Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Vinny »

Het levert vooral een jarenlange puinhoop op en trams die niet elders ingezet kunnen worden (het IJtram syndroom) en dat voor 10 extra reizigers per rit..., bovendien betwist ik je conclusie: voor het ideaal plaatje weginrichting: stoep-fietspad-parkeerstrook-autobaan-trambaan in twee richtingen is zelfs met de huidige trams vaak geen plaats. Met bredere trams moet je inleveren op ruimte voor overige functies. En dat wil men niet, zie gezeik Bilderdijkstraat en Marnixstraat. De tram is nou eenmaal niet de baas in de stad en moet het ook niet worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Die 10-20 extra reizigers die een bredere tram kan meenemen maakt het verschil echt niet op termijn. Het maakt het al helemaal niet de moeite waard om de hele infrastructuur daarop aan te passen. Vroeg of laat komen óók die trams vol te zitten en ga je toch de lengte in. Er zal een oplossing moeten komen voor de Leidsestraat.

Ben het verder met Vinny eens: op het traject van tram 2 door Zuid alleen al zullen straten het nodige moeten inleveren om bredere trams te kunnen verwerken. Vooral het stuk Heemstedestraat (tot Westlandgracht) - Willemsparkweg is daar totaal niet geschikt voor. En nogmaals voor wat? 16 extra zitplaatsen t.o.v. huidige trams? Wees eens realistisch…

De extra lange trams die voor de nieuwe Amstelveenlijn besteld worden hebben een hogere capaciteit en kunnen in geval van stremmingen tenminste omgeleid worden. Dit wordt nagenoeg onmogelijk als je bredere trams in zou zetten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

Het gaat om ongeveer 10 %. Als je daar geen zitplaatsen maar staplaatsen realiseert meer. Het kan het verschil tussen 14 en 18 ritten in het uur schelen als het drukker wordt. Dat is toch een behoorlijk relevant verschil als je kijkt naar de wat langere termijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Staanplaatsen? Ik zie mensen echt niet drie rijden dik in het gangpad staan ook al zou het technisch gezien kunnen…
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

In de lengte van een zitplaats kan je wel twee staande reizigers kwijt. :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Geert »

Als de strengelsporen in de Leidsestraat het enige is wat langere trams in de weg staat, waarom nemen die trams dan niet een andere route? Ik ben niet zo heel goed bekend in Amsterdam, dus ik weet niet of er überhaupt realistische andere routes mogelijk zijn, maar ik hoor vooral geklaag over de trams in de Leidsestraat. Waarom moeten er perse trams door die straat heen?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door FLJ »

Er is in het verleden al gesproken over het verbannen van één van de Leidsestraatlijnen (bij mijn weten was lijn 2 de meest reeele kandidaat) uit de Leidsestraat. Die zou dan omgeleid worden via de Marnixstraat, Rozengracht en Raadhuisstraat. Dat zouden ze nu dus ook met de nieuwe lijn 5 kunnen doen, alleen vinden de plannenmakers dat dus blijkbaar overbodig omdat de reizigers naar CS toch wel op de Noordzuidlijn zullen overstappen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

Daarnaast doe je over een hoop routes het Leidseplein niet aan.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:In de lengte van een zitplaats kan je wel twee staande reizigers kwijt. :pos:
En dat heeft wat met de breedte van de tram te maken?
Geert schreef:Als de strengelsporen in de Leidsestraat het enige is wat langere trams in de weg staat, waarom nemen die trams dan niet een andere route? Ik ben niet zo heel goed bekend in Amsterdam, dus ik weet niet of er überhaupt realistische andere routes mogelijk zijn, maar ik hoor vooral geklaag over de trams in de Leidsestraat. Waarom moeten er perse trams door die straat heen?
Er zijn geen echte alternatieven anders waren de 1, 2 en 5 al lang uit de Leidsestraat verdwenen.
FLJ schreef:Er is in het verleden al gesproken over het verbannen van één van de Leidsestraatlijnen (bij mijn weten was lijn 2 de meest reeele kandidaat) uit de Leidsestraat. Die zou dan omgeleid worden via de Marnixstraat, Rozengracht en Raadhuisstraat. Dat zouden ze nu dus ook met de nieuwe lijn 5 kunnen doen, alleen vinden de plannenmakers dat dus blijkbaar overbodig omdat de reizigers naar CS toch wel op de Noordzuidlijn zullen overstappen.
Tram 5 wordt ingekort tot busstation Marnixstraat dus in feite verdwijnt er al een lijn uit de Leidsestraat.

Je zou eventueel tram 5 via de Haarlemmer Houttuinen naar CS kunnen laten rijden. Vraag natuurlijk of dat nodig is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:
Klaasje schreef:In de lengte van een zitplaats kan je wel twee staande reizigers kwijt. :pos:
En dat heeft wat met de breedte van de tram te maken?
Die extra breedte kan je benutten voor meer zitplaatsen of meer staplaatsen. Maak de keuze slim. Zeker in het stadsvervoer.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Die extra breedte kan je benutten voor meer zitplaatsen of meer staplaatsen. Maak de keuze slim. Zeker in het stadsvervoer.
Wat heeft de lengte van de stoelen te maken met de breedte van de tram?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

Volgens iemand hier in de discussie was de extra breedte van de tram niet relevant omdat het slecht 10 tot 16 extra zitplaatsen op zou leveren. Als het dan 20 tot 32 extra staplaatsen oplevert is de relevantie van de breedte van de tram ietwat groter.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Jef400 »

En dan gaan we om een nettowinst van wel maximaal 22 reizigers per rit enkele miljarden weer weggooien in de infrastructurele bodemloze put Amsterdam. Ga de lengte in. Leg desnoods alle trams om via de Rozengracht en de Raadhuisstraat en het probleem is opgelost. Klaar uit simpel. Alleen kennen ze dat helaas niet in Amsterdam.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Volgens iemand hier in de discussie was de extra breedte van de tram niet relevant omdat het slecht 10 tot 16 extra zitplaatsen op zou leveren. Als het dan 20 tot 32 extra staplaatsen oplevert is de relevantie van de breedte van de tram ietwat groter.
Zoals ik al zei, mensen gaan niet drie rijen dik in een iets breder gangpad staan dus je schiet er weinig tot niks mee op qua staanplaatsen t.o.v. de huidige trams.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Klaasje »

Ten opzichte van de hele tram gaat het gewoon om en rij extra in de breedte. In de huidige trams is twee man breed staan een behoorlijke opgave dus het is niet vreemd om uit te gaan van twee en eenhalve man breed staan bij de nieuwe trams tegenover een breedte van anderhalf nu. Dat betekent dat je over de hele lengte al gauw een mannetje of 30 á 40 extra mee kunt nemen als je niet met langere trams gaat rijden.

Als je wel met langere trams kunt rijden dan groeit de winst lineair met de lengte mee. De gedachte is niet vreemd: De breedte van een tram heeft afgezien van de noodzaak van een iets breder profiel geen negatieve gevolgen. Langere trams of meer trams hebben vervelende gevolgen voor de doorstroming voor het overige verkeer bij kruisingen. Meer trams zijn vooral duurder dan minder trams. Zeer waarschijnlijk zijn bredere trams nauwelijks duurder ten opzichte van trams op een normale breedte terwijl je minder vaak hoeft te rijden. Netto zullen ze in de exploitatie dus goedkoper zijn.

Een betere doorstroming van het overige verkeer en een goedkopere exploitatie rechtvaardigen een investering om het mogelijk te maken dat je daadwerkelijk met bredere trams kunt rijden. Zeker op drukke lijnen is dat gewoon een toekomstvaste investering.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

In de huidige trams van 2,4 meter breed kunnen mensen prima met z'n tweeën in het gangpad staan. Door het gangpad met slechts 25 cm te verbeden krijg je er echt geen derde persoon tussen.

Zoals meerdere mensen al aangaven hebben bredere trams wel degelijk negatieve gevolgen. Het hele net moet er immers op aangepast worden: straten opbreken, rails verplaatsen, bovenleidingen opnieuw ophangen, boveleidingmasten verplaatsen, inleveren van overige functies in smallere straten etc. Dat laatste is permanent en kan de doorstroming en/of veiligheid in de weg zitten. Denk aan het opofferen van vrij liggende fietspaden of smallere stoep.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 11 jun 2012, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Er gaat dan wel een lijn uit de Leidsestraat waardoor de frequentie van lijn 1 en 2 omhoog kan, maar uiteindelijk loop je ook dan tegen de grenzen aan. Ik heb in een eerder bericht in dit topic geschetst wat de problemen zijn waar je in de Leidsestraat tegenaan loopt en op dit moment zie ik dat enige mogelijkheid om nog structureel meer reizigers in dezelfde hoeveelheid voertuigen als nu door de Leidsestraat te krijgen het net iets breder maken van de trams.

Bij een gecombineerde frequentie van 20 trams per richting per uur (10x per uur, 6 minutendienst) kom je met 16 extra reizigers per uur al op 320 extra reizigers die per uur per richting door de Leidsestraat reizen. Dat zijn cijfers die zoden aan de dijk zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

320 man komt neer op één extra Combino + één extra trapwagen per uur. Weinig spectaculair gezien de grove investeringen die gedaan moeten worden…
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Alleen heb je voor die extra trams dus geen ruimte. Heb jij een andere oplossing voor de volle Leidsestraat dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Tram 17 gaat ook nog vanaf de Elandsgracht naar CS. :)

Het punt is dat ondanks de gigantische investeringen voor breed materieel binnen no-time weer aanloopt tegen een capaciteitslimiet. Dat maakt inzet van breder materieel gewoon niet de moeite waard. Als je dat niet wil begrijpen moet je het maar gewoon zeggen, dat stoppen we met dit getouwtrek. :wink:
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 11 jun 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Suus »

Je zal altijd tegen limieten aanlopen, maar zoals ik aangeef kan er aan die limieten nog wel wat gerekt worden. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Je zal altijd tegen limieten aanlopen, maar zoals ik aangeef kan er aan die limieten nog wel wat gerekt worden. :)
Dat klopt, uiteindelijk zul je een afweging moeten maken tussen de kosten/baten. Denk dat je al snel tot de conclusie komt dat in dit geval breed materieel het niet waard is en je beter op zoek kunt gaan naar alternatieven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door JWM »

Een kaartje uit het Parool:
Afbeelding

Wat opvalt:
- Zowel Marne als Gondel vervallen. Nu liggen de haltes daar ook vrij dicht op elkaar, maar Sportlaan-Meent is zo wel een behoorlijke halteafstand, terwijl haltes als van Boshuizenstraat en Uilenstede wel beide blijven bestaan.

- Voor de tak naar het Amstelstation is er maar een beperkt stukje nieuw spoor nodig via de Boelelaan en komen er tussen Zuid en Amstelstation 4 tussenhaltes (Station RAI, Europaplein/RAI, Maasstraat en Victorieplein). De reistijd op Amstel-Zuid zal wel iets omhoog gaan in vergelijking met de huidige M51.

- Er worden drie kruispunten ongelijkvloers gemaakt, maar bijvoorbeeld de kruising Nijenrodeweg niet. Andere gemeente die er geen geld voor uit wil trekken?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door R-Flow »

Grappig dat ze de Haarlemmer Houttuinen inderdaad als optie geven om tram 5 naar het CS te krijgen.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Inspraak op plannen vernieuwing Amstelveenlijn begint

Bericht door Mojito »

Ik begreep van de GVB nieuwsgroep op Yahoo dat de Haarlemmer Houttuinen nu serieus worden overwogen om een rol te gaan spelen in de langdurige omleiding van lijn 13, 14 en 17, tijdens de geplande werkzaamheden op het traject Rozengracht - Westermarkt - Raadhuisstraat, die ergens tussen 2014 en 2018 gepland is. Het betreft complete herinrichting van gevel tot gevel, vervanging van bruggen en vervanging van de tramsporen. Wordt dus net zo'n ingrijpende, maandenlange operatie als de Utrechtsestraat (hopelijk nu zonder de problemen, maar dat is natuurlijk wishful thinking). Dan zouden die sporen na bijna 30 jaar toch eindelijk eens een keer nut hebben. Al zou het me helemaal niet verbazen als het slechts een omleiding naar Frederik Henrikplantsoen en een pendelbus, of niet eens een pendelbus maar alleen een overstap op de 18 en 21 wordt...
足元にご注意下さい
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 46 gasten