Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Zit Rover Zoetermeer nu al hele omlopen uit te rekenen voor de RandstadRail? :')
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Daantje »

Ik ben geen fan van de plannen van Rover. Als ik het zo zie willen ze bus 37 niet meer langs het ziekenhuis in Delft laten rijden en zijn hun plannen voor bus 82 op dat stuk ook maar dubieus. Plan van tram 19 ben ik wel met ze eens.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Delftse Chauff »

Het plan om lijn 80 vanaf Station Delft via de route lijn 81 naar IKEA te laten gaan en vervolgens via een nieuwe busbaan langs de begraafplaats naar Delfgauw Emerald en Ruyven te laten gaan is ook belachelijk
De kracht van de huidige lijn 82 is dat hij via de kortste route van Delfgauw naar het centrum en het station rijdt. In het plan van Rover wordt de rijtijd tussen Delfgauw en Delft Station bijna verdubbeld. Dat gaat heel veel reizigers kosten.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Daantje »

Denk dat die mensen dan wel met de 121 mee gaan naar station Delft vanuit Emerald/Delfgauw.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Lijn 121 is maar voor een deel van Emerald een alternatief en rijdt ook een voor Delfgauwers onnodig rondje door de TU-wijk.

Ik vind ook dat de Veolia-plannen voor Delft beter in elkaar steken dan dit Roverplan. Een aantal punten zijn ook gewoon praktisch niet haalbaar. Ze willen aardgasbussen door woonstraten sturen zoals het Westplantsoen (vooral de uitrit naar de Ruys de Beerenbrouckstraat is niet te nemen voor een bus), de Wilhelminalaan en de Gerbrandylaan. De verbinding Wateringen - RdG Gasthuis vervalt in hun plannen, veel reistijden nemen toe door extra omwegen en er ontstaan lange en gecompliceerde omlopen. De enige 'winst' ten opzichte van het Veoliaplan is het blijven rijden van lijn 82.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Daantje »

Dat plus dat ze tramlijn 19 door willen laten rijden naar station Delft.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Ja, zeker. Daar ben ik ook absoluut voorstander van. Ik had het dan ook over het 'Veoliaplan', tram 19 is natuurlijk van HTM.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Ook Westlandse gemeenteraad is unaniem voor combinatie lijn 27 en 37: http://www.wos.nl/nieuws/item/20120419- ... -27-en-37/.

Edit: Hier het document van de gemeente (reactie richting SGH).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Een memo van de vergadering van morgen met de huidige stand van zaken omtrent de Procedure Wijzigingsvoorstellen dienstregeling 2013: http://haaglanden.nl/documenten/2032/ag ... 202013.pdf. Rond de 500 burgers hebben gereageerd. Dat aantal valt mij reuze mee, had veel minder reacties verwacht.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door WSM »

Inmiddels zijn de reacties verwerkt en zijn de wijzigingsvoorstellen aangepast: http://haaglanden.nl/bestuur/commissies ... utepage=2#

Nog meer mensen die een succesje geboekt hebben?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Edit: WSM was net iets eerder.

Als het goed is krijgt iedereen die gereageerd heeft op het voorstel morgen bericht.
Nu al staan de vergaderstukken voor volgende week online.
In het Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer 2013
en actualisatie 2012
staat in hoofdstuk 2.1.2 dat Lijn 37 behouden wordt en doorgetrokken wordt naar Zoetermeer en een HOV-lijn wordt. In hoofdstuk 5 worden voor 2021 ook deze trajecten genoemd:
Tangentbuslijnen
1. lijn 121 Pijnacker-Delft
2. lijn 128 OV-baan
Hooipolder (N223)
3a. Westlandse lijnen
(traject veiling ABCLozerlaan, OV-strook)
3b. OV-tweestrooks (traject
Poeldijk-Leyenburg)
3a en 3b sluiten op elkaar aan. Alleen apart dat het Tangentlijnen genoemd, dat is nu R-net...

Punten 3a en 3b worden wel eerst verkend, zie 8.1.9. Quick Wins MIRT Verkenning.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Mijn "succesje" is de helft van ritten 26 Leyenburg - Kijkduin te behouden. Maar dat moet gewoon alle ritten blijven. HTM heeft geen telcijfers dus weet niemand hoeveel mensen die gaat raken. Morgen maar eens zelf tellen. Verder worden mijn voorstellen makkelijk afgedaan met dat kan Veolia goed zelf, waarvan akte en wordt besproken.

Volgende week woensdag maar eens op bezoek bij het SGH...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Oh, my. Degene die dit stuk geschreven heeft mag wat mij betreft direct ontslagen worden:
Aangezien de frequenties op beide lijnen 2 en 6 gelijk zijn en het positieve en negatieve effect van
reizigers die straks moeten overstappen of juist zonder overstap kunnen doorreizen gemakshalve
gelijkgesteld kan worden, worden de gevolgen van deze maatregel zowel voor de exploitatiekosten
als voor de reizigerseffecten (derving inkomsten) op nihil gesteld
Dit slaat echt nergens op. Zonder H-B gegevens kan dit niet gelijkgesteld worden. Met H-B gegevens zal waarschijnlijk blijken dat deze optie voor extra overstappen en een beroerde verdeling van reizigers zal zorgen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Wat er ook echt gemakshalve gesteld wordt zeg.. :lol:

:neg:
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Etienne »

Edwin schreef:
Tangentbuslijnen
1. lijn 121 Pijnacker-Delft
2. lijn 128 OV-baan
Hooipolder (N223)
Deze lijnen zouden toch ooit al eens (OOIT met nadruk) samengevoegd worden onder het lijnnummer 84 en dan als een soort van Interliner.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Zonde dat lijn 19 toch ingekort wordt tot Nieuwe Plantage... :( Het gaat te ver om te zeggen dat dat de doodssteek zal zijn voor die lijn, maar veel reizigers zullen niet blij zijn met de overstap als ze naar station Delft willen.
(De andere kant op is trouwens nog beroerder: dan kan het voorkomen dat je op station Delft in lijn 1 stapt om er bij Nieuwe Plantage achter te komen dat je ook met de tram van 10 minuten later had kunnen gaan vanwege de overstap. :neg: )

Wel mooi dat lijn 82 toch blijft rijden in Buitenhof, maar ik vind 1x/uur op maandag t/m zaterdag overdag wel een beetje schraal. Zeker in de spits lijkt 2x/uur me wel gerechtvaardigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Etienne »

Nu heeft Veolia de dienstregeling op lijn 80 en 82 met ingang van de dienstregeling 2012 juist verhoogd naar 2x/uur op alle tijdstippen van de week en dan moet het ineens weer omlaag tot 1x/uur (uitgezonderd lijn 81 dan).

Wel mooi ook dat lijn 74 in Zoetermeer gedeeltelijk behouden blijft, in de spits zit die lijn altijd best wel vol.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Nog een stukje onzin waar ik in eerste instantie overheen heb gelezen omdat 70-30 op zich logisch lijkt, maar dan andersom:
Recente telcijfers zijn nog niet beschikbaar. Onderstaande gegevens van HTM zijn gebaseerd op de gegevens die gebruikt zijn bij de start van tramlijn 19 en betreffen de verwachte bezetting in het tweede jaar van exploitatie tot Tanthof. Het aantal reizigers dat nadeel ondervindt van het niet meer doorrijden naar Tanthof is begroot op ca 110.000 reizigers per jaar. Voor de toerekening van de derving inkomsten wordt een naar trajectlengte een aangenomen verdeelsleutel toegepast van 70% ten laste van het trajectdeel Station – Tanthof en 30% ten laste van het trajectdeel Nieuwe Plantage – Station.
Delft Station – Tanthof
Het voorstel leidt tot een berekend reizigersverlies van 77.000 reizigers/jaar (70%). Dat komt overeen met 257 op een gemiddelde werkdag. Voor de meeste reizigers van tramlijn 19 is een overstap op tramlijn 1 een prima alternatief.
Delft Nieuwe Plantage – Station
Het voorstel leidt tot een berekend reizigersverlies van 33.000 reizigers/jaar (30%). Dat komt overeen met 110 op een gemiddelde werkdag.
Dus zij denken het reizigersverlies in verhouding staat tot de trajectlengte van het op te heffen traject? Dan is het logisch dat het lijkt dat de opheffing van Tanthof - Station meer reizigers kost dan Nieuwe Plantage - Station, maar dat is natuurlijk absoluut niet waar en hoe je er uberhaubt op komt om dit te gebruiken is mij een raadsel. Het reizigersverlies op Station - Tanthof zal een stuk minder zijn en beperkt blijven tot de reizigers uit Ypenburg en door de lagere frequentie op het gedeelde traject met lijn 1 (dat zal niet veel uitmaken, de verdeling over het uur is nu toch al slecht). Juist het stuk tussen Nieuwe Plantage en Station zorgt voor een enorm reizigersverlies door de overstap.

Ik kan niet anders concluderen dan dat ik groot voorstander ben van de opheffing van de stadsregio's of de samenvoeging met SRR (daar hebben ze ten minste nog goede dienstregelingmakers rondlopen).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Wat ik mij afvraag als ik dit lees: Zit er iemand die verstand heeft van vervoerskunde of hebben ze die maar tussen zes plankjes afgevoerd omdat die te irritant was? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Volgens mij wordt het tijd het AD te bellen ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Ik denk dat ik a.s. woensdag bij de vergadering hierover aanwezig zal zijn. Ik zal even peilen of er iemand met verstand zit. ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door WSM »

Etienne schreef:Deze lijnen zouden toch ooit al eens (OOIT met nadruk) samengevoegd worden onder het lijnnummer 84 en dan als een soort van Interliner.
Correct, dit was het oorspronkelijke plan voor dienstregeling 2007. Dit is uiteindelijk toen niet doorgegaan omdat de route in het Westland nog niet gereed was.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door WSM »

Etienne schreef:Wel mooi ook dat lijn 74 in Zoetermeer gedeeltelijk behouden blijft, in de spits zit die lijn altijd best wel vol.
Inderdaad, zowel uit de telcijfers die in april 2011 zijn gepubliceerd als uit eigen waarnemingen blijkt dit. Dit was dan ook een van de argumenten van deze 'Inwoner Zoetermeer' om voor te stellen om de lijn te behouden als spitslijn (en dan eigenlijk alleen in spitsrichting - maar dat terzijde).

Niet ontevreden dus :D.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

RoelZ1 schreef:Ik kan niet anders concluderen dan dat ik groot voorstander ben van de opheffing van de stadsregio's of de samenvoeging met SRR (daar hebben ze ten minste nog goede dienstregelingmakers rondlopen).
Ik ben het helemaal eens met je verhaal over lijn 19. Toch zit het stadsgewest in een spagaat: er is onvoldoende geld om door te rijden tot Tanthof, maar er zijn geen mogelijkheden op korte termijn om lijn 19 toch in de buurt van het station te keren. Je houdt dan niets over dan keren bij de Nieuwe Plantage. Volstrekt onlogisch vanuit vervoerkundig perspectief, maar blijkbaar wil men niet anders.
Het gevolg zal zijn dat de reizigersaantallen flink afnemen en men in volgende voorstellen lijn 19 nog verder kan versoberen. Blijkbaar is die afbraak dan wat men wil.
Wellicht is het een optie om de kwestie wat te rekken. Het Rijk is namelijk bereid wat extra miljoenen OV-subsidie te verstrekken. Men zou ervoor kunnen kiezen om dat geld aan het doorrijden van lijn 19 te besteden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Er ligt toch een keerdriehoek bij de Krakeelpolderweg? Is die optie meegenomen, dat zou mij namelijk het meest redelijke alternatief lijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten