Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door WSM »

Blijkens diverse berichten zijn reizigers hedenochtend zo'n tweeëneenhalf uur vastgehouden in een Fyra bij Lage Zwaluwe:

"Treinreizigers in de hogesnelheidstrein Fyra hebben vanmorgen 2,5 uur vastgezeten in een stilstaande trein in de buurt van het Brabantse Lage Zwaluwe. Uit veiligheidsoverwegingen mochten ze de trein niet uit en was bovendien de airco uitgezet, meldt Omroep Brabant."

Zie verder: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _hitte.xml .

Het kan er bij mij niet in dat dit zo lang moet duren. Stel dat er een keer brand is in een trein, dan kan dus pas na 2,5 uur tot blussing worden overgegaan omdat het niet eerder mogelijk electrocutiegevaar uit te sluiten. Dit betekent dus gewoon dat reizigers aan hun lot worden overgelaten en levend in de trein zullen verbranden. De brandweer kan dan alleen nog maar nablussen.

Om over het feit dat mensen zonder adequate voorzieningen in een trein in de volle zon worden vastgehouden nog maar te zwijgen. Ik krijg daar een hele nare bijsmaak bij...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door RoelZ1 »

Bij brand mag een trein wel worden geëvacueerd. Het principe is altijd: De reizigers moeten op de minst onveilige plek blijven. Bij een kabelbreuk is de veiligste plek in de trein, bij een brand is de minst onveilige plek buiten de trein en zou de trein gewoon worden geëvacueerd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door webguy »

Met temperaturen van de afgelopen dagen vraag je je af of in de trein wel de veiligste plek is...
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door VIRM »

webguy schreef:Met temperaturen van de afgelopen dagen vraag je je af of in de trein wel de veiligste plek is...
Inderdaad. In die treinen kan toch geen raampje open, neem ik aan?
Volgensmij is het dan precies hetzelfde effect als dat je een auto in de volle zon parkeert en de motor (en dus airco) uitzet. Dan gaat de temperatuur oplopen. Dat is wel eventjes vol te houden, maar 2,5 uur...?
Beul van de blindegeleidelijn
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Raymond »

Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door VIRM »

Raymond schreef:Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.
Tsja, het had mij dan niet verbaasd als reizigers dan in 'opstand' waren gekomen.
Aan boord van de Fyra heb je toch een bistro-achtig iets? Lijkt mij dan dat die op z'n minst flesjes water gratis uit had kunnen delen.
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.

Als het zolang duurt was en de temperatuur opliep en er kan niet open dat zet ik de deuren toch open.
Als dat niet kan dan zit er toch wel iets wat los kan waarmee je de ramen eruit ramt.... toch? (A)
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door RoelZ1 »

Aan het filmpje op de site van Omroep Brabant te zien stond er één deur open. Dat zorgt ook weer voor wat ventilatie in de eerste bak, ook al zal het nog steeds erg heet zijn geweest natuurlijk. Het scheelt dat het tussen Rotterdam en Breda was. daar kan je meestal wel met zijn alle in die ene bak gaan zitten.

^^ In VIRM (die geen noodraampjes heeft) is het zelfs procedure om bij een stranding in de volle zon een aantal raampjes in te slaan.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door huibf »

RoelZ1 schreef:Aan het filmpje op de site van Omroep Brabant te zien stond er één deur open. Dat zorgt ook weer voor wat ventilatie in de eerste bak, ook al zal het nog steeds erg heet zijn geweest natuurlijk. Het scheelt dat het tussen Rotterdam en Breda was. daar kan je meestal wel met zijn alle in die ene bak gaan zitten.

^^ In VIRM (die geen noodraampjes heeft) is het zelfs procedure om bij een stranding in de volle zon een aantal raampjes in te slaan.
Deuren zijn zonder problemen te openen. noodglaasje inslaan en knop omzetten... dus probleem opgelost....
en daarna gewoon uitstappen, als je dat met voldoende man doet kunnen ze er niets tegen doen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door RoelZ1 »

Met de kans geëlektrocuteerd te worden bij het bereiken van de grond omdat er een kabel op het dak van de bak blijkt te liggen.. Nee, dankje, dan blijf ik wel zitten en vraag een flesje water van het huis aan de cateraar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Aan boord van de Fyra heb je toch een bistro-achtig iets?
Nee, alleen een cateringwagentje met een beperkte voorraad. Daar zit echt niet genoeg in om iedereen van water te voorzien.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door WSM »

RoelZ1 schreef:Met de kans geëlektrocuteerd te worden bij het bereiken van de grond omdat er een kabel op het dak van de bak blijkt te liggen.. Nee, dankje, dan blijf ik wel zitten en vraag een flesje water van het huis aan de cateraar.
Eerst de sitatie checken: als het treinpersoneel veilig kan uitstappen, kunnen reizigers dat ook. :mrgreen:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Ennes »

huibf schreef:
Raymond schreef:Er zijn noodventilatieraampjes aanwezig, maar dat is ook maar een druppel op een gloeiende trein.

Als het zolang duurt was en de temperatuur opliep en er kan niet open dat zet ik de deuren toch open.
Als dat niet kan dan zit er toch wel iets wat los kan waarmee je de ramen eruit ramt.... toch? (A)
Stoer hoor!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door WSM »

Inderdaad. De regels staan niet toe dat er ramen worden ingeslagen, dit is tevens niet veilig omdat mensen geraakt kunnen worden door glassplinters.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Busfoto.nl »

In hoeverre is het vrijheidsberoving als ik tegen mijn wil 2,5 uur in een trein moet blijven zitten? Het verbaast mij altijd bij dit soort dingen dat iedereen keurig op zijn plaats blijft zitten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Geert »

Als men de trein redelijk geventileerd kreeg (door een open deur?) is het niet veel slechter dan het alternatief: uitstappen in de middle of nowhere met risico op electrocutie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door huibf »

WSM schreef:Inderdaad. De regels staan niet toe dat er ramen worden ingeslagen, dit is tevens niet veilig omdat mensen geraakt kunnen worden door glassplinters.
De regels..... zijn gemaakt om te overtreden....
Situatie beoordelen.. ramen inslaan bij extreme hitte of de trein (springend) verlaten. moet wel enig zicht zijn op bewoning....
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Raymond »

En als het dan mis gaat (electrocutie bijv.) heeft Prorail/NS het zeker gedaan? :X
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Daan »

Als ik de keuze had tussen twee uur in een trein wachten en elektrocutie dan wist ik het wel...
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door TheKnitter »

Volgens een TM (kennis) hebben er deuren open gestaan, en de noodraampjes geopend. Uit veiligheid voor elektrocutie was uitstappen niet veilig bevonden, en moest er eerst even dingen nagekeken worden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Ennes »

Ik ben heel benieuwd wat voor reactie er van huibf zou komen als er eens iets dergelijks gebeurd en er raken mensen gewond of erger doordat ze de trein hebben verlaten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door WSM »

Ik heb ook wel eens zo'n situatie meegemaakt. Wat mij verbaasde was dat het treinpersoneel wel op een veilige manier uit de trein gekomen was en buiten rondliep. Hebben conducteurs en machinisten een speciale anti-electrocutietraining gehad?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door webguy »

En de Frya loc heeft camera's aan boord. Lijkt me dat 'ie door de buitencamera wel even kan kijken hoe het met de bovenleiding ziet als 'ie even goed kijkt.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Stéphane »

huibf schreef:
WSM schreef:Inderdaad. De regels staan niet toe dat er ramen worden ingeslagen, dit is tevens niet veilig omdat mensen geraakt kunnen worden door glassplinters.
De regels..... zijn gemaakt om te overtreden....
Situatie beoordelen.. ramen inslaan bij extreme hitte of de trein (springend) verlaten. moet wel enig zicht zijn op bewoning....
En daar dan om een glaasje water gaan vragen met zijn allen? :)
Wanneer spreekt ProRail eigenlijk van gevaar op elektrocutie? Ik zou daar pas van spreken als er daadwerkelijk een kabel geknapt is.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra: veiligheid niet gegarandeerd

Bericht door Geert »

Maar goed, van Knitter begrijp ik dus dat het wel meeviel met die enorme hitte (deuren open en noodramen open). Wat heb je er dan nog aan om de trein uit te stappen, los van dat het prettig is om even je benen te strekken en in de zon te zitten? Zeker als de trein midden tussen de weilanden staat zie ik weinig reden om uit te stappen. Het is niet dat de trein in de fik stond ofzo...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten