weken.
En het record is deze week nog scherper gesteld: 7 weken gereisd zonder vertraging.
Zeker geen enkele keer Zl-Gr gedaan in de namiddag :lol: In de afgelopen zes weken slechts twee keer gezien dat de treinen in de spits niet met minstens +5 (+25 kwam ook regelmatig voor) vertrokken.
Nee, wel bijna het gehele Rotterdamse metro en tramnet gehad. En oja per trein de stukken Rta - Rtd en Rtb - Rtd.

Gezien de reputatie van de RET vind ik 7 weken achereen gereisd te hebben zonder vertraging opgelopen te hebben best een hele kunst.

Al liep ik op het stuk Rta - Rtd bijna twee keer vijf minuten vertraging op met de sprinter ware het niet dat de achteropkomende intercity's geen vertraging hadden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:
Wubbo schreef:De laatste s5500 is de laatste reisgelegenheid naar de 3 Soester stations (Soest Zuid, Soest, Soestdijk). Naar Bilthoven en Den Dolder rijdt een kwartiertje later nog trein t589, naar Baarn kun je nog via Hilversum (met t5790). Moet je die trein dan laten wachten, alleen omdat er misschien reizigers zijn voor die 3 stations? Het is een afweging, maar in dit geval was ik ook vertrokken nadat ik een keertje goed gekeken had of er niet nog iemand aan kwam.
Met het risico dat er een dergelijk artikel verschijnt over hoe ze het in hun hoofd halen om "hun trein" te laat te vertrekken, omdat er zo nodig gewacht moest worden, terwijl er toch niemand was voor die stations. :roll:

Het blijft eigenlijk altijd wel grappig:

Was de reiziger op tijd en de trein te laat, dan mopperen we!

Was de trein op tijd en de reiziger te laat, dan mopperen we!

Het probleem is echter dat als je niet de enige reiziger bent, je alle 2 de categorieën tegelijk aan boord kunt hebben. en voor wie kies je dan uiteindelijk :roll:

:wink:
Die keuze zou ik laten afhangen van de alternatieven: Bij relatief hoge frequenties en lage aantallen hoef je niet echt te wachten terwijl er voor een laatste rit die verder geen aansluitingen meer hoeft te halen het wachten voor zelfs een handje vol reizigers een goed idee is. Maar daarbij geldt wel: Met reizigers die moedwillig te laat komen hoef je nauwelijks rekening te houden. Met reizigers die uit een vertraagde bus of trein komen is het al wat anders.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2012

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Was de trein op tijd en de reiziger te laat, dan mopperen we!
Hier was de reiziger vertraagd doordat de trein waar hij in zat vertraging opliep. Het is niet altijd de schuld van de reiziger, Ennes...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten