Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Roden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Roden

Bericht door Cookie »

Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Roden
Geplaatst op: dinsdag 5 juni 2012 15:47
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 juni 2012 16:22


GRONINGEN - De provincie Groningen wil snel werk maken van een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen de stad, Leek en Roden. De provincie denkt aan een tramverbinding of zelfs een trein.

Een onderzoek moet duidelijk maken wat mogelijk is. Met het plan presenteert de provincie een alternatief voor de eerder afgeschoten spoorlijn van Groningen naar Heerenveen.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door webguy »

Nou is mijn topografie niet heel goed, maar waar Leek en Rhoden liggen kan ik je niet zo vertellen. Waarom hebben deze wereldsteden zo'n groot reizigerspotentie?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door The best »

Bussen naar Roden en Leek zitten (zeker in de spits) wel redelijk vol volgens mij.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Raymond »

Roden heeft nu in de spits 4x per uur een Q-liner en daarbuiten 2x per uur, aangevuld met wat scholierenlijntjes, maar dat is allemaal niet zo denderend. Leek heeft iets meer verbindingen, maar het mag duidelijk zijn dat dat nooit voldoende potentie is voor een tram, laat staan trein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Vinny »

Het zijn steden met een forenzenrelatie met Groningen. Ik zal kijken of ik de Leeuwarder Courant nog kan vinden, daar stonden exacte cijfers over het aantal forenzen en het percentage ov-gebruikers onder hen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Tom »

Raymond schreef:Roden heeft nu in de spits 4x per uur een Q-liner en daarbuiten 2x per uur, aangevuld met wat scholierenlijntjes, maar dat is allemaal niet zo denderend. Leek heeft iets meer verbindingen, maar het mag duidelijk zijn dat dat nooit voldoende potentie is voor een tram, laat staan trein.
Een Q-liner valt toch ook al onder Hoogwaardig Openbaar Vervoer? En een frequentie van 2-4x per uur rechtvaardigt inderdaad nog geen tram of trein. Ik zou beginnen met het opvoeren van de frequentie van de Q-liner als er dan toch zo'n groot reizigerspotentieel blijkt te zijn.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Daan »

Echt ongelofelijk. Eerst de spoorlijn Groningen - Drachten - Heerenveen om zeep helpen, en vervolgens wel een tramverbinding willen in diezelfde richting :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Suus »

Ze denken tot de provinciegrens en geen millimeter verder, terwijl een enigszins denkend persoon toch doorheeft dat beide plaatsen die spoorverbinding zouden krijgen dankzij Drachten, niet ondanks Drachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Cookie »

Overigens heeft er toch in de jaren '80 nog rails gelegen tussen Leek - Roden - Groningen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_D ... _Groningen . Ik heb alleen geen idee of dit tracé nog te gebruiken zou zijn, of dat er intussen al bebouwing staat. En mogelijk is een ander tracé ook interessanter, maar ik ken het gebied daar niet genoeg voor.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Bastiaan »

Bee schreef:Ze denken tot de provinciegrens en geen millimeter verder, terwijl een enigszins denkend persoon toch doorheeft dat beide plaatsen die spoorverbinding zouden krijgen dankzij Drachten, niet ondanks Drachten.
Maar dan moet provincie Friesland er ook geld in willen steken.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door visgraat »

Nu willen we een regionale spoorlijn naar Emmeloord, Lemmer, Joure, Drachten, Leek en Roden. Typisch. Misschien kan het integraal aangepakt worden? En zorg er dan direct voor dat je er ook met intercity's op hoge snelheid kan rijden. Dan kan die er ook van profiteren. *O*
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Daan »

Inderdaad. Ik heb het idee dat hier veel te veel naar de korte termijn en alleen binnen de eigen grenzen wordt gekeken. Doodzonde... :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Vinny »

Een IR Lemmer-Amsterdam kan ik van harte ondersteunen. Gewoon geen fratsen (140 km/h, ICMm materieel, ATB) en je kunt dit voor een fractie van de ZuiderzeeHSL aanleggen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door timtrein »

Tsja, dat krijg je als je dit soort projecten door de regio in plaats van door het rijk laat uitvoeren ;)
Leek en Roden hebben samen meer dan 25.000 inwoners, de omliggende dorpen e.d. nog niet eens meegeteld. Bovendien ligt hier i.t.t. Stadskanaal wél een sterke band met de stad Groningen. Dus het lijkt me zeker zinvol om hier wat te doen!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Klaasje »

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door groningen »

Nou is mijn topografie niet heel goed, maar waar Leek en Rhoden liggen kan ik je niet zo vertellen. Waarom hebben deze wereldsteden zo'n groot reizigerspotentie?
Aub een beetje serieus graag.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Daan »

Tja, zo lang men in Den Haag denkt dat het land ophoudt ter hoogte van Zwolle...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Geert »

Oh, is dat niet zo dan? (A)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door R-Flow »

Hahaha Groningen wil "snel" werk maken van een tramverbinding! Nou als dat niet de grootste grap ooit is weet ik het ook niet meer… Goed om te zien dat die gasten nog humor hebben daarzo bij de provincie! :D
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Jef400 »

Heb ook op wikipedia gelezen dat ze de tram in Nijmegen willen herintroduceren. Het OV word met de dag amateuristischer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Geert »

Want..?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Jef400 »

Achterlijke plannen van de laatste tijd. Amstelveenlijn, Trams in Groningen en in Nijmegen, Grand-Café 1e klas verhaal.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door R-Flow »

Niks achterlijks aan die Amstelveenlijn. Geld voor een metro is er simpelweg niet en er zal toch iets moeten gebeuren aan metro 51 en het materieel van de 5. Vind de plannen binnen wat mogelijk is wel prima eigenlijk.

Vind het alleen in dit geval wel te bizar voor woorden om over een tram te beginnen terwijl er wat betreft Groningen stad nog steeds geen knopen zijn doorgehakt.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door The best »

Als ze dan toch de tram vanuit Roden en Leek gaan aanleggen, kunnen ze die best via het Martini-ziekenhuis leggen. Dan heeft Groningen ook alvast de derde lijn die ze zo graag willen.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door WillemGN »

The best schreef:Als ze dan toch de tram vanuit Roden en Leek gaan aanleggen, kunnen ze die best via het Martini-ziekenhuis leggen. Dan heeft Groningen ook alvast de derde lijn die ze zo graag willen.
En hoe zie je het traject dan (concreet) voor je?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten