Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Gaan we weer...
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Tja, viel te verwachten. Het is mode om een aanbesteding aan te vechten...
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Volgens mij mag een vervoerder toch maar zes weken na de gunning in beroep gaan of is dat anders
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Dat klopt. Daarom is dit ook hoogst opmerkelijk. Tenzij er wel voor 1 mei bezwaar is ingediend en dit nu pas bekend is geworden...
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Opvallend trouwens dat Qbuzz in beroep gaat.
Ik had dan nog eerder verwacht dat Connexxion, als vervoerder die het gebied verliest, in beroep zou gaan...
Ik had dan nog eerder verwacht dat Connexxion, als vervoerder die het gebied verliest, in beroep zou gaan...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Qbuzz denkt waarschijnlijk, dan hebben we mooi al het busvervoer in de drie Noordelijke provincies (en Qbuzz is natuurlijk ook aardig gedwarsboomd door Arriva en Connexxion als nieuwkomer). En misschien hebben ze wel een heel goed aanbod gedaan dat aan te vechten is. Maar is er ooit een concessie geweest waarbij de rechter uiteindelijk een andere partij aanwees omdat die toch een beter bod had? Meestal (zoals in Utrecht) komt er dan een nieuwe aanbesteding.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Nee.Roelof88 schreef: Maar is er ooit een concessie geweest waarbij de rechter uiteindelijk een andere partij aanwees omdat die toch een beter bod had? Meestal (zoals in Utrecht) komt er dan een nieuwe aanbesteding.
Klopt.
Rechter wordt gevraagd te oordelen over de aanbestedingsprocedure.. en als het oordeel is 'niet in de haak' dan moet ie over.
Rechter kan natuurlijk NOOIT op de stoel van de concessieverlener gaan zitten en een andere partij aanwijzen.
Maar goed, in beroep gaan kan wel eens helpen (via wat omwegen)
BBA ging in 2005 in beroep, en behield uiteindelijk ook midden en west Brabant.
Rechter liet aanbesteding overdoen, die werd gewonnen door Connexxion en Hermes, maar ja, die konden niet rekenen en moesten toen zelf een rechtszaak aanspannen om er weer vanaf te komen.
Ben erg benieuwd wat QBuzz voor argumenten aanvoert.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
En het liedje herhaalt zich.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Ik denk dat Qbuzz heeft gedacht .... jullie zitten ons in het vaarwater (Concessie GD), nu is het onze beurt ....
Tja, ik denk er het mijne van!
Tja, ik denk er het mijne van!
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Zou fraai zijn als Connexxion uiteindelijk met de concessie ervan door gaat.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Denk dat die optie vooralsnog niet mogelijk is omdat zij geen bezwaar hebben gemaakt tegen de gunning.Dagren schreef:Zou fraai zijn als Connexxion uiteindelijk met de concessie ervan door gaat.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Nou in het BRU gebied kan Arriva bijvoorbeeld nu ook de vervoerder gaan worden terwijl die niet eens mee gedaan hebben in de vorige aanbesteding. Mocht Qbuzz in het gelijk gesteld worden, wat ik gezien de spelregels van deze aanbesteding een kans van 0 op 100 acht, dan zal Arriva ongetwijfeld tegen dat besluit in beroep gaan. Zie daar dan de volgende soap in navolging van bij het BRU. Uiteindelijk zou het dan ook in Fryslân theoretisch zo kunnen zijn dat de tender daar ook helemaal overnieuw moet.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Dat zou pas kunnen als de gehele aanbesteding over moet en niet in een eerder stadium.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Verklaar je nader? Als ergens iets in de bieding van Arriva niet-bestekconform is, dan had de provincie niet aan Arriva mogen gunnen. En aangezien het bestek van deze aanbesteding een hoog detail-niveau kende zijn er talloze zaken die niet-bestekconform kunnen zijn.BR628 schreef:Mocht Qbuzz in het gelijk gesteld worden, wat ik gezien de spelregels van deze aanbesteding een kans van 0 op 100 acht,
Ik vind de berichtgeving wat verwarrend. Als het goed is, heeft Qbuzz bij de provincie bezwaar aangetekend tegen de gunning aan Arriva en waarschijnlijk gelijktijdig bij de rechter een verzoek tot voorlopige voorziening ingediend om de aanbesteding op te schorten. Als de provincie het bezwaar van Qbuzz honoreert en de gunning intrekt, dan kan Arriva inderdaad beroep aantekenen. Als de provincie het bezwaar van Qbuzz ongegrond verklaart kan Qbuzz in beroep gaan bij de rechter. Volgens mij is de kans op een soap dus sowieso vrij groot.BR628 schreef: dan zal Arriva ongetwijfeld tegen dat besluit in beroep gaan.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Als het zo'n soap word is Connexxion de lachende derde waarschijnlijk. Want er moet toch gereden worden en kunnen zij nog verder rijden met bussen ( Ambassadors en Pro-City's ) die waarschijnlijk slecht te verhandelen zijn en anders al vrijgekomen waren en daardoor ook overbodig zouden raken.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Is er eigenlijk nog een verlengingsoptie die kan worden uitgeoefend? Connexxion verliest bakken met geld op de huidige concessie, dus ik denk dat ze liever z.s.m. er vanaf zijn. Of een veel hoger bedrag krijgen of minder hoeven aan te bieden.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Geen idee maar dan moet er wel overlegd worden met Connexxion voor die noodverlenging.Statler Rail schreef:Is er eigenlijk nog een verlengingsoptie die kan worden uitgeoefend? Connexxion verliest bakken met geld op de huidige concessie, dus ik denk dat ze liever z.s.m. er vanaf zijn. Of een veel hoger bedrag krijgen of minder hoeven aan te bieden.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Schiermonnikoog krijgt zes elektrische bussen
De provincie Fryslân heeft zes elektrische bussen gekocht om in te zetten op Schiermonnikoog. Het Chinese bedrijf BYD Europe BV gaat ze bouwen. BYD kwam als beste aanbieder uit de beoordeling. (...)
Naast de zes elektrische bussen koopt de provincie de bijbehorende oplaadpunten. Ook sluit ze een 15-jarig contract af met BYD voor het onderhoud van de bussen. BYD gaat hiervoor lokaal technici opleiden. De bussen zijn qua grootte vergelijkbaar met de bussen die nu rijden op Schiermonnikoog. Ze zijn 12 meter lang en bieden ruimte aan 70 passagiers. (...)
BYD is een Chinees bedrijf dat sinds 2003 elektrische auto’s en sinds 2010 elektrische bussen levert. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen elektrische auto’s en honderden elektrische bussen geproduceerd. Het Europese hoofdkantoor van BYD is sinds 1999 gevestigd in Rotterdam.
Lees meer op: http://nieuwsuitfriesland.nl/wordpress/?p=25589
Zoeken in google met de tekst "BYD electirc bus" levert de volgende plaatjes op:
http://chinaautoweb.com/blog1/wp-conten ... k9-002.jpg
En de achterzijde:
http://i974.photobucket.com/albums/ae23 ... G_5898.jpg
De provincie Fryslân heeft zes elektrische bussen gekocht om in te zetten op Schiermonnikoog. Het Chinese bedrijf BYD Europe BV gaat ze bouwen. BYD kwam als beste aanbieder uit de beoordeling. (...)
Naast de zes elektrische bussen koopt de provincie de bijbehorende oplaadpunten. Ook sluit ze een 15-jarig contract af met BYD voor het onderhoud van de bussen. BYD gaat hiervoor lokaal technici opleiden. De bussen zijn qua grootte vergelijkbaar met de bussen die nu rijden op Schiermonnikoog. Ze zijn 12 meter lang en bieden ruimte aan 70 passagiers. (...)
BYD is een Chinees bedrijf dat sinds 2003 elektrische auto’s en sinds 2010 elektrische bussen levert. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen elektrische auto’s en honderden elektrische bussen geproduceerd. Het Europese hoofdkantoor van BYD is sinds 1999 gevestigd in Rotterdam.
Lees meer op: http://nieuwsuitfriesland.nl/wordpress/?p=25589
Zoeken in google met de tekst "BYD electirc bus" levert de volgende plaatjes op:
http://chinaautoweb.com/blog1/wp-conten ... k9-002.jpg
En de achterzijde:
http://i974.photobucket.com/albums/ae23 ... G_5898.jpg
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Leuke gordijntjes.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Dit is de officiële website van de fabrikant.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
ik neem aan dat ze die gordijntjes weglaten op schiermonnikoog :?isadora schreef:Leuke gordijntjes.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Is er al wat meer bekend over de uitslag van ht bezwaar dat Qbuzz had aangespannen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Nee, naar verluid niet voor half juli...
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Oke, bedankt voor het antwoord.
Dit gaat dus nog wel even duren.
Dit gaat dus nog wel even duren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe busconcessie Friesland
Ik vond nog een document met de reden waarom Qbuzz bezwaar heeft aangetekend:
GS hebben op 20 maart 2012 besloten de OV-concessie Noord en Zuidwest Fryslân en Schiermonnikoog te gunnen aan Arriva. Qbuzz, waaraan niet is gegund, is het met dit besluit niet eens en heeft gebruik gemaakt van haar rechtsbescherming door een bezwaarschrift in te dienen en gelijktijdig een voorlopige voorziening te vragen. De belangrijkste grond van Qbuzz is gelegen in een aangevoerde vormfout, nl. het ontbreken van een handtekening van de bevoegd vertegenwoordiger van Arriva op de bij de concessiedocumenten behorende (concept)overeenkomst t.a.v. levering en afname duurzame brandstoffen. Qbuzz meent dat Arriva daarom ongeldig heeft ingeschreven en niet aan Arriva had mogen worden gegund. GS menen dat er hier sprake is van een eenvoudig te herstellen gebrek en dat het verzoek van Qbuzz afgewezen moet worden.
Bron: Provincie Fryslan (http://www.fryslan.nl/download.asp?obje ... 120529.pdf)
GS hebben op 20 maart 2012 besloten de OV-concessie Noord en Zuidwest Fryslân en Schiermonnikoog te gunnen aan Arriva. Qbuzz, waaraan niet is gegund, is het met dit besluit niet eens en heeft gebruik gemaakt van haar rechtsbescherming door een bezwaarschrift in te dienen en gelijktijdig een voorlopige voorziening te vragen. De belangrijkste grond van Qbuzz is gelegen in een aangevoerde vormfout, nl. het ontbreken van een handtekening van de bevoegd vertegenwoordiger van Arriva op de bij de concessiedocumenten behorende (concept)overeenkomst t.a.v. levering en afname duurzame brandstoffen. Qbuzz meent dat Arriva daarom ongeldig heeft ingeschreven en niet aan Arriva had mogen worden gegund. GS menen dat er hier sprake is van een eenvoudig te herstellen gebrek en dat het verzoek van Qbuzz afgewezen moet worden.
Bron: Provincie Fryslan (http://www.fryslan.nl/download.asp?obje ... 120529.pdf)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten