900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veolia

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veolia

Bericht door Michael »

900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veolia

DEN HAAG/DRUNEN - Een schadevergoeding van tien euro. Dat is het bedrag dat vervoerder Veolia uit Breda moet betalen aan Wim van Heerde uit Drunen. Dit omdat een buschauffeur van Veolia een omleiding door Drunen eind vorig jaar niet meldde bij het instappen in Den Bosch.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/17564 ... olia+.aspx

--------------------------
Wat een onzin zeg. Alsof 900 meter extra lopen zo erg is.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door zone5324bericht... »

dan kunnen meer mensen wel gaan klagen, want volgens mij melden de meeste chauffeurs hun omleiding niet aan de reizigers...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door find_your_spot »

Als je de omleiding wel meldt krijg je als buschauffeur de grootste ellende over je heen. Als je niks meldt is er vaak niemand die erover begint.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door fogeltje »

Michael schreef:900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veolia

DEN HAAG/DRUNEN - Een schadevergoeding van tien euro. Dat is het bedrag dat vervoerder Veolia uit Breda moet betalen aan Wim van Heerde uit Drunen. Dit omdat een buschauffeur van Veolia een omleiding door Drunen eind vorig jaar niet meldde bij het instappen in Den Bosch.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/17564 ... olia+.aspx

--------------------------
Wat een onzin zeg. Alsof 900 meter extra lopen zo erg is.
Niet iedereen is goed te been. Als het dan ook nog eens hard regent dan zijn die 900 meter best een tortuur. Dat kan ik je uit ervaring vertellen.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Wubbo »

Dat geloof ik best, maar ik snap ook dat je niet alle omleidingen aan iedereen gaat vertellen, dat is gewoon ondoenlijk als buschauffeur, zeker nu niemand zegt waar hij heen moet (dat hoeft immers niet meer). Je kan als reiziger natuurlijk ook gewoon vragen of de bus bij jouw uitstaphalte stopt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Geert »

Je gaat toch niet elke keer vragen of je bus bij halte x stopt als je dagelijks een bepaalde route aflegt?
Is het nou zoveel moeite om vlak voordat een bus een omleiding rijdt als buschauffeur even om te roepen dat een paar haltes niet aangedaan worden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door webguy »

Vind zelf ook dat omleidingen echt slecht worden gecommuniceerd - je moet het vaak maar net weten. Die oranje zakken zijn ook waardeloos want weet je nog niks, en 9292 heet 13 ongesorteerde pagina's met omleidingen en storingen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Wubbo »

Geert schreef:Is het nou zoveel moeite om vlak voordat een bus een omleiding rijdt als buschauffeur even om te roepen dat een paar haltes niet aangedaan worden?
De vraag is of dat deze meneer geholpen had, of hij dan nog op die andere bus had kunnen overstappen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door zone5324bericht... »

Geert schreef:Je gaat toch niet elke keer vragen of je bus bij halte x stopt als je dagelijks een bepaalde route aflegt?
Is het nou zoveel moeite om vlak voordat een bus een omleiding rijdt als buschauffeur even om te roepen dat een paar haltes niet aangedaan worden?
als je dageljks dezelfde route aflegt, maar niet elke dag dezelfde chauufeur tegenkomt, moet je als reiziger zelf in de gaten houden of er geen wijzigingen op je route zijn.

de vervoerbedrijven hebben allemaal de aanpassingen op de website staan, zodat reizigers hiervan van te voren op de hoogte kunnen raken...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door zone5324bericht... »

trouwens, het bericht geeft aan, dat de klacht kwam, doordat bij het instappen niets gemeld werd.
als een chauffeur al een omleiding meldt, doet hij/zij die sowieso nooit meteen bij het instappen van de reizigers, maar eerder op het moment, dat de omleiding begint...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door STF »

Vorige week zaterdag vroeg de conducteur aan elke reiziger in de trein waar hij/zij heen wilde, als je Luxembourg antwoorde begon hij kort uitleg te geven over werkzaamheden aan het baanvak Dommeldange-Luxembourg, waardoor je per bus verder moest.
Dat zie je toch echt niet vaak, zo'n persoonlijke benadering. :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:als je dageljks dezelfde route aflegt, maar niet elke dag dezelfde chauufeur tegenkomt, moet je als reiziger zelf in de gaten houden of er geen wijzigingen op je route zijn.

de vervoerbedrijven hebben allemaal de aanpassingen op de website staan, zodat reizigers hiervan van te voren op de hoogte kunnen raken...
Tja, maar soms ook wel aardig verstopt. Zo heeft connexxion tegenwoordig geen omleidingenpagina meer (voor het BRU heeft de overkoepelende site vooru.nl die gelukkig nog wel), maar moet je in de dienstregeling kijken of er toevallig een omleiding is. Vooral onpraktisch als je meerdere lijnen kunt nemen, die kunnen immers bij één stremming best verschillende omleidingen hebben.
Als ze er al op staan trouwens. Zo zijn er morgen diverse stremmingen van wisselende duur door de marathon van Amersfoort, maar als we connexxion.nl mogen geloven vliegen de bussen daar overheen ofzo :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Vinny »

Het is in Nederland al jaren heel droevig gesteld met de informatieverstrekking van de vervoerders over omleidingen en permanente wijzigingen. En mijn gevoel zegt me dat het steeds erger wordt. Het GVB is een positieve uitzondering, al moet je voor geplande omleidingen wel één keer extra klikken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door webguy »

Er wordt overigens wel aan gewerkt - per 1/1/2013 moeten alle vervoerders hun data beschikbaar stellen volgens NL'se geldende standaarden, en de vervoerders/provincies/softwareboeren/partijen zijn bezig met een standaard voor omleidingen. Feit is gewoon dat tenzij het in de concessie staat, het niet wordt gedaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Dat geloof ik best, maar ik snap ook dat je niet alle omleidingen aan iedereen gaat vertellen, dat is gewoon ondoenlijk als buschauffeur, zeker nu niemand zegt waar hij heen moet (dat hoeft immers niet meer). Je kan als reiziger natuurlijk ook gewoon vragen of de bus bij jouw uitstaphalte stopt.
Dat heb ik één keer gedaan en ik kreeg foutieve informatie van de chauffeur :') Halverwege de rit zegt hij "oh...er ligt toch een omleiding, nee dan kom ik er niet en moet je 20 minuten lopen". Ik had toen ook schadevergoeding moeten vragen :')
"Een touringcar is geen bus"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Stéphane »

Zoiets als dit kennen de meeste vervoerders niet?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Ardan »

Die pagina hebben alle vervoerders volgens mij meer dan nuttige pagina's...
'Deze pagina werd niet gevonden' :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Daniel »

Heb even de link gefixt. Als ik op die pagina doorklik naar de omleidingen per plaats en op 'n plaatsnaam klik krijg je wel keurig de lijnen met omleiding te zien, maar na het aanklikken van een lijn blijft 'ie oneindig op "De gegevens worden opgehaald" staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door fogeltje »

Het handige bij Connexxion is dat de omleidingsinfo in FireFox bij mij nooit getoond wordt bij de lijnen. Er staat boven wel "voor deze lijn geldt een omleiding" of zoiets, maar die info is verder leeg. In Chrome werkt het wel (IE niet geprobeerd). Je mag aannemen dat je je websites wel even test op de grootste browsers.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Michael 1988 »

Om heel eerlijk te zijn vind ik de schadevergoeding teveel. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het kijken of er omleidingen zijn en vaak staan deze ook (al dan niet ruim) van te voren aangegeven bij de betreffende halte(s) en op het internet. Dat een reiziger dat niet nakijkt is dat de schuld van de passagier. Als het nu zo was geweest dat de bus niet stopt bij een (nood)halte waar die juist wel hoort te stoppen (ongeacht of er een omleiding is) dan heb je wel recht van klagen. Maar niet als er aangekondigd is dat de bus er niet kan stoppen wegens een omleiding.

Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld meegemaakt dat 2 buslijnen die eerst niet hoefden te stoppen/te rijden bij een noodhalte dat ineens wel moesten doen omdat ze zelf moesten omrijden (er was een halte vervallen door werkzaamheden aan de bushalte en daardoor werd een noodhalte geplaatst op de route van 2 andere buslijnen en toen alle 4 de buslijnen die de oorsponkelijke halte aandeden moesten omrijden moesten ze alle 4 bij de noodhalte stoppen). De eerste 2 weken reden de chauffeurs van de 2 buslijnen ook gewoon door bij de bushalte waardoor ik en andere passagiers een heel eind verder moesten uitstappen (zelfs na aangeven middels een uitgeprint papiertje dat ik gelijk had betreft de halte). Bij zo'n soort situaties heb je wel recht van spreken en op een schadevergoeding vind ik en niet wanneer een bepaald persoon gewoon niet kijkt of er een omleiding is.

Als ik Veolia was geweest had ik om heel eerlijk te zijn gewoon geen schadevergoeding gegeven en als antwoord gegeven dat de passagier niet gelijk had en in het vervolg moest kijken of er een omleiding is. Als je chauffeur bent is het een hele hoop gedoe om tegen elke passagier die je hebt te zeggen dat er een omleiding is.

Wel vind ik dat je als vervoerder zijnde ook op displays in de bus kunt aangeven dat er een omleiding is (zoals wat Arriva in o.a. Brabant doet) en welke haltes het betreft. Maar het moet dan wel up to date zijn en alle omleidingen moeten er wel op staan. Als er dan alsnog passagiers zijn die er niet op kijken is het hun eigen schuld en niet die van de vervoerder/chauffeur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Als ik Veolia was geweest had ik om heel eerlijk te zijn gewoon geen schadevergoeding gegeven en als antwoord gegeven dat de passagier niet gelijk had en in het vervolg moest kijken of er een omleiding is.
Volgens mij had Veolia geen keuze in deze maar is de boete opgelegd door de geschillencommissie, tenminste dat haal ik uit het bronartikel. Mij lijkt dat de man bij Veolia in eerste instantie nul op rekest gekregen heeft en waarschijnlijk inderdaad de aanwijzing dat er omleidingsinformatie beschikbaar is. Ik weet niet hoe omleiding bij Veolia te vinden zijn, maar wellicht was onderdeel van de klacht dat het gewoon niet duidelijk te vinden is nadat de klacht bij de commissie terecht kwam.

EDIT: lees ook even de reacties in het bronartikel. Deze heer schijnt wel bekend te zijn bij Veolia.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Daniel »

Wat omleidingen betreft: heb ooit ook weleens een bijzondere situatie bij Connexxion gehad. Bus ging opeens omrijden waardoor ik ineens een stuk naar m´n bestemming moest lopen (had ik ´t geweten dan had ik ´n andere bus genomen die wel bij m´n bestemming kan).
In reactie op een klacht hierover kreeg ik van Connexxion te horen dat er een omleiding was. Echter heb ik de dag dat dit gebeurde gelijk op de Connexxion-site gekeken en daar stond toch echt geenenkele omleiding voor de bewuste lijn :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door Suus »

Ik vind eigenlijk bij elke vervoerder de informatievoorziening gewoon karig.

Reisinformatie in de voertuigen wordt niet aangepast, geen aankondigingen d.m.v. posters bij de haltes, omleidingen ver weg verstopt op de website. Het GVB is opmerkelijk genoeg een positieve uitzondering, als ze hun spullen na afloop ook opruimen (ik kwam vorige week geleden nog informatie over de dodenherdenking tegen bij sommige haltes).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door marvinkok »

Op zich wordt hier altijd wel redelijk op tijd een zak over de halte getrokken met een blaadje bij de vertrektijden met informatie. Vaak toch al wel een paar dagen vóórdat de omleiding daadwerkelijk in gaat. Uiteraard heb je altijd van die mensen die niet de moeite nemen om te kijken wat er nou geschreven staat...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 900 meter extra lopen: tientje schadevergoeding van Veol

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Wat omleidingen betreft: heb ooit ook weleens een bijzondere situatie bij Connexxion gehad. Bus ging opeens omrijden waardoor ik ineens een stuk naar m´n bestemming moest lopen (had ik ´t geweten dan had ik ´n andere bus genomen die wel bij m´n bestemming kan).
In reactie op een klacht hierover kreeg ik van Connexxion te horen dat er een omleiding was. Echter heb ik de dag dat dit gebeurde gelijk op de Connexxion-site gekeken en daar stond toch echt geenenkele omleiding voor de bewuste lijn :roll:
Dat heb ik bij Connexxion bedrijven ook wel eens meegemaakt. Op de website staat niks (wel andere omleidingen) maar opeens rijdt de bus toch een omleiding. Fijn als je dat van te voren niet weet en bij het instappen niet meteen vraagt of de chauffeur een aansluiting kan vragen. Hij rijdt immers prima op tijd. Tegen de tijd dat de omleiding kwam was het al te laat. Het duurde weliswaar nog 15 minuten maar in die tijd kwam hij bij de CVL er niet doorheen met als gevolg dat ik de achterlichten van mijn aansluitende bus nog zie en een uur kon wachten. Als ik weet had gehad van die omleiding dan had ik meteen bij instap al actie ondernomen (hoewel het bij CXX niet altijd een garantie is dat je na 30 minuten WEL bij de CVL doorkomt).

Overigens worden omleidingen voor werkzaamheden en dergelijke wel steeds beter opgenomen op de website, maar vooral bij eenmalige gebeurtenissen hapert het zo nu en dan nog eens. En je moet die informatie zien te vinden. Ik vind het erg klantonvriendelijk dat er niet gewoon 1 pagina is waar alle omleidingen op vermeldt staan...desnoods alleen een kaal lijstje met "deze lijnen hebben een omleiding, kijkt u in de dienstregeling voor details".
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten