Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Geplaatst op: dinsdag 5 juni 2012 22:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 juni 2012 22:24
De Nederlandse Spoorwegen hebben geen ambitie om in de nabije toekomst 200 kilometer per uur te gaan rijden over de Hanzelijn. Wel wil het spoorbedrijf kijken of er in de nabije toekomst 160 in plaats van 140 kilometer per uur gereden kan worden.
Woensdag en donderdag zal een ICE met 200 kilometer per uur de nieuwe spoorlijn Zwolle - Lelystad testen. Maar na de testritten lijkt het voor de komende vijf jaar uitgesloten dat reizigerstreinen die topsnelheid op de Hanzelijn zullen halen.
Lees verder | Dossier Hanzelijn | Meer nieuws over Hanzelijn
Geplaatst op: dinsdag 5 juni 2012 22:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 juni 2012 22:24
De Nederlandse Spoorwegen hebben geen ambitie om in de nabije toekomst 200 kilometer per uur te gaan rijden over de Hanzelijn. Wel wil het spoorbedrijf kijken of er in de nabije toekomst 160 in plaats van 140 kilometer per uur gereden kan worden.
Woensdag en donderdag zal een ICE met 200 kilometer per uur de nieuwe spoorlijn Zwolle - Lelystad testen. Maar na de testritten lijkt het voor de komende vijf jaar uitgesloten dat reizigerstreinen die topsnelheid op de Hanzelijn zullen halen.
Lees verder | Dossier Hanzelijn | Meer nieuws over Hanzelijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Hoe laat zijn die testritten? Kijken of ik nog wat plaatjes kan schieten :D
Ik doe ook maar wat
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Er staat een filmpje op de Leeuwarder Courant site over de testritten met de ICE:
http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... -naar-meer
http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... -naar-meer
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Of voor een langer, minder geknipt filmpje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qaCQzzRyxqU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qaCQzzRyxqU[/youtube]
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Als de Flevolijn nu ook ERTMS krijgt dan is het best interessant om Rotterdam-Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere C-Zwolle te gaan rijden met hogesnelheidsmaterieel. Een behoorlijk gedeelte van het traject kan er harder dan 160 km/h worden gereden en ruim meer dan de helft kan met minimaal 160 km/h gereden worden.
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Deze heb ik donderdag gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0iTTOW63YIw[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0iTTOW63YIw[/youtube]
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
En jij sms't niet eventjes terwijl je dus wist hoe laat dat ding hier was :neg:
Ik doe ook maar wat
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Je zou die trein dan wat mij betreft ook kunnen doortrekken naar Groningen. Dan blijft wel overeind staan dat je eigenlijk een toeslag moet heffen voor "normaal" intercity verkeer, maar wellicht moeten de prijzen van treinkaartjes wel integraal omhoog. De investeringen die zijn gedaan in de Hanzelijn, de HSl-Zuid, de Betuweroute en alle stations die nu verbouwd worden, zullen toch een keer moeten worden terugverdiend... en komen ook wel ten goede aan zo'n beetje alle treinreizigers. Wellicht dat alleen reizigers tussen Den Helder en Alkmaar (en dergelijke verbindingen) totaal niet zullen en hebben geprofiteerd van de afgelopen kwart eeuw aan spoorinvesteringen.Klaasje schreef:Als de Flevolijn nu ook ERTMS krijgt dan is het best interessant om Rotterdam-Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere C-Zwolle te gaan rijden met hogesnelheidsmaterieel. Een behoorlijk gedeelte van het traject kan er harder dan 160 km/h worden gereden en ruim meer dan de helft kan met minimaal 160 km/h gereden worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Die verhoging hebben we toch al elk jaar? NS laat haar tarieven elk jaar stijgen met meer dan de inflatie, dus er zit al een correctie in. Die extra verhoging mag omdat de gebruiksvergoeding ook stijgt, en die is dan weer voor ProRail die ook die verbouwingen laat doen.
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Sowieso vraag ik mij af wat het probleem is. Het rijk investeert in infrastructuur. Prima toch?
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Lege treinen als je op de snelle treinen een kostendekkende toeslag vraagt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
De animo voor toeslag voor ons noordelingen is natuurlijk totaal niet aanwezig. Je jaagt de klanten alleen maar de toeslagvrije treinen in, want ten noorden van Zwolle zijn geen tijdwinsten te boeken.
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Nou, dat wist ik niet, ik kwam om 17:42 aan in Zl uit Dv en toen vertrok dat ding dus enkele minuten later. Net genoeg tijd om naar 1a te lopen.Ardan schreef:En jij sms't niet eventjes terwijl je dus wist hoe laat dat ding hier was :neg:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Ten noorden van Zwolle is prima tijdswinst te boeken. Ik heb het al vaker gezegd (en er loopt hier een machinist die het volledig met me eens was); We moeten hier eens net als in Duitsland harder het station binnenlopen. In Osnabrück rijden de IC's nog 80km/u als ze voor het eerst naast het perron rijden en ook bij het wegrijden sneller gas geven. Aan de noordkant van station Zwolle ligt bijvoorbeeld een rare knik, haal die eruit en hop, twee minuten reistijd eraf. Verhoog de snelheid naar 160km/u en hop nog 5 minuten eraf (misschien wel meer). Leg een hogesnelheidswissel bij Meppel en zorg ervoor dat treinen bij alle stations gewoon door kunnen jakkeren (er moet nog ergens een keer afgeremd worden geloof ik? Assen?) en dan moet het mogelijk zijn om minstens 12 minuten snelheidswinst te halen. Dat lijkt allemaal niet zo heel erg veel maar het levert jaren tijdswinst per jaar op.groningen schreef:De animo voor toeslag voor ons noordelingen is natuurlijk totaal niet aanwezig. Je jaagt de klanten alleen maar de toeslagvrije treinen in, want ten noorden van Zwolle zijn geen tijdwinsten te boeken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Het verschil tussen een stukje 80 km/h en 130 km/h bij bijvoorbeeld Meppel en Hoogeveen zit tussen de 30 en 60 seconden.
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Dan nog.. Wat is het probleem dat een toeslag nodig is waardoor het probleem is dat reizigers dat niet willen?Vinny schreef:Lege treinen als je op de snelle treinen een kostendekkende toeslag vraagt...
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Ja maar iedere minuut is er wel weet één.Klaasje schreef:Het verschil tussen een stukje 80 km/h en 130 km/h bij bijvoorbeeld Meppel en Hoogeveen zit tussen de 30 en 60 seconden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Op Meppel en Hoogeveen haal je bij elkaar opgeteld ca. 1:30 minuten. Alle beetjes helpen inderdaad. Het grote voordeel van het op dit soort punten harder doorrijden zit overigens vooral in het feit dat er niet meer opgetrokken hoeft te worden nadat er geremd is. Dat loopt qua CO2-uitstoot en energiebaten in de tonnen CO2 per jaar en vele duizenden euro's per maand.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Enne, gingen we niet paar miljoen uitgeven om 1 minuut winst te maken bij Sittard ergens?
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Als een minuut net het verschil maakt, waardoor een treinstel uitgespaard kan worden, is het wel interessant.
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Dan praat je over een paar miljoen op jaarbasis.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Dat is opzich wel jammer van de NS/Prorail splitsing - wat er nu gebeurt als ik het goed begrijp is dat de NS een bepaalde dienstregeling aanvraagt, Prorail passen en meten doet tussen verschillende vervoerders, en als het structureel niet past, wordt het traject overbelast verklaard. (Drie jaar) Later is er een studie naar mogelijkheden en wordt besloten om een bocht er uit te halen. Zit er wel ruimte in het process voor optimalizatie op omloop niveau?
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Zelden tot nooit. Soms zie je het wel en dat is de oorzaak van snelheidverhogende maatregelen op de spoorlijn Groningen-Nieuweschans.
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Ook dat is imo iets wat maar half aangepakt wordt. Gelijk naar 140 die meuk en dan over de hele lengte. Eventueel geschikt maken voor 160km/u, als je dan toch iets met doorgaande intercities naar Bremen wil..Klaasje schreef:Zelden tot nooit. Soms zie je het wel en dat is de oorzaak van snelheidverhogende maatregelen op de spoorlijn Groningen-Nieuweschans.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
Precies, en dan ook dat boogje Haren-Waterhuizen verleggen zodat je daar ook met 160 door kunt trekken en je bent ook al dik 10 minuten sneller door Groningen over te slaan, het halve industrieterrein van Assen slopen om die S-bocht (70 kph) eruit te halen..
Nee serieus, in hoeverre kun je 'zomaar' de BVS omhoog gooien op een bepaald traject? Sommige bogen zijn maar voor een bepaalde snelheid geschikt, je kunt toch niet eindeloos blijven verkanten? Dan moet je gaan herleggen, maar je wil toch niet bij elk bochtje bypasses hebben?
Nee serieus, in hoeverre kun je 'zomaar' de BVS omhoog gooien op een bepaald traject? Sommige bogen zijn maar voor een bepaalde snelheid geschikt, je kunt toch niet eindeloos blijven verkanten? Dan moet je gaan herleggen, maar je wil toch niet bij elk bochtje bypasses hebben?
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten