Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint
Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam geeft de plannen voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn vrij voor inspraak. Belangstellenden kunnen tussen 9 juni en 21 juli hun zienswijze op de plannen indienen bij de Stadsregio.

De Stadsregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, gemeente Amstelveen en stadsdeel Zuid hebben de ambitie de Amstelveenlijn om te bouwen tot hoogwaardige tramlijn, bestaande uit twee takken. Volgens de plannen moet er een tramverbinding komen tussen Amstelveen Westwijk en omgeving Leidseplein én een tussen Amstelveen Binnenhof en het Amstelstation.

De nieuwe tramlijn wordt veiliger, sneller en betrouwbaarder dan de huidige lijn 51. Om de veiligheid te vergroten, is het nodig diverse maatregelen door te voeren, waaronder het ongelijkvloers maken van drie kruispunten van de Beneluxbaan: Sportlaan, Zonnestein en Rembrandtweg. Voor de snelheid en betrouwbaarheid wordt gestreefd naar zoveel mogelijk gebruik van vrije trambanen. Er komen minder haltes dan nu en de tram krijgt voorrang op het overig verkeer. Daardoor komen de reizigers minuten sneller op hun bestemming dan nu het geval is. Ook het reizigerscomfort wordt verbeterd door onder andere hoogwaardige voertuigen en makkelijk toegankelijke haltes voor iedereen. Bij de haltes komen meer fietsenstallingen waardoor het overstappen van de fiets op de Amstelveenlijn makkelijker wordt.

Sneller OV
Hedendaagse OV-reizigers willen vooral sneller OV op de middellange afstand. Door haltes op te heffen wordt de reistijd korter en krijgen de wijken waar de Amstelveenlijn rijdt een snellere verbinding met station Zuid, dat de komende jaren uit zal groeien tot een van de belangrijkste OV-knooppunten van Nederland.

Daarom vervallen in de plannen de haltes Spinnerij, Gondel, Marne, Amstelveen Centrum en A.J. Ernststraat. Op Station Zuid komt een snelle overstap op onder andere de trein, Noord/Zuidlijn en de Ringlijn. De perrons liggen op 100 tot 150 meter loopafstand vanaf de halte van de Amstelveenlijn. Binnen de ring staan de eindpunten en maatregelen nog niet vast. Richting Leidseplein wordt grotendeels het tracé van tramlijn 5 gevolgd. Op dit traject staan de haltes Stadionweg, Apollolaan en Van Baerlestraat ter discussie om de hoogwaardigheid van de lijn te waarborgen. Richting Amstel wordt vanaf Station RAI het tracé van lijn 4 en lijn 12 gevolgd. Op dit traject staan de haltes Dintelstraat, Waalstraat en Amsteldijk ter discussie.

Tijdens de verbouwing moet de Amstelveenlijn blijven rijden. Waar nodig wordt vervangend openbaar vervoer ingezet op delen van het traject. In 2020 moet de nieuwe Amstelveenlijn een feit zijn.

De inspraakperiode loopt van 9 juni tot en met 21 juli 2012. Het inspraakdocument is in te zien bij de Stadsregio en de betrokken gemeenten en stadsdelen en te downloaden op www.amstelveenlijn.nl. Op de site staat een reactieformulier, maar er kan ook gereageerd worden per e-mail of post. Daarnaast worden er op 25 juni, 2, 3 en 5 juli inspraakavonden georganiseerd waar mensen ook mondeling kunnen inspreken. Het antwoord op de zienswijzen wordt uiterlijk 1 oktober 2012 gepubliceerd.
Bron: Amstelveenlijn.nl
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Acht jaar met dat waardeloze sneltrammaterieel wordt nog leuk… Het valt me op dat er steeds vaker overvolle enkele treinstellen rijden op de 51.
Reizigers uit Amstelveen of Buitenveldert die tussen het Leidseplein en het Centraal Station moeten zijn, kunnen na de ombouw van de Amstelveenlijn kiezen: bij het Leidseplein overstappen op tram 1 of 2 óf op Station Zuid overstappen op de Noord/Zuidlijn en vanaf het Centraal Station ‘terugsteken’ (ook met tram 1 of 2, of lopend).
Aha… Heeft men ook al nagedacht over wat het in de praktijk gaat betekenen als een extra lange tram leegstroomt in de nu al overvolle tramlijnen 1 en 2? Ze willen halte Van Baerlestraat laten vervallen om tijdwinst te boeken, vraag me af of de halte dan ook voor tram 2 verdwijnt. Moet haast wel anders schiet je er nog niks mee op.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 10 jun 2012, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door FLJ »

Ze reden afgelopen weken soms ook met twee of drie enkele stellen buiten de spits, de beschikbaarheid van het materieel laat dus te wensen over.

Wat betreft het materieel, het zou mooi zijn als ze meteen ook nieuwe trams van 40-45 meter voor lijn 26 bestellen, de wagens die dan vrij komen kunnen dan weer ouder materieel aflossen (bijvoorbeeld de trapkarren op lijn 16/24 die dan ook tegen de 30 jaar lopen).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Volgens de planning gaan ze nog vier jaar lang lullen voordat er überhaupt aan de bouw begonnen wordt. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Aha… Heeft men ook al nagedacht over wat het in de praktijk gaat betekenen als een extra lange tram leegstroomt in de nu al overvolle tramlijnen 1 en 2? Ze willen halte Van Baerlestraat laten vervallen om tijdwinst te boeken, vraag me af of de halte dan ook voor tram 2 verdwijnt. Moet haast wel anders schiet je er nog niks mee op.
De frequenties van lijn 1 en 2 kunnen omhoog als lijn 5 uit de Leidse verdwijnt. De straat zit nu nog vol namelijk.

Bovendien zal een deel van de reizigers die van verder komt al zijn overgestapt op de Noord-Zuidlijn op station Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Volgens de planning gaan ze nog vier jaar lang lullen voordat er überhaupt aan de bouw begonnen wordt. :')
In die tijd kunnen ze mooi een integrale visie voorleggen voor het gehele tramnet als de Noord-Zuidlijn open is. Hej då voor lijn 25 :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Bovendien zal een deel van de reizigers die van verder komt al zijn overgestapt op de Noord-Zuidlijn op station Zuid.
Daar komen ook weer reizigers bij tussen Gerrit v/d Veenstraat - Leidseplein.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door FLJ »

Volgens mij kunnen ze ook op lijn 1 en 2 langere trams inzetten, door het verdwijnen van lijn 5 uit de Leidsestraat is het niet pertinent meer nodig dat twee trams achter elkaar hoeven te staan op de bruggen. In de spits zijn deze lijnen al behoorlijk druk en op deze manier kan de capaciteit ook eenvoudig worden verhoogd. Gewoon even twee extra bakken in de Combino's toevoegen en er kunnen een kwart meer reizigers mee. Maar zo zal het wel niet lopen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De frequenties van lijn 1 en 2 kunnen omhoog als lijn 5 uit de Leidse verdwijnt. De straat zit nu nog vol namelijk.
Om tram "5" sneller te maken kijken ze mogelijk naar verlegging van tram 2 over de Ferdinand Bol. Als die dan ook nog eens door de Leidsestraat moet lijkt me dat niet echt voordelig voor de reizigers Nieuw Sloten - CS. Tram 2 over de Vijzelstraat - Rokin - Damrak lijkt anderzijds weer onzin i.v.m. opening N/Z-lijn.

Snap überhaupt niet waarom het nodig is. Tram 2 en 5 rijden in de toekomst nog maar twee haltes samen: Hobbemastraat en Leidseplein. Nogal bullshit om daarvoor de 2 om te leggen…
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Lijn 2 over de Febo :lol:

Dan zal de hele Willemsparkweg zonder tram komen te zitten, aangezien er geen afbuigende boog is van de Willemsparkweg naar de Van Baerle richting Museumplein. En die kruising is nog geen half jaar geleden opnieuw aangelegd, het aanpassen ervan zou behoorlijke kapitaalvernietiging zijn.

En inderdaad, zowel de 2 als de 5 uit de Leidsestraat weghalen is wel een beetje teveel van het goede.

@FLJ: Verlengen van de trams is theoretisch gezien mogelijk, maar ik denk niet dat Siemens de productielijn ervan opnieuw wil opstarten. Beter verkopen ze wat Combino's aan Poznan en wordt er gewoon extra lang (en het liefst ook extra breed) nieuw materieel besteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Extra breed gaat gewoon niet gebeuren hier in Amsterdam. Veelte kostbaar om hele trajecten daarop aan te passen en op veel punten slecht inpasbaar. Daarnaast gaat in een extra lange tram die ze voor Amstelveen willen net iets meer mensen dan in de nieuwe trams die Den Haag heeft besteld: 250 mensen vs 238. De keuze is dan snel gemaakt lijkt mij; je hoeft immers alleen de haltes langer te maken i.p.v. nagenoeg de hele infrastructuur van een straat opnieuw aan te leggen. Over kapitaalvernietiging gesproken…

Als ik zo naar Den Haag kijk lijkt langer mij stukken praktischer dan breder.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Jef400 »

Moet ik mij indenken dat het hele Amsterdamse tramnet op de schop gaat of niet? Dit zijn maar meerdere tipje-van-de-sluier ideeën.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Het idee is meer dat als in het achterhoofd wordt gehouden dat in de toekomst bredere trams erg prettig zouden zijn, dat bij herinrichtingen of het vernieuwen van de tramrails de afstand tussen de twee binnenste rails vergroot wordt. Amsterdam zou echt niet de eerste stad zijn waar men geleidelijk het tramnet ombouwt voor bredere trams. Veel straten zijn er zonder probleem geschikt voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Binnen de ring veel ook niet... Je kan je überhaupt afvragen of de baten (hoeveelheid extra passagiers) opwegen tegen de kosten. Daar komt bij dat het niet zomaar een kwestie is van effe een verbreding doorvoeren bij het vernieuwen van de rails… Op tal van locaties moet dan simpelweg de hele zooi op de schop. In de overgangsperiode, wat met de grootte van ons netwerk nog wel een tijdje kan duren, zit je ook nog eens met het feit dat trams amper kunnen uitwijken in geval van stremmingen.

Als blijkt dat je de passagiersstroom in Amsterdam ook makkelijk aankan met 40/45 meter lange trams, waarom zou je dan in voor breder en korter kiezen zoals in Den Haag waar tevens 40 mensen* minder in passen?

EDIT*Interessant feitje: In wat waarschijnlijk de Haagse Avenio wordt (2,65 meter breed, 36 meter lang) passen 250 passagiers. In een Avenio van 2,4 meter breed en 45 meter lang passen er 290. Bij trams van 35 en 45 meter lang kunnen er in de 2,65 meter brede variant maar 20 passagiers extra mee.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 10 jun 2012, 23:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Vinny »

Die ruimte is er dus niet tenzij je weer auto's en trams de rijbaan laat delen of vrijliggende fietspaden opheft..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

De maximale lengte van de trams in Amsterdam wordt bepaald door de wisselplaatsen in de Leidsestraat. Daar passen nu twee trams van 30 meter achter elkaar. De wisselplaatsen zijn in het verleden meerdere keren verlengd maar zijn nu op een punt aangekomen dat verder verlengen niet mogelijk is en het verder verlengen van trams dus ook problematisch wordt.

Je kan dus wel langere trams kopen maar dan dus niet inzetten op lijn 1 en 2, terwijl juist dat twee van de drukste lijnen zijn.

Maak je de trams iets breder tot 2,65 (in plaats van 2,30 nu) dan ontstaat de mogelijkheid om vier stoelen naast elkaar te plaatsen en krijg je net wat meer ruimte in de overloopgebieden, waardoor je binnen de lengte van 30 meter toch weer bijna 30 extra reizigers kwijt kan. En de ruimte (70 centimeter) die je in de breedte extra nodig hebt is zonder moeite te vinden in bijna alle straten als je goed kijkt naar de weginrichting, veel tramstraten hebben nu een inrichting met stoep, fietspad, veiligheidsstrook, parkeerstrook, rijstrook, trambaan, halte, rijstrook, parkeerstrook, veiligheidsstrook, fietspad en stoep. Daar valt echt nog wel ruimte te vinden.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 10 jun 2012, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

En in diezelfde Leidsestraat kan je natuurlijk wel met gemak extra brede trams kwijt… :roll: Kijk voor de grap nou effe het capaciteitsplaatje van bijv. de Avenio na. Je schiet per saldo gewoon geen bal op met bredere trams: een Avenio van 27 meter lang en 2,65 meter breed kan maar 10 extra passagiers meenemen t.o.v. de 2,4 meter variant. Bij een lengte van 36 en 45 meter 20 passagiers, maar dan zit je alsnog met een ±7 meter langere tram t.o.v. de huidige Combino.

Alleen al langs het traject van tram 2 wordt het lastig qua inpassing op de Willemsparkweg, Koninginneweg, Zeilstraat, Hobbemastraat, Heemstestraat en Singel. En voor wat, die 10 extra man die aan boord kunnen?
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 10 jun 2012, 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Ja. Er rijden in de Leidsestraat geen trams naast elkaar, dus als je een brede tram door de Leidsestraat laat rijden lever je aan beide kanten 17,5 centimeter ruimte voor voetgangers in. Dat is aan beide kanten ongeveer een verdubbeling van de rails tot de strook met lampjes naast de rails. Die ruimte blijft meer dan over als er een bestelauto in de Leidsestraat tegen de gevelwand aanstaat :)

Die 10 reizigers van de Avenio lijken mij geen correcte cijfers.
Statistieken uit Bremen laten zien dat er in een 35 meter lange tram van 2,30 meter breed 213 passagiers passen, en in een 35 meter lange tram van 2,65 breed 239 passagiers. Bij een tram van 30 meter zou dat dus moeten neerkomen op een verbetering van 22 extra passagiers.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 10 jun 2012, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Je gaat niet in op het feit dat er relatief gezien maar weinig extra passagiers meekunnen waardoor je op korte termijn alsnog met langere trams kan gaan rijden. Zie ook bewerking van m'n bericht.

PS De Amsterdamse Combino is 2,4 meter breed volgens GVB en geen 2,3 meter.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Die 10 reizigers van de Avenio lijken mij geen correcte cijfers.
Lees het zelf gerust even na, Siemens zal immers wel weten hoeveel passagiers er in hun eigen trams passen…

http://transportation.siemens.com/en/da ... x-7600.pdf

En waarom blijf je het hebben over trams van 2,3 meter breed?
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 10 jun 2012, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Ook dan blijven mijn cijfers staan. Het verbreden van de tram zorgt ervoor dat er een extra zitplaats in de breedte mogelijk wordt en een ieder die kan tellen zal direct zien dat je dan, in ieder geval bij de Combino meer dan 10 zitplaatsen kan winnen. Kortom, de fabrieksopgave van Siemens t.a.v. de Avenio klopt niet, zoals fabrieksopgaven van trams dat bijna nooit doen in vergelijking met de uiteindelijke opgave van het vervoersbedrijf :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Zelf schat je de capaciteit zelfs lager in dan Siemens. Je blijft ook een vergelijking trekken tussen 2,3 meter en 2,64 meter breed terwijl de Combino 2,4 meter breed is. Bij de inrichting van de huidige Combino zal het uitkomen op een winst van 16 zitplaatsen (schat ik zo in). Zet nog geen zode aan de dijk gezien de grote investeringen die gedaan moeten worden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door visgraat »

Ik dacht dat de helft van de haltes zou komen te vervallen. Sommige haltes liggen ook wel erg dichtbij elkaar en dat is een remming is voor de doorgaande reizigers. Wel typisch dat de halte Amstelveen Centrum eruit gaat. Van een centrumhalte verwacht je dat niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Vinny »

Zolang mensen hier op het forum klagen over het ontbreken van droge wachtruimtes op de tramhaltes kun je niet met droge ogen beweren dat bredere trams passen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Op veel plaatsen past het zonder enkel probleem als op specifieke locaties in de buurt van haltes een aantal parkeerplaatsen worden opgegeven. Verder is er in veel situaties nog genoeg ruimte vanwege de toepassing van een brede veiligheidsstrook tussen het fietspad en de geparkeerde auto's. Vaak zijn deze zo breed dat er een enorme hoeveelheid fietsen geplaatst kan worden.

Op de routes waar capaciteitsuitbreiding het meest noodzakelijk is, lijn 1 en 2, is het door de wisselplaatsen in de Leidsestraat niet mogelijk om langer materieel in te zetten dan de huidige 30 meter, wil je twee trams achter elkaar kwijt kunnen op een wisselplaats. Langer kan niet zolang er op zicht wordt gereden, maar zou je stoppen met op zicht rijden en kiezen voor rijden met behulp van beveiliging (negenogen) dan verlaag je de capaciteit van de Leidsestraat.

Het verlengen van de wisselplaatsen is ook geen mogelijkheid in de Leidsestraat, de overloop naar strengelspoor ligt nu al tussen de bebouwing in plaats van op de bruggen, dit nog verder van de bruggen verplaatsen zal betekenen dat voetgangers niet meer kunnen passeren wanneer de tram de straat in rijdt, een buitengewoon gevaarlijke situatie in een drukke winkelstraat.

Tegelijkertijd is op het overgrote merendeel van het tracé van lijn 1 en 2 meer dan voldoende ruimte voor de aanpassingen aan de trambaan die de inzet van bredere trams mogelijk maken. Lijn 1 en 2 hebben in de buitenwijken grotendeels een vrije baan, de Overtoom is een zeer brede straat, de Willemsparkweg/Koninginneweg hebben zeer rustig verkeer en grote halteperrons. De Nieuwezijds Voorburgwal is erg breed, dus ook daar zal breder materieel niet moeilijk in te passen zijn.

Ook bij een aantal andere drukke lijnen zijn er overigens weinig problemen om breder materieel in te zetten. Ik denk hierbij aan lijn 13. Ook lijn 9 lijkt mij niet zeer problematisch, daar rijdt de tram nu al deels mee in het verkeer, dan is het ook geen probleem om de bredere tram in het verkeer te mengen, maar deze lijnen hebben een veel lagere prioriteit omdat op deze lijnen wel de mogelijkheid bestaat tot de inzet van langer materieel in de toekomst (ongeveer 20 jaar).

Dan komen we tenslotte bij de geplande ombouw van lijn 5, waarover dit topic gaat. Het gaat hierbij over de ombouw van de volledige lijn tot Amstelveen Westwijk. Eerdere onderzoeken hebben laten zien dat je bij het inzetten van trammaterieel dat de gebruikelijke stedelijke breedte heeft je sneller zal aanlopen tegen de problemen met overbezetting van het trammaterieel. Dit probleem heeft men geprobeerd te elimineren door het het aantal haltes drastisch te verminderen. Hoewel er op sommige plekken ook duidelijk teveel haltes op het traject aanwezig zijn, moeten de rijeigenschappen van eventuele nieuwe trams niet zomaar vergeleken worden met de logge dingen die BN toentertijd heeft afgeleverd. Allemaal leuk en aardig, maar als je een trambaan hebt van bijna 10 kilometer die helemaal geschikt is voor breed materieel en een stadstraject van ongeveer 3,5 kilometer, dat het vanuit mijn perspectief aantrekkelijker maakt om dan die resterende 3,5 kilometer te upgraden in plaats van ervoor te kiezen om dan maar de hele trambaan alsnog ongeschikt te maken voor nieuw materieel met bredere perrons.

Een voertuig dat 25 centimeter breder is, is niet onveiliger.
Een voertuig dat net dat beetje ruimte bied aan meer zitplaatsen (4 stoelen naast elkaar) is voor de reiziger die graag wil zitten comfortabeler
Een voertuig dat kan helpen volgepropte trams enige tijd uit te stellen is altijd welkom, de lijn moet ruimte bieden om te groeien, niet direct bij oplevering aan zijn maximale capaciteit zitten. Dat is wat er nu in Amstelveen dreigt te gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 77 gasten