OVer je OV-Chipkaart #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door deadlock »

hauptbahnhof schreef:Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Hoezo niet? Het is gewoon een bitje op de kaart dat een andere waarde krijgt. Of misschien een blokkering op de server. Of beiden. Lijkt me vrij makkelijk terug te draaien.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Dagren »

hauptbahnhof schreef:Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Jawel hoor, meestal moet je dan even langs een servicebalie. 9 van de 10 blokkades komen door regelmatig vergeten uit te checken.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

Op station Hilversum Sportpark staat op het perron richting Utrecht is bij de uitgang (niet die aan de Soestdijkerstraatweg, maar die richting Alberdingk Thijm College) ook geen paaltjes. Maar even melden bij NS, maar daar is geen contactformulier meer, alleen een vervelende virtuele assistent die niks weet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Amazonous »

deadlock schreef:
hauptbahnhof schreef:Wat apart. Want een echte geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren. :?
Hoezo niet? Het is gewoon een bitje op de kaart dat een andere waarde krijgt. Of misschien een blokkering op de server. Of beiden. Lijkt me vrij makkelijk terug te draaien.
Een bitje op de kaart en een waarde in de backend bij TLS.
Edwin schreef:Op station Hilversum Sportpark staat op het perron richting Utrecht is bij de uitgang (niet die aan de Soestdijkerstraatweg, maar die richting Alberdingk Thijm College) ook geen paaltjes. Maar even melden bij NS, maar daar is geen contactformulier meer, alleen een vervelende virtuele assistent die niks weet.
Daar heb ik ook al een keer een bericht over gestuurd. Lijkt weinig prioriteit te hebben.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.

Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje. :wink:
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

hauptbahnhof schreef:Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.

Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje. :wink:
Al mijn reisproducten waren "ineens" geblokkeerd. Toen ik TLS belde, werd ik naar NS verwezen. Zij wisten beide niet waarom mijn producten geblokkeerd waren, dus hebben het maar weer gedeblokkeerd :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Edwin schreef:Op station Hilversum Sportpark staat op het perron richting Utrecht is bij de uitgang (niet die aan de Soestdijkerstraatweg, maar die richting Alberdingk Thijm College) ook geen paaltjes. Maar even melden bij NS, maar daar is geen contactformulier meer, alleen een vervelende virtuele assistent die niks weet.
Je moet eerst zeggen dat je een e-mail wil sturen. Na het beantwoorden van een heel spectrum aan vragen kan je dan uiteindelijk een e-mail versturen. Redelijk waardeloos verder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door webguy »

Die andere assistent was veel handiger, ook omdat je daar sleutelwoorden kon invoeren, deze heeft perse een vraag nodig om ook maar iets nuttigs te bedenken. Hij herinnert ook je vorige vraag en het antwoordt, dus valt nogal in de herhaling. Echt een onding.
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Amazonous »

hauptbahnhof schreef:Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.

Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje. :wink:
Technisch allemaal prima terug te draaien hoor, maar TLS wil niet. :N
webguy schreef:Die andere assistent was veel handiger, ook omdat je daar sleutelwoorden kon invoeren, deze heeft perse een vraag nodig om ook maar iets nuttigs te bedenken. Hij herinnert ook je vorige vraag en het antwoordt, dus valt nogal in de herhaling. Echt een onding.
Ikzelf heb werkelijk nog nooit een virtuele assistent gezien die ook daadwerkelijk deed wat ik van d'r vroeg. Ben nu zelf ook aan het proberen een e-mail te sturen over die palen, maar wat een ongelofelijke ramp is dat. Ik stuur ze wel een fax ofzo.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tristan »

Amazonous schreef:
hauptbahnhof schreef:Je hebt 3 soorten blokkeringen op een OV-chipkaart:
* Reistegoed blokkering: gebeurt bij automatisch opladen als de incasso niet is gelukt. Op te heffen aan de balie door het verschuldigde bedrag te betalen
* Blokkering door 12 onvolledige transacties. Op te heffen aan de balie.
* Complete blokkering van de kaart: (bij diefstal bijv). Dit kan niet worden teruggedraaid. Nieuwe kaart aanvragen dus.

Dus ik vraag me af wat voor blokkering van toepassing was op de kaart van Knittertje. :wink:
Technisch allemaal prima terug te draaien hoor, maar TLS wil niet :N
Precies. Alles wat te blokkeren is, is ook te deblokkeren. De adnins en moderators van dit forum kunnen elk willekeurig topic op elk willekeurig moment sluiten (blokkeren) en weer heropenen (deblokkeren). Dat TLS een voor verlies of diefstal aangegeven chipkaart niet WIL deblokkeren, komt omdat ieder nieuw aangevraagde kaart minimaal € 7,- oplevert voor de kas van TLS.

Het blokkeren en denlokkeren van een ovc is een kwestie van één á twee muisklikje(s)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

Als ik het goed begrepen heb, wordt de kaart bij een definitieve blokkering op Read-Only gezet. Het is dan voor niemand meer mogelijk om wijzigingen op de kaart aan te brengen.
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Amazonous »

Chauf21 schreef:Als ik het goed begrepen heb, wordt de kaart bij een definitieve blokkering op Read-Only gezet. Het is dan voor niemand meer mogelijk om wijzigingen op de kaart aan te brengen.
Een MIFARe Classic-chip biedt voor zover ik weet volgens de specificatie geen read-only modus. Ook hier geldt dus dat TransLink niet wil, want een nieuwe kaart brengt inderdaad weer 7,50 in het laatje, en deblokkeren zou even duren, omdat alle apparaten weer gesynchroniseerd moeten worden. Maar technisch is en blijft het mogelijk. Het enige waar sprake van is geweest, is het uitschakelen van de chip door een 'stroomstootje' te geven. De chip raakt van fysiek beschadigd. Maar voor zover ik weet is dat nooit ingevoerd.

Wat natuurlijk wel meespeelt is dat alle offline-apparaten weer gesynchroniseerd zullen moeten worden na de-blokkade. RailPocket's, CiCo's in wegvoertuigen etc. Want volgens mij hebben die dingen tegenwoordig een blacklist ingebouwd, nadat het 'wij-pakken-je-altijd'-beleid ten tijde van de kraak niet afdoende bleek (immers, je paste 1 bitje aan weg blokkade).
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Klaasje »

Amazonous schreef: Een MIFARe Classic-chip biedt voor zover ik weet volgens de specificatie geen read-only modus. Ook hier geldt dus dat TransLink niet wil, want een nieuwe kaart brengt inderdaad weer 7,50 in het laatje, en deblokkeren zou even duren, omdat alle apparaten weer gesynchroniseerd moeten worden. Maar technisch is en blijft het mogelijk. Het enige waar sprake van is geweest, is het uitschakelen van de chip door een 'stroomstootje' te geven. De chip raakt van fysiek beschadigd. Maar voor zover ik weet is dat nooit ingevoerd.
Dan zou je geklooi krijgen met toegangspassen van gebouwen, andere ov-chipkaarten, met een beetje pech mol je er een telefoon of USB-stick mee en zo kan je nog wel meer ongewenste bijeffecten van een stroomstootje verzinnen.
Amazonous
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 00:54

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Amazonous »

Klaasje schreef:
Amazonous schreef: Een MIFARe Classic-chip biedt voor zover ik weet volgens de specificatie geen read-only modus. Ook hier geldt dus dat TransLink niet wil, want een nieuwe kaart brengt inderdaad weer 7,50 in het laatje, en deblokkeren zou even duren, omdat alle apparaten weer gesynchroniseerd moeten worden. Maar technisch is en blijft het mogelijk. Het enige waar sprake van is geweest, is het uitschakelen van de chip door een 'stroomstootje' te geven. De chip raakt van fysiek beschadigd. Maar voor zover ik weet is dat nooit ingevoerd.
Dan zou je geklooi krijgen met toegangspassen van gebouwen, andere ov-chipkaarten, met een beetje pech mol je er een telefoon of USB-stick mee en zo kan je nog wel meer ongewenste bijeffecten van een stroomstootje verzinnen.
Dat geklooi zou je inderdaad krijgen dan, maar er is toch echt serieus over gesproken om dit in te voeren!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door VIRM »

Klein vraagje: ik ga volgende week ergens een familielid in Hengelo opzoeken met de trein. :)
Weet iemand waar op het station (op het perron bij de trap? beneden in de hal?) de CiCo's staan? Heb namelijk geen zin om verstoppertje te gaan spelen met die vervelende dingen (ja, als je héél erg weinig ziet zijn die dingen soms ontzettend naar). :)
Overigens hoorde ik ook iets over een verbouwing en verplaatsing van de bushaltes. Weet iemand daar meer over?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Wat dat laatste betreft: het busstation in Hengelo bevindt zich nu aan de achterzijde i.p.v. de voorzijde van het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Freek »

En midden op het perron staan zogenoemde overstapmeubels om de overstap Syntus-NS mogelijk te maken. Groot roze bord er bij, wellicht dat je die nog wel kan zien. In en uitchecken bij de NS-paal kan daar ook gewoon en is vast makkelijker te vinden dan in de tunnel (maar eerlijk gezegd ken ik die tunnel niet dus weet niet of ze daar verstopt zijn)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door fogeltje »

erjeebee schreef:Even mezelf plagieren uit ander topic:
erjeebee schreef: OVC is in potentie een goed product, alleen
1) wordt die potentie in de verste verte niet benut en
2) is t ding nog verre van volwassen en zijn er veel te veel problemen.

Mijn standpunt is en blijft dat ze t ding eerst hadden moeten uitontwikkelen, de beperkingen hadden moet wegnemen, kinderziektes eruit en dan pas gaan nadenken over het uitfaseren van de papieren kaartsoorten en infaseren van de OVC.

Als ik in mijn werk een project van pak m beet 3M euri (= 1/1000 van de omvang van het OVC project) zo had aangevlogen als bij de OVC is gebeurd, dan stond ik nu te vaca-turen bij het prikbord van UVW
Zolang bovenstaande (in quote) niet gebeurt, blijven we al die beperkingen en problemen houden waarvan bovenstaande (in topic) slechts een klein voorbeeldje is
Ach ja, dat roep ik ook al zeker een jaar. Maar schijnbaar vind men het toch gewoon dat het zo gegaan is en het oude systeem eruit geknikkerd is. Immers dat oude systemen kostte de vervoerders en overheden geld. Nu kan alles gewoon op de reiziger afgewenteld worden, die reist en betaalt toch wel omdat hij moet.
"Een touringcar is geen bus"
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door MdJ »

VIRM schreef:Klein vraagje: ik ga volgende week ergens een familielid in Hengelo opzoeken met de trein. :)
Weet iemand waar op het station (op het perron bij de trap? beneden in de hal?) de CiCo's staan? Heb namelijk geen zin om verstoppertje te gaan spelen met die vervelende dingen (ja, als je héél erg weinig ziet zijn die dingen soms ontzettend naar). :)
Zowel op het perron, als in de tunnel richting het verplaatste busstation staan paaltjes. Hier staan er een stuk of 8-10 en enkele van Syntus.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door ODRAIL »

Zo, vorige week dinsdag een persoonlijke Ov-Chipkaart aangevraagd. Vandaag al per post binnen gekregen.

Gelijk maar even via het internet een aantal reisproducten van de NS en de RET aangevraagd.
Morgen maar even een rondje langs de automaten en loketten doen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door find_your_spot »

KM46 schreef:Zo, vorige week dinsdag een persoonlijke Ov-Chipkaart aangevraagd.
Hoe ziet die er uit?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door ODRAIL »

find_your_spot schreef:
KM46 schreef:Zo, vorige week dinsdag een persoonlijke Ov-Chipkaart aangevraagd.
Hoe ziet die er uit?
Zoals die op de enveloppe van het aanvraagpakket te zien is.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door TheKnitter »

Vaag. Vandaag Lombardijen(incheck)-Amersfoort(uitcheck)(later een incheck)-Maarssen(incheck)(later een uitcheck) gedaan.
Ik verbaasde mij er al over dat ik incheckte op Maarssen, en toen ik 2 uur later weer bliepte, ik uitcheckte (logisch). De HC in de Ic Ut-Rtd snapte er helemaal de ballen meer van, en ging zijn collega ff roepen. Ook hij snapte er niets van, waarop de HC eventjes ging bellen... Ze kwamen tot de conclusie dat de checkin van Amersfoort was verlopen voordat ik wilde uitchecken in Maarssen :shock:
Ik weet dat de systemen wel eens buggy zijn, maar dit is tot nu toe nog wel vrijwel de apartste die ik meegemaakt heb. -o-
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

Hoeveel tijd zat er tussen de twee check-ins op Amersfoort en Maarssen en met welk product/abonnement (indien van toepassing) heb je gereisd? Er zijn namelijk abonnementen waar een tijdslimiet geldt.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten