Wifi bij NS blijft gratis

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Geert »

Wifi bij NS blijft gratis
Geplaatst op: dinsdag 12 juni 2012 13:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 12 juni 2012 13:25


Wifi in NS treinen blijft ook na 1 april 2013 gratis. Dat heeft het spoorbedrijf maandag bekend gemaakt. NS startte in 2010 met wifi in de trein. Eind 2013 moeten alle intercity's voorzien zijn met wifi.

Het huidige contract met T-Mobile loopt op 1 april 2013 af. NS is nog in onderhandeling over een nieuw contract, maar het spoorbedrijf heeft elk geval besloten dat de dienst gratis moet blijven. Vooralsnog blijft het niet mogelijk om video's van bijvoorbeeld YouTube met NS wifi te bekijken.
Lees verder
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door fogeltje »

*bus* (hebben we die ook in een treinvariant?)

Laat het gezeur maar weer komen dat ze dat geld beter ergens aan kunnen besteden maar ik vind het prima.
"Een touringcar is geen bus"
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door R-Flow »

Op het traject Amsterdam Zuid - Hilversum gaat die Wi-Fi-verbinding via T-mobile werkelijk waar helemaal nergens over, niet vooruit te branden… Laat m'n iPad tegenwoordig maar gewoon op 3G staan want dan lukt het tenminste wel. :?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Klaasje »

Ik heb tussen Amersfoort en de Gaasperdammerwegaansluiting eigenlijk nooit problemen.. :X
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door fogeltje »

Ik heb de Wifi een hele enkele keer gebruikt op Venlo - Helmond/Helmond - Eindhoven, tussen 's-Hertogenbosch - Nijmegen of Utrecht/'s-Hertogenbosch - Eindhoven als er toevallig een IC met Wifi rijdt. Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad afgezien van het feit dat Facebook niet werkt, maar dat ligt aan de app, die heeft vaker problemen met Wifi's en niet alleen bij mij.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Ik heb tussen Amersfoort en de Gaasperdammerwegaansluiting eigenlijk nooit problemen.. :X
Idemdito, nooit een probleem gehad. Ben wel een VIRM met wifi tegengekomen waar het (nog) niet werkte, maar dat vond ik niet erg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Daniel »

Een enkele keer wil het weleens wat meer moeite kosten om verbinding te maken, maar als je die eenmaal hebt eigenlijk zelden problemen mee gehad. Vindt het vooral ideaal op trajecten waar je slechte mobiele dataontvangst hebt op sommige stukken en laat ik daar nu net geregeld overheen reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Michael »

fogeltje schreef:Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad afgezien van het feit dat Facebook niet werkt, maar dat ligt aan de app, die heeft vaker problemen met Wifi's en niet alleen bij mij.
Misschien offtopic maar als ik op de McDonald´s wifi zit werkt facebook gewoon prima bij mij en nog verdraaid snel ook
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Geert »

Ik zit tegenwoordig steeds vaker in een VIRM met wifi in de s2100 / s2200. Laat maar komen *O*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door fogeltje »

Michael schreef:
fogeltje schreef:Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad afgezien van het feit dat Facebook niet werkt, maar dat ligt aan de app, die heeft vaker problemen met Wifi's en niet alleen bij mij.
Misschien offtopic maar als ik op de McDonald´s wifi zit werkt facebook gewoon prima bij mij en nog verdraaid snel ook
Om maar even verder offtopic te gaan, het lijkt vooral een android probleem te zijn en ook niet iedereen heeft er last van. Vaak is het op te lossen door zowel Wifi als 3G even uit te zetten en dan de wifi weer aan. Het schijnt soms fout te gaan wanneer je van mobiel internet overschakelt op een wifi netwerk...om een of andere reden denkt de app dan geen verbinding te hebben. Of zoiets.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Ik zit tegenwoordig steeds vaker in een VIRM met wifi in de s2100 / s2200. Laat maar komen *O*
Ah, daar hangen die wifi-IRM's uit :mrgreen: Ik trek op een of andere manier degene zonder OBIS/wifi aan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door RoelZ1 »

Mijn ervaring is vooral dat het in de daluren ideaal is, maar in de spits is het niet vooruit te branden. Dan zit iedereen op de wifi en is 3G vaak sneller.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Daniel »

Ik heb vooral het idee dat het in de spits lastig is om nog een verbinding te krijgen. Via 3G op Utrecht Centraal is ook niet echt vooruit te branden trouwens :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Geert »

Wisselt sterk per provider en per locatie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Suus »

Ik heb nooit, maar dan ook nooit problemen met KPN, waar dan ook in Nederland. Alleen in tunnels is het wat minder, maar dat is met elke provider zo :)

Van provider switchen vind ik geen probleem, zolang ze maar op het netwerk van KPN zitten :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door webguy »

Overigens is Vodafone de laatste maanden in deze hoek van het land (Arnhem, Nijmegen, etc) vele malen beter geworden - ik krijg nu veel vaker "H+" te zien in plaats van "H" of "3G" in de statusbalk.
Verder vind ik het stukje Arnhem - Nijmegen (12 minuten) weer net te kort om elke keer weer op wifi in te loggen. Ook erg irritant op Android is dat 'ie netwerken die je onthoudt gebruikt, ondanks dat er misschien geen verbinding is. Rijdt er een trein langs, heb je halve minuut geen internet.

Wat betreft Wifi in de trein verder: leuk die schermen, maar maak ze eens ubernuttig. Goede reisinfo moet ook voorspelbaar zijn, en niet af en toe wel en af en toe niet werken.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door VIRM »

Op sommige stukken is mijn mobiel internet veel sneller dan de wifi (soms tussen Schiphol en Leiden). Daarnaast is het bloedirritant dat je om de zoveel keer weer eens de gebruikersvoorwaarden moet accepteren.

Nu is het wel mooi en aardig dat NS wifi aanbiedt, maar ik heb liever dat de omroepen in de trein eens goed/consistent zijn en dat de informatievoorziening bij verstoringen op orde is. Als dat allemaal goed werkt, kun je best met additionele zaken als wifi gaan spelen.
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door deadlock »

Ik blijf me verbazen over de term 'alle intercities'. ICRm staat toch helemaal niet in de planning?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door waldo79 »

De marketingafdeling het bestaan van ICRm wel ontkennen :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Vinny »

WiFi is ideaal om in de trein het forum te kunnen volspammen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Klaasje »

Daar weet jij inmiddels alles van nietwaar? :6
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Stéphane »

Hoe zit het met de ontvangst in grensgebieden eigenlijk.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Suus »

Geen flauw idee, de treinen met wifi komen niet dicht genoeg in de buurt van een grens om eventuele problemen daarmee vast te kunnen stellen.

Overigens, in mei zat ik in een BM73 van de NSB van Oslo naar Göteborg. Die trein was ook van gratis wifi voorzien en dit internet werkte ook aan de Zweedse zijde van de grens door. Het ging wel via een mobiel netwerk, want als het signaal van mijn telefoon bijna wegviel ging het internet ook zeer langzaam. Mijn telefoon schakelde tussen Halden en Öxnered voortdurend van provider (Telenor, Telia, Tre en Tele2), uiteindelijk heb ik hem uit frustratie toen maar handmatig op Tre vastgezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Justin »

Yeah, ben wel blij met de Wi-Fi in s2100 / s2200 zoals Geert al vermeldde, buiten de ICMm's natuurlijk.

Jammer dat de Fyra dan weer geen Wi-Fi heeft, maar aangezien die de helft van de tijd de tunnels in duikt, maakt dat ook weer geen ene moer uit, dunkt me (alhoewel ik nog wel vaak Wi-Fi heb in de Willemstunnel, als ik in een dergelijke uitgeruste trein zit). Of komt dat er ook in de V250 (als die OOIT een keer in bedrijf gaat)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wifi bij NS blijft gratis

Bericht door Fles »

Tuurlijk blijft het gratis. Geen mens die daarvoor gaat betalen natuurlijk, dan gebruiken ze liever hun eigen verbinding. Trouwens, zo geweldig is dat wifi ook niet. Minstens de helft van de treinen werkt het gewoon niet. OF het is zo traag als stront, OF "te veel serveromleidingen" lees fout geconfigureerd, OF je hebt gewoon geen signaal, zoals vaak tussen Bilthoven en Amersfoort, tussen Barneveld en Apeldoorn, en tussen Holten en Rijssen. Tsja, dan is de effectieve bruikbaarheid dus wel zeer beperkt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten