Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Blijkens diverse berichten zijn reizigers hedenochtend zo'n tweeëneenhalf uur vastgehouden in een Fyra bij Lage Zwaluwe:
"Treinreizigers in de hogesnelheidstrein Fyra hebben vanmorgen 2,5 uur vastgezeten in een stilstaande trein in de buurt van het Brabantse Lage Zwaluwe. Uit veiligheidsoverwegingen mochten ze de trein niet uit en was bovendien de airco uitgezet, meldt Omroep Brabant."
Zie verder: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _hitte.xml .
Het kan er bij mij niet in dat dit zo lang moet duren. Stel dat er een keer brand is in een trein, dan kan dus pas na 2,5 uur tot blussing worden overgegaan omdat het niet eerder mogelijk electrocutiegevaar uit te sluiten. Dit betekent dus gewoon dat reizigers aan hun lot worden overgelaten en levend in de trein zullen verbranden. De brandweer kan dan alleen nog maar nablussen.
Om over het feit dat mensen zonder adequate voorzieningen in een trein in de volle zon worden vastgehouden nog maar te zwijgen. Ik krijg daar een hele nare bijsmaak bij...
"Treinreizigers in de hogesnelheidstrein Fyra hebben vanmorgen 2,5 uur vastgezeten in een stilstaande trein in de buurt van het Brabantse Lage Zwaluwe. Uit veiligheidsoverwegingen mochten ze de trein niet uit en was bovendien de airco uitgezet, meldt Omroep Brabant."
Zie verder: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _hitte.xml .
Het kan er bij mij niet in dat dit zo lang moet duren. Stel dat er een keer brand is in een trein, dan kan dus pas na 2,5 uur tot blussing worden overgegaan omdat het niet eerder mogelijk electrocutiegevaar uit te sluiten. Dit betekent dus gewoon dat reizigers aan hun lot worden overgelaten en levend in de trein zullen verbranden. De brandweer kan dan alleen nog maar nablussen.
Om over het feit dat mensen zonder adequate voorzieningen in een trein in de volle zon worden vastgehouden nog maar te zwijgen. Ik krijg daar een hele nare bijsmaak bij...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Bij brand mag een trein wel worden geëvacueerd. Het principe is altijd: De reizigers moeten op de minst onveilige plek blijven. Bij een kabelbreuk is de veiligste plek in de trein, bij een brand is de minst onveilige plek buiten de trein en zou de trein gewoon worden geëvacueerd.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Met temperaturen van de afgelopen dagen vraag je je af of in de trein wel de veiligste plek is...
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Inderdaad. In die treinen kan toch geen raampje open, neem ik aan?webguy schreef:Met temperaturen van de afgelopen dagen vraag je je af of in de trein wel de veiligste plek is...
Volgensmij is het dan precies hetzelfde effect als dat je een auto in de volle zon parkeert en de motor (en dus airco) uitzet. Dan gaat de temperatuur oplopen. Dat is wel eventjes vol te houden, maar 2,5 uur...?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Tsja, het had mij dan niet verbaasd als reizigers dan in 'opstand' waren gekomen.Raymond schreef:Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.
Aan boord van de Fyra heb je toch een bistro-achtig iets? Lijkt mij dan dat die op z'n minst flesjes water gratis uit had kunnen delen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Raymond schreef:Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.
Als het zolang duurt was en de temperatuur opliep en er kan niet open dat zet ik de deuren toch open.
Als dat niet kan dan zit er toch wel iets wat los kan waarmee je de ramen eruit ramt.... toch? (A)
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Aan het filmpje op de site van Omroep Brabant te zien stond er één deur open. Dat zorgt ook weer voor wat ventilatie in de eerste bak, ook al zal het nog steeds erg heet zijn geweest natuurlijk. Het scheelt dat het tussen Rotterdam en Breda was. daar kan je meestal wel met zijn alle in die ene bak gaan zitten.
^^ In VIRM (die geen noodraampjes heeft) is het zelfs procedure om bij een stranding in de volle zon een aantal raampjes in te slaan.
^^ In VIRM (die geen noodraampjes heeft) is het zelfs procedure om bij een stranding in de volle zon een aantal raampjes in te slaan.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Deuren zijn zonder problemen te openen. noodglaasje inslaan en knop omzetten... dus probleem opgelost....RoelZ1 schreef:Aan het filmpje op de site van Omroep Brabant te zien stond er één deur open. Dat zorgt ook weer voor wat ventilatie in de eerste bak, ook al zal het nog steeds erg heet zijn geweest natuurlijk. Het scheelt dat het tussen Rotterdam en Breda was. daar kan je meestal wel met zijn alle in die ene bak gaan zitten.
^^ In VIRM (die geen noodraampjes heeft) is het zelfs procedure om bij een stranding in de volle zon een aantal raampjes in te slaan.
en daarna gewoon uitstappen, als je dat met voldoende man doet kunnen ze er niets tegen doen.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Met de kans geëlektrocuteerd te worden bij het bereiken van de grond omdat er een kabel op het dak van de bak blijkt te liggen.. Nee, dankje, dan blijf ik wel zitten en vraag een flesje water van het huis aan de cateraar.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Nee, alleen een cateringwagentje met een beperkte voorraad. Daar zit echt niet genoeg in om iedereen van water te voorzien.VIRM schreef:Aan boord van de Fyra heb je toch een bistro-achtig iets?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Eerst de sitatie checken: als het treinpersoneel veilig kan uitstappen, kunnen reizigers dat ook.RoelZ1 schreef:Met de kans geëlektrocuteerd te worden bij het bereiken van de grond omdat er een kabel op het dak van de bak blijkt te liggen.. Nee, dankje, dan blijf ik wel zitten en vraag een flesje water van het huis aan de cateraar.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Stoer hoor!huibf schreef:Raymond schreef:Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.
Als het zolang duurt was en de temperatuur opliep en er kan niet open dat zet ik de deuren toch open.
Als dat niet kan dan zit er toch wel iets wat los kan waarmee je de ramen eruit ramt.... toch? (A)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Inderdaad. De regels staan niet toe dat er ramen worden ingeslagen, dit is tevens niet veilig omdat mensen geraakt kunnen worden door glassplinters.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
In hoeverre is het vrijheidsberoving als ik tegen mijn wil 2,5 uur in een trein moet blijven zitten? Het verbaast mij altijd bij dit soort dingen dat iedereen keurig op zijn plaats blijft zitten.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Als men de trein redelijk geventileerd kreeg (door een open deur?) is het niet veel slechter dan het alternatief: uitstappen in de middle of nowhere met risico op electrocutie.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
De regels..... zijn gemaakt om te overtreden....WSM schreef:Inderdaad. De regels staan niet toe dat er ramen worden ingeslagen, dit is tevens niet veilig omdat mensen geraakt kunnen worden door glassplinters.
Situatie beoordelen.. ramen inslaan bij extreme hitte of de trein (springend) verlaten. moet wel enig zicht zijn op bewoning....
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
En als het dan mis gaat (electrocutie bijv.) heeft Prorail/NS het zeker gedaan? :X
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Als ik de keuze had tussen twee uur in een trein wachten en elektrocutie dan wist ik het wel...
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Volgens een TM (kennis) hebben er deuren open gestaan, en de noodraampjes geopend. Uit veiligheid voor elektrocutie was uitstappen niet veilig bevonden, en moest er eerst even dingen nagekeken worden.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Ik ben heel benieuwd wat voor reactie er van huibf zou komen als er eens iets dergelijks gebeurd en er raken mensen gewond of erger doordat ze de trein hebben verlaten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Ik heb ook wel eens zo'n situatie meegemaakt. Wat mij verbaasde was dat het treinpersoneel wel op een veilige manier uit de trein gekomen was en buiten rondliep. Hebben conducteurs en machinisten een speciale anti-electrocutietraining gehad?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
En de Frya loc heeft camera's aan boord. Lijkt me dat 'ie door de buitencamera wel even kan kijken hoe het met de bovenleiding ziet als 'ie even goed kijkt.
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
En daar dan om een glaasje water gaan vragen met zijn allen? :)huibf schreef:De regels..... zijn gemaakt om te overtreden....WSM schreef:Inderdaad. De regels staan niet toe dat er ramen worden ingeslagen, dit is tevens niet veilig omdat mensen geraakt kunnen worden door glassplinters.
Situatie beoordelen.. ramen inslaan bij extreme hitte of de trein (springend) verlaten. moet wel enig zicht zijn op bewoning....
Wanneer spreekt ProRail eigenlijk van gevaar op elektrocutie? Ik zou daar pas van spreken als er daadwerkelijk een kabel geknapt is.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd
Maar goed, van Knitter begrijp ik dus dat het wel meeviel met die enorme hitte (deuren open en noodramen open). Wat heb je er dan nog aan om de trein uit te stappen, los van dat het prettig is om even je benen te strekken en in de zon te zitten? Zeker als de trein midden tussen de weilanden staat zie ik weinig reden om uit te stappen. Het is niet dat de trein in de fik stond ofzo...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten