Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Klaasje »

Staten willen onderzoek naar transferium
De provincie moet onderzoeken of er voor 2020 een transferium kan komen bij het station Lelystad-Zuid voor reizigers naar het vliegveld. Daartoe heeft een meerderheid van Provinciale Staten woensdagavond opgeroepen. Een transferium is belangrijk zodra Lelystad Airport mag groeien. De provincie en de gemeente Lelystad hebben vorig jaar al een studie over een transferium aangeboden aan minister Schultz. De Staten willen dat er uiterlijk eind 2013 meer duidelijkheid is over de haalbaarheid van het overstappunt.
Bron: Omroep Flevoland
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Klaasje »

Hoe groot acht men eigenlijk de kans dat het een aantrekkelijk punt wordt? IC's zie ik er niet stoppen en met een sprintertje wordt het de verschillende richtingen op wel een erg lange zit.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door midnet »

DUS is het-als het allemaal doorgaat-vooral van belang voor geldbesparende automobilisten, die dan (ala Hoofddorp) hun vehikel daar parkeren aan nultarief en met zo'n ''shuttle''bus naar die overmaatse airport reizen teneinde hun Transvertragia plane te halen.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Zonnig »

Een transferium voor automobilisten vanuit de Noord-Oost-Polder / Zuid-Friesland zou ook mooi zijn maar dan wel bij Lelystad Noord!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Suus »

Trekken ze nog steeds aan dat dode-vliegveldpaard?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Klaasje »

Naja.. Het lijkt wel te gaan gebeuren. De wil om te investeren is er. Bovendien heeft de studiecommissie die op Schiphol studeerde geadviseerd wat aan Lelystad te doen maar ik zou het zelf proberen bereikbaar te maken vanaf het gewone station Lelystad in plaats van een nieuw station Lelystad zuid. Dat ook omdat een IC-status van Lelystad al wat twijfelachtig is en twee IC-statussen er sowieso niet in zitten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Chauf21 »

Een transferium bij Lelystad-Zuid voor reizigers naar het vliegveld. Ik snap het niet helemaal.
Als het vliegveld groter wordt, dan zal dat leiden tot meer (auto)verkeer. Rondom het vliegveld heb je echter ruimte zat om dat op te vangen, inclusief allerlei mogelijkheden tot het creëren van parkeerplaatsen. Dus waarom zou je gaan parkeren op het transferium om vervolgens de laatste kilometers naar het vliegveld met een bus af te leggen? Ik zie dan het nut van het transferium bij het station niet.

Als je wilt dat er meer mensen met de trein naar het vliegveld komen, dan heb je helemaal niets aan een transferium bij Lelystad-Zuid. Mensen zijn hun reis immers ergens anders begonnen, dus dan hebben parkeerplaatsen bij Lelystad-Zuid niet zo veel nut. Je hebt wel een goede pendelverbinding nodig, maar het maakt dan niet zo heel veel meer uit of je naar Lelystad-Zuid of naar -Centrum rijdt. Het ongemak van de overstap heb je toch en de (extra) reistijd van Centrum t.o.v. Zuid speelt dan eigenlijk geen rol meer.

Als je met het transferium het gebruik van de trein in de richting van Almere/Amsterdam of Zwolle wilt stimuleren dan biedt Lelystad-Zuid slechts beperkte mogelijkheden en heeft dat weinig van doen met de uitbreiding van het vliegveld.

Dus, wat is nou eigenlijk de bedoeling van dat transferium?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Klaasje »

Geen idee... Maar dat vraag ik me dus al een paar jaar af en het is mij nog steeds niet duidelijk geworden. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Vinny »

Dan zie ik nog eerder iets in station Lelystad-A6, waar de Hanzelijn de snelweg kruist.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Flevolandse staten willen onderzoek naar transferium

Bericht door Klaasje »

Dan kan je de extra SAAL-intercity's naar dat punt doortrekken waardoor er 2x per uur een snelle verbinding met Amsterdam, Schiphol en Den Haag komt naast de sprinters.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten