Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Chauf21 »

Als er daadwerkelijk zo veel scholieren gebruikmaken van de schoolbussen, is het aanlokkelijk om zelf een bus in te huren. Dat kan dan best wel eens goedkoper uitvallen dan reizen met OV-abonnementen. Als ik naar de lijnvoering van de schoolbussen kijk, hebben de meeste leerlingen toch wel vrij forse zoneabonnementen nodig. Als je het dan hebt over capaciteitstekorten bij het reguliere OV, dan neem ik aan dat je praat over flinke groepen (meer dan 30) scholieren. Met dergelijke aantallen kan het best wel eens voordeliger zijn om gewoon een touringcar in te huren. Dan moet er wel iemand bij de school of bij de ouders opstaan om dat te regelen, maar het lijkt mij niet onverstandig om die optie eens te bekijken.
Het is echter lastig in te schatten of de overheid dat initiatief zal gaan nemen. Zij zal dan weliswaar minder inefficiëntie ritten hoeven te vragen, maar tegelijkertijd zal er een behoorlijke inkomstenbron wegvallen. Het is maar de vraag wat voor de verantwoordelijke overheid gunstiger is. Het kan best wel eens zo zijn dat de inkomsten van het inefficiënte vervoer hoger zijn dan de kosten die zij daarvoor moet maken. In zo'n geval zal de overheid dus helemaal niet af willen van de scholierenritten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuwe concessie IJsselmond #2

Bericht door Daniel »

Statler Rail schreef:Het gaat hier vooral om leerlingen met een bijzondere religieuze grondslag. De ouders van deze kinderen willen dat hun kroost per se naar een school met een bepaalde zeer specifieke grondslag gaat. Daarom rijdt er een bus helemaal van Urk via Lelystad en Harderwijk naar Amersfoort (lijn 671). Niet naar station Amersfoort, maar naar een specifieke gereformeerde school.
Overigens staat in het gelinkte document van Syntus in het topic over de scholierenlijnen van de concessie Veluwe dat deze lijn wordt opgeheven. Tussen Harderwijk en Amersfoort blijven er wel alternatieve scholierenlijnen over, maar het stuk Urk - Harderwijk wordt over vermeld dat dit in de lopende aanbesteding werd meegenomen.
Geen idee wat het effect van het uitstel van de IJsselmond-concessie daarop gaat zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Lijn 671 valt vanaf december volledig onder de concessie IJsselmond, zij het onder meerwerktarief. Dat is tijdens de procedure gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Ronald »

Ik vraag me af hoeveel procent van de kosten "opgeslokt" wordt door de scholierenlijnen en of het opheffen hiervan wel zo veel oplevert. Met andere woorden, hoe is de kostendekkingsgraad van deze lijnen ten opzichte van reguliere lijnen? Zit het probleem niet meer in de vrijwel lege reguliere ritten tijdens de daluren? Gevoelsmatig lijkt mij het in stand houden hiervan de grootste kostenpost. Niet dat ik vind dat ze maar simpelweg geschrapt moeten worden, maar het lijkt er wel op dat de provincie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Van de enige schoolbus in Zuid-Holland Noord herinner ik mij dat deze alleen rijdt als er genoeg abonnementen zijn verkocht voor het seizoen. Die bus rijdt dan ook alleen in de wintermaanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Dafdriver »

Ronald schreef:Ik vraag me af hoeveel procent van de kosten "opgeslokt" wordt door de scholierenlijnen en of het opheffen hiervan wel zo veel oplevert. Met andere woorden, hoe is de kostendekkingsgraad van deze lijnen ten opzichte van reguliere lijnen? Zit het probleem niet meer in de vrijwel lege reguliere ritten tijdens de daluren? Gevoelsmatig lijkt mij het in stand houden hiervan de grootste kostenpost. Niet dat ik vind dat ze maar simpelweg geschrapt moeten worden, maar het lijkt er wel op dat de provincie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Ik denk dat je voor de bezettingsgraad voor deze scholierenlijnen niet hoeft te vrezen. Enigste wat minder is de lege kilometers omdat het begin en eindpunt ver uit elkaar liggen. Maar volgens mij blijven er in het scholierenvervoer ook wel eens bussen overstaan om in de middag de terugreis weer te kunnen aanvaarden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Vinny »

Je kunt 40% op de personeelskosten besparen door van scholierenvervoer besloten vervoer te maken. Een groot nadeel kan zijn dat de lijn dan niet meer door gewone forenzen gebruikt kan worden..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Ronald »

Scholierenvervoer wordt trouwens ook vaak uitbesteed aan onderaannemers, juist omdat zij hun bussen efficiënter kunnen inzetten verspreid over de dag. Ik weet niet of dit voor IJsselmond ook geldt trouwens.
Vinny schreef:Een groot nadeel kan zijn dat de lijn dan niet meer door gewone forenzen gebruikt kan worden..
Dit nadeel zal wel meevallen. Veel forensen zul je volgens mij niet zien in een scholierenlijn. Naast het feit dat de tijden en routes op de scholen zijn afgestemd zitten forensen niet graag tussen schreeuwende klierende kindertjes...
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Op enkele lijnen na worden de scholierenlijnen door lokale taxi/touringcar bedrijven gereden. Connexxion Tours neemt de meeste ritten voor hun rekening.
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Kan het kloppen dat er volgend jaar een pilot wordt gedraaid, met een door de provincie gewenste dienstregeling? Ik sprak vanmiddag een goede vriend, en die had het erover dat ze aan het onderzoeken waren om vrijwel een volledige dienstregeling te maken, die Connexxion volgend jaar gaat rijden. Waarna wordt bekeken hoe de precieze vervoersstromen lopen, zodat aanbieders scherper kunnen inschrijven, met minder risico.
ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 16:38

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door ovdriver »

Dat Connexxion blijft doorrijden is waarschijnlijk maar niet zeker. De manier waarop Connexxion de concessie zou willen uitvoeren is voor een korte periode niet haalbaar, omdat onderdeel van de Connexxionplannen een vestiging in Dronten zou inhouden, van waaruit stervormig de lijnen gereden zouden worden, terwijl een aantal andere vestigingen gesloten wordt. Zo is per 1-1-2013 in Lelystad de huur van de bijzonder dure stalling opgezegd.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Dafdriver »

Ik las ergens dat de 671 Urk - Amersfoort na de zomer nog maar tot vanaf Urk tot Harderwijk zal gaan rijden. Het Veluwe gedeelte zal dan gaan vervallen.
densiro
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 10:45

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door densiro »

ovdriver schreef:Dat Connexxion blijft doorrijden is waarschijnlijk maar niet zeker. De manier waarop Connexxion de concessie zou willen uitvoeren is voor een korte periode niet haalbaar, omdat onderdeel van de Connexxionplannen een vestiging in Dronten zou inhouden, van waaruit stervormig de lijnen gereden zouden worden, terwijl een aantal andere vestigingen gesloten wordt. Zo is per 1-1-2013 in Lelystad de huur van de bijzonder dure stalling opgezegd.
Lelystad is qua stallingplaats niet meer interessant voor Connexxion. Dronten zou een logische keus zijn. Maar betekend dit ook dat de stalling Zeewolde opgeheven wordt?
ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 16:38

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door ovdriver »

Ja
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik sprak vandaag een chauffeur en die had het erover dat Connexxion de gang van zaken rond deze concessie spuugzat was. Ook de chauffeurs zijn er behoorlijk klaar mee, want er blijft onzekerheid over de nieuwe vervoerder. Daarnaast vond de chauffeur de gestelde eisen rond EEV belachelijk, en onnodig prijsverhogend.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Vinny schreef:Je kunt 40% op de personeelskosten besparen door van scholierenvervoer besloten vervoer te maken. Een groot nadeel kan zijn dat de lijn dan niet meer door gewone forenzen gebruikt kan worden..
Leuk bedacht, maar je komt dan op een heel ander soort aanbesteding. Deze lijnen moeten dan afzonderlijk aanbesteed worden en eigen halteplaatsen krijgen.

Maar denken jullie nu echt dat de scholierenlijnen de oorzaak zijn dat het zo duur is? Ik vind dat nogal ver gezocht.

De eis voor steeds weer nieuwe bussen en schonere motoren is veel duurder, evenals het feit dat men weer voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Deze opdrachtgever heeft totaal geen benul wat OV kost. Met het voorgesteld budget kun je net bussen aanschaffen en personeel betalen. Dan de overige kosten zoals brandstof, onderhoud, schoonhouden e.d. zitten daar nog lang niet bij in. Daarnaast is in zo'n situatie vaak de vervoerder verantwoordelijk voor straatmeubilair(lees haltes en abri's). Wordt er geen rekening gehouden met omleidingen (langere routes, wellicht extra inzet) en geen rekening gehouden met kosten voor bijvoorbeeld versterking.

Als opdrachtgevers nou eens gewoon aan de vervoerder vraagt wat alles kost, dan zullen ze zien dat voor het geld wat ze bieden je geen kwaliteit krijgt.

Goedkoop is duurkoop.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Vervoerders zijn bijna nooit verantwoordelijk voor de abri's, in de bebouwde kom is dat meestal de gemeente en daarbuiten bijna altijd de provincie. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de reizigersinformatie in de abri, maar dat is heel wat anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

gkw1969 schreef:Deze opdrachtgever heeft totaal geen benul wat OV kost.
Goed, het is verkeerd ingeschat maar bedenk wel dat er ten opzichte van de huidige concessie fors meer budget beschikbaar is, er fors minder gereden hoeft te worden en dat de hele handel door een extern bureau is doorgerekend. Dat nog naast dat de aanbesteding door een samenwerkingsverband van drie provincies plus een bureau met behoorlijk wat ervaring is begeleid. Je doet in de hele post alsof men er met een dikke factor 2 of 3 naast zit. Kritiek is zeker op zijn plaats maar je hoeft de soep niet kokend op te dienen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Ronald »

Klaasje schreef:dat er ten opzichte van de huidige concessie fors meer budget beschikbaar is, er fors minder gereden hoeft te worden
Hier gaat sowieso toch al iets krom lijkt me zo?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Bastiaan »

Fors meer budget, fors minder ritten en toch te duur. Klinkt alsof het vervoer nu absurd goedkoop is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af waarom je als vervoerder überhaupt een offerte indient als je al weet dat je boven het budget zit. Hopen de vervoerders dan dat het budget alsnog wordt verhoogd ofzo? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Als je als vervoerder er achter komt dat het binnen het gestelde budget niet kan, kun je natuurlijk gewoon de offerte opsturen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik las trouwens btw op de website van de provincie Overijssel dat er zo weinig biedingen zijn omdat de markt het moeilijk heeft. Ik vraag me alleen af wie ze nog meer hadden verwacht. Arriva is druk bezig met andere concessies, Syntus zit in zwaar weer en Qbuzz weet ik niet of het een handige concessie voor hen is. Dan blijft alleen Connexxion over en dan dit keer van Neut als aanbieders. Ik denk niet dat er veel meer biedingen bij een volgende aanbesteding te verwachten zijn.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Het grootste probleem is en blijft de onzekerheid om het Kamperlijntje in combinatie met de erg late gunning van de concessie. Vervoerders willen op safe spelen en dat is bij deze concessie naar mijn idee allerminst het geval..
Maar naar de zomer zullen we zien wat er daadwerkelijk gaat veranderen aan de concessie voorwaarden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Ronald »

Waar blijft EBS trouwens, die zie ik ook nergens meer...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

EBS heeft maar één concessie op het oog: Amsterdam. Dat hebben ze ook niet onder stoelen of banken gestoken tijdens de interviews voor de overname in Waterland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 24 gasten