Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Suus »

Zodra je iets helemaal gratis gaat weggeven, gaat het ook "misbruikt" worden. Twintig euro is natuurlijk helemaal niets voor een jaar lang onbeperkt met de bus rijden,
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door huibf »

In Eindhoven is het Gratis OV voor 12- en 65+ (na 9.00 uur) dus helemaal misbruikt.
Men kan reizen met een stadspas (met foto en naam). Deze heeft iedereen een gekregen als inwoner van eindhoven om mee te parkeren, zwemmen, bibliotheekpas, gratis milieustraat, fietskluis en dus als 12- en 65+ pas voor gratis bussen. (op alle gehele stadslijnen en een aantal streeklijnen die wijken ontsluiten waar geen stadsbus komt)

ECHTER. Deze passen kunnen ook aangeschaft worden door IEDEREEN buiten eindhoven. Dit na veel klachten van de inwoners van randgemeenten die ook goedkoop wilde zwemmen (en bussen).
Eindhoven heeft dit min of meer zonder overleg dus goedgekeurd zonder enige compensatie (immers zwembad, fietsenstalling, parkeren, bieb zijn gemeentelijke instanties).

Dus exit gratis OV per 1-1-2013 (is nog niet definitief). Overigens geheel terecht. Waarom zou het Gratis moeten? 65+ krijgt al 60,4% korting op de ritten in Brabant..... (na 9.00 uur)
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door huibf »

webguy schreef:20% Dalkorting oost haal je er zo uit. Maakt busreizen stuk betaalbaarder...
Ik vindt die 20% nog erg karig. Ik ben blij met het Brabantse alternatief van 40% of 60.4%.

Overigens zie ik ook graag het een dagkaartje terug (in Brabant). Ik zie het zo:

Ritkaartje van 3 euro, inclusief 1 kind van 12-
Dagkaartje (dus ook Spits) van 7 euro inclusief 1 kind van 12-

Max af te schrijven bedrag op de chipkaart is 6 euro per dag.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 01 jun 2012, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door webguy »

Het is beetje karig, maar het is al snel beter dan niks als je af en toe reist, en het gebied waar 'ie geldig is is groot. Of ik nou in Nijmegen, Arnhem of Harderwijk in de bus stap (allemaal voorbeelden uit de laatste week), krijg ik iig iets korting
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

@Huib: die 40% bij ons in Brabant lijkt in de OV wereld overigens wel een uitzondering te zijn qua bussen. En ja, ik ben er ook heel blij mee.

Wat betreft gratis OV, ik vind het prima dat het weggaat, alleen jammer dat het op zo een manier moet gaan. Hermes zal van de reizigers hiervoor natuurlijk weer alles over zich heen krijgen omdat niemand gaat uitzoeken waarom dat gratis OV eruit gaat. Mag hopen dat de krant het dan voor de afwisseling eens eerlijk gaat belichten.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Voorlopig wijzigingslijstje (van de komende dienstregeling 2013) op de wiki:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... eling_2013

Schiet u maar.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door webguy »

Bij lijn 43 staat "ism Syntus Veluwe" maar 26 27 en 29 worden door Arriva gereden. Is dat nieuw/gaat dat veranderen? Dacht toch echt dat die lijnen werden gedeeld?

EDIT: bedoelde 27
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

webguy schreef:Bij lijn 43 staat "ism Syntus Veluwe" maar 26 en 29 worden door Arriva gereden. Is dat nieuw/gaat dat veranderen? Dacht toch echt dat die lijnen werden gedeeld?
26 wordt door Breng gereden. Lijn 27 en 29 worden samen met Arriva gereden. Dus je kunt hier zowel Breng als Arriva bussen op tegenkomen. Dit blijft ook zo.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Mooie opzet Frank!
"Een touringcar is geen bus"
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door rovin1995 »

Zou de nieuwe lijn 52 ( nu L86 ) ook nog samen met syntus worden gereden?
Laatst gewijzigd door rovin1995 op za 02 jun 2012, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door huibf »

En wat lijn de spitslijn 57 naar Duitsland. Worden die toegevoegd aan lijn 58? En wie gaat die dan rijden? Kan het niet vinden.
Op de opgezette wiki staat nu 2 lijnen 57. Niet handig binnen 1 consessie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

rovin1995 schreef:Zou de nieuwe lijn 52 ( nu L86 ) ook nog samen met syntus worden gereden?
Dat weet ik niet. Het enige dat duidelijk is is dat een aantal spitsritten vervalt en dat niet meer naar het Businesspark in Wageningen gereden gaat worden. Voor de rest ben ik uitgegaan van een ongewijzigde situatie.
huibf schreef:En wat lijn de spitslijn 57 naar Duitsland. Worden die toegevoegd aan lijn 58? En wie gaat die dan rijden? Kan het niet vinden.
Op de opgezette wiki staat nu 2 lijnen 57. Niet handig binnen 1 consessie.
Het viel me op dat lijn 58 niet meer op de lijnennetkaart van komend jaar staat. Echter, er wordt in het document gezegd dat er over gedacht wordt de bussen 57 en 58 voortaan misschien via de Waalkade te laten rijden in plaats van door de Burchtstraat, dus de buslijnen blijven gewoon bestaan. Ik neem dan ook aan onder twee verschillende nummers.

Twee streeklijnen binnen dezelfde concessie met hetzelfde nummer is inderdaad niet heel handig. Aan de andere kant hebben ook veel stadslijnen hetzelfde nummer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Ik denk eerder dat het om een fout gaat of dat de bussen voortaan tussen Kranenburg en Kleve altijd als lijn 57 rijden, ongeacht of de rit daar begint of vanaf Kleve als lijn 58 komt en in Kranenburg overgaat op lijn 57. Mij lijkt dat verder de huidige situatie gehandhaafd blijft: NIAG rijdt de ritten vanaf Emmerich/Kleve (1x per uur) en Hermes de extra spitsritten tussen Kranenburg en Nijmegen (1x per uur) die worden toegevoegd om een halfuursdienst te maken.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Volgens mijn zwager die op een NIAG busje rijd staat er nog niks vast, ook lijnnummers kunnen nog veranderen. Dit omdat de NIAG nu bij de VRR (verkehrsverbund Rhein Ruhr) gevoegd is met een gezamenlijk (betaal)kaart en tijden systeem.

Het gaat daar nog bureaucratischer als bij ons :)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Alle lijnen die niet tenminste ook door Breng gereden gaan worden staan niet op de lijnennetkaart (ik mis ook de lijnen 91, 105, 231, 293 in Arnhem). Ook spitslijn 34 te Arnhem staat niet op de lijnennetkaart terwijl op de laatste pagina van het document vermeld staat dat deze lijn behouden blijft.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Alle lijnen die niet tenminste ook door Breng gereden gaan worden staan niet op de lijnennetkaart (ik mis ook de lijnen 91, 105, 231, 293 in Arnhem). Ook spitslijn 34 te Arnhem staat niet op de lijnennetkaart terwijl op de laatste pagina van het document vermeld staat dat deze lijn behouden blijft.
Maar die lijnen staan nu toch wel op de kaart? Tenminste ik dacht dat op zijn minst de 58 tot nu toe altijd op de kaarten vermeldt stond.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Nog even terugkomend op de discussie over het 'gratis ov' voor ouderen. Al 2 jaar lang moet er 20 euro worden bijgedragen. Er blijken meer mensen dan verwacht die 20 euro te betalen en in reisgedrag is er geen verandering te zien ten opzichte van het volledige gratis tijdperk. Kortom, Breng krijgt 20 euro en maakt niet meer meer of minder kosten waardoor de gemeente een kleinere bijdragen moet overmaken aan Breng om het reisrecht af te kopen.
fogeltje schreef:Ik ben zelf dus wel VOORstander van herintroductie van een vorm van een dalkaartje, maar wel dusdanig geprijsd dat een enkele reiziger op de OVC (zeker met Daluren Oost) goedkoper uit is. Het "oude" KAN-kaartje met een nieuw tarief (bijvoorbeeld het door mij genoemde 3-6 euro en vooral ronde bedragen om gepast betalen makkelijker te maken) zou ik wel zien zitten.
Ik ben geen voorstander van de terugkeer van het dalkaartje. De dalkaartjes waren ooit geintroduceerd als marketingmechanisme om meer mensen in de bus te krijgen (het vullen van lege plekken). Het werd echter steeds meer een goedkope manier van reizen in plaats van het trekken van extra reizigers. Daarmee behaal je niet je doelstelling maar doe je juist het tegenovergestelde. Er zijn dan juist minder inkomsten voor dezelfde groep reizigers. Wil je met korting reizen dan is er daluren Oost die je al redelijk snel hebt terug verdiend, zeker als je tot groep klagers behoort die zegt vaak met de bus te reizen.
Mijn tweede reden om tegen te zijn, is de mogelijkheid tot introductie van een beter alternatief. Overal waar je in de wereld komt is het mogelijk om een dagkaart te kopen voor 5 a 6 euro. Met het concept Breng is zo'n dagkaart ideaal te vermarkten. Bovendien klinkt 5 of 6 euro voor zo'n kaart helemaal niet slecht. Onbeperkt met de bus van Arnhem naar Nijmegen voor 6 euro. Een retourtje binnen alle steden is op de OVC goedkoper alleen de randen van de concessie zijn met een retourtje op de OVC duurder. Breng verdient dus aan zo'n dagkaart. Wie gaat er immers meer dan een retour maken met een dagkaart? Ik denk vrijwel niemand. Maar voor Tante Truus die naar de markt/ziekenhuis/oude buuf/bieb/tante toos moet klinkt het wel zeer aantrekkelijk. Zeker als je het met Breng goed in de markt zet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Zoals ik al zei, de tarieven moeten wel hoger. De dalkaartjes van voor 2009 invoeren is voor mij ook geen alternatief, want dan gaat iedere reiziger die weer gebruiken. Bovendien waren die prijzen gewoon te gaar, namelijk niet rond wat de nodige vertraging brengt.

Je zou verder met de OVC altijd goedkoper uit moeten zijn, zeker met Dalurenoost. De prijs zou dan ergens onder de prijs van twee enkeltjes moeten liggen. Het probleem dat dagjesmensen geen OVC zullen kopen blijft gewoon en die blijven weg als je drie keer moet overstappen omdat het dan drie kaartjes zijn. Een dagkaart is eventueel ook een alternatief.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Ondertussen zie ik steeds legere bussen langskomen...

Enfin, wij gaan zo de auto pakken :shock:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door rovin1995 »

ga je gang met de auto, laat je dan ook even weten hoeveel geld je kwijt was aan bezine/diesel/gas en aan parkeergeld. :wink: En niet te vergeten de tijd die je kwijt was om je auto ergens te stallen??
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Ook niet nieuwsgierig!

Eerst naar de Barbarossastraat vanaf Meijhorst, bezoekerskaartje getrokken € 0.39. Daarna naar winkelcentrum Dukenburg, boodschappen doen. Parkeren € 0.50

We hebben 25 km gereden (is korter dan met de bus). We waren met z'n drieen.
Reken maar uit (de auto kostte tot 1-1-2012 € 0.259 per km zonder afschrijving)
Maarja als ik met de bus gaat staat die auto er ook, en zonder kunnen we de caravan niet trekken :shock:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Suus »

Recreatiecontainers mee op vakantie sleuren is dan ook een behoorlijk achterhaald concept.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door huibf »

peter s schreef:Ondertussen zie ik steeds legere bussen langskomen...

Enfin, wij gaan zo de auto pakken :shock:
Toch vreemd... Inmiddels lijkt het tij weer te keren. Ik heb het gevoel dat de reizigers weer toenemen. Ook op de stadsdienst. In de ochtend lijkt het iets rustiger, maar smiddags merk ik nauwelijks meer iets.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

@Bee
Jaloers?

Al meer dan 35 jaar onze hobby. *O*
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Van mij hoeft niemand met de bus, mag een ieder zelf weten. De keuze moet aantrekkelijk zijn, wil je deze aantrekkelijkheid houden dat moet er in ieder geval breakeven gedraaid worden. Haalt men dat niet dan is er straks helemaal geen keuze meer mogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten