[Vraag] Trein naar België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
DjawiB
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 00:39
Locatie: Groningen
Contacteer:

[Vraag] Trein naar België

Bericht door DjawiB »

Hallo,

Binnenkort ga ik met de trein naar Bièrges-Walibi of beter gezegd Walibi Belgium en ik heb een dagkaart die alleen in Nederland geldig is, dus die is tot Roosendaal geldig, alleen vroeg ik me af hoe moet het verder.

Ik dacht zelf aan een gewoon internationaal ticket tussen Roosendaal en Essen en dan vervolgens een Go Pass 1 tussen Essen en Bièrges-Walibi. Is dit überhaupt wel mogelijk, want in principe betaal ik dan toch gewoon voor de hele reis.

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Suus »

Inderdaad, een Go Pass is geldig vanaf het eerste station na de grens of tot het laatste station voor de grens, zelfs als de trein er niet stopt.

De Go Pass 1 is echter wel slechts voor een enkele reis en voor een persoon onder de 26. Dus je zal voor de heen en terugreis twee Passes nodig hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DjawiB
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 00:39
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door DjawiB »

Oké, heel erg bedankt, dit scheelt me namelijk wel weer wat geld dan als ik gewoon een normaal kaartje van Groningen naar Bièrges zou kopen.

Kan ik dat weer aan andere dingen uitgeven. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Suus »

Sterker nog, je dagkaart is geldig tot de grens. Het volstaat dus om bij een Nederlandse kaartautomaat een kaartje tot Essen te kopen en dan de optie voor het Nederlandse traject gratis te kiezen. Een retourtje Essen is dan geloof ik 2,40, absoluut geen geld :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DjawiB
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 00:39
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door DjawiB »

Dan ben ik dus 30 cent goedkoper uit als ik dus vanaf grens NL-BE zou doen, ik boek ze wel online, om die 30 cent ga ik niet huilen. :P
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door huibf »

Hoort Roosendaal inmiddels niet bij de lijst van Belgische stations?
Venlo i.i.g. wel als Duits station en maastricht tot het Belgische. Hiermee vervalt dat vervloekte dure grenstarief.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Ronald »

huibf schreef:Hoort Roosendaal inmiddels niet bij de lijst van Belgische stations?
Nee, vanuit Roosendaal naar België heb je een internationaal ticket nodig.
huibf schreef:en maastricht tot het Belgische. Hiermee vervalt dat vervloekte dure grenstarief.
Dat klopt, maar Go Pass/Rail Pass zijn niet van/tot Maastricht geldig, je moet dan alsnog een apart kaartje tot Visé hebben.
Bee schreef:Een retourtje Essen is dan geloof ik 2,40, absoluut geen geld
Gezien de afstand juist weer wel. Maar goed, dat weten we bij grensoverschrijdende tarieven :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Suus »

Ronald schreef:
huibf schreef:en maastricht tot het Belgische. Hiermee vervalt dat vervloekte dure grenstarief.
Dat klopt, maar Go Pass/Rail Pass zijn niet van/tot Maastricht geldig, je moet dan alsnog een apart kaartje tot Visé hebben.
Voor Maastricht heb je de Go Pass 1 Maastricht, die kost 7,70 :)

Zie http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... richt.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Ronald »

Ja, JIJ wel :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Suus »

Ik verwacht overigens ook nog kaarten voor de overige grensovergangen, aangezien de NMBS in hun beheersovereenkomst heeft staan dat ze voor 8 grensovergangen een aantrekkelijk tarief moeten aanbieden. Er zijn nu aantrekkelijkere tarieven voor Aachen en Maastricht, maar zeker voor Lille verwacht ik ook nog wel het een en ander :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Ronald »

Er staat me iets van bij dat er voor Lille ook speciale (retour)tickets zijn of waren. Maar dat weet ik niet zeker (eens even zoeken).
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Cookie »

Trampolinekaartjes inderdaad, zie http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... glomeratie . Dus dat wordt een Go Pass naar het station waar de geldigheid van het Trampolinekaartje begint.

Uit de bebehorende PDF:
http://www.b-europe.com/~/media/Files/Promoties/Kortingen/ProductficheTrampoline1dagNL.ashx schreef:Het is van toepassing op de assen:
l Tournai - Lille (via Blandain gr).
l Kortrijk - Lille (via Tourcoing gr).
l Zone Charleroi - Jeumont (via Jeumont).
Voor iedere relatie in het grensverkeer, vanuit een NMBS-station naar een SNCF-station gelegen op één van
deze assen en vice versa.
Voor de stopplaatsen op de lijn Charleroi/Jeumont en Tournai/Lille gebeurt de verkoop in de trein.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Cookie »

Cookie schreef:Trampolinekaartjes inderdaad, zie http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... glomeratie . Dus dat wordt een Go Pass naar het station waar de geldigheid van het Trampolinekaartje begint.

Uit de bebehorende PDF:
http://www.b-europe.com/~/media/Files/Promoties/Kortingen/ProductficheTrampoline1dagNL.ashx schreef:Het is van toepassing op de assen:
l Tournai - Lille (via Blandain gr).
l Kortrijk - Lille (via Tourcoing gr).
l Zone Charleroi - Jeumont (via Jeumont).
Voor iedere relatie in het grensverkeer, vanuit een NMBS-station naar een SNCF-station gelegen op één van
deze assen en vice versa.
Voor de stopplaatsen op de lijn Charleroi/Jeumont en Tournai/Lille gebeurt de verkoop in de trein.
Uit hetzelfde document, beetje vaag geformuleerd :P
Doelgroep
Volwassenen en kinderen die erom vragen (en voor hun honden).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Ronald »

Goh, ze willen wel graag de lucht in daar in België. Jumpkaartjes, trampolinekaartjes... :mrgreen:
Doelgroep
Volwassenen en kinderen die erom vragen (en voor hun honden).
Ik zie het al voor me:
lokettist: "... dan kunt u ook een trampolinekaartje kopen".
reiziger: "Doe die dan maar".
lokettist: "Maar voor u is 'ie niet geldig"
reiziger: "Waarom niet?"
lokettist: "Omdat u er niet om gevraagd heeft"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door midnet »

dit kan evt ook nog helpen/van nut zijn voor anderen:
1.weekends-tot eind aug, is er een voordeeltarief van 25€/ENKEL van elk Nl station naar elke BE-statie of omgekeerd, boeken via nshispeed of b-rail, tenminste 3 dagen vooraf
2.de afgelopen zomers was er steeds een speciale aanbieding van de NMBS voor de maanden juli+au": zomerbiljet-enkel (niet op za/zo), voor 7.50-zelfde condities als GoPass.
3.ben je met meer jongeren, en ben je van plan binnen 1 jaar wat vaker naar BE te reizen: de GoPass biedt 10 reizen (hoeven niet steeds dezelfde te zijn) voor 50eur-dus minder als 8x GoPass1.
Omdat elke bels die 16 of 18 wordt zo'n pas gratis krijgt van vader staat-ze worden vaak op de BE-marktplaats (heet kapaza) aangeboden voor nog minder. let dan wel op hoe lang ze nog geldig zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Suus »

De Summer Deal is dit jaar van 2 juli t/m 31 augustus 2012, inderdaad op maandag tot vrijdag.

Op vrijdag na 19 uur en zaterdag en zondag de gehele dag zijn alle tickets voor de halve prijs te koop, dat is het Weekendbiljet :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Cookie »

Enigszins OT, mogelijk wel interessant: In de regio Nord-Pas de Calais (Frankrijk, hier ligt Lille ook in) is in bepaalde weekenden ook het TER-MER ticket geldig, kan je voor 1 euro retour naar vooraf bepaalde plaatsen. Dat kan voor een aantal hier misschien nog wel handig zijn :) . Wel heb je een "Pass régional Grand’TER" nodig, kost 5 of 7 euro (afhankelijk van moment dat je deze koopt), als ik het goed gezien/vertaald heb.

Zie voor exacte voorwaarden en geselecteerde plaatsen http://www.ter-sncf.com/Regions/nord_pa ... 3a26-76621 . Site is in het Frans.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Ronald »

Bee schreef:Op vrijdag na 19 uur en zaterdag en zondag de gehele dag zijn alle tickets voor de halve prijs te koop, dat is het Weekendbiljet :)
Alleen retours trouwens. Het komt neer op een retour voor de prijs van een enkele reis.
renate
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 17:58

dagkaart 65 plus na station Roosendaal

Bericht door renate »

ik heb een vrijreizenkaartje dat ik wil gebruiken voor een dagtrip naar antwerpen. in belgie kost een dagretour voor 65+ maar 5.20 euro, dat scheelt een stuk met een aanvullend hi-speed kaartje uit de automaat in nederland. maar wat is het eerste station in belgie na Roosendaal, waar je zo'n kaartje kan kopen?
alvast bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Suus »

Het eerste station na de grens is Essen. Het heeft ook loketten, zie hier de openingstijden. Uiteraard is het ticket ook online te kopen via de website van de NMBS.

Echter, als je een retour Essen - Antwerpen koopt heb je ook een ticket voor Roosendaal Grens - Essen nodig. Deze kan je gewoon uit de kaartautomaat halen via de optie voor tickets naar België en dan kiezen voor de knop NS-traject vrijreizen. Ik weet niet zeker of de Nederlandse kaartautomaat ook het Belgische seniorentarief aanbied, wel het jongerentarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: [Vraag] Trein naar België

Bericht door Stéphane »

Bee schreef:
Ronald schreef:
huibf schreef:en maastricht tot het Belgische. Hiermee vervalt dat vervloekte dure grenstarief.
Dat klopt, maar Go Pass/Rail Pass zijn niet van/tot Maastricht geldig, je moet dan alsnog een apart kaartje tot Visé hebben.
Voor Maastricht heb je de Go Pass 1 Maastricht, die kost 7,70 :)

Zie http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... richt.aspx
Een GoPass kost in België een euro minder, idd die grenstarieven ook hé.

Heb je trouwens al een toeganskaartje voor walibi? Met een B-dagtrip http://www.b-rail.be/php/bexcursions/in ... 4&catid=32 Is dat namelijk 36 euro voor personen tot 25 jaar. De reis vanaf Essen is inbegrepen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten