Combino met camera's ipv spiegels

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door hauptbahnhof »

Op dit moment wordt er in Amsterdam proefgereden met een Combino zonder buitenspiegels maar met camera's aan de buitenzijde. Dit waarschijnlijk omdat er te vaak spiegels eraf worden gereden.
Alleen geen idee of dit beter is... Een spiegel kun je namelijk inklappen... :roll:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Alleen geen idee of dit beter is... Een spiegel kun je namelijk inklappen... :roll:
Zo'n klein zwart bolletje aan de zijkant zoals de nieuwere Citadissen in Rotterdam hebben neemt volgens mij minder plaats in dan een ingeklapte spiegel. En trouwens hebben de huidige Combino's niet een soort dezelfde constructie aan de zijkant bij de conducteur?

Kortom: Ik snap niet echt wat je bedoel met deze zin.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door hauptbahnhof »

Als de spiegel wordt ingeklapt, steekt hij geen millimeter uit. Die camera wel (die groter is dat kleine dingetje bij de conducteurscabine).
Maar goed, ik zag die tram in een flits voorbij rijden dus ik heb niet helemaal kunnen kijken hoe het precies in mekaar zit.
Binnenkort meer dus.

Zal wel wennen worden want ik gebruik die spiegel juist tijdens het rijden meer dan tijdens het halteren. Snap ook niet helemaal hoe ze in Den Haag rijden (waar ze met ingeklapte spiegel rijden).
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door FLJ »

Van een ander forum begreep ik dat er 2 Combino's mee zijn uitgerust (de 2026 en 2149) die voorlopig alleen instructie rijden. Of heb je er 1 in de lijndienst zien rijden hauptbahnhof?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb de 2149 Buiten Dienst (proef/instructie) zien rijden.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door FLJ »

Gister reden de 2026 en de 2149 beiden op lijn 10.

Ik vind het er maar gek uit zien, doe mij maar de ouderwetse spiegels.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door Mojito »

Als ik moet kiezen...ik weet het niet. De witte kastjes van de 2026 zijn een beetje lomp. Maar die zwarte dingen bij de 2149 vind ik er uit zien als de restanten van afgebroken spiegels. Bij buitenlandse trams (veel Citadissen) zijn ze veel subtieler weggewerkt.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door Meltrain »

Volgens mij hebben de Citadissen in Rotterdam ook camera's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door FLJ »

Klopt, en deze zijn, wat Mojito ook al stelde, een stuk beter weggewerkt dan dan camera's van de 2026 en 2149. Het lastige bij de Combino's is dat ze op een plek moeten worden gemonteerd waar de kop toeloopt, hierdoor zullen ze dus een redelijk stuk moeten uitsteken waardoor het er nogal lomp uit komt te zien.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door hauptbahnhof »

Die trams hebben wel vanaf begin af aan die camera's dus dat kun je niet vergelijken.

Verder hoorde ik dat ze voorlopig proefrijden op lijn 10, en dat vooralsnog de voorkeur uitgaat naar de 2026.
Voor mij wordt het dus snel een dienstje aanvragen op lijn 10 :)

Overigens vind ik die van de Rotterdamse Citadis niet echt mooi weggewerkt. Het is ook iets wat uitsteekt omdat het op de smallere gedeelte van de tram zit. Terwijl als je naar de Citadissen van bijvoorbeeld Parijs kijkt, daar is de camera echt weggewerkt. De kop is ter hoogte van die camera's gestroomlijnd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door Meltrain »

Die camera's van de 2149 zien er wel erg vandalismegevoelig uit. Ze zien er echt uit als camera's die aan een 'dun' staafje hangen.
Dan lijken die camera's van de 2026 me toch wat vandalismebestendiger.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door R-Flow »

ebben ze in Den Haag ook niet een dergelijke proef gedaan? Op die trams waren ze aardig hetzelfde gedaan als bij de Rotterdamse Citadis 2. Ben het wel met hbf eens, echt mooi is anders.

Anyway, die Combino komt er dus beter mooier uit te zien… :P
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk dat het vooral aan de Camera's zelf ligt. Bij de 2026 ziet het er het amateuristisch uit maar het schijnt het wel het beste van de 2 te zijn en daar gaat het om.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door R-Flow »

Ben wel benieuwd hoe ze het gedaan hebben dan. Het zijn niet gewoon twee zwarte bolletjes zoals in Rotterdam en van wat ik me kan herinneren ook bij de test in Den Haag?

PS Er stond hier vlak voor januari dat alle tv-schermpjes uit de trams zouden verdwijnen. Hoorde puur toevallig op een verjaardag van een gozer die bij dat bedrijf tot voor kort werkte dat dat niet het geval is. Hij wist zelfs te vertellen dat soortgelijke schermpjes óók op de metrostations komen. Althans, dat ze daar mee bezig zijn. Geen idee wat er verder van waar is.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door FLJ »

De schermen worden inderdaad niet verwijderd en er wordt zelfs weer onderhoud aan gepleegd. Geen idee waarom, dat kon de bron niet zeggen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Combino met camera's ipv spiegels

Bericht door R-Flow »

Hij zij dat er de zaken aardig goed liepen, vandaar uitbreiding naar metrostations in de stad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten