Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Cookie »

Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af
Geplaatst op: dinsdag 10 april 2012 14:18
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 april 2012 14:03

GROESBEEK - In Groesbeek is het verzet tegen reactivering van het spoorlijntje Nijmegen-Kleef verder afgebrokkeld. De PvdA-fractie heeft zich door de Nijmeegse afdeling en de Duitse SPD laten overtuigen dat zo'n verbinding goed is voor de economische ontwikkeling, toerisme en de verkeersafwikkeling.

Daarmee is een meerderheid ontstaan in de Groesbeekse politiek voor de reactivering van het spoor. Tot voor kort was Groesbeek juist erg afwijzend.
Lees verder
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Jef400 »

Die Linten van de NordWestBahn zijn toch al light-rail treinen? Als je zoiets door laat rijden naar Nijmegen is het verhaaltje klaar. En is er weer een internationale stoptrein verbinding hersteld.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door webguy »

Ben benieuwd, de voorzitter van de stadsregio gaf vandaag aan dat er vanvond overleg is met duitse collega's hierover.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Freek »

vanavond is er in groesbeek een debatavond over het heractiveren van de verbinding naar kleve. ook vanuit de duitse kant van de grens zijn er aanwezigen. Dus Modder is iets te enthousiast als hij stelt dat er een overleg is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door fogeltje »

JeffreyMeijer schreef:Die Linten van de NordWestBahn zijn toch al light-rail treinen? Als je zoiets door laat rijden naar Nijmegen is het verhaaltje klaar. En is er weer een internationale stoptrein verbinding hersteld.
Zie het andere topic wat hierover gaat. Dat is nog niet zo maar geregeld. Buiten dat overwegen verdwenen zijn, spoor en seinen en beveiliging een behandeling nodig hebben moet ook de situatie rond Heyendaal opgelost gaan worden. Sowieso moet er OF spoor terugkomen of een wisselstraat ingebouwd gaan worden.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Er is te weinig reizigerspotentie. Groesbeek is geen Wereldstad en internationaal is nou eenmaal minder vervoerwaarde. En ook daar geldt: Nijmegen wordt niet verbonden met Wereldsteden. Tenslotte is het een echte kronkelroute, waardoor het met de bus van centrum Nijmegen naar centrum Kleve bijvoorbeeld niet veel langer duurt dan je er met een trein over zou doen. In tijden van bezuinigingen zou het een hele vreemde keuze zijn om de lijn te reactiveren.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Jef400 »

Op zich ben ik het met jou eens. Maar een doortrekking van de Stoptrein Düsseldorf - Kleve (- Nijmegen ) zou volgens mij toch wat potentiële reizigers opleveren die bijvoorbeeld naar het Ruhrgebied moeten. De dichtstbijzijnde verbinding loopt of over Hengelo of over Venlo. Die hoek Doetinchem - Arnhem - Nijmegen zou je dan van fatsoenlijk OV naar Duitsland kunnen voorzien waar deze hedendaags over laag-frequente buslijnen loopt of hele maal niet bestaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Suus »

Groesbeek is volledig op Duitsland georiënteerd, eigenlijk altijd al geweest.

De lijn is verder interessant voor het vliegveld in Weeze (Pendelbusje vanaf Kevelaer), voor mensen die een dagje willen winkelen in Düsseldorf.

De spoorverbinding van Arnhem naar Emmerich lijkt mij echter eenvoudiger te realiseren: Er komt een aanbesteding aan, het spoor ligt er al en je doet ook grotere plaatsen als Oberhausen (CentrO), Duisburg (ok, wie daar wil zijn is niet goed wijs, maar je kan er wel goed overstappen richting Essen, Bochum, Dortmund en verder) en Düsseldorf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Ardan »

Ik mis de extra verbinding tussen Enschede-grens en Venlo-grens echt. Zo heeeel af en toe neem ik de ICE, maar dat kost extra geld dat ik er eigenlijk niet voor over heb. Een enkeltje Köln-Arnhem kost 34 euro, meer dan mijn hele dagkaartje (STT) van EUR 25.-. Het zou me ook heel veel tijd schelen, Enschede-Ruhrgebiet is een takkeneind met boemeltjes, en om vanaf Düsseldorf via Venlo nog terug in Deventer/Zwolle te kunnen komen moet je al om 19:48 weg, omdat je overstap in Venlo té krap is om de trein van 20:48 te nemen.
Áls Arnhem-Emmerich er gaat komen, hoop ik wel dat het een RE/sneltrein wordt die doorrijdt en alleen in Zevenaar, Emmerich, Wesel en Dinslaken of zo stopt. Voor de Groesbeekse verbinding hoop ik hetzelfde. Nijmegen, Nm-Heyendaal, Groesbeek, Kranenburg, Kleve-Tiergarten?, Kleve, Goch, Weeze, Kempen, Krefeld, en verder. Meer niet.
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Freek »

Ardan schreef: Áls Arnhem-Emmerich er gaat komen, hoop ik wel dat het een RE/sneltrein wordt die doorrijdt en alleen in Zevenaar, Emmerich, Wesel en Dinslaken of zo stopt.
Dat gaat zeker niet gebeuren, RE5 wordt namelijk ingekort tot Wesel. Er wordt nu ingezet op het doortrekken van de RB35 met stop in Zevenaar. Extra reistijd ten opzichte van de RE5 is dan 10 minuten. Zeker is het overigens nog lang niet, de Duitsers willen wel, maar veel hangt af van de financiele en technische kant aan de Nederlandse zijde van de grens.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Groesbeek is volledig op Duitsland georiënteerd, eigenlijk altijd al geweest.

De lijn is verder interessant voor het vliegveld in Weeze (Pendelbusje vanaf Kevelaer), voor mensen die een dagje willen winkelen in Düsseldorf.

De spoorverbinding van Arnhem naar Emmerich lijkt mij echter eenvoudiger te realiseren: Er komt een aanbesteding aan, het spoor ligt er al en je doet ook grotere plaatsen als Oberhausen (CentrO), Duisburg (ok, wie daar wil zijn is niet goed wijs, maar je kan er wel goed overstappen richting Essen, Bochum, Dortmund en verder) en Düsseldorf.
Het is niet eenvoudiger te realiseren, het is duurder in exploitatie, en het heeft minder marktwaarde. Nijmegen-Kleef bedient vooral een heleboel Nederlanders die de laatste jaren in Duitsland zijn gaan wonen. Emmerich is een op zich zelf staande stad. En Duisburg kun je bereiken met de ICE. Zelf zou ik overigens inzetten op 1x per uur een ICE Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Roergebied, die eventueel een paar keer per dag extra kan stoppen in Emmerich, maar ook hier is een boel nieuwe infrastructuur voor nodig, want zoveel snelle treinpaden zijn er niet voor reizigerstreinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Suus »

De ICE rijdt maar 6/7x per dag en is als last-minute trein best aan de prijs, niet iedereen kan een SuperDiscount/Europa-Special boeken. En als je dan toevallig in Emmerich, Wesel of Bocholt moet kan je eerst weer een half uur/uur terugboemelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Dennenboom »

Je zou ook kunnen denken aan een "hoefijzerlijn" Emmerich - Arnhem - Nijmegen - Kleve. Dat biedt veel extra verbindingen, zowel nationaal (richting Heyendaal) als internationaal: in Kleve en Emmerich aansluiting op de DB-treinen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door waldo79 »

Lijkt me niet handig, je zult het hele stuk met dieseltractie moeten exploiteren. Bovendien is het baanvak Ah - Nm erg vol 8-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door webguy »

Overigens is Emmerich zelf niet echt aantrekkelijk - qua grote te vergelijken met Zevenaar geloof ik, en het centrum ligt stuk van het station af. Wat zou je er willen? Denk dat de enige reden dat Emmerich goed eindpunt is is dat je kan overstappen op de RB/REs verder Duitsland in. Dan vraag je je af of dat wel vriendelijk is - beste oplossing is een trein die doorrijdt naar Arnhem (en niet Zevenaar, anders moet je daar weer overstappen). Maar dat zal wel weer niet kunnen ivm kosten/locwissel en tractie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Suus »

Het juiste moment is dus nu. Nordrhein-Westfalen gaat binnenkort een lijnpakket aanbesteden waar de RE5 en de RB-diensten rondom Wesel ook bij horen. Nu is er dus een kans om voor bicourant materieel te gaan, anders zal het weer vijftien jaar wachten worden :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

De verbinding met Emmerich is verbroken door te beperkt aantal reizigers. Een goed draaiende treindienst moet het hebben van een behoorlijk aantal forensen/studenten die dagelijks op en neer reizen. Een paar dagjesmensen naar Düsseldorf en Nijmegen en een paar toeristen die willen profiteren van goedkope vluchten zijn een mooie aanvulling, maar als je het vooral hiervan moet hebben, maak je een verbinding lastig exploiteerbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Suus »

Er is nooit een regionale treindienst naar Emmerich geweest, of in ieder geval niet de laatste 20 jaar. Tot de ICE er kwam had je alleen de EuroCity's die er stopten vanwege een lokwissel.

Okee, Syntus heeft een "test" gehouden maar met belachelijke tijden en die was sneller opgeheven dan dat een baby pap kan eten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door webguy »

En je kon er geen kaartjes in kopen... Misschien moet er gewoon nog een proef gehouden worden ala Hengelo - Bad Bentheim met een dieseltje.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Hengelo - Bad Bentheim is geen succes. Er rijden regelmatig diensttreinen leeg de grens over. En ook bij Arnhem - Emmerich komt bij mij de vraag op: "Hoe kan je het enigszins rendabel exploiteren?". Zijn er veel mensen uit Emmerich/Wesel en omgeving die in Arnhem/Nijmegen werken? Zijn er veel mensen uit de regio Arnhem/Nijmegen die in de regio Emmerich/Wesel werken? Van/Naar het Roergebied is voor werk voor velen denk ik te ver om dagelijks in een stopdienst te doen. Tijd is kostbaar en men wil ook een beetje comfort. En dan hebben de forensen denk ik toch wel het duurdere ICE-kaartje er voor over. Je moet je met een verbinding en ook zo een bij de Groesbeekse grens realiseren dat er honderden mensen dagelijks gebruik van gaan maken. Ardan, leuk dat je er wel eens gebruik wilt van gaan maken. Maar met vooral een aantal mensen die een vergelijkbaar reispatroon hebben als jij op zo'n lijn, kan het waarschijnlijk niet uit. Daarnaast zou een verbinding bij Emmerich ook concurreren met de ICE. De vraag is dan ook: "Wil je dat?"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door reisthijs »

visgraat schreef:En ook bij Arnhem - Emmerich komt bij mij de vraag op: "Hoe kan je het enigszins rendabel exploiteren?".
Door een voorbeeld te nemen aan Enschede-Gronau, met een behoorlijke frequentie en aantrekkelijke tarieven. En vooral ook door het onderdeel te maken van een langer traject. Als los pendellijntje wordt het nooit wat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Enschede - Gronau verschilt denk ik wel in een aantal opzichten van Arnhem - Emmerich (en Nijmegen - Kleve).

Treinen in Gronau hadden namelijk voor de heropening een lange keertijd in Gronau, dus is het laatste stuk naar Enschede min of meer een cadeau. Het kost geen trein extra.

De afstand Enschede - Gronau is minder dan 10 kilometer. Daardoor zijn de steden ook redelijk sterk met elkaar verbonden. Arnhem - Emmerich ruim 30 km. Nijmegen - Kleve is een kleine 30 km. De wisselwerking is daardoor minder.

Tussen Enschede en Gronau rijdt geen alternatief, terwijl voor sommige reizigers bij Arnhem de grens over (naar of verder dan Oberhausen) de ICE een alternatief is. Voor lange reizen kan je soms ook via Hengelo - Rheine, maar het is toch een behoorlijk andere richting.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door visgraat »

Bee schreef:Groesbeek is volledig op Duitsland georiënteerd, eigenlijk altijd al geweest.
Werkgelegenheid, scholen en universiteit zijn toch echt vooral in Nijmegen.
Bee schreef:De lijn is verder interessant voor het vliegveld in Weeze (Pendelbusje vanaf Kevelaer), voor mensen die een dagje willen winkelen in Düsseldorf..
Van Nijmegen naar Düsseldorf is met regionale treinen via Venlo 2 uur.
Van Kleve naar Düsseldorf is met de regionale trein 1 uur 33.
Van Nijmegen naar Kleve zal al snel 25 minuten gaan kosten, dus heb je netto geen reistijdwinst naar Düsseldorf. Het scheelt alleen een overstap.

Naar Krefeld (begin van het Roergebied) kost vanuit Kleve 1 uur 5. Vanaf Nijmegen zal dat dan al anderhalf uur zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Suus »

visgraat schreef:
Bee schreef:Groesbeek is volledig op Duitsland georiënteerd, eigenlijk altijd al geweest.
Werkgelegenheid, scholen en universiteit zijn toch echt vooral in Nijmegen.
Absoluut niet, er heeft zelfs onlangs een paginagroot artikel in de Volkskrant over gestaan nu de EU "dreigt" uit elkaar te vallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Verzet Groesbeek tegen spoor brokkelt verder af

Bericht door Ronald »

visgraat schreef:En ook bij Arnhem - Emmerich komt bij mij de vraag op: "Hoe kan je het enigszins rendabel exploiteren?".
Wat is rendabel? Met name hoeveel geld de (aangrenzende) overheden ervoor overhebben. Het traject Enschede-Gronau kan wel veel reizigers hebben, maar als iedereen met SWT/STT reist, zijn de opbrengsten ook gering.
visgraat schreef:En dan hebben de forensen denk ik toch wel het duurdere ICE-kaartje er voor over.
Ik denk dat het aantal forensen in de ICE tussen Arnhem en het Roergebied redelijk dicht bij nul ligt.
visgraat schreef: Daarnaast zou een verbinding bij Emmerich ook concurreren met de ICE. De vraag is dan ook: "Wil je dat?"
Zeker, ik wel tenminste. ICE is vaak geen goed alternatief: onregelmatige dienstregeling en hoge tarieven.
visgraat schreef:Treinen in Gronau hadden namelijk voor de heropening een lange keertijd in Gronau, dus is het laatste stuk naar Enschede min of meer een cadeau. Het kost geen trein extra.
Onzin. Exploitatie kost altijd geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten