Plan voor stations in Haelen en Baexem
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Leudal wil stoptreinverbinding
De gemeente Leudal dringt bij de provincie aan op een stoptreinverbinding tussen Roermond en Weert vanaf 2016. De openbaarvervoerconcessie van vervoerder Veolia loopt pas in 2016 af, maar de nieuwe aanbesteding vindt waarschijnlijk al dit jaar plaats. Leudal heeft de provincie gevraagd deze nieuwe lijn toe te voegen aan de aanbesteding voor de nieuwe openbaarvervoerconcessie in Limburg. De verkozen vervoerder heeft dan nog tijd om in te spelen op de eisen in de concessie, eventueel inclusief de exploitatie van een stoptreinlijn tussen Roermond en Weert. Leudal wil eerst een station in Baexem en in een later stadium hoopt men op een tweede station in Haelen. Baexem eerst omdat dit dorp een regionaal knooppunt van het openbaar vervoer zal worden. Buslijnen naar Roermond en Weert zullen via Baexem lopen. Ze vormen een solide ondergrond voor de exploitatie van een stoptreinlijn. Naar verwachting zal de stoptreinlijn dagelijks 500 extra reizigers opleveren voor het openbaar ervoer en dat betekent een ontlasting van onder andere de N280. Op donderdag 31 mei voert Leudal overleg met de provincie over de mogelijke realisatie van een stoptreinverbinding tussen Roermond en Weert.
Bron: http://ww.3ml.nl/nieuws.php?id=41968 (artikel heeft - in aangepast vorm - ook in Dagblad de Limburger gestaan)
De gemeente Leudal dringt bij de provincie aan op een stoptreinverbinding tussen Roermond en Weert vanaf 2016. De openbaarvervoerconcessie van vervoerder Veolia loopt pas in 2016 af, maar de nieuwe aanbesteding vindt waarschijnlijk al dit jaar plaats. Leudal heeft de provincie gevraagd deze nieuwe lijn toe te voegen aan de aanbesteding voor de nieuwe openbaarvervoerconcessie in Limburg. De verkozen vervoerder heeft dan nog tijd om in te spelen op de eisen in de concessie, eventueel inclusief de exploitatie van een stoptreinlijn tussen Roermond en Weert. Leudal wil eerst een station in Baexem en in een later stadium hoopt men op een tweede station in Haelen. Baexem eerst omdat dit dorp een regionaal knooppunt van het openbaar vervoer zal worden. Buslijnen naar Roermond en Weert zullen via Baexem lopen. Ze vormen een solide ondergrond voor de exploitatie van een stoptreinlijn. Naar verwachting zal de stoptreinlijn dagelijks 500 extra reizigers opleveren voor het openbaar ervoer en dat betekent een ontlasting van onder andere de N280. Op donderdag 31 mei voert Leudal overleg met de provincie over de mogelijke realisatie van een stoptreinverbinding tussen Roermond en Weert.
Bron: http://ww.3ml.nl/nieuws.php?id=41968 (artikel heeft - in aangepast vorm - ook in Dagblad de Limburger gestaan)
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Pfff
Ik blijf er moeite mee houden..
Baexem een regionaal knooppunt van het openbaar vervoer.....
Ik herhaal mijn eerdere betoog nog maar eens:
Veel dorpen in Leudal hebben nu een rechtstreekse busverbinding met zowel Weert als Roermond via 3 buslijnen: 73, 74 en 82.
Een paar dorpen in het noordelijk deel (Roggel, Neer, Haelen) alleen met Roermond..
Als ik moet kiezen tussen
rechtstreekse bus naar Weert/Roermond, overstap op trein
OF
bus naar Baexem - overstap op trein naar Roermond/Weert - overstap op trein naar Maastricht/Eindhoven
dan weet ik het wel. Optie 1.
Het transformeren van Baexem tot een OV knooppunt doe je niet met de bestaande lijn 82 en de buurtbus 190.
Daarvoor moet je het lijnennet omgooien.
Voor mij klinkt het alsof de provincie lijnen wil gaan omleggen en/of knippen en/of (deels) opheffen om paralelliteit te voorkomen om het station te rechtvaardigen.
Mijn vrees is dat we dan straks met situatie zitten waarbij dan de paar mensen uit Neer/Roggel/Haelen die richting Weert willen er op vooruitgaan, maar alle andere reizigers met extra overstappen en langere reistijden worden geconfronteerd.
En dus de auto worden ingejaagd.
Ik blijf er moeite mee houden..
Baexem een regionaal knooppunt van het openbaar vervoer.....
Ik herhaal mijn eerdere betoog nog maar eens:
Veel dorpen in Leudal hebben nu een rechtstreekse busverbinding met zowel Weert als Roermond via 3 buslijnen: 73, 74 en 82.
Een paar dorpen in het noordelijk deel (Roggel, Neer, Haelen) alleen met Roermond..
Als ik moet kiezen tussen
rechtstreekse bus naar Weert/Roermond, overstap op trein
OF
bus naar Baexem - overstap op trein naar Roermond/Weert - overstap op trein naar Maastricht/Eindhoven
dan weet ik het wel. Optie 1.
Het transformeren van Baexem tot een OV knooppunt doe je niet met de bestaande lijn 82 en de buurtbus 190.
Daarvoor moet je het lijnennet omgooien.
Voor mij klinkt het alsof de provincie lijnen wil gaan omleggen en/of knippen en/of (deels) opheffen om paralelliteit te voorkomen om het station te rechtvaardigen.
Mijn vrees is dat we dan straks met situatie zitten waarbij dan de paar mensen uit Neer/Roggel/Haelen die richting Weert willen er op vooruitgaan, maar alle andere reizigers met extra overstappen en langere reistijden worden geconfronteerd.
En dus de auto worden ingejaagd.
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Ik heb onlangs de plannen voor Baexem gezien en moet eerlijk zeggen dat het er wel kansrijk uitziet. Het is inderdaad een combinatie van twee keer per uur een stoptrein (de lijn Maastricht - Eindhoven) in beide richtingen en aanpassingen in het onderliggende busnet. Die treinen staan - zoals het er nu uitziet - toevallig op hetzelfde tijdstip op het station Baexem. Dat levert een perfecte situatie op voor het zgn. visgraatmodel. De stoptreinen gaan zowel op Weert als op Roermond feederen. Dat betekent dat ze op die stations ingehaald worden - warme kruising - door de IC (NS dienstregeling 2013 : 4 IC's per uur naar en van het Zuiden). Overstappen wordt voor veel reizigers dan wel aantrekkelijk. Voor bijna alle woonkernen betekent dit een aanzienlijke verkorting van de reistijd.
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Even rekenen. De trein rijdt van 07.00 tot 23.00, is 16 uur. Daarin wordt 2x per uur gereden, in 2 richtingen, dus in totaal 16*2*2=64 treinen per dag. Dan zitten er in iedere trein dus 500/64=7,8 reizigers. Rijden we een uurdienst, dan gaat het al om 15,5 reiziger per trein.Tom schreef:Naar verwachting zal de stoptreinlijn dagelijks 500 extra reizigers opleveren voor het openbaar vervoer en dat betekent een ontlasting van onder andere de N280.
Volgens mij zijn er rendabeler projecten om je geld aan uit te geven.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Zijn dat 500 reizigers in totaal of 500 extra reizigers ten opzichte van de bestaande ov-verbindingen?
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Als het 500 reizigers een significant betere verbinding oplevert, andere reizigers er niet op achteruitgaan en de exploitatie betaalbaar is dan klinkt dat als een goed plan. Files op de N280 zal je er niet mee oplossen, er rijdt immers een veelvoud aan auto's (20.000 minimaal)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Ik denk zeker dat men 500 nieuwe reizigers bedoeld. Deze komen dus bij de bestaande busstromen, waarvan dus een deel zal overstappen op de trein (ipv de hele rit per bus af te leggen).
maarheeze moest 1000 reizigers per dag trekken, anders begon ProRail niet eens... En als het niet lukte koste dat Sre tonnen.
maarheeze moest 1000 reizigers per dag trekken, anders begon ProRail niet eens... En als het niet lukte koste dat Sre tonnen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
En lukt dat in Maarheeze?huibf schreef:Ik denk zeker dat men 500 nieuwe reizigers bedoeld. Deze komen dus bij de bestaande busstromen, waarvan dus een deel zal overstappen op de trein (ipv de hele rit per bus af te leggen).
maarheeze moest 1000 reizigers per dag trekken, anders begon ProRail niet eens... En als het niet lukte koste dat Sre tonnen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Tijdens een telling op 7 oktober 2010 stapten er in Maarheeze 1.015 passagiers in de trein. http://www.stationmaarheeze.nl/
Bedoel je dat het plan voorziet in een rechtstreekse stoptrein Maastricht-Eindhoven, of gaan er meerdere stoptreinen rijden op dat traject? Er zijn namelijk ook eens plannen gepresenteerd die voorzagen in een stoptrein Eindhoven-Weert en in een stoptrein Weert-Maastricht-Randwyck.stellwerk schreef:Ik heb onlangs de plannen voor Baexem gezien en moet eerlijk zeggen dat het er wel kansrijk uitziet. Het is inderdaad een combinatie van twee keer per uur een stoptrein (de lijn Maastricht - Eindhoven) in beide richtingen en aanpassingen in het onderliggende busnet.
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Zoals Tom aangaf is idd de 1000 gehaald. Wat ik heb begrepen is dat er nu zo rond de 1200 reizigers zijn voor Maarheeze. Volgens mij is fe parkeerplaats ook weer uitgebreid. Overigens blijft de boete staan.... Wanneer die verplichting ophoudt is me niet bekend, maat het zijn vele jaren.
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Het gaat dan om een verbinding Eindhoven - Maastricht (randwijck?). Er wordt op dit moment (in opdracht van de Tweede Kamer) intensief onderhandeld door partijen over het (additioneel) overhevelen van de verbinding Eindhoven - Weert van NS naar de regionale vervoerder. Niemand zit te wachten op een los lijntje. Het ligt dus voor de hand die te combineren met de lijn Maastricht - Roermond die binnenkort al overgaat van NS naar de provincie Limburg. Provincie Limburg moet die verantwoordelijkheid dan wel willen overnemen van het Rijk. En dan vervolgens met Brabant regelen hoe ze een verbinding Eindhoven - Maastricht samen afspreken. Dat hebben ze voor de Maaslijn ook al gedaan met Brabant en Gelderland. Dus dat kan het probleem niet zijn. Waar een wil is , is een weg. In het nieuwe coalitie akkoord dat afgelopen maandag 4 juni is gepresenteerd staat de verbinding (en de haltes Baexem en Haelen) prominent genoemd. De politieke wil schijnt er bij de nieuwe Limburgse coalitie van CDA, VVD en PvdA dus te zijn. 2 juli 2012 spreekt de Tweede Kamer over het aangepaste beleidsvoornemen HRN015. Dan zullen we zien of alle inspanningen van de regio resultaat hebben opgeleverd of dat alles de komende 10 jaar bij het oude blijft.
Overigens schijnen de additionele exploitatiekosten voor het stukje tussen Roermond en Weert ' slechts' 1 miljoen euro per jaar te bedragen. De helft daarvan kan overigens weer bespaard worden door het onderliggende busnetwerk af te stemmen op deze nieuwe halte Baexem. Dus voor het geld hoeft men het niet te laten ....... :D
Overigens schijnen de additionele exploitatiekosten voor het stukje tussen Roermond en Weert ' slechts' 1 miljoen euro per jaar te bedragen. De helft daarvan kan overigens weer bespaard worden door het onderliggende busnetwerk af te stemmen op deze nieuwe halte Baexem. Dus voor het geld hoeft men het niet te laten ....... :D
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
hier vind t u overigens het coalitieacoord Limburg
http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en ... uit_jezelf
op pagina 10 staat de door mij bedoelde tekening
http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en ... uit_jezelf
op pagina 10 staat de door mij bedoelde tekening
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Die aanbesteding eindhoven-weert is echt debiel. Brabant wil eigenlijk weert-tilburg en eventueel den Bosch-deurne in een keer aanbesteden.
Dat weert-eindhoven bij de Limburgse regisseur moet komen zie ik niet zitten. 98% ligt in Brabant...
Dat weert-eindhoven bij de Limburgse regisseur moet komen zie ik niet zitten. 98% ligt in Brabant...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem
Ik zit sowieso niet op spoorversnippering in zijn algemeen te wachten.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten