Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Zou die doorsteek er niet al vijf jaar geleden of nog langer komen? Ik kan me opmerkingen in busboekjes herinneren "zodra de doorsteek huppelup bij Lent gemaakt is gaat deze bus doorrijden naar Oosterhout" (volgens mij...ging om lijn 25 toen) En bouw er een bussluis in, dan kunnen auto's er niet zomaar door.

Loopt de 300 nog steeds via de Burchtstraat vanaf december? Gezien het daar om HOV gaat vind ik dat die lijn (idem de latere 331) eerlijk gezegd weinig in het centrum te zoeken hebben (en natuurlijk is dat voor lijn 331 als vervanger voor lijn 2 niet vol te houden, ik weet het, maar ik vind het koppelen van de bediening van Dukenburg-West aan die lijn erg vreemd). Maar dat is mijn persoonlijke mening. Handig is het wel voor mensen die naar het centrum willen, maar voor doorgaande reizigers is het omweg (en dus duurder) en vertraging.

@Freek: Lijn 57/58 weghalen zal inderdaad het verschil niet maken (in de spits is dat wel 2x per uur samen, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk). Is er een richtlijn van hoeveel bussen men er per uur wil hebben?
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Oorspronkelijk was het volgens mij het idee dat lijn 25 door ging rijden naar Bemmel. Ik weet niet of men het nu over dezelfde bussluis heeft. Zou goed kunnen: wat ik uit de laatste informatieavond begreep, verloopt daar alles omtrent het OV nog moeizamer dan in de rest van Nederland.

Lijnen 300 en straks de 331 (en ook de 31) gaan door het centrum van Nijmegen rijden. Ik kan het me wel goed voorstellen, daar willen de reizigers toch zijn (als je de route toch nog verder wil versnellen laat de 31 dan over de Griftdijk rijden :) ). Volgens mij was het altijd de bedoeling dat de 331 door zou rijden naar station Dukenburg. Een doorkoppeling met de 2 ligt dan voor de hand omdat reizigers vanuit Weezenhof graag een verbinding met het centrum wilden. Dan is dit waarschijnlijk het meest efficient.

Wat betreft bussen over de Waalkade: als de 14 dit zou doen zou het denk ik geen grote problemen opleveren. De 33 zou voor sommige reizigers jammer zijn, hoewel het allemaal wel meevalt als je uit Bemmel komt. De 58 komt wat mij betreft ook niet in aanmerking. Zit er ooit iemand in lijn 57 (ik zie de bus altijd alleen in de tegenspitsrichting...)? Reizigers uit Beek hebben ook nog de lijnen 80 en 82 die gewoon via de Waalkade blijven rijden. Tellen de toekomstige spitsritten van de 300 ook mee (die over worden genomen van de 325)? Die zou je goed kunnen missen in het centrum (en bijvoorbeeld via de singel sturen), hoewel je dan wel een rare situatie krijgt.

Wat ik wel begrepen heb is dat de markt uiteindelijk weg moet uit de Burchtstraat. Dat zou voor het OV iig wel positief zijn. Hoewel ook dit punt al jaren speelt volgens mij.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

in de HOV-Plannen van de gemeente Nijmegen is opgenomen dat de markt verdwijnt uit de Burchtstraat. Dit is alleen nog geen raadsbesluit, die praten er 6 juni aanstaande over. lijn 300 moet je echt in het centrum houden, Breng heeft becijfert
dat als je bussen uit het centrum houdt dit ongeveer 16% reizigers kost.
De 57 zie ik eigenlijk nooit (althans valt mij niet op); de 58 zie ik wel. Doet het altijd goed, zelfs buiten de spits een bezetting van 50% of hoger (in beide richtingen). Rijdt ook regelmatig met gelede bussen.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Tom »

Veel (gedetailleerde) informatie over het nieuwe buslijnennet in de regio Arnhem-Nijmegen (inclusief nieuwe lijnennetkaart Nijmegen 2013) is te vinden in een pdf-document op de website van de gemeente Nijmegen: http://www2.nijmegen.nl/gemeente/burgem ... 9_mei_2012 > Agendapunt 3.9
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Wie vergelijkt mijn lijstje even met de kaart? Volgens mij niets vergeten toch? :wink: Wel handig dat de kaart nu openbaar is zodat het allemaal wat makkelijker praten is. Het ROCOV heeft overigens afgelopen donderdag een advies gegeven over het vervoersplan zoals dat ook bij de Raadsstukken zit.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Ah, tof. Kan ik binnenkort eens een wiki-artikel gaan schrijven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Hou bij het schrijven van een wiki-artikel wel in de gaten dat een aantal zaken nog steeds onzeker zijn. Buiten de in de brief aan de raad geschreven voorbehouden/mogelijke wijzigingen zijn er nog een aantal andere zaken die nog niet zeker zijn.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Zag vandaag woensdag 30-5-2012 de groene XX8170 op lijn 62 rijden hier in Arnhem weet iemand toevallig wat hij hier doet of zijn ze soms al bussen aan het wisselen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Daniel »

Naar het schijnt zijn er wat extra dieselbussen naar Arnhem gedirigeerd omdat er een omleiding op lijn 5 aan zit te komen waardoor daar geen trolleys gebruikt kunnen worden. Zolang die omleiding er nog niet is maar de bussen er al wel zijn kunnen die natuurlijk best op andere lijnen belanden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Het wikiartikel laat nog eventjes op zich wachten. Dat is toch vrij veel werk en m'n ogen zouden dat geloof ik niet meer aan kunnen. Nog wel wat opvallendheden en andere hersenspinsels op een rijtje, in geheel willekeurige volgorde.

* De Liemers (richting Westervoort / Duiven / Zevenaar). Te grote achteruitgangen. Lijn 60 rijdt eenmaal per uur; in de spitsrichting tweemaal per uur. Lijn 62 blijft ongewijzigd. Samen vormen ze de bediening van Westervoort en Duiven richting Arnhem. Gezamenlijk kwartierdienst tussen Arnhem en Westervoort, ook in het dal, lijkt me niet te veel gevraagd. Anders neemt het aantal reizigers nog verder af.
* Lijn 61 rijdt tussen station Arnhem en Centerpoort Noord (net als lijn 62). In Arnhem als lijn 69 en zoals ik het lees alleen maar in de spitsrichting tweemaal per uur. In het dal wordt met een kleine bus tussen station Westervoort en Centerpoort Noord gereden. Ook tweemaal per uur? Dat de bediening van geheel Centerpoort Noord niet ook vanuit Duiven plaatsvindt is vreemd (lijn 62 doet maar een klein stukje aan).
* Lijn 63 rijdt via industrieterrein Het Broek en het centrum van Arnhem wegens fileproblemen op de Pleijroute. Begrijpelijk. 's Middags twee extra ritten is mooi, maar compenseert het grote leed niet.
* Lijn 65 naar station Westervoort werd vorig jaar ook voorgesteld en begrijp ik vooralsnog niet. Handhaven van route naar Duiven lijkt me het fijnste en het meest consistent voor de reizigers. Anders gaan passagiers nooit wennen aan de buslijn.
* Splitsing van lijn 26 in traject Arnhem - Doesburg (26) en Doesburg - Dieren (68) is jammer. Frequentieverhoging tussen Doesburg en Dieren is wel mooi. Avondbediening met kleine bus is begrijpelijk.

* Arnhem stad. Lijn 4. Rijdt alleen doordeweeks kwartiersdienst zo te zien, dus niet op zaterdag. Misschien wel te begrijpen. Voor De Laar Oost is het een achteruitgang. De heel snelle route van lijn 31 raken ze daar ook kwijt, hoewel het verlies misschien nog wel meevalt. Hopelijk rijdt lijn 4 straks ook in het weekend 's avonds tweemaal per uur, heb ik altijd vreemd gevonden aan de huidige dienstregeling (doordeweeks gebeurt het namelijk wel). Wijziging van lijn 20 is ook begrijpelijk. Een avondbediening van het noordoosten van Vredenburg zou mooi zijn, die is er nu ook. Anders is het hier en daar toch een klein eindje lopen. De wijk gaat toch al licht achteruit. Verder wel mooie verbeteringen, hiervoor genoemde punten zijn slechts kleine aandachtspunten.

* Overbetuwe. Omnummering 76 naar 36 is prima. De veranderde lijn 6 koppelen aan lijn 14 klinkt logisch, maar ik blijf het om hier al eerder genoemde redenen jammer vinden. Lijnen die niet op een centraal station komen zijn in de stadsregio nooit een heel erg succes geworden. Doorrijden naar Wageningen van de nieuwe lijn 53 is een mooie verbetering. Zo te lezen ook 's avonds en in het weekend. Totaal onverwacht voor me. Dienstregelingtabel uit de bijlage ontbreekt dus daar enige onduidelijkheden. Ik gok 's avonds en op zondag eenmaal per uur. Zaterdags tweemaal per uur? Ochtend- en avonduitdunning is me niet duidelijk. Misschien niet tussen Het Duifje en winkelcentrum Kronenburg? Het niet meer in het centrum van Heteren komen van lijn 53 is wel jammer.
* Forse uitbreidingen naar Elst zoals al eerder gezegd. Lijn 31 rijdt tussen Arnhem Brabantweg en station Elst tweemaal per uur nog voorlopig, dat wisten we al. Maar ook 's avonds en op zondag, dat is wel fijn. Op zaterdag kennelijk nog enige twijfel of misschien toch de hele dag door viermaal per uur gereden wordt tussen Elst en Arnhem. Zou me vreemd lijken maar van mij mag het.
* Lijn 14. Frequentie 's avonds en op zondag is niet duidelijk. Ik ging automatisch uit van eenmaal per uur tussen Arnhem en Nijmegen. De tekst lijkt een andere richting op te wijzen. Een halfuursdienst zo hier en daar zou mooi zijn, maar op vele stukken ook overkill.

* Rondom Nijmegen. Lijn 15 rijdt ook in het weekend tijdens openingstijden van het Afrika Museum tweemaal per uur. Hoeveel reizigers verwachten ze daar wel niet? Afijn.
* Lijn 89 gaat in de dalperiode toch tweemaal per uur tussen Nijmegen en Druten rijden. Toch een snelle verbinding en gelukkig maar. Spitsfrequentie onduidelijk: gehandhaafd of terug naar een halfuursdienst?
* Lijn naar Aldenhof had oorspronkelijk een hogere frequentie. Daar verbaast me toch wel enigszins hoewel ik de buurt daar niet heel goed ken. Door andere uitbreidingen rijdt lijn 4 nu de hele week door tweemaal per uur. 's Avonds driemaal per uur een bus over de Hazenkamp kennelijk (2x lijn 4, 1x lijn 1). Och ja.
* Nummers van buurtbussen worden met 400 verhoogd.
* Lijn 2 eindigt 's avonds en op zondag altijd te Visveld. Oosterhout wordt dan vanaf station Nijmegen rechtstreeks eenmaal per uur met een kleine bus bediend. Opmerkelijke keuze. Kleine bussen trekken toch niet iedereen aan. Het tenminste eenmaal per uur doorrijden van de reguliere lijn 2 was voor mij toch het meest logisch en wenselijk geweest. Zal wel niet mooi gepast hebben. Dit zorgt voor onduidelijkheid.

Rest van wat ik gelezen heb is al wel zo'n beetje gezegd. Nachtbusschema is nog enigszins vaag en lijkt zelfs inconsistent. Boeit me niet al teveel. Het bedienen van meer dorpen vanuit beide steden is mooi, de frequentieachteruitgang op vrijdag logisch.

Oké, m'n ogen zijn alsnog vierkant.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:lijn 300 moet je echt in het centrum houden, Breng heeft becijfert dat als je bussen uit het centrum houdt dit ongeveer 16% reizigers kost.
Dat wist ik niet, in dat geval zou het natuurlijk te gek voor woorden zijn om die bus uit de Burchtstraat te halen. Let wel, je moet op een gegeven moment ergens wel een keuze maken. Als ze straks becijferen dat elke bus door de Burchtstraat significant reizigers kost, dan moet je beslissen wat zwaarder weegt: het aantal bussen door de Burchtstraat of het aantal reizigers.

Overigens staat er bij die besluitenlijst ook een brief naar Hermes waarin de gemeente Nijmegen nogmaals verzoekt aan Hermes om per 2013 weer een dalkaartje voor Nijmegen te introduceren. Als Nijmegen een zak geld op tafel neerzet dan lijkt me dat ook mogelijk. Maar dat mag Nijmegen denk ik weer eens niks kosten als ik de brief zo lees. Natuurlijk valt er voor Hermes ook wel wat te winnen door meer bezetting in de daluren. Maar volgens mij wil de gemeente Nijmegen letterlijk het oude KAN-kaartje terug. En dan zal woon-werkverkeer ook weer van dat kaartje gebruik gaan maken omdat het kaartje ook voor de vaste reiziger vaak voordeliger was (ook voordeliger t.o.v. OVC met 20% korting in bepaalde gevallen).

EDIT: helaas wordt de situatie rond lijn 99 niet duidelijk. Ik vraag me af of Hermes haar deel uitbesteed laat aan OAD? Of gaat men misschien zelfs weer terug naar 1 vervoerder? Dat zou het voor de reiziger een stuk duidelijk maken en je zit niet met twee tarieven. Wel zou de reiziger potentieel duurder uit zijn (als alleen Hermes uit Nijmegen rijdt dan zal er voor mensen met Dalkorting Noord-Brabant geen korting zijn, omgekeerd zal bij Arriva geen Dalkorting Oost gelden).
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Joshua »

Nou ik zou het echt jammer vinden als de markt in het centrum zou verdwijnen zoals die nu is. Het hoort gewoon een beetje bij onze stad.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

"""""Natuurlijk valt er voor Hermes ook wel wat te winnen door meer bezetting in de daluren""""""

Alleen in de daluren? Ik kan ze goed in de gaten houden, woon aande route van lijn 2. Het is aanzienlijk stiller in de bussen na invoeren van die chipkaart! En dat ook in de zogenaamde spits! Zeker afgelopen winter.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Joshua schreef:Nou ik zou het echt jammer vinden als de markt in het centrum zou verdwijnen zoals die nu is. Het hoort gewoon een beetje bij onze stad.
De markt is al bijna gehalveerd, dus makkelijk op een andere plek in het centrum!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

peter s schreef:"""""Natuurlijk valt er voor Hermes ook wel wat te winnen door meer bezetting in de daluren""""""

Alleen in de daluren? Ik kan ze goed in de gaten houden, woon aande route van lijn 2. Het is aanzienlijk stiller in de bussen na invoeren van die chipkaart! En dat ook in de zogenaamde spits! Zeker afgelopen winter.
Maar een DALkaartje zal er niet komen voor de spitsuren ;) Iig de ochtendspits.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Dat klopt natuurlijk. Toch zullen ze wat moeten doen om weer meer reizigers te krijgen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Ik zou er niet op rekenen. Het enige wat ik heel eventueel zou kunnen zien gebeuren is dat ze weer beperkt overstapsrecht invoeren voor papieren kaartjes, maar zelfs dat zal nooit gebeuren ben ik bang.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Suus »

Het tijdperk van goedkope buskaartjes is voorlopig voorbij, saldo op een ov-chipkaart zal in bijna alle gevallen het goedkoopste vervoersbewijs zijn (abonnementen uitgezonderd).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Dat betekend dus gewoon meer met de auto.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door webguy »

20% Dalkorting oost haal je er zo uit. Maakt busreizen stuk betaalbaarder...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door visgraat »

Dat hangt er vanaf. Als jij veel in West reist of juist in de spits :p. 20% is niet heel veel, dus moet je nog best wel wat busreisjes maken.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Het gaat om nog veel meer dingen, gisteren heb ik drie buurvrouwen (incl mijn vrouw) naar de stad gebracht en een buurman heeft ze opgehaald. Vroeger ging dat altijd met de bus.

Zaterdags naar de stad, kleinkinderen mee.... nu gaat men met de auto wel ergens anders heen!

Zelf: vroeger minstens twee maal per maand met een KAN-kaartje naar de stad. Sinds de chip, ja ja ook ik heb zo'n ding aangeschaft, is die maar twee keer gebruikt!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

20% is er relatief makkelijk uit te halen, maar gebruiken doe ik het niet veel meer. Het gaat niet samen met Daluren NB in bussen van Connexxion. Dus zorg ik maar dat ik met Arriva in Nijmegen kom en dan leg ik het laatste deel af met de kaart waar DNB op staat en betaal maar vol tarief, laatste stuk is niet lang genoeg om met de kaart met DO in te checken.

De KAN-kaartjes waren overigens wel belachelijk goedkoop, dat moet men zich even realiseren. Dat was ook voor de dagelijkse reiziger na 9 uur vaak goedkoper namelijk. En eigenlijk zou wagenverkoop in mijn ogen duurder moeten zijn dan de strippenkaart/OVC maar aantrekkelijk genoeg voor de incidentele reiziger (wat de ritkaartjes niet zijn, laat ik daar wel even duidelijk in zijn). Het KAN-kaartje in iets duurdere vorm (zeg 3/4/5/6 euro in plaats van 2,20/3,30/4,40/5,50) terug laten komen zou wel aantrekkelijk genoeg zijn, zeker als ouders weer twee kinderen mee mogen nemen. Voor drie euro op en neer binnen Nijmegen (zowel centrum, Dukenburg als Lent, net zoals het oude kaartje) is nog steeds qua prijs behoorlijk aantrekkelijk, maar iemand met DO zal meestal toch goedkoper uit zijn. En zo hoort het in mijn ogen. Voorverkoop goedkoper, maar aantrekkelijk genoeg voor de incidentele reiziger.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Je vergeet dat een heleboel mensen de scheurft hebben aan dat pasje, zelfs mensen die voor € 20.- (zogenaamd voor niks) als 65+er mogen reizen doen dat niet.

Met onze (buitenlandse) visite de stad in gaan gaat ook niet meer met de bus, als we nog gaan!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Tja, het is je keuze om die kaart niet aan te schaffen. Ik ben er ook niet kapot van, ik heb nog altijd graag de strippenkaart terug. Maar ik blijf erbij dat voorverkoop altijd goedkoper moet zijn. Want let wel, wagenverkoop kost ook tijd, vooral omdat veel mensen nooit gepast betalen of het op zijn minst proberen en dat zorgt voor nodige vertraging. Begrijp me niet verkeerd, ik mis de KAN-kaartjes ook enorm. Het enige wat ik NIET mis is het hoeven kopen van die dingen, vooral met dat onhandige bedrag van 3,30 (voor mij). Gepast betalen was altijd een ramp en zoveel mensen kochten KAN-kaartjes dat het erg vertragend werkte, vooral in de ochtend.

Dus in dat opzicht vind ik het niet zo erg dat de ritkaartjes duur zijn, echter het niet mogen overstappen is wel zuur (maar natuurlijk een maatregel om iedereen aan de OVC te krijgen).

Wat betreft dat ouderen voortaan 20 euro moeten betalen en niet meer gratis mogen reizen, dat vind ik meer dan terecht. Maar dat is een andere discussie en voor 20 euro het hele jaar binnen Nijmegen kosteloos mogen reizen is nog steeds niks. Ik zou het graag willen hebben.

Ik ben zelf dus wel VOORstander van herintroductie van een vorm van een dalkaartje, maar wel dusdanig geprijsd dat een enkele reiziger op de OVC (zeker met Daluren Oost) goedkoper uit is. Het "oude" KAN-kaartje met een nieuw tarief (bijvoorbeeld het door mij genoemde 3-6 euro en vooral ronde bedragen om gepast betalen makkelijker te maken) zou ik wel zien zitten.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten